Zoekmachines blijven alsmaar verbazen. Zo herkent Google steeds beter naar welke specifieke informatie de internetgebruiker op zoek is. Google is steeds vaker in staat om dit te voorspellen en te sturen.
In 2017 gaat Google hier, dankzij het gebruik van verschillende geavanceerde technieken, nog beter in worden. De zogeheten ‘zoekmachine markt’ is daarmeez dus volop in beweging. Logisch, want voor SEO geldt immers dat de verandering het enige constante is. SEO staat nooit stil. Tijd voor een analyse van welke SEO trends ons in 2017 te wachten staan.
SEO Trend 1: Voice search & chatbots
Terug in 2014 gaf Google al aan dat voice search de snelst groeiende manier van zoeken was. Twee jaar laten blijkt zelfs dat 20% van alle mobiele zoekopdrachten op Google bestaan uit voice search. De verwachting is dat dit in 2020 zal stijgen naar maar liefst 50%.
Verder is er ook een verschuiving gaande van social media platformen naar chatbots. Waar je eerst Amazon een bericht via Facebook Messenger moest sturen, kun je nu terecht bij jouw persoonlijke assistente Alexa. Ook Apple’s digitale assistent Siri is populair geworden. Alles moet sneller. Als wij een gesproken zoekopdracht uitvoeren voor het weer in Tenerife, verwachten wij een direct antwoord op deze vraag en niet een overzicht van 10 links. Chatbots en virtuele assistenten geven ons een direct antwoord op onze vraag.
Met de groei van chatbots en digitale assistenten is de verwachting dat er in 2017 een compleet nieuw marketingkanaal zal ontstaan. Uiteraard zorgt dit ook voor nieuwe kansen op het gebied van SEO. Zoekopdrachten zullen door voice search namelijk veel meer vraag gestuurd worden. Er zal daarom meer focus moeten liggen op long tail zoekwoorden.
SEO Trend 2: Artificial Intelligence
Simpel gezegd is artificial intelligence de kwaliteit van machines om te leren en daardoor problemen op te lossen. Door het analyseren van grote hoeveelheden data kunnen deze netwerken handige en nuttige taken leren. In de praktijk heb je bijvoorbeeld vast wel eens te maken gehad met digitale gezichtsherkenning op foto’s of de digitale assistent Siri. Ook zelfrijdende auto’s behoren tot het werkgebied van Artificial Intelligence.
Dat zoekmachines Artificial Intelligence toepassen is al lang geen nieuws meer. Zo is het zogeheten RankBrain één van de machine learning-algoritmes van Google. Met dit algoritme interpreteert Google verbanden tussen individuele zoekopdrachten.
Door de toename van bruikbare data zal het aantal AI-toepassingen steeds prominenter worden, vooral op visueel gebied. Het is daarom nu nog belangrijker om visuele content te optimaliseren voor SEO. Zoekmachines worden namelijk steeds beter in het begrijpen van afbeeldingen en video’s. Dit doe je door ALT-teksten in te stellen voor afbeeldingen en video’s.
SEO Trend 3: YouTube als zoekplatformen en structured data
Google blijft zoeken naar nieuwe manieren om gebruikers tevreden te stellen. Google combineert steeds vaker een antwoord op onze zoekopdrachten met andere nuttige en relevante informatie uit evenementen, Google Translate en zelfs Wikipedia. Ook worden steeds vaker andere platformen gebruikt om zoekopdrachten op uit te voeren. Denk maar aan de how-to filmpjes op YouTube voor het bakken van een taart of infographics in Pinterest.
Gestructureerde data kan websites helpen meer op te vallen in de zoekresultaten. Des te beter de content op jouw website is opgemaakt met structured data en jij met jouw content antwoord op de vragen van de gebruiker geeft, des te groter de kans dat virtuele assistenten de content van jouw website zullen gebruiken als direct antwoord. Ook hier blijkt weer dat long tail zoekwoorden alsmaar belangrijker worden.
SEO Trend 4: Mobile first
Mobile first is een trend waar we het al jaren over hebben, maar in 2017 lijkt deze SEO trend toch echt de boventoon te voeren. In 2015 voerde Google al haar eerste grote update uit, waardoor mobielvriendelijke sites een boost kregen in de posities op de resultatenpagina.
Het blijft voor de online marketeer belangrijk om de focus te leggen op het mobiele gebruiksgemak van de site. Cruciaal daarbij is de laadsnelheid. Google heeft al meerdere keren aangegeven dat webmasters zich moeten richten op een maximale laadtijd van 2 tot 3 seconden. Daarnaast is het van belang om tijdens de content creatie vanuit een mobile first visie te denken. Is de content zowel op de computer als op de smartphone goed leesbaar?
Lokalisatie zal dankzij het mobiele gebruik een nóg grotere rol gaan spelen. Vooral voor locale bedrijven – denk aan restaurants en café’s – is dit belangrijk. Vooral voor locale bedrijven is het vermelden van jouw locatie belangrijk voor in de metadata, content en image alt-tags. Op deze manier vergroot je ook de kans dat Siri jouw restaurant vermeld bij het zoeken naar ‘dichtstbijzijnde restaurants in Amsterdam Oost’.
Benieuwd wat de SEO trends in 2017 voor jouw website zullen betekenen? Of zoek je gericht SEO advies hoe jouw website hoger in Google kan scoren?
Neem contact op met Whello, en wij helpen jou graag met een gerichte SEO analyse. Om nog beter op 2017 voorbereid te zijn.