We zijn in Nederland één van het laatste westerse landen waar Amazon haar intrede doet. En steeds weer wint Amazon bijzonder snel een groot marktaandeel na haar intrede. Mede daardoor is het verstandig om in te spelen op de komst van Amazon. Om je daar nog een beetje bij te helpen: hier 8 Amazon marketing tips.

1. Volg de regels van Amazon

Als jij een overtreding maakt, krijg je straf – bijvoorbeeld door een tijdelijke stopzetting van je account. Maak je te veel overtredingen, dan krijg je een ‘ban’ en hoef je niet meer terug te komen. Lees vooraf de regels goed en volg ze, zo simpel is het.

2. Optimaliseer de productpagina

Vooral via externe zoekmachines komen klanten vaak direct op productpagina’s terecht. Dus dat is de plek waar je je product van het gros moet onderscheiden. Dus: optimaliseer die pagina. Een aantrekkelijke titel, goede (en voldoende) afbeeldingen, een authentieke (dus geen generieke) en goed leesbare productomschrijvingen met een informatieve opsomming van de producteigenschappen zijn de basis, maar ook de juiste beloftes – gratis verzending en retour – dragen bij aan een goede productpagina.

3. Optimaliseer productafbeeldingen

Specifiek in de productpagina zijn de productafbeeldingen. Deze zijn ontzettend belangrijk, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Vooral de hoofdafbeelding zorgt voor wel of geen klik door een potentiële klant. Laat verder de details goed zien van het product, door middel van hoge resolutie beelden uit verschillende hoeken genomen bijvoorbeeld.

4. Maak gebruik van Amazon Gesponsorde Producten

Amazon Gesponsorde Producten is logischerwijs een erg goede manier om meer aandacht te genereren voor je product. Je kunt jouw product dan op bepaalde zoekwoorden bovenaan in de resultaten laten verschijnen, zodat ze sneller en vaker gevonden worden.

Een bewezen tactiek? Analyseer eerst wat je bestsellers zijn binnen Amazon, en sponsor deze voor extra bereik en sales.

5. Gebruik een reprice-strategie

Online verandert alles ontzettend snel. Zo ook: productprijzen. Vanwege het grote aanbod, ben je al heel snel irrelevant als je duurder bent dan je concullega’s. Het is daarom belangrijk dat je continu je productprijzen aanpast. Dat doe je met behulp van een goede reprice tool. Vind hier een overzicht van aanbevolen tools.

6. Gebruik ook marketing buiten Amazon om

Ben niet alleen binnen Amazon actief, maar combineer je marketingactiviteiten op Amazon bijvoorbeeld met zoekmachines als Google en sociale platforms als Facebook en Instagram. Hoe meer naamsbekendheid je merk heeft, hoe groter de kans is dat shoppers je product kopen op sites als Amazon en Bol.com.

7. Zorg voor de beste klantervaring

Als je dan een kopende klant krijgt, zorg er dan voor dat diegene niet anders kan dan tevreden zijn. Het zijn uiteindelijk de klantervaringen en reviews die ook voor je Amazon advertenties het belangrijkst zijn.

8. Bouw een e-mail follow-up system voor meer reviews

Als je er dan keer op keer voor zorgt dat die klant tevreden is, zorg er dan ook voor dat diegene zijn mening achterlaat. Dat kun je doen door iedere klant een automatische mail te sturen met een subtiele vraag of ze een review achter kunnen laten. Als het nodig is, kun je daar ook een beloning aanhangen, bijvoorbeeld 15% korting op hun volgende aankoop.

Dus…

Als je deze tips bij elkaar optelt, dan kun je uiteindelijk concluderen dat het (zoals altijd eigenlijk) helemaal draait om de klantervaring. Denk er dus aan dat wanneer je optimaliseert voor Amazon, je eigenlijk gewoon optimaliseert voor je eindgebruiker.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem