Spotify is een muziekstreamingdienst van Zweedse makelij. De dienst is actief in 78 landen en heeft inmiddels 191 miljoen maandelijkse gebruikers (!). Van alle gebruikers maakt 38 procent gebruik van de gratis variant, met advertenties. Spotify heeft een zeer betrokken doelgroep. De gemiddelde luistertijd is 2,5 uur per dag!

Muzieksmaak is persoonlijk, emotioneel en authentiek en vertelt veel over hoe iemand is en wat zijn of haar interesses zijn. Je kan je voorstellen dat Spotify met deze data over ruime targeting-mogelijkheden beschikt om jouw relevante doelgroep te bereiken.

We komen dagelijks in aanraking met maar liefst 4.000 tot 10.000 visuele advertenties. Hierdoor wordt het een steeds grotere uitdaging om de aandacht van je doelgroep te grijpen. De overkill van advertenties op kanalen als Facebook en Instagram en de grote hoeveelheid ‘schermloze’ momenten in de dag, hebben geleid tot ontwikkelingen op het gebied van audio advertising.

Hoe werkt Spotify Advertising?

Adverteren op Spotify was eerder alleen weggelegd voor de grote organisaties. Maar met de komst van Spotify Ad Studio als een selfservice-platform is Spotify ook voor kleinere organisaties interessant. Spotify Ad Studio werkt op een vergelijkbare manier als de advertentieplatforms van Facebook en Google.

Bereik gericht jouw doelgroep door jouw verhaal op Spotify te vertellen. Dit is op allerlei manieren mogelijk. Door bijvoorbeeld een audiofragment of een videocanvas in te zetten waarbij de gebruiker tussen beluisterde nummers een videoboodschap te zien krijgt. Naast zichtbaarheid is het – door middel van verschillende advertentieformats – mogelijk om de Spotify-doelgroep naar je website te sturen om ze bijvoorbeeld tickets te laten kopen.

Hoe kan je een relevante doelgroep bereiken op Spotify?

Naast de standaard targeting-mogelijkheden zoals geslacht, taal, leeftijd en regio zijn er ook uitgebreide opties om je doelgroep te bereiken op basis van muziekvoorkeur. Je staat er nog van te kijken hoe specifiek je iemand kan targeten op basis van zijn of haar muziekvoorkeuren.

  • Interesse-categorieën (educatie, reizen, fitness, business podcasts)
  • Real-time context-categorieën (chill, party, gaming)
  • Genre-categorieën (hiphop, jazz, latin)

Welke advertentiemogelijkheden zijn er binnen Spotify?

Zoals eerder benoemd gebruikt 38% van de Spotify gebruikers de gratis versie met advertenties. Dat betekent dat je miljoenen mensen op het platform eenvoudig kan bereiken.

‘Op Spotify kun je alleen adverteren met audio advertenties, toch?’ Think again. Je staat verstelt van de variëteit aan advertentiemogelijkheden die ze bij Spotify hebben bedacht. Hieronder een overzicht:

  • Audio everywhere
    Een audio-advertentie tussen het beluisteren van een nummer. Daarnaast kun je mensen vanuit deze advertentie ook verwijzen naar de website.
  • Sponsored sessions
    Een gesponsorde video die aangeboden wordt bij het openen van de Spotify app. Na het bekijken van de video worden gebruikers beloond met een incentive in de vorm van het dertig minuten onderbroken luisteren van muziek.
  • Video take-over
    Een video die getoond wordt aan Spotify-gebruikers die actief de app gebruiken. Dit geeft je zekerheid dat de advertentie ook bekeken wordt en gebruikers in aanraking komen met je product of merk.
  • Overlay
    Deze advertentievