Amazon Screenshot Homepage

Niet lang geleden lanceerde Amazon zijn marketplace op de Nederlandse markt. SEO wordt vaak automatisch gerelateerd aan het vergroten van de organische vindbaarheid van een website voor de zoekmachine Google.

Vergeten wordt dat marketplaces zoals Amazon en Bol.com ook gebruik maken van een zoekfunctie op de website. Sterker nog, zij hebben hiervoor een compleet eigen algoritme gecreëerd. Lees alles over het optimaliseren van jouw organische vindbaarheid op Amazon.

Wat is Amazon SEO?

Amazon SEO is het optimaliseren van de organische vindbaarheid van producten op Amazon. Net zoals op Google voeren gebruikers op Amazon zoekwoorden in om een product te vinden. Amazon heeft daarom haar eigen algoritme ontwikkeld om de resultaten op een zoekopdracht te kunnen rangschikken. Door middel van dit algoritme probeert Amazon altijd het beste product te tonen bij een zoekopdracht.

Het A9 algoritme van Amazon

Het A9 algoritme van Amazon is gericht op het tonen van een product op een zoekopdracht waarvan de kans het grootst is dat het product wordt gekocht. Dit is logisch omdat Amazon een commerciële organisatie is die zoveel mogelijk geld wil verdienen. Producten waar ze het meest aan verdienen, plaatsen ze graag op de eerste pagina.

Om te bepalen welke producten op de eerste pagina worden geplaatst, maakt Amazon gebruik van meerdere rankingfactoren, die kunnen worden beïnvloed. Dit maakt SEO voor Amazon zeer relevant.

Welke factoren hebben invloed op het A9 algoritme van Amazon?

De volgende factoren hebben invloed op het A9 algoritme van Amazon:

Prijs: Amazon houdt van scherp geprijsde producten. Maak het prijsverschil tussen jouw producten en de producten van de concurrentie niet te groot.

Voorraad: producten die niet op voorraad zijn, worden logischerwijs lager geplaatst in de ranking.

Content: zorg altijd voor een optimale afbeeldingen, titels en productbeschrijvingen. Deze elementen hebben zeer veel invloed op de ranking.

Verkoop: hoe meer je verkoopt, hoe beter je product rankt.

Op prijs, voorraad en content kan directe invloed op worden uitgeoefend en worden onderstaand stapsgewijs behandeld.

10 Stappen voor de beste organische vindbaarheid op Amazon

Deze stappen helpen je om een betere vindbaarheid te verkrijgen op Amazon:

1. Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoorden worden op Amazon gebruikt om een product te vinden. Het is dan ook zeer belangrijk om te weten welke keywords jouw klanten invoeren om naar jouw producten zoeken. Als je dit weet kun je jouw producten optimaliseren rondom deze keywords.

Start daarom eerst met een zoekwoordenonderzoek voor Amazon:

  • Kijk goed naar de top 5 best verkochte producten met de meeste reviews. Analyseer deze productpagina’s goed en kijk welke keywords je concurrenten gebruiken. Zoek naar de keywords die het best bij jouw product passen.
  • Maak gebruik van keywordtools zoals Keywordtool.io of SellerApp Amazon Keyword Tool om keywords te achterhalen. Op basis van de zoekvolumes kun je eenvoudig de belangrijkste zoekwoorden in kaart brengen.

Gebruik de gevonden keywords om de product features, producttitel, productomschrijving, back end keywords te optimaliseren en je organische vindbaarheid op Amazon te vergroten.

2. Producttitel

De producttitel is de belangrijkste factor om je rankings binnen Amazon een boost te geven. De titel bestaat uit maximaal 200 karakters en dient (volgens Amazon) informatie over de volgende elementen te bevatten:

  • Merknaam
  • Productnaam
  • Materiaal
  • Maat
  • Kleur
  • Aantal

Houd daarbij rekening met de volgende zaken:

  • Begin elk woord in de titel met een hoofdletter, met uitzondering van voorzetsels en voegwoorden.
    Gebruik nooit all caps.
  • Voeg geen bedrijfsinformatie toe, hier heb je een speciaal kader voor.
    Plaats geen verkooppraatjes zoals ‘sale’ en ‘bijna uitverkocht’.

