Niet lang geleden lanceerde Amazon zijn marketplace op de Nederlandse markt. SEO wordt vaak automatisch gerelateerd aan het vergroten van de organische vindbaarheid van een website voor de zoekmachine Google.
Vergeten wordt dat marketplaces zoals Amazon en Bol.com ook gebruik maken van een zoekfunctie op de website. Sterker nog, zij hebben hiervoor een compleet eigen algoritme gecreëerd. Lees alles over het optimaliseren van jouw organische vindbaarheid op Amazon.
Wat is Amazon SEO?
Amazon SEO is het optimaliseren van de organische vindbaarheid van producten op Amazon. Net zoals op Google voeren gebruikers op Amazon zoekwoorden in om een product te vinden. Amazon heeft daarom haar eigen algoritme ontwikkeld om de resultaten op een zoekopdracht te kunnen rangschikken. Door middel van dit algoritme probeert Amazon altijd het beste product te tonen bij een zoekopdracht.
Het A9 algoritme van Amazon
Het A9 algoritme van Amazon is gericht op het tonen van een product op een zoekopdracht waarvan de kans het grootst is dat het product wordt gekocht. Dit is logisch omdat Amazon een commerciële organisatie is die zoveel mogelijk geld wil verdienen. Producten waar ze het meest aan verdienen, plaatsen ze graag op de eerste pagina.
Om te bepalen welke producten op de eerste pagina worden geplaatst, maakt Amazon gebruik van meerdere rankingfactoren, die kunnen worden beïnvloed. Dit maakt SEO voor Amazon zeer relevant.
Welke factoren hebben invloed op het A9 algoritme van Amazon?
De volgende factoren hebben invloed op het A9 algoritme van Amazon:
Prijs: Amazon houdt van scherp geprijsde producten. Maak het prijsverschil tussen jouw producten en de producten van de concurrentie niet te groot.
Voorraad: producten die niet op voorraad zijn, worden logischerwijs lager geplaatst in de ranking.
Content: zorg altijd voor een optimale afbeeldingen, titels en productbeschrijvingen. Deze elementen hebben zeer veel invloed op de ranking.
Verkoop: hoe meer je verkoopt, hoe beter je product rankt.
Op prijs, voorraad en content kan directe invloed op worden uitgeoefend en worden onderstaand stapsgewijs behandeld.
10 Stappen voor de beste organische vindbaarheid op Amazon
Deze stappen helpen je om een betere vindbaarheid te verkrijgen op Amazon:
1. Zoekwoordenonderzoek
Zoekwoorden worden op Amazon gebruikt om een product te vinden. Het is dan ook zeer belangrijk om te weten welke keywords jouw klanten invoeren om naar jouw producten zoeken. Als je dit weet kun je jouw producten optimaliseren rondom deze keywords.
Start daarom eerst met een zoekwoordenonderzoek voor Amazon:
- Kijk goed naar de top 5 best verkochte producten met de meeste reviews. Analyseer deze productpagina’s goed en kijk welke keywords je concurrenten gebruiken. Zoek naar de keywords die het best bij jouw product passen.
- Maak gebruik van keywordtools zoals Keywordtool.io of SellerApp Amazon Keyword Tool om keywords te achterhalen. Op basis van de zoekvolumes kun je eenvoudig de belangrijkste zoekwoorden in kaart brengen.
Gebruik de gevonden keywords om de product features, producttitel, productomschrijving, back end keywords te optimaliseren en je organische vindbaarheid op Amazon te vergroten.
2. Producttitel
De producttitel is de belangrijkste factor om je rankings binnen Amazon een boost te geven. De titel bestaat uit maximaal 200 karakters en dient (volgens Amazon) informatie over de volgende elementen te bevatten:
- Merknaam
- Productnaam
- Materiaal
- Maat
- Kleur
- Aantal
Houd daarbij rekening met de volgende zaken:
- Begin elk woord in de titel met een hoofdletter, met uitzondering van voorzetsels en voegwoorden.
Gebruik nooit all caps. - Voeg geen bedrijfsinformatie toe, hier heb je een speciaal kader voor.
Plaats geen verkooppraatjes zoals ‘sale’ en ‘bijna uitverkocht’.
3. Product features in bulletpoints
De productomschrijving in bulletpoints is de volgende rankingfactor en wordt gebruikt om bezoekers te overtuigen om je product te kopen. Licht hier de belangrijkste kenmerken van je product bondig uit. Maak hierbij goed gebruik van de keywords uit het keywordonderzoek. Let verder goed op de volgende punten:
- Gebruik één productvoordeel per bulletpoint.
