Spotify is een muziekstreamingdienst van Zweedse makelij. De dienst is actief in 78 landen en heeft inmiddels 191 miljoen maandelijkse gebruikers (!). Van alle gebruikers maakt 38 procent gebruik van de gratis variant, met advertenties. Spotify heeft een zeer betrokken doelgroep. De gemiddelde luistertijd is 2,5 uur per dag!
Muzieksmaak is persoonlijk, emotioneel en authentiek en vertelt veel over hoe iemand is en wat zijn of haar interesses zijn. Je kan je voorstellen dat Spotify met deze data over ruime targeting-mogelijkheden beschikt om jouw relevante doelgroep te bereiken.
We komen dagelijks in aanraking met maar liefst 4.000 tot 10.000 visuele advertenties. Hierdoor wordt het een steeds grotere uitdaging om de aandacht van je doelgroep te grijpen. De overkill van advertenties op kanalen als Facebook en Instagram en de grote hoeveelheid ‘schermloze’ momenten in de dag, hebben geleid tot ontwikkelingen op het gebied van audio advertising.
Hoe werkt Spotify Advertising?
Adverteren op Spotify was eerder alleen weggelegd voor de grote organisaties. Maar met de komst van Spotify Ad Studio als een selfservice-platform is Spotify ook voor kleinere organisaties interessant. Spotify Ad Studio werkt op een vergelijkbare manier als de advertentieplatforms van Facebook en Google.
Bereik gericht jouw doelgroep door jouw verhaal op Spotify te vertellen. Dit is op allerlei manieren mogelijk. Door bijvoorbeeld een audiofragment of een videocanvas in te zetten waarbij de gebruiker tussen beluisterde nummers een videoboodschap te zien krijgt. Naast zichtbaarheid is het – door middel van verschillende advertentieformats – mogelijk om de Spotify-doelgroep naar je website te sturen om ze bijvoorbeeld tickets te laten kopen.
Hoe kan je een relevante doelgroep bereiken op Spotify?
Naast de standaard targeting-mogelijkheden zoals geslacht, taal, leeftijd en regio zijn er ook uitgebreide opties om je doelgroep te bereiken op basis van muziekvoorkeur. Je staat er nog van te kijken hoe specifiek je iemand kan targeten op basis van zijn of haar muziekvoorkeuren.
- Interesse-categorieën (educatie, reizen, fitness, business podcasts)
- Real-time context-categorieën (chill, party, gaming)
- Genre-categorieën (hiphop, jazz, latin)
Welke advertentiemogelijkheden zijn er binnen Spotify?
Zoals eerder benoemd gebruikt 38% van de Spotify gebruikers de gratis versie met advertenties. Dat betekent dat je miljoenen mensen op het platform eenvoudig kan bereiken.
‘Op Spotify kun je alleen adverteren met audio advertenties, toch?’ Think again. Je staat verstelt van de variëteit aan advertentiemogelijkheden die ze bij Spotify hebben bedacht. Hieronder een overzicht:
- Audio everywhere
Een audio-advertentie tussen het beluisteren van een nummer. Daarnaast kun je mensen vanuit deze advertentie ook verwijzen naar de website. - Sponsored sessions
Een gesponsorde video die aangeboden wordt bij het openen van de Spotify app. Na het bekijken van de video worden gebruikers beloond met een incentive in de vorm van het dertig minuten onderbroken luisteren van muziek. - Video take-over
Een video die getoond wordt aan Spotify-gebruikers die actief de app gebruiken. Dit geeft je zekerheid dat de advertentie ook bekeken wordt en gebruikers in aanraking komen met je product of merk. - Overlay
Deze advertentievorm is vergelijkbaar met de gebruikelijke display-advertentie (banners). De uiting wordt getoond wanneer gebruikers terugkeren bij Spotify en is klikbaar, waardoor gebruikers direct je website kunnen bezoeken. - Homepage take-over
Een tweede display-variant die getoond wordt op de homepage van je desktop-app. Naast dat deze display clickable is, kunnen interactieve elementen toegevoegd worden zodat deze uiting de maximale aandacht trekt van gebruikers. - Sponsored playlist
Hier sponsor je een specifieke playlist die vaak wordt beluisterd door jouw doelgroep. Je advertenties worden in de playlist tussen de liedjes getoond waardoor je maximaal zichtbaar wordt voor deze luisteraars.
Hoe zet je een Spotify campagne op?
Adverteren op Spotify was eerder een dure aangelegenheid. Met de komst van Spotify Ad Studio kun je nu voor elk budget je campagne starten. Adverteerders kunnen nu eenvoudig hun advertenties uploaden, targeting instellen en het maximale budget aangeven.
Stap 1: Kies je doelstelling
Stap 2: Upload je audio of beeldmateriaal (banners)
Stap 3: Targeting instellen – je kan je doelgroep targeten op demografie (zoals locatie, leeftijd en geslacht) of luistergedrag
Stap 4: Stel je advertentiebudget in. Minimale campagnebudget is $250. De exacte prijs die je uiteindelijk betaalt, is afhankelijk van je advertentietargeting en het aantal andere adverteerders. Je kan de periode voor je campagne instellen, waarbij het budget gelijkmatig over de campagneperiode wordt verdeeld.
Stap 5: Maak hier je advertentie op – voeg details toe, zoals de begeleidende afbeelding die bij je audioadvertentie past, de button en de link naar de landingspagina.
Wat onze 3 beste tips Spotify ads?
We hebben enkele campagne experimenten gedraaid op Spotify en delen onze tips hieronder.
- Zet in op naamsbekendheid (awareness)
Verwacht niet dat je Spotify campagne veel websitebezoekers gaat opleveren. Een vergelijking maken met Google Ads of Facebook Ads heeft geen zin. Spotify is beter te vergelijken met Youtube: een kanaal waarbij je maximale exposure hebt, maar waarbij gebruikers wel op het platform blijven omdat ze nou eenmaal hun video of liedje willen afspelen. - Duidelijke CTA (call-to-action)
Creëer een duidelijke oproep tot actie voor de Spotify luisteraars die wel geïnteresseerd zijn om door te klikken. Dus in plaats van ‘Bekijk festival’, creëer je een CTA met ‘Koop je tickets’. - Wees relevant
Bij elke campagne is relevantie belangrijk. Bij Spotify is het wellicht een nog grotere succesfactor. Men is namelijk vaak passief muziek aan het luisteren, laat staan dat ze jouw advertentie aandachtig beluisteren. Wees dus super-relevant, bijvoorbeeld: Een aantrekkelijke aanbieding voor kettlebells gericht op gebruikers die fitness playlists luisteren.
Zo, dat waren wel weer genoeg tips voor vandaag. Hiermee moet je uit de voeten kunnen voor je eerste Spotify campagne 🙂 Laat ons weten als je op zoek bent naar een social media strategie voor jouw bedrijf. Check onze social specialisten en hun online marketing cases voor inspiratie.