Wie denkt aan Snapchat, denkt al gauw aan tieners die elkaar selfies sturen met leuke emoticons er op. Maar wist je ook dat het een handig medium kan zijn om in te zetten voor je bedrijf? Sinds 2017 is het namelijk mogelijk om er te adverteren. En daarin is steeds meer mogelijk.
Snapchat werd in 2012 bekend bij het grote publiek. Aanvankelijk wist men niet of het zoveelste online medium wel rendabel zou worden. De doelgroep was met haar jonge leeftijd immers vrij beperkt en concurreren met platforms als Facebook en Twitter leek een onmogelijke opgave.
Toch heeft Snapchat sindsdien keer op keer weten te verrassen. Inmiddels zijn er zo’n 186 miljoen dagelijkse gebruikers en lijkt het platform niet meer weg te denken. Waar dat aan te danken is? Onder meer aan die beperkte doelgroep. Want door die duidelijk afgebakende doelgroep, zijn er inmiddels veel kansen ontstaan. Ook voor adverteerders.
Waarom adverteren op Snapchat?
Pas sinds half 2017 is het mogelijk om op het platform te adverteren en daarmee staat Snapchat nog in de kinderschoenen. Het doel wijkt echter niet zo veel af van die andere sociale media-kanalen: gebruikers boeien en voor interactie zorgen. Daarbij kun je kiezen uit een aantal advertentievormen die je helpen om jouw boodschap uit te dragen. En het mooiste is: deze opties zijn nog vermakelijk ook.
Welke advertentiemogelijkheden zijn er?
Dit zijn de meest interessante Snapchat advertentievormen:
- Snap Ads: dit zijn video’s van 10 seconden die de mogelijkheid bieden om naar boven te swipen voor meer info. In deze swipe-up kun je als adverteerder meer content plaatsen, zoals bijvoorbeeld een langer filmpje of een app-installatie pagina. Net als bij Facebook blijft de gebruiker in de Snapchat-omgeving zonder dat de app wordt verlaten. Deze zogeheten Snap Ads zie je tussen de ‘Stories’ van je connecties of bij het kopje ‘Uitgelicht’. Deze vind je onder de verhalen van je vrienden.
- GeoFilters: dit zijn statische overlays die je over jouw Snap (lees: foto) kunt plaatsen. Bij deze GeoFilters zijn deze gekoppeld aan jouw GPS-locatie. Ben je op een festival? Dan heb je de optie om alleen het terrein te selecteren. De gebruikers die zich op dit terrein bevinden, kunnen deze extra filter dan over hun Snap plaatsen. Handig dus voor branding en met een bereik van meer dan 40% heeft de filter nog nut ook.
- Story Take-over: een hele gave functie, mits je het op een leuke manier weet te doen uiteraard. Met een sponsored Story Take-over neemt iemand jouw account over voor een bepaalde periode. Het liefst kies je daarbij voor een bekend iemand die jouw account een boost kan geven. Zorg er daarbij wel voor dat je de regie in handen houdt en dat je afspreekt wat er geplaatst gaat worden.
- Sponsored Lenses: eigenlijk staat deze functie synoniem voor alles waar Snapchat voor staat: de toegevoegde lenses. We hebben allemaal wel de gebruikers voorbij zien komen die kattenoortjes aan hun video of foto hebben toegevoegd. Dat je nu ook zelf een design van een lense kunt creëren en promoten, zorgt ervoor dat je jouw merk onder de aandacht kunt brengen. Bij deze advertentievorm mag je dus een beroep doen op je creativiteit.
- Snap-to-unlock: hiermee kun je zogenaamde Snapcodes opnemen in de advertenties. Deze werken net als QR-codes, maar dan binnen de Snapchat-app. Wanneer iemand de snap scant door z’n camera omhoog te houden met de snapchat-functie aan, dan krijgt die meer informatie te zien. En dat biedt jou weer de optie om jouw boodschap te promoten.
Alleen jonge meiden gebruiken Snapchat? Echt niet…
Aan Snapchat kleeft het imago van Snappende tieners. Echter wat blijkt; de demografische statistieken van Snapchat gebruikers wordt steeds gevarieerder. Je kan juist op Snapchat bijvoorbeeld de doelgroep Young Professional (25-34) goed bereiken.
Natuurlijk is de vraag nog steeds of de jonge gebruikers passen bij jouw doelgroep. Beantwoord je deze vraag met een volmondige ‘ja’? Dan wordt het toch echt tijd om de advertentiemogelijkheden van Snapchat te bekijken. Door de verschillende advertentievormen, kunnen de meeste bedrijven er gemakkelijk hun eigen invulling aan geven. Met gezonde dosis creativiteit én natuurlijk een jeugdige geest kun je op dit platform een hoop bereiken.
Hulp nodig met je strategie, campagne opzet en optimalisatie van je Snapchat campagne? Schakel de social campagne specialisten in van Whello!