Toegegeven, een one-page website (of single-page website) ziet er vaak gelikt uit. Ze worden dan ook steeds vaker ingezet om op een bondige en vooral grafische manier een boodschap over te brengen. De informatie is snel te bereiken met een eenvoudige swipe of scroll en vereist weinig tot geen navigatie en laadtijd.
Het voordeel is dat de boodschap daardoor krachtig wordt overgebracht, wat vooral voor de presentatie van een product, portfolio of evenement gewenst is. Een ander voordeel is dat een one page website vele malen goedkoper is dan een website die bestaat uit vele onderliggende pagina’s. Toch is een one-pager website voor een hoop marketeers een knelpunt en bestaat er nog altijd onduidelijkheid over de online vindbaarheid. Wij zijn er geen groot voorstander van, maar áls je er dan toch voor kiest, denk dan aan de volgende twee belangrijke punten voor SEO.
Negatieve impact voor SEO ranking
Één van de redenen waarom nog altijd wordt afgezien van een one page website is dat het een nadelige invloed zou hebben op de SEO-prestaties van de website. Wanneer je gebruik maakt van een one-pager, dan is dit immers de enige pagina die door Google kan worden geïndexeerd. Dit betekent ook dat het aantal in te zetten online marketing middelen beperkt blijft tot een enkele pagina.
Moet daardoor die ene pagina dan maar worden volgestopt met allerlei zoektermen, teksten en afbeeldingen? Helaas is het niet zo makkelijk. Als je hieraan begint, kan Google niet meer vaststellen waar de website nu eigenlijk over gaat. Daarnaast heeft deze aanpak een negatieve impact op de rankings en ziet het er hoogst onnatuurlijk uit.
One page website SEO
De basis van SEO ligt nog altijd in de optimalisatie van elke pagina naar het betreffende onderwerp (lees zoekterm). Op basis van de gevonden zoektermen is Google immers in staat het onderwerp van de pagina te bepalen en deze bron vervolgens voor te leggen aan gebruikers die naar een bepaald onderwerp zoeken.
Bij de one-pager website SEO zul je dus concessies moeten doen. Om te beginnen zullen de pagina-titel en meta-omschrijving zo algemeen mogelijk moeten zijn, om zo zoveel mogelijk de totale lading van de website te dekken. Daarnaast moet je inzetten op autoritaire links, headers en content marketing.
Storytelling is essentieel
Jouw one page website staat of valt op basis van de storytelling. Op het moment dat een bezoeker op jouw website komt, kan deze bezoeker alleen maar scrollen. Er zijn – los van interactieve elementen – geen andere mogelijkheden tot interactie of doorklikken. Zorg er daarom voor dat jouw website een visuele vertaling van jouw verhaal of essentie is. Het moet één geheel zijn, onderverdeeld in logische stukken zodat de bezoeker jouw boodschap begrijpt.
Wees sociaal, maar ook selectief
Hoewel deze richtlijn voor alle soorten websites geldt, willen we het graag benadrukken. Probeer externe verwijzingen, oftewel links, te verkrijgen van autoritaire en content gerelateerde sites. Vermijd dat jouw website ergens te vinden is in de comments van een ongure website.
Juist voor one pagers, die meestal branding en experience als grootste doel hebben, zijn social media knoppen een hele mooie toevoeging. Zorg er dus voor dat er over jou wordt gepraat, maar probeer te stimuleren dat de links afkomstig zijn van hoogwaardige websites. Wees sociaal, maar wel uiterst selectief.
Zorg voor verse content
Het zorgen voor nieuwe, verse content in de zoekmachines is belangrijker dan ooit. Hoewel de one pagers daar geen uitzondering op zijn, komt deze tip wel met een keerzijde. De content wordt immers op dezelfde pagina gezet, waardoor er ook steeds meer naar beneden gescrold moet worden. Vervang daarom bijvoorbeeld oude, gedateerde inhoud door nieuwe informatie en blijf jouw huidige content editen.
Een andere slimme manier is het opnemen van een externe blog, waar je regelmatig nieuwe content plaatst en naartoe linkt. Met een klein beetje creativiteit kom je er dus wel, ook al is je munitie beperkt.
Er valt voor beide soorten websites – one page en reguliere multiple page – wat te zeggen. One-pager websites zien er vaak visueel ontzettend mooi uit, maar zullen slechter op SEO scoren omdat je simpelweg niet op veel keywords te vinden bent. In dit geval is een goede online aanwezigheid op social media belangrijk. Hoe anders zorg je voor bezoekers en online aandacht? Onze voorkeur gaat daarom uit naar een reguliere website met meerdere pagina’s, omdat dit meer kansen biedt op gebied van SEO en SEA.
Heb je vragen voor ons? Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze SEO-diensten.