Toegegeven, een one-page website (of single-page website) ziet er vaak gelikt uit. Ze worden dan ook steeds vaker ingezet om op een bondige en vooral grafische manier een boodschap over te brengen. De informatie is snel te bereiken met een eenvoudige swipe of scroll en vereist weinig tot geen navigatie en laadtijd.

Het voordeel is dat de boodschap daardoor krachtig wordt overgebracht, wat vooral voor de presentatie van een product, portfolio of evenement gewenst is. Een ander voordeel is dat een one page website vele malen goedkoper is dan een website die bestaat uit vele onderliggende pagina’s. Toch is een one-pager website voor een hoop marketeers een knelpunt en bestaat er nog altijd onduidelijkheid over de online vindbaarheid. Wij zijn er geen groot voorstander van, maar áls je er dan toch voor kiest, denk dan aan de volgende twee belangrijke punten voor SEO.

Negatieve impact voor SEO ranking

Één van de redenen waarom nog altijd wordt afgezien van een one page website is dat het een nadelige invloed zou hebben op de SEO-prestaties van de website. Wanneer je gebruik maakt van een one-pager, dan is dit immers de enige pagina die door Google kan worden geïndexeerd. Dit betekent ook dat het aantal in te zetten online marketing middelen beperkt blijft tot een enkele pagina.
Moet daardoor die ene pagina dan maar worden volgestopt met allerlei zoektermen, teksten en afbeeldingen? Helaas is het niet zo makkelijk. Als je hieraan begint, kan Google niet meer vaststellen waar de website nu eigenlijk over gaat. Daarnaast heeft deze aanpak een negatieve impact op de rankings en ziet het er hoogst onnatuurlijk uit.

One page website SEO

De basis van SEO ligt nog altijd in de optimalisatie van elke pagina naar het betreffende onderwerp (lees zoekterm). Op basis van de gevonden zoektermen is Google immers in staat het onderwerp van de pagina te bepalen en deze bron vervolgens voor te leggen aan gebruikers die naar een bepaald onderwerp zoeken.

Bij de one-pager website SEO zul je dus concessies moeten doen. Om te beginnen zullen de pagina-titel en meta-omschrijving zo algemeen mogelijk moeten zijn, om zo zoveel mogelijk de totale lading van de website te dekken. Daarnaast moet je inzetten op autoritaire links, headers en content marketing.

Storytelling is essentieel

Jouw one page website staat of valt op basis van de storytelling. Op het moment dat een bezoeker op jouw website komt, kan deze bezoeker alleen maar scrollen. Er zijn – los van interactieve elementen – geen andere mogelijkheden tot interactie of doorklikken. Zorg er daarom voor dat jouw website een visuele vertaling van jouw verhaal of essentie is. Het moet één geheel zijn, onderverdeeld in logische stukken zodat de bezoeker jouw boodschap begrijpt.

Wees sociaal, maar ook selectief

Hoewel deze richtlijn voor alle soorten websites geldt, willen we het graag benadrukken. Probeer externe verwijzingen, oftewel links, te verkrijgen van autoritaire en content gerelateerde sites. Vermijd dat jouw website ergens te vinden is in de comments van een ongure website.
Juist voor one pagers, die meestal branding en experience als grootste doel hebben, zijn social media knoppen een hele mooie toevoeging. Zorg er dus voor dat er over jou wordt gepraat, maar probeer te stimuleren dat de links afkomstig zijn van hoogwaardige websites. Wees sociaal, maar wel uiterst selectief.

Zorg voor verse content

Het zorgen voor nieuwe, verse content in de zoekmachines is belangrijker dan ooit. Hoewel de one pagers daar geen uitzondering op zijn, komt deze tip wel met een keerzijde. De content wordt immers op dezelfde pagina gezet, waardoor er ook steeds meer naar beneden gescrold moet worden. Vervang daarom bijvoorbeeld oude, gedateerde inhoud door nieuwe informatie en blijf jouw huidige content editen.
Een andere slimme manier is het opnemen van een externe blog, waar je regelmatig nieuwe content plaatst en naartoe linkt. Met een klein beetje creativiteit kom je er dus wel, ook al is je munitie beperkt.

Er valt voor beide soorten websites – one page en reguliere multiple page – wat te zeggen. One-pager websites zien er vaak visueel ontzettend mooi uit, maar zullen slechter op SEO scoren omdat je simpelweg niet op veel keywords te vinden bent. In dit geval is een goede online aanwezigheid op social media belangrijk. Hoe anders zorg je voor bezoekers en online aandacht? Onze voorkeur gaat daarom uit naar een reguliere website met meerdere pagina’s, omdat dit meer kansen biedt op gebied van SEO en SEA.

Heb je vragen voor ons? Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze SEO-diensten.

 

Voor meer informatie over gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute