Waarom is SEO juist in de beginfase zo belangrijk? Een nieuwe website lanceren begint met een sterke basis. Naast webdesign maakt ook SEO deel uit van deze sterke basis. 

Het is belangrijk om vanaf het eerste moment in SEO te investeren, zodat je dit achteraf niet met terugwerkende kracht hoeft aan te pakken. Op deze manier bespaar je tijd, geld en een hele hoop gedoe. Wij vertellen je graag waar jouw website aan moet voldoen om indruk te maken op Google en jouw websitebezoeker.

1. Website structuur en interne links

Laten we bij het begin beginnen. Bij website design is niet alleen de vormgeving van jouw website belangrijk, maar ook de website structuur. Website structuur is een belangrijk onderdeel van SEO. Je wilt met jouw site indruk maken op meerdere partijen: op bezoekers én op Google. Beide partijen zijn even kieskeurig als wantrouwig en verwachten meer dan alleen een mooi vormgegeven website.

De website moet overzichtelijk zijn met een interne website structuur die een duidelijke navigatie biedt. We noemen dit ook wel ‘silo’s’. Denk hierbij ook aan het gebruik van breadcrumbs en een logische indeling van het menu. Het totaalplaatje moet kloppen. Hiermee maak je niet alleen jouw bezoeker blij, maar ook Google.

2. Toegankelijkheid

Ervoor zorgen dat jij wordt opgemerkt door Google is niet zo even eenvoudig als je denkt. De internetgigant is namelijk veeleisend. Als jouw website niet toegankelijk genoeg is, dan is de kans groot dat Google jouw website voorbij crawlt. Deze toegankelijkheid creëer je door de aanwezigheid van een XML sitemap op jouw website, waarin je met een overzicht van alle aanwezige URL’s aangeeft welke pagina’s Google moet crawlen.

Bovendien staat Google erom bekend niet te houden van zware en onoverzichtelijke websites. Zorg daarom dat je gebruik maakt van een duidelijke opmaak en vermijd grote afbeeldingen of andere zware content.

3. Functionaliteit

Een goede structuur is niet genoeg om een bezoeker en Google tevreden te stellen. Jouw website moet vanaf het eerste moment duidelijk maken wat jullie bieden. Is het de bedoeling om online te verkopen? Zorg er dan voor dat alles naar behoren werkt: pagina’s die snel laden, foto’s die overtuigen, een eenvoudig bestelproces en een veilige betaalomgeving.

Bovendien straft Google een langzame website af, door deze lager in de organische zoekresultaten te zetten. 74% van de internet gebruikers zal een website verlaten als de laadtijd langer dan 5 seconden is. Hoe sneller, hoe beter.

4. Mobielvriendelijkheid

In het afgelopen jaar hebben gemiddeld 56% van de smartphone gebruikers zijn telefoon of tablet gebruikt tijdens het rondkijken naar een specifiek product. Gemiddeld 82% van de mensen die onderzoek op hun smartphone doen, willen binnen een uur tot aankoop overgaan. Binnen dezelfde dag is dit gemiddeld 80%.

It goes without saying – dat een responsive design van essentieel belang is. Zorg dat je website zich aanpast aan het schermformaat, snel laadt en volop gebruiksgemak biedt.
Doe je dat niet, dan zal Google je ongetwijfeld bestraffen voor je stugheid. Google hanteert namelijk verschillende criteria voor het indelen van de organische zoekresultaten en daar is mobielvriendelijkheid een belangrijk onderdeel van. Sinds enkele jaren geeft Google dan ook voorrang aan mobielvriendelijke websites in de organische zoekresultaten.

5. Tracking en conversies

Uiteraard wil je dat de bezoeker terugkomt, wat betekent dat je de bezoeker moet stimuleren om jouw website opnieuw te bezoeken. Maak jouw bezoekers nieuwsgierig en laat zien dat je nog meer te bieden hebt dan alleen een mooie homepage. Zorg voor prikkelende call-to-actions en maak goed gebruik van interne links.

Let overigens wel op dat je niet te pas en te onpas links gaat plaatsen. Deze moeten wel relevant blijven voor de bezoeker en de leesbaarheid mag hierdoor niet negatief beïnvloed worden.
Blijf ook het doel van jouw website voor ogen hebben. Wil je meer nieuwsbrief aanmeldingen? Of liever meer producten verkopen? Vergeet niet voor ieder contactmoment de conversies te tracken.

Dus….waarom is SEO vanaf het begin belangrijk?
Omdat Google jouw website anders niet ziet staan. Een nieuwe website ontwikkel je tenslotte zodat bezoekers jouw website kunnen bezoeken. Dus neem vanaf het begin alle SEO tactieken mee in je nieuwe site. Achteraf SEO optimalisaties doorvoeren betekent dat je al met 1-0 achterstaat bij Google. Het wordt dan moeilijker om die begeerde top rankings in Google te bemachtigen.

Ook in de top 10 van organische zoekresultaten staan? Laat Whello jou hierbij helpen! Neem contact met ons, zodat wij samen kunnen kijken naar jouw SEO mogelijkheden.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar Borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam door de Pandamie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute