We zijn in Nederland één van het laatste westerse landen waar Amazon haar intrede doet. En steeds weer wint Amazon bijzonder snel een groot marktaandeel na haar intrede. Mede daardoor is het verstandig om in te spelen op de komst van Amazon. Om je daar nog een beetje bij te helpen: hier 8 Amazon marketing tips.

1. Volg de regels van Amazon

Als jij een overtreding maakt, krijg je straf – bijvoorbeeld door een tijdelijke stopzetting van je account. Maak je te veel overtredingen, dan krijg je een ‘ban’ en hoef je niet meer terug te komen. Lees vooraf de regels goed en volg ze, zo simpel is het.

2. Optimaliseer de productpagina

Vooral via externe zoekmachines komen klanten vaak direct op productpagina’s terecht. Dus dat is de plek waar je je product van het gros moet onderscheiden. Dus: optimaliseer die pagina. Een aantrekkelijke titel, goede (en voldoende) afbeeldingen, een authentieke (dus geen generieke) en goed leesbare productomschrijvingen met een informatieve opsomming van de producteigenschappen zijn de basis, maar ook de juiste beloftes – gratis verzending en retour – dragen bij aan een goede productpagina.

3. Optimaliseer productafbeeldingen

Specifiek in de productpagina zijn de productafbeeldingen. Deze zijn ontzettend belangrijk, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Vooral de hoofdafbeelding zorgt voor wel of geen klik door een potentiële klant. Laat verder de details goed zien van het product, door middel van hoge resolutie beelden uit verschillende hoeken genomen bijvoorbeeld.

4. Maak gebruik van Amazon Gesponsorde Producten

Amazon Gesponsorde Producten is logischerwijs een erg goede manier om meer aandacht te genereren voor je product. Je kunt jouw product dan op bepaalde zoekwoorden bovenaan in de resultaten laten verschijnen, zodat ze sneller en vaker gevonden worden.

Een bewezen tactiek? Analyseer eerst wat je bestsellers zijn binnen Amazon, en sponsor deze voor extra bereik en sales.

5. Gebruik een reprice-strategie

Online verandert alles ontzettend snel. Zo ook: productprijzen. Vanwege het grote aanbod, ben je al heel snel irrelevant als je duurder bent dan je concullega’s. Het is daarom belangrijk dat je continu je productprijzen aanpast. Dat doe je met behulp van een goede reprice tool. Vind hier een overzicht van aanbevolen tools.

6. Gebruik ook marketing buiten Amazon om

Ben niet alleen binnen Amazon actief, maar combineer je marketingactiviteiten op Amazon bijvoorbeeld met zoekmachines als Google en sociale platforms als Facebook en Instagram. Hoe meer naamsbekendheid je merk heeft, hoe groter de kans is dat shoppers je product kopen op sites als Amazon en Bol.com.

7. Zorg voor de beste klantervaring

Als je dan een kopende klant krijgt, zorg er dan voor dat diegene niet anders kan dan tevreden zijn. Het zijn uiteindelijk de klantervaringen en reviews die ook voor je Amazon advertenties het belangrijkst zijn.

8. Bouw een e-mail follow-up system voor meer reviews

Als je er dan keer op keer voor zorgt dat die klant tevreden is, zorg er dan ook voor dat diegene zijn mening achterlaat. Dat kun je doen door iedere klant een automatische mail te sturen met een subtiele vraag of ze een review achter kunnen laten. Als het nodig is, kun je daar ook een beloning aanhangen, bijvoorbeeld 15% korting op hun volgende aankoop.

Dus…

Als je deze tips bij elkaar optelt, dan kun je uiteindelijk concluderen dat het (zoals altijd eigenlijk) helemaal draait om de klantervaring. Denk er dus aan dat wanneer je optimaliseert voor Amazon, je eigenlijk gewoon optimaliseert voor je eindgebruiker.

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute