Update 20-01-2022
Je weet dat een investering in goede SEO je helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten, maar wat is goede SEO? En wat kost SEO eigenlijk? Met SEO zorg je ervoor dat je online gevonden wordt. Het is dé manier om de onbegrensde mogelijkheden van het wereldwijde web te benutten.

Voor vrijwel elke internet gebruiker is Google de allereerste stap tijdens het zoeken van nuttige informatie. Om gevonden te worden in Google moet je bij de eerste zoekresultaten horen. Hoe hoger jij verschijnt op de zoekresultatenpagina, hoe meer verkeer je trekt. Weet je niet waar je moet beginnen? Lees je tegenstrijdige verhalen over wat de kosten van SEO zijn? Wij zetten de mogelijkheden voor ieder budget op een rijtje. Een goed online marketing plan moet zichzelf natuurlijk wel terugbetalen. Het liefst zo snel mogelijk.
Wat kost goede SEO?
Hoewel de vele voordelen van goede SEO vaak wel duidelijk zijn, kunnen de kosten van een effectieve SEO-strategie sterk variëren. Hoe dan ook, zoekmachine optimalisatie moet als een investering worden gezien waarbij continuïteit van cruciaal belang is. Juist omdat SEO als een investering moet worden gezien is een adequate voorbereiding onontbeerlijk. Elke euro moet zich terugbetalen.
Tegelijkertijd moeten de vooropgestelde doelen realistisch en haalbaar zijn. SEO betaalt zich namelijk minder snel uit dan Adwords (Google advertentie’s ook wel ‘PPC’ genoemd). Maar mits goed uitgevoerd, is het rendement op SEO op lange termijn veel hoger.
Aan welk budget moet worden gedacht?
Wat SEO precies kost, hangt af van meerdere criteria zoals de niche, concurrentie, het aangeboden product en de doelen. Globaal gezien kan de volgende verdeling worden gemaakt:
Lokaal bedrijf
Als je te maken hebt met weinig concurrentie en beschikt over een website met weinig pagina’s, dan kom je al een eind met enkele uren per maand. Een dergelijk traject is geschikt voor lokale bedrijven en organisaties. Het aantal aanpassingen aan de website zal laag liggen, terwijl de focus meer ligt op een geoptimaliseerde local SEO aanpak.
Geschatte kosten per maand: €350 – €750 per maand
Middelgrote bedrijven
MKB Bedrijven met beperkte SEO eisen, of zoekwoorden met een gemiddeld concurrentieniveau, komen terecht in deze categorie. De SEO activiteiten richten zich op het continu creëren van content, verzorgen van hoge kwaliteit linkbuilding en het optimaliseren van conversies. Daarnaast richt een SEO specialist zich hier ook op een gebruiksvriendelijke en functionele website en gaat hij aan slag met jouw webbouwer. Valt jouw bedrijf binnen deze categorie? Verwacht dan de volgende SEO kosten.
Geschatte kosten per maand: €750 – €1250 per maand
Concurrerende markt
Hieronder vallen bedrijven die te maken hebben met hevige concurrentie, en een groot portfolio met een uitgebreide website hebben. Denk aan concurrerende webshops, of landelijke/internationale dienstverleners. Bedrijven uit deze categorie maken altijd gebruik van gevestigde SEO bureaus met bewezen resultaten. Dat betekent een compleet team dat bestaat uit professionele SEO specialisten, copywriters, designers, conversie specialisten, webdevelopers en data analisten. Het is bijna alsof je een afwisselende fulltime online marketeer in dienst hebt van jouw organisatie.
Geschatte kosten per maand: €1250 – €3500 per maand

Geduld is een schone zaak
Hoe hoog het budget ook ligt; wees realistisch en houd er rekening mee dat online marketing een doorlopend proces is. Daadwerkelijke resultaten betalen zich pas na verloop van tijd uit. Want SEO richt zich op de ‘natuurlijke’ kant van online marketing met sterke content dat inspeelt op de behoefte van jouw doelgroep.
Snelle SEO trucjes bestaan niet meer. De Google algoritme is verder ontwikkeld en bestraft dergelijke praktijken. Dus alle alarmbellen zouden moeten afgaan als een bureau jou snelle resultaten garandeert.
Wat wil jij bereiken met SEO? Neem vrijblijvend contact op met onze SEO-experts. Voor elk SEO-vraagstuk hebben wij het antwoord.