Duplicate content is altijd een hot topic. Niet voor niets, want het komt op veel websites voor. Veel mensen weten namelijk niet, dat dit fenomeen schadelijk is voor je posities in Google. Zoekmachines weten niet wie de credits zou moeten ontvangen voor de content en zal dus beide websites straffen voor de duplicate content. Weten hoe je dit op je website kunt voorkomen? Wij leggen het je uit!
Wat is duplicate content eigenlijk?
Bij duplicate content denkt men vaak aan het kopiëren van artikelen van de ene naar de andere website. Maar er zijn veel meer vormen van duplicate content, ook op je eigen website. Denk aan pagina’s waar je filters toepast. De content blijft gelijk op elke pagina, maar de filters en de URL veranderd. Eigenlijk wordt de URL alleen verlengd en wordt niet meer als uniek gezien door de zoekmachines.
Hetzelfde geld voor paginering door te veel producten voor een pagina. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het weergeven van een product, in diverse categorieën. De content is gelijk, maar de URL veranderd.
Voorkom duplicate content op je website met de canonical tag
De grote vraag is nu natuurlijk:
Hoe zorg je ervoor dat, de soms noodzakelijke duplicate content op je website, niet in je nadeel werkt?
Eén van de antwoorden is de canonical-tag. Deze tag plaats je op een pagina, om aan te geven welke URL de originele content bevat. Je zegt eigenlijk tegen de Google bot; ‘leuk dat je even langskomt, maar de originele content staat daar’. Zo wordt je dus niet gestraft voor duplicate content door de zoekmachines. De juiste URL met de originele content zal dan ook worden getoond in de SERP (Google’s zoekresultaten).
Canonical tag bij paginering
Vaak wordt er op websites paginering toegepast. Denk aan diverse pagina’s met artikelen of producten. Elke pagina laat bijvoorbeeld 10 producten zien, terwijl er in die categorie meer dan 100 zijn. Hoewel bij elke pagina de URL een toevoeging krijgt, blijft de content gelijk. Met een canonical tag zorg je ervoor dat alleen de eerste pagina aan de zoekmachines wordt getoond.
Hoewel je nu dus het probleem duplicate content hebt opgelost, worden nu niet alle producten of artikelen getoond aan Google. Door de canonical-tag te gebruiken in combinatie met de rel= prev/next, geef je de relatie tussen pagina’s aan. Je zegt eigenlijk dat de pagina’s als reeks beschouwd dienen te worden, maar dat je de eerste pagina in de zoekresultaten wilt vertonen.
Implementatie van canonical-tag met rel nex/prev
Je verwerkt de paginering in de <head> sectie van jouw HTML pagina. Onderstaand een voorbeeld.
Voorbeeld canonical-tag met rel nex/prev
Stel je hebt een productenpagina van 30 producten, verdeeld over 3 pagina’s.
Wanneer je op de 2de pagina bent, zal deze verwijzen naar de eerste maar ook de volgende pagina:
<link rel=”prev” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-1.html”>
<link rel=”next” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-3.html”>
<link rel=”canonical” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-2.html”/>
De laatste pagina, nummer 3, verwijst alleen naar de vorige pagina:
<link rel=”prev” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-2.html”>
<link rel=”canonical” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-3.html”/>
Tips
- Zorg ervoor dat elke pagina in de reeks, een canonical bevat die naar zichzelf verwijst;
- Maak de reeks af en voorkom onderbrekingen;
- Voorkom redirects in je reeks.
Meer weten?
Technische SEO is natuurlijk niet alledaagse stof, maar wel zeer belangrijk om door te voeren en meer uit je website te halen. Meer weten? Google heeft een supportpagina of neem contact met ons op!
Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze SEO-diensten.