Waarom is SEO juist in de beginfase zo belangrijk? Een nieuwe website lanceren begint met een sterke basis. Naast webdesign maakt ook SEO deel uit van deze sterke basis. 

Het is belangrijk om vanaf het eerste moment in SEO te investeren, zodat je dit achteraf niet met terugwerkende kracht hoeft aan te pakken. Op deze manier bespaar je tijd, geld en een hele hoop gedoe. Wij vertellen je graag waar jouw website aan moet voldoen om indruk te maken op Google en jouw websitebezoeker.

1. Website structuur en interne links

Laten we bij het begin beginnen. Bij website design is niet alleen de vormgeving van jouw website belangrijk, maar ook de website structuur. Website structuur is een belangrijk onderdeel van SEO. Je wilt met jouw site indruk maken op meerdere partijen: op bezoekers én op Google. Beide partijen zijn even kieskeurig als wantrouwig en verwachten meer dan alleen een mooi vormgegeven website.

De website moet overzichtelijk zijn met een interne website structuur die een duidelijke navigatie biedt. We noemen dit ook wel ‘silo’s’. Denk hierbij ook aan het gebruik van breadcrumbs en een logische indeling van het menu. Het totaalplaatje moet kloppen. Hiermee maak je niet alleen jouw bezoeker blij, maar ook Google.

2. Toegankelijkheid

Ervoor zorgen dat jij wordt opgemerkt door Google is niet zo even eenvoudig als je denkt. De internetgigant is namelijk veeleisend. Als jouw website niet toegankelijk genoeg is, dan is de kans groot dat Google jouw website voorbij crawlt. Deze toegankelijkheid creëer je door de aanwezigheid van een XML sitemap op jouw website, waarin je met een overzicht van alle aanwezige URL’s aangeeft welke pagina’s Google moet crawlen.

Bovendien staat Google erom bekend niet te houden van zware en onoverzichtelijke websites. Zorg daarom dat je gebruik maakt van een duidelijke opmaak en vermijd grote afbeeldingen of andere zware content.

3. Functionaliteit

Een goede structuur is niet genoeg om een bezoeker en Google tevreden te stellen. Jouw website moet vanaf het eerste moment duidelijk maken wat jullie bieden. Is het de bedoeling om online te verkopen? Zorg er dan voor dat alles naar behoren werkt: pagina’s die snel laden, foto’s die overtuigen, een eenvoudig bestelproces en een veilige betaalomgeving.

Bovendien straft Google een langzame website af, door deze lager in de organische zoekresultaten te zetten. 74% van de internet gebruikers zal een website verlaten als de laadtijd langer dan 5 seconden is. Hoe sneller, hoe beter.

4. Mobielvriendelijkheid

In het afgelopen jaar hebben gemiddeld 56% van de smartphone gebruikers zijn telefoon of tablet gebruikt tijdens het rondkijken naar een specifiek product. Gemiddeld 82% van de mensen die onderzoek op hun smartphone doen, willen binnen een uur tot aankoop overgaan. Binnen dezelfde dag is dit gemiddeld 80%.

It goes without saying – dat een responsive design van essentieel belang is. Zorg dat je website zich aanpast aan het schermformaat, snel laadt en volop gebruiksgemak biedt.
Doe je dat niet, dan zal Google je ongetwijfeld bestraffen voor je stugheid. Google hanteert namelijk verschillende criteria voor het indelen van de organische zoekresultaten en daar is mobielvriendelijkheid een belangrijk onderdeel van. Sinds enkele jaren geeft Google dan ook voorrang aan mobielvriendelijke websites in de organische zoekresultaten.

5. Tracking en conversies

Uiteraard wil je dat de bezoeker terugkomt, wat betekent dat je de bezoeker moet stimuleren om jouw website opnieuw te bezoeken. Maak jouw bezoekers nieuwsgierig en laat zien dat je nog meer te bieden hebt dan alleen een mooie homepage. Zorg voor prikkelende call-to-actions en maak goed gebruik van interne links.

Let overigens wel op dat je niet te pas en te onpas links gaat plaatsen. Deze moeten wel relevant blijven voor de bezoeker en de leesbaarheid mag hierdoor niet negatief beïnvloed worden.
Blijf ook het doel van jouw website voor ogen hebben. Wil je meer nieuwsbrief aanmeldingen? Of liever meer producten verkopen? Vergeet niet voor ieder contactmoment de conversies te tracken.

Dus….waarom is SEO vanaf het begin belangrijk?
Omdat Google jouw website anders niet ziet staan. Een nieuwe website ontwikkel je tenslotte zodat bezoekers jouw website kunnen bezoeken. Dus neem vanaf het begin alle SEO tactieken mee in je nieuwe site. Achteraf SEO optimalisaties doorvoeren betekent dat je al met 1-0 achterstaat bij Google. Het wordt dan moeilijker om die begeerde top rankings in Google te bemachtigen.

Ook in de top 10 van organische zoekresultaten staan? Laat Whello jou hierbij helpen! Neem contact met ons, zodat wij samen kunnen kijken naar jouw SEO mogelijkheden.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute