Op 4 oktober was het zover: het SEO-team van Whello ruilde voor één dag het kantoor in de Houthavens in voor het TQ-gebouw op de Singel in hartje Amsterdam. Hier vond het jaarlijks terugkerende Take it Offline evenement plaats.

Tijdens dit evenement kwamen veel facetten van het online marketing vakgebied aan bod: growth hacking, data, SEO, linkbuilding en ga zo maar door. Een aantal inspirerende specialisten discussieerden in panel-vorm over allerlei onderwerpen, waarbij de interactie met de zaal van groot belang was. ‘Leren door delen’ stond bij dit evenement centraal. Whello’er Ward praat je bij over alles wat hij van deze dag heeft geleerd.

De vele voordelen van structured data

Voordat het eerste panel van start ging gaf Jarno van Driel, semantisch en technisch SEO-specialist, een korte presentatie over het belang van structured data. Structured data, het stukje data dat met Google wordt gedeeld over wat een bepaald stukje informatie betekend, kan als rich snippet bij het zoekresultaat van jouw website verschijnen.

Van Driel vertelde dat het gebruik van structured data niet alleen van belang is voor het zoeken binnen Google, maar dat er ook andere voordelen aan verbonden zitten. Het gebruik van structured data zorgt ervoor dat je als webshop bijvoorbeeld up to date product informatie kan geven. 

seo-team-take-it-offline5

Het grote belang van rich snippets

Na de korte, maar interessante presentatie van Van Driel, startte het eerste panel waarin Van Driel, Arnoud Hellemans en Ric Rodrigues onder leiding van Steven van Vessum praatten over onder andere Google Ranking Stars.

Tijdens dit panel kwam wederom het belang van de Google rich snippets aan bod. Er zijn veel verschillende soorten rich snippets, variërend van de score van een voetbalwedstrijd tot de afleveringenlijst van Game of Thrones. Het is van belang dat deze rich snippets op de juiste manier zijn geïmplementeerd in Google, om de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Aan het einde van dit panel gingen de heren nog even kort in op hoe de FAQ (frequently asked questions) eruit moet zien voor een website; wat is essentiële informatie die erin moet staan, welke vragen zijn overbodig en per wanneer staan de FAQ’s ook in de zoekresultaten op Google?

Pagespeed optimaliseren voor elk device

Tijdens het tweede panel gingen Barry Adams, Julliete van Rooyen, Matt Whelan en Tim Steward in op het belang van pagespeed. Pagespeed is een tool binnen Google Analytics waarmee de snelheid van je website gemeten kan worden. Dit is een belangrijke ranking factor voor je website in Google en heeft grote invloed op de gebruikerservaring. Een langere laadtijd heeft ook invloed op de conversies.

Eén van de sprekers benoemde dat de gemiddelde laadtijd van een website maar liefst 9 seconden is. Dit komt door websites die op slecht functionerende apparaten extreem lang moeten laden. Het zou zo kunnen zijn dat dezelfde website op een goed functionerende computer in een korte tijd volledig geladen is. De les die developers hieruit moeten trekken, is dat de website op elk device zo geoptimaliseerd mogelijk moet werken. Dit moet ook vaak getest worden, om zo de gebruikerservaring te optimaliseren.

Whello’er Pauline won tussendoor ook nog eens een leuke prijs.

Discussie over AMP’s

Toen het onderwerp ‘Accelerated Mobile Pages’ (AMP) werd aangesneden, waren alle SEO’ers en overige marketeers in de zaal het er roerend over eens: AMP is nogal nutteloos. AMP’s zijn gewone HTML-pagina’s waarbij er een beperkte hoeveelheid content wordt weergegeven. Het wordt voornamelijk bij nieuwswebsites gebruikt, omdat dit doorgaans alleen bestaat uit tekst en beeld.

Google vindt AMP nodig, terwijl iedereen het erover eens was dat AMP niet nuttig is als je al een goedwerkende en snelle mobiele versie hebt van je website. Het maken van AMP’s is voor ontwikkelaars een relatief lastige taak, terwijl je er nauwelijks tot geen voordeel kan behalen. Ondanks dat iedereen wil dat AMP’s worden afgeschaft, zullen ze helaas nog lang blijven bestaan aangezien het een project is van Google zelf.

Linkbuilding: een ondergeschoven kindje?

Het derde en laatste panel werd ingevuld door Ross Tavendale, Judith Lewis, Bibi Raven en Gareth Hoyle. Allemaal specialisten op het gebied van linkbuilding. Linkbuilding is en blijft een van de belangrijkste ranking factoren van Google. Bij linkbuilding worden er actief links vergaard van andere websites naar de jouwe. De panelleden waren het erover eens dat linkbuilding nog steeds een beetje het ondergeschoven kindje is. De waarde van links wordt onderschat en hier zal in de toekomst verandering in moeten komen.

Tijdens dit panel ontstond er denkbeeldige en komische strijd tussen Barry Adams en het linkbuilding-panel. Barry Adams is als technisch SEO-specialist geen groot fan van linkbuilding. En uiteraard is het linkbuilding-panel niet enorm te spreken over SEO. Dit resulteerde in een pittige discussie in de zaal.

De interactie die het panel tijdens deze discussie had met het publiek is iets wat mij positief opviel tijdens dit event. Hierdoor ben je als bezoeker toch een stuk meer verbonden met de discussie die gaande is. Het is niet sprekers versus het publiek; het publiek kreeg ook de ruimte om het gesprek te leiden.

Hierdoor ontstond er een prettige, informele sfeer waarbij er zowel tijdens de panels als tussendoor werd genetwerkt met gelijkgestemde online marketeers. Onder het genot van een drankje natuurlijk. Al met al was het een geslaagd evenement waar Whello volgend jaar zeker zal terugkeren. Wij hopen dat jij er dan ook bij bent!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.

Orange FinancialLease

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem