Vijf jaar geleden was het heel normaal om bijvoorbeeld meerdere pagina’s op te zetten per bepaalde zoekterm of massaal te linken naar interne pagina’s om beter te scoren in Google. Tegenwoordig probeert Google zoveel mogelijk websites te ‘straffen’ die bepaalde tactieken overmatig inzetten. Dit artikel bespreekt vijf SEO technieken die hedendaags in 2016 niet meer werken.Business man drop a useless paper in to the trash

1. Overmatig gebruik van keywords in meta titels en beschrijvingen

In verschillende Google resultaten valt het op dat sommige websites nog steeds gebruik maken van een opsomming van keywords in titels en meta beschrijvingen. Een voorbeeld is: ‘schoenen kopen| dames schoenen kopen |heren schoenen kopen’.  Dit is tegenwoordig niet meer wenselijk. Deze titels komen vaag over, waardoor consumenten minder snel op je website klikken. In plaats hiervan gaan kijken zij verder naar concurrenten. Probeer zoveel mogelijk beschrijvende titels en beschrijvingen aan te houden die je core business verduidelijken.

2. Overmatig gebruik van interne links

Linken naar andere interne pagina’s is geen probleem wanneer dit gebruikersvriendelijk is en ter verduidelijking werkt. Toch komt in de praktijk voor dat websites linkjes ‘verstoppen’ door het verkleinen van fonts en het plaatsen van de links op onopvallende plekken. Dit komt schimmig over. Google meet in principe alle links die op een pagina vertoond zijn. Toch markeert Google dit soort links als spam en kan Google een website hier zelfs op straffen.

3. Pagina’s voor elke zoekwoord variant

Tot de dag van vandaag maken websites pagina’s voor zoekwoorden die hetzelfde betekenen, maar op een andere manier geformuleerd worden. Dit heeft voor een lange tijd gewerkt en sommige bedrijven zagen dat, ondanks verlaging van gebruikersvriendelijkheid, deze tactiek een positief resultaat had op de vindbaarheid in Google. Nu de populairste zoekmachine vorig jaar de updates Hummingbird en RankBrain introduceerde, kijkt het veel meer naar aansluiting van de inhoud op de zoekopdrachten. Het is handig om één pagina aan te houden die informatie biedt aan de bezoekers met hetzelfde doel tijdens een zoekopdracht. Binnen deze pagina is het mogelijk om de verschillende zoektermen te noemen. Dit kan bijvoorbeeld in titels, (sub) koppen en afbeelding beschrijvingen.

4. Betaalde of ‘spam’ linkbuilding

Linkbuilding kan een goede optie zijn om de autoriteit van je website te verhogen. Echter, dienen de links van de juiste kwaliteit te zijn. Websites die massaal links proberen te plaatsen op pagina’s van lage kwaliteit, straft Google af. Maar wat houdt linkbuilding van lage kwaliteit in? Dit zijn vooral links die als spam over komen. Denk aan een link in de opmerkingen van een artikel, gastartikelen die vol zitten met links en niet door een redactie beoordeeld zijn of het plaatsen van links op (SEO) startpagina’s. Daarnaast is het niet slim om in te gaan op (betaalde) linkbuilding netwerken. Wanneer Google doorheeft dat jouw website linkbuilding op deze manier inzet, volgen maatregelen.

5. Domeinnaam met (een deel van) een gericht zoekwoord

Om SEO redenen zetten bedrijven (delen van) een zoekwoord in hun bedrijfsnaam, en dus ook in hun domeinnaam. In plaats van bijvoorbeeld ‘voetbalclubdevlieger.nl’ kiest men in sommige gevallen toch voor ‘voetbal-leren-amsterdam.nl’, omdat men denkt dat dit goed is voor SEO. Andere voorbeelden hiervan zijn: ‘autohuren.nl’ of ‘schoenenkopen.nl’.

Dit lijkt een goed idee, maar dat is het in werkelijkheid niet. Dit kan namelijk bezoekers wegjagen naar een concurrent met een professionele bedrijfsnaam. Websites met een werkelijke bedrijfsnaam stralen meer geloofwaardigheid en vertrouwen uit. Daarnaast heeft dit ook invloed op persberichten en andere links. De pers zal niet snel iets schrijven over dit soort websites door gebrek aan vertrouwen van het domein.

Echter, mocht deze voetbal club de Vlieger op een ander domein informatie willen delen over het spelen op kunstgras en de voordelen hiervan etc., kunnen zij hiervoor wel een domeinnaam zoals ‘spelen-op-kunstgras.nl’ claimen. Er zit dus een verschil in bedrijfsnaam of onafhankelijk informatie delen op het internet.

 

Bekijk of jij ‘oude’ SEO manieren toepast en of je hier anno 2016 verandering in kan brengen. Heb je hier vragen over? Laat het ons gerust weten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem