Zoekmachines blijven alsmaar verbazen. Zo herkent Google steeds beter naar welke specifieke informatie de internetgebruiker op zoek is. Google is steeds vaker in staat om dit te voorspellen en te sturen.
In 2017 gaat Google hier, dankzij het gebruik van verschillende geavanceerde technieken, nog beter in worden. De zogeheten ‘zoekmachine markt’ is daarmeez dus volop in beweging. Logisch, want voor SEO geldt immers dat de verandering het enige constante is. SEO staat nooit stil. Tijd voor een analyse van welke SEO trends ons in 2017 te wachten staan.

SEO Trend 1: Voice search & chatbots

Terug in 2014 gaf Google al aan dat voice search de snelst groeiende manier van zoeken was. Twee jaar laten blijkt zelfs dat 20% van alle mobiele zoekopdrachten op Google bestaan uit voice search. De verwachting is dat dit in 2020 zal stijgen naar maar liefst 50%.

Verder is er ook een verschuiving gaande van social media platformen naar chatbots. Waar je eerst Amazon een bericht via Facebook Messenger moest sturen, kun je nu terecht bij jouw persoonlijke assistente Alexa. Ook Apple’s digitale assistent Siri is populair geworden. Alles moet sneller. Als wij een gesproken zoekopdracht uitvoeren voor het weer in Tenerife, verwachten wij een direct antwoord op deze vraag en niet een overzicht van 10 links. Chatbots en virtuele assistenten geven ons een direct antwoord op onze vraag.

Met de groei van chatbots en digitale assistenten is de verwachting dat er in 2017 een compleet nieuw marketingkanaal zal ontstaan. Uiteraard zorgt dit ook voor nieuwe kansen op het gebied van SEO. Zoekopdrachten zullen door voice search namelijk veel meer vraag gestuurd worden. Er zal daarom meer focus moeten liggen op long tail zoekwoorden.

SEO Trend 2: Artificial Intelligence

Simpel gezegd is artificial intelligence de kwaliteit van machines om te leren en daardoor problemen op te lossen. Door het analyseren van grote hoeveelheden data kunnen deze netwerken handige en nuttige taken leren. In de praktijk heb je bijvoorbeeld vast wel eens te maken gehad met digitale gezichtsherkenning op foto’s of de digitale assistent Siri. Ook zelfrijdende auto’s behoren tot het werkgebied van Artificial Intelligence.

Dat zoekmachines Artificial Intelligence toepassen is al lang geen nieuws meer. Zo is het zogeheten RankBrain één van de machine learning-algoritmes van Google. Met dit algoritme interpreteert Google verbanden tussen individuele zoekopdrachten.

Door de toename van bruikbare data zal het aantal AI-toepassingen steeds prominenter worden, vooral op visueel gebied. Het is daarom nu nog belangrijker om visuele content te optimaliseren voor SEO. Zoekmachines worden namelijk steeds beter in het begrijpen van afbeeldingen en video’s. Dit doe je door ALT-teksten in te stellen voor afbeeldingen en video’s.

SEO Trend 3: YouTube als zoekplatformen en structured data

Google blijft zoeken naar nieuwe manieren om gebruikers tevreden te stellen. Google combineert steeds vaker een antwoord op onze zoekopdrachten met andere nuttige en relevante informatie uit evenementen, Google Translate en zelfs Wikipedia. Ook worden steeds vaker andere platformen gebruikt om zoekopdrachten op uit te voeren. Denk maar aan de how-to filmpjes op YouTube voor het bakken van een taart of infographics in Pinterest.

Gestructureerde data kan websites helpen meer op te vallen in de zoekresultaten. Des te beter de content op jouw website is opgemaakt met structured data en jij met jouw content antwoord op de vragen van de gebruiker geeft, des te groter de kans dat virtuele assistenten de content van jouw website zullen gebruiken als direct antwoord. Ook hier blijkt weer dat long tail zoekwoorden alsmaar belangrijker worden.

SEO Trend 4: Mobile first

Mobile first is een trend waar we het al jaren over hebben, maar in 2017 lijkt deze SEO trend toch echt de boventoon te voeren. In 2015 voerde Google al haar eerste grote update uit, waardoor mobielvriendelijke sites een boost kregen in de posities op de resultatenpagina.

Het blijft voor de online marketeer belangrijk om de focus te leggen op het mobiele gebruiksgemak van de site. Cruciaal daarbij is de laadsnelheid. Google heeft al meerdere keren aangegeven dat webmasters zich moeten richten op een maximale laadtijd van 2 tot 3 seconden. Daarnaast is het van belang om tijdens de content creatie vanuit een mobile first visie te denken. Is de content zowel op de computer als op de smartphone goed leesbaar?

Lokalisatie zal dankzij het mobiele gebruik een nóg grotere rol gaan spelen. Vooral voor locale bedrijven – denk aan restaurants en café’s – is dit belangrijk. Vooral voor locale bedrijven is het vermelden van jouw locatie belangrijk voor in de metadata, content en image alt-tags. Op deze manier vergroot je ook de kans dat Siri jouw restaurant vermeld bij het zoeken naar ‘dichtstbijzijnde restaurants in Amsterdam Oost’.

 

Benieuwd wat de SEO trends in 2017 voor jouw website zullen betekenen? Of zoek je gericht SEO advies hoe jouw website hoger in Google kan scoren?
Neem contact op met Whello, en wij helpen jou graag met een gerichte SEO analyse. Om nog beter op 2017 voorbereid te zijn.

 

Voor meer informatie over gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute