Duplicate content is altijd een hot topic. Niet voor niets, want het komt op veel websites voor. Veel mensen weten namelijk niet, dat dit fenomeen schadelijk is voor je posities in Google. Zoekmachines weten niet wie de credits zou moeten ontvangen voor de content en zal dus beide websites straffen voor de duplicate content. Weten hoe je dit op je website kunt voorkomen? Wij leggen het je uit!

Wat is duplicate content eigenlijk?

Bij duplicate content denkt men vaak aan het kopiëren van artikelen van de ene naar de andere website. Maar er zijn veel meer vormen van duplicate content, ook op je eigen website. Denk aan pagina’s waar je filters toepast. De content blijft gelijk op elke pagina, maar de filters en de URL veranderd. Eigenlijk wordt de URL alleen verlengd en wordt niet meer als uniek gezien door de zoekmachines.

Hetzelfde geld voor paginering door te veel producten voor een pagina. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het weergeven van een product, in diverse categorieën. De content is gelijk, maar de URL veranderd.

Voorkom duplicate content op je website met de canonical tag

De grote vraag is nu natuurlijk:

Hoe zorg je ervoor dat, de soms noodzakelijke duplicate content op je website, niet in je nadeel werkt?

Eén van de antwoorden is de canonical-tag. Deze tag plaats je op een pagina, om aan te geven welke URL de originele content bevat. Je zegt eigenlijk tegen de Google bot; ‘leuk dat je even langskomt, maar de originele content staat daar’. Zo wordt je dus niet gestraft voor duplicate content door de zoekmachines. De juiste URL met de originele content zal dan ook worden getoond in de SERP (Google’s zoekresultaten).

Canonical tag bij paginering

Vaak wordt er op websites paginering toegepast. Denk aan diverse pagina’s met artikelen of producten. Elke pagina laat bijvoorbeeld 10 producten zien, terwijl er in die categorie meer dan 100 zijn. Hoewel bij elke pagina de URL een toevoeging krijgt, blijft de content gelijk. Met een canonical tag zorg je ervoor dat alleen de eerste pagina aan de zoekmachines wordt getoond.

Hoewel je nu dus het probleem duplicate content hebt opgelost, worden nu niet alle producten of artikelen getoond aan Google. Door de canonical-tag te gebruiken in combinatie met de rel= prev/next, geef je de relatie tussen pagina’s aan. Je zegt eigenlijk dat de pagina’s als reeks beschouwd dienen te worden, maar dat je de eerste pagina in de zoekresultaten wilt vertonen.

Implementatie van canonical-tag met rel nex/prev

Je verwerkt de paginering in de <head> sectie van jouw HTML pagina. Onderstaand een voorbeeld.

Voorbeeld canonical-tag met rel nex/prev

Stel je hebt een productenpagina van 30 producten, verdeeld over 3 pagina’s.

Wanneer je op de 2de pagina bent, zal deze verwijzen naar de eerste maar ook de volgende pagina:

<link rel=”prev” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-1.html”>
<link rel=”next” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-3.html”>
<link rel=”canonical” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-2.html”/>

De laatste pagina, nummer 3, verwijst alleen naar de vorige pagina:

<link rel=”prev” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-2.html”>
<link rel=”canonical” href=”http://www.voorbeeld.nl/dames-kleding/pagina-3.html”/>

Tips

  • Zorg ervoor dat elke pagina in de reeks, een canonical bevat die naar zichzelf verwijst;
  • Maak de reeks af en voorkom onderbrekingen;
  • Voorkom redirects in je reeks.

Meer weten?

Dit is natuurlijk niet alledaagse stof, maar wel zeer belangrijk om door te voeren en meer uit je website te halen. Meer weten? Google heeft een supportpagina of neem contact met ons op!

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar Borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam door de Pandamie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute