Search algorithms ontwikkelen zich steeds meer en in de afgelopen periode is het belang van ‘semantic search’ steeds belangrijker geworden. Hoewel het geen nieuwe techniek is, weten we eigenlijk niet wat het is. LSI keywords, latent semantic indexing, worden door zoekmachines als Google gebruikt om relaties tussen verschillende termen te bestuderen en te vergelijken. Hoe kunnen we dit gebruiken om onze organische rankings te verbeteren? Wij geven dé tips!
Wat zijn LSI keywords precies?
Je kunt de LSI-zoekwoorden meestal herkenen aan de gemarkeerde woorden en woordgroepen in de beschrijvingen van zoekresultaten. Deze worden het meest relevant geacht voor de oorspronkelijke zoekwoorden. LSI-zoekwoorden zijn een uitbreiding, geen vervanging van de ingegeven opdracht.

Hoe gebruik je LSI-zoekwoorden?
Je website optimaliseren voor een LSI-zoekwoord, omvat veel punten die ook geoptimaliseerd dienen te worden voor je hoofdzoekwoord. 3 tips waar je rekening mee moet houden:
- Het is belangrijk om aan te geven wat voor jouw specifieke pagina een LSI-zoekwoord is. Gebruik dus altijd je belangrijkste zoekwoord en een LSI-zoekwoord in de meta description van je pagina. Het algoritme van Google zal je content als relevanter beschouwen wanneer je een LSI-zoekwoord gebruikt als hulpmiddel.
- Niet alleen is het gebruik van je gekozen LSI-zoekwoord in de meta beschrijving belangrijk, maar ook in de content op de pagina zelf. Dit betekent niet dat het hoofdzoekwoord minder sterk zal zijn, maar je geeft een aanvulling. Om ‘keyword stuffing’ te voorkomen, is het aan te raden om niet meer dan twee LSI-zoekwoorden in je content te verwerken, naast je hoofdzoekwoord.
- Weet je niet goed welk LSI-zoekwoord je moet gebruiken? Doe een Google search voor je hoofdzoekwoord en bekijk onderaan de pagina welke gerelateerde termen er al worden weergegeven. Dit zijn termen die Google relevant vindt voor het onderwerp.

Daarnaast zie je wanneer je een zoekopdracht invoert, altijd al suggesties terwijl je aan het typen bent. Dit zijn ook suggesties van Google die relevant zijn voor het onderwerp.
Naast deze mogelijkheden, is natuurlijk de meest uitgebreide manier het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Hierin wordt er verder gekeken dan de enkele suggesties en weet je ook op basis van volumes welk LSI-zoekwoord het meest geschikt is voor je hoofdzoekwoord.
Het is nog steeds erg belangrijk om de focus te hebben op je belangrijkste zoekwoord, echter kan het positief zijn om ook te kijken naar LSI-zoekwoorden. Zorg ervoor dat je inhoud past bij de richtlijnen van sematic search en maak het zoekmachines makkelijker om je content te begrijpen en te indexeren.
Hulp hierbij nodig? Wij geven graag SEO advies!