- Plaats de belangrijkste productvoordelen in de eerste drie bulletpoints.
4. Productafbeeldingen
Productafbeeldingen zijn geen directe rankingfactor maar wel een cruciale conversiefactor. Aantrekkelijke productfoto’s zorgen namelijk voor een grotere verkoopkans. En zoals eerder genoemd: méér verkoop leidt tot een betere organische ranking.
Amazon maakt gebruik van een zogeheten ‘zoomfunctie’. Hierdoor kunnen gebruikers inzoomen en afbeeldingen tot in detail bekijken. Het gebruik van grote foto’s is daarom zeer aan te raden. Plaats afbeeldingen van minimaal 1000 pixels in breedte en hoogte. Zorg daarnaast dat de volgende zaken op orde zijn:
- Gebruik uitsluitend witte achtergronden.
- Maak afbeeldingen van het complete product.
- Licht de USP’s van het product uit door elke kant van het product goed te belichten.
5. Productomschrijving
De productomschrijving is een minder invloedrijke rankingfactor dan de producttitel en de eerder genoemde bulletpoints maar zeer belangrijk voor de gebruiker. Hier kun je namelijk alle productinformatie zoals maat, gebruik en stijl zeer uitgebreid omschrijven. Je hoeft daarbij niet te letten op een beperkt aantal karakters.
- Maak voor een optimale leesbaarheid gebruik van bulletpoints.
6. Backend keywords
Backend keywords zijn als het ware ‘’onzichtbare keywords’’ die je kunt toevoegen in de backend van het Amazon Seller Account. Hier kun je dus extra keywords plaatsen, zonder dat zij zichtbaar zijn voor de consument op de productpagina. Je kunt dit toepassen wanneer:
- Er zoekvolume zit op verkeerd gespelde zoekwoorden.
- Er belangrijke zoekwoorden zijn die niet meer in de titel of beschrijving passen.
- Er overige synoniemen zijn van de belangrijkste keywords waar kopers mogelijk op zoeken.
De backend keywords zijn opgenomen in het A9 algoritme van Amazon. Zij hebben daarom een positieve invloed op de ranking van je product.
7. De productprijs
Productprijzen zijn zeer belangrijk voor Amazon en hebben een grote impact op de ranking van je product. Dit komt omdat Amazon liever scherp geprijsde producten aanbiedt dan dure producten. Zorg er daarom voor dat je productprijs niet te veel afwijkt van de concurrentie. Een te groot prijsverschil kan leiden tot een lagere ranking. Prijs daarom altijd je producten op Amazon zo aantrekkelijk mogelijk.
8. Reviews
Productreviews zijn van groot belang voor je Amazon SEO. Een groot aantal goede reviews leidt namelijk tot meer conversie en een goede organische ranking. Vraag je klanten na aankoop op een neutrale manier om een recensie achter te laten. Het wordt logischerwijs afgeraden om te betalen voor reviews. Bij een groot aantal goede reviews is het mogelijk dat Amazon je producten in de zoekresultaten als ‘best seller’ of ‘Amazon’s choice’ uitlicht. Een goede reden om zo veel mogelijk reviews van tevreden klanten te verzamelen dus!
9. User questions
Amazon heeft een speciale sectie onderaan elke productpagina ingericht voor gebruikers om vragen te stellen over het product. Beantwoord deze vragen altijd zo snel en duidelijk mogelijk. Hierdoor help je de gebruiker snel en kun je feedback verzamelen. Deze feedback kun je vervolgens gebruiken om je product te optimaliseren.
10. Enhanced content voor geregistreerde merken
Verkopers die merk-geregistreerd zijn op Amazon kunnen als extra’tje gebruik maken van de content features A+ content en Enhanced Brand Content. Deze modules maken het mogelijk om je producten te verrijken met geavanceerde content. Hierdoor kun je inspelen op emotie en bijvoorbeeld uitgebreid het verhaal achter het product of merk vertellen, inclusief afbeeldingen. Enhanced content vind je onderaan de productpagina op Amazon.
Start met Amazon marketing
Amazon heeft grootse plannen voor de Nederlandse markt en is here to stay! Start daarom nu met Amazon marketing. Benieuwd naar de kansen van marketplaces voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.