We zijn in Nederland één van het laatste westerse landen waar Amazon haar intrede doet. En steeds weer wint Amazon bijzonder snel een groot marktaandeel na haar intrede. Mede daardoor is het verstandig om in te spelen op de komst van Amazon. Om je daar nog een beetje bij te helpen: hier 8 Amazon marketing tips.
1. Volg de regels van Amazon
Als jij een overtreding maakt, krijg je straf – bijvoorbeeld door een tijdelijke stopzetting van je account. Maak je te veel overtredingen, dan krijg je een ‘ban’ en hoef je niet meer terug te komen. Lees vooraf de regels goed en volg ze, zo simpel is het.
2. Optimaliseer de productpagina
Vooral via externe zoekmachines komen klanten vaak direct op productpagina’s terecht. Dus dat is de plek waar je je product van het gros moet onderscheiden. Dus: optimaliseer die pagina. Een aantrekkelijke titel, goede (en voldoende) afbeeldingen, een authentieke (dus geen generieke) en goed leesbare productomschrijvingen met een informatieve opsomming van de producteigenschappen zijn de basis, maar ook de juiste beloftes – gratis verzending en retour – dragen bij aan een goede productpagina.
3. Optimaliseer productafbeeldingen
Specifiek in de productpagina zijn de productafbeeldingen. Deze zijn ontzettend belangrijk, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Vooral de hoofdafbeelding zorgt voor wel of geen klik door een potentiële klant. Laat verder de details goed zien van het product, door middel van hoge resolutie beelden uit verschillende hoeken genomen bijvoorbeeld.
4. Maak gebruik van Amazon Gesponsorde Producten
Amazon Gesponsorde Producten is logischerwijs een erg goede manier om meer aandacht te genereren voor je product. Je kunt jouw product dan op bepaalde zoekwoorden bovenaan in de resultaten laten verschijnen, zodat ze sneller en vaker gevonden worden.
Een bewezen tactiek? Analyseer eerst wat je bestsellers zijn binnen Amazon, en sponsor deze voor extra bereik en sales.
5. Gebruik een reprice-strategie
Online verandert alles ontzettend snel. Zo ook: productprijzen. Vanwege het grote aanbod, ben je al heel snel irrelevant als je duurder bent dan je concullega’s. Het is daarom belangrijk dat je continu je productprijzen aanpast. Dat doe je met behulp van een goede reprice tool. Vind hier een overzicht van aanbevolen tools.
6. Gebruik ook marketing buiten Amazon om
Ben niet alleen binnen Amazon actief, maar combineer je marketingactiviteiten op Amazon bijvoorbeeld met zoekmachines als Google en sociale platforms als Facebook en Instagram. Hoe meer naamsbekendheid je merk heeft, hoe groter de kans is dat shoppers je product kopen op sites als Amazon en Bol.com.
7. Zorg voor de beste klantervaring
Als je dan een kopende klant krijgt, zorg er dan voor dat diegene niet anders kan dan tevreden zijn. Het zijn uiteindelijk de klantervaringen en reviews die ook voor je Amazon advertenties het belangrijkst zijn.
8. Bouw een e-mail follow-up system voor meer reviews
Als je er dan keer op keer voor zorgt dat die klant tevreden is, zorg er dan ook voor dat diegene zijn mening achterlaat. Dat kun je doen door iedere klant een automatische mail te sturen met een subtiele vraag of ze een review achter kunnen laten. Als het nodig is, kun je daar ook een beloning aanhangen, bijvoorbeeld 15% korting op hun volgende aankoop.
Dus…
Als je deze tips bij elkaar optelt, dan kun je uiteindelijk concluderen dat het (zoals altijd eigenlijk) helemaal draait om de klantervaring. Denk er dus aan dat wanneer je optimaliseert voor Amazon, je eigenlijk gewoon optimaliseert voor je eindgebruiker.
Onze SEO-specialisten staan klaar om jouw bedrijf te helpen met SEO voor marketplaces. Bekijk hier al onze SEO-diensten.