3. Product features in bulletpoints

De productomschrijving in bulletpoints is de volgende rankingfactor en wordt gebruikt om bezoekers te overtuigen om je product te kopen. Licht hier de belangrijkste kenmerken van je product bondig uit. Maak hierbij goed gebruik van de keywords uit het keywordonderzoek. Let verder goed op de volgende punten:

  • Gebruik één productvoordeel per bulletpoint.
  • Plaats de belangrijkste productvoordelen in de eerste drie bulletpoints.

4. Productafbeeldingen

Productafbeeldingen zijn geen directe rankingfactor maar wel een cruciale conversiefactor. Aantrekkelijke productfoto’s zorgen namelijk voor een grotere verkoopkans. En zoals eerder genoemd: méér verkoop leidt tot een betere organische ranking.

Amazon maakt gebruik van een zogeheten ‘zoomfunctie’. Hierdoor kunnen gebruikers inzoomen en afbeeldingen tot in detail bekijken. Het gebruik van grote foto’s is daarom zeer aan te raden. Plaats afbeeldingen van minimaal 1000 pixels in breedte en hoogte. Zorg daarnaast dat de volgende zaken op orde zijn:

  • Gebruik uitsluitend witte achtergronden.
  • Maak afbeeldingen van het complete product.
  • Licht de USP’s van het product uit door elke kant van het product goed te belichten.

5. Productomschrijving

De productomschrijving is een minder invloedrijke rankingfactor dan de producttitel en de eerder genoemde bulletpoints maar zeer belangrijk voor de gebruiker. Hier kun je namelijk alle productinformatie zoals maat, gebruik en stijl zeer uitgebreid omschrijven. Je hoeft daarbij niet te letten op een beperkt aantal karakters.

  • Maak voor een optimale leesbaarheid gebruik van bulletpoints.

6. Backend keywords

Backend keywords zijn als het ware ‘’onzichtbare keywords’’ die je kunt toevoegen in de backend van het Amazon Seller Account. Hier kun je dus extra keywords plaatsen, zonder dat zij zichtbaar zijn voor de consument op de productpagina. Je kunt dit toepassen wanneer:

  • Er zoekvolume zit op verkeerd gespelde zoekwoorden.
  • Er belangrijke zoekwoorden zijn die niet meer in de titel of beschrijving passen.
  • Er overige synoniemen zijn van de belangrijkste keywords waar kopers mogelijk op zoeken.

De backend keywords zijn opgenomen in het A9 algoritme van Amazon. Zij hebben daarom een positieve invloed op de ranking van je product.

7. De productprijs

Productprijzen zijn zeer belangrijk voor Amazon en hebben een grote impact op de ranking van je product. Dit komt omdat Amazon liever scherp geprijsde producten aanbiedt dan dure producten. Zorg er daarom voor dat je productprijs niet te veel afwijkt van de concurrentie. Een te groot prijsverschil kan leiden tot een lagere ranking. Prijs daarom altijd je producten op Amazon zo aantrekkelijk mogelijk.

8. Reviews

Productreviews zijn van groot belang voor je Amazon SEO. Een groot aantal goede reviews leidt namelijk tot meer conversie en een goede organische ranking. Vraag je klanten na aankoop op een neutrale manier om een recensie achter te laten. Het wordt logischerwijs afgeraden om te betalen voor reviews. Bij een groot aantal goede reviews is het mogelijk dat Amazon je producten in de zoekresultaten als ‘best seller’ of ‘Amazon’s choice’ uitlicht. Een goede reden om zo veel mogelijk reviews van tevreden klanten te verzamelen dus!

Bestseller Product Amazon

9. User questions

Amazon heeft een speciale sectie onderaan elke productpagina ingericht voor gebruikers om vragen te stellen over het product. Beantwoord deze vragen altijd zo snel en duidelijk mogelijk. Hierdoor help je de gebruiker snel en kun je feedback verzamelen. Deze feedback kun je vervolgens gebruiken om je product te optimaliseren.

 

10. Enhanced content voor geregistreerde merken

Verkopers die merk-geregistreerd zijn op Amazon kunnen als extra’tje gebruik maken van de content features A+ content en Enhanced Brand Content. Deze modules maken het mogelijk om je producten te verrijken met geavanceerde content. Hierdoor kun je inspelen op emotie en bijvoorbeeld uitgebreid het verhaal achter het product of merk vertellen, inclusief afbeeldingen. Enhanced content vind je onderaan de productpagina op Amazon.

 

Start met Amazon marketing

Amazon heeft grootse plannen voor de Nederlandse markt en is here to stay! Start daarom nu met Amazon marketing. Benieuwd naar de kansen van marketplaces voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute