We hoeven je niet uit te leggen hoe belangrijk SEO is voor je webshop. Zeker voor de lange termijn. Om website-eigenaren een voorsprong te bieden op het gebied van SEO hebben we hier de top 9 SEO fouten die webshops maken. Dan hoef jij ze in ieder geval niet meer te maken. Hierbij onze SEO voor webshops 101!
1. De productomschrijving ontbreekt
Het aller-, allerslechtste wat je kunt doen in je (SEO) webshop, is geen productomschrijving toevoegen. Ook al spreekt je product gevoelsmatig voor zich (bijvoorbeeld een tennisbal), dan nog voeg je een complete productomschrijving met producteigenschappen toe (zorg dat dit unieke content is!). Dat is wel zo fijn voor Google en jouw potentiële klanten.
Google heeft dit nodig om te bepalen hoe je pagina geïndexeerd wordt in de zoekresultaten en aan de hand van welk zoekwoord. Het is dus erg belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. En bovendien is de extra info voor de gebruiker prettiger.
2. De productomschrijving is generiek
Zo’n productomschrijving van de fabrikant is vaak best leuk en informatief, maar twee van de belangrijkste problemen hieraan:
- Ze zijn niet van jou (dus niet uniek).
- Ze zijn waarschijnlijk op nog zo’n driehonderdnegenenveertig plaatsen online te vinden bij soortgelijke producten. Dat voegt weinig nieuwswaarde toe voor jouw bezoeker en gaat Google niet leuk vinden (duplicate content). Deze duplicate content zorgt er weer voor dat het laten ranken van jouw pagina een stuk lastiger wordt voor belangrijke zoektermen, iedereen probeert hier namelijk voor te ranken.
3. Productrecensies ontbreken
Een recensiepagina haalt sneller de top van een pagina in zoekmachines dan een verkooppagina. Dat alleen is al reden genoeg voor het verzamelen en communiceren van recensies. Google neemt een webshop pas serieus als er kwalitatieve reviews online over je vinden zijn. Het is één van de belangrijkste rankings factoren. Daarnaast zijn bezoekers veel sneller vertrouwd met een product dat door anderen beoordeeld is. Doen dus!
Tip: Webshops hebben meestal wel reviews bij partijen zoals Trustpilot, maar vergeten vaak dat Google Reviews ook enorm belangrijk zijn voor zowel je klanten als SEO.
4. Geen optimale productpagina op basis van de zoekvolumes
Zorg ervoor dat je rekening houdt met de vragen en zoekwoorden die mensen in de zoekmachines typen wanneer je je koppen, titelpagina’s en productomschrijvingen schrijft. Anders ben je teksten aan het schrijven waar niemand op zoekt en dan word je op Google onderaan gevonden. Zoek dus uit waar mensen naar zoeken! Gebruik bijvoorbeeld Google’s Keyword Planner.
5. Generieke meta titels
Een beetje vergelijkbaar met punt 2, maar belangrijk om apart te vernoemen. Meta titels (of title tag) zijn bij uitstek belangrijk in een SEO-strategie. Dit zijn de titels die zichtbaar zijn in Google’s zoekresultaten. Generieke titels zorgen ervoor dat jouw producten op de grote hoop worden gegooid. Niet doen dus.
Nu we jouw aandacht hebben voor de meta titels, vergeet dan ook de meta description niet. Een aantrekkelijke meta description (of meta beschrijving) kan ervoor zorgen dat iemand toch voor jouw webshop gaat uit de zoekresultaten, in plaats van één van jouw concurrenten. In de meta beschrijving beschrijf je wat de bezoeker op jouw pagina kan verwachten. Erg zinvol dus!
6. Niet-sprekende URL’s
www.tennisproducten.nl/product-nummer-18/ is géén goede URL. Behalve als je denkt dat heel veel mensen op ‘Product nummer 18’ gaan zoeken, maar dat verwachten we niet. Je begrijpt ons punt. Kies bijvoorbeeld voor: www.tennisproducten.nl/gasgevulde-tennisbal/. Dat is minder generiek en meer vindbaar. Bovendien spreekt het voor zich. Kies dus voor de juiste URL met de belangrijkste zoekwoorden. Zorg er daarnaast voor dat je korte URL’s gebruikt met alleen zinvolle zoekwoorden.
Tip: houd rekening met de interne linkstructuur. Interne links zijn ontzettend belangrijk om Google te laten zien welke pagina’s gerelateerd zijn. Tevens, mocht een bezoeker de gasgevulde tennisbal toch niks vinden, dan kan je ze met interne links doorsturen naar een andere productpagina’s zoals bijvoorbeeld de drukloze tennisbal.
7. Te veel dubbele content
Te veel dubbele content is niet goed voor Google. Te veel dubbele content wordt namelijk niet goed geïndexeerd door Google. Daarnaast is te veel dubbele content niet fijn om te lezen. Het is dus goed om te veel dubbele content te vermijden. Als het goed is begrijp je na het lezen van dit tekstje dat te veel dubbele content vervelend is.
Het is niet erg dat een deel van je productpagina’s duplicate is. Het is logisch dat het bestelproces en de USP’s steeds hetzelfde zijn. Maar het grootste deel van de content moet uniek geschreven zijn. Probeer jouw pagina’s zoveel mogelijk te focussen op het belangrijkste zoekwoord voor die pagina. Op die manier is het makkelijker om duplicate content te mijden omdat je de pagina baseert op een specifiek zoekwoord.
Tip: zo start je trouwens ook goede blogs! Richt je blog op een handjevol (3 tot max 5) zoekwoorden zodat je niet te snel door je blog topics heen raakt.
8. Geen gebruik maken van afbeeldingen
Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. We raden je echter niet aan om 1000 woorden aan content te vervangen door één afbeelding, maar een afbeelding laat jouw klant wel meteen zien wat ze kunnen verwachten. Het is daarnaast ook belangrijk voor Google. Zo kun je terecht komen in de zoektermen van Google afbeeldingen.
Om te ranken in de afbeeldingen van Google moet je echter wel een alt tekst toevoegen. Google kan zelf niet zien wat er op die afbeelding staat, vandaar dat je een alt tekst (of alt tags) moet toevoegen. Door middel van deze alt tag weet Google wat er op de afbeelding staat en kunnen ze jouw afbeelding aan zoekwoorden koppelen.
9. Geen Google My Business instellen
Het is voor ons bijna niet denkbaar dat iemand met een webshop geen Google My Business instelt, maar toch gebeurd het nog regelmatig. Google My Business is een fantastische tool die ervoor zorgt dat jouw webwinkel op verschillende manier gevonden wordt (waaronder op Google maps, erg handig als je ook een vaste winkel hebt!). Google My Business is voor webshops een makkelijke manier om search engine optimization in te zetten. Het is een gratis tool waar jij jouw producten overzichtelijk kan aanbieden met daarbij een beschrijving, de prijs en afbeeldingen. Door middel van klikbare tekst en afbeeldingen zorg je voor een extra manier dat mensen op jouw webshop terecht kunnen komen. Waarom sommige webshops hier geen gebruik van maken is voor ons een raadsel!
Heb je niet genoeg tijd om alle producten op jouw Google My Business te zetten? Richt je dan op de belangrijkste pagina’s waarop je gevonden wilt worden.
Conclusie
Zorg ervoor dat jij bovenstaande fouten niet maakt. Maak desnoods een checklist die je iedere keer naloopt als je een nieuw product toevoegt aan je webshop. Als het eenmaal goed staat, dan kan scoor je vanzelf beter in Google en heb je daar op lange termijn profijt van.
Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.
Meer gerelateerde artikelen:
- SEO voor e-commerce: 9 tips om jouw webshop vindbaar te maken
- 7 geavanceerde Google Shopping strategieën
- 7 ultieme online marketing tips voor webshops
- 7 bewezen conversie tips voor webshops
- Growth hacking voor webshops: 12 tactieken die je direct kan inzetten
- 5 webshop email marketing tips voor meer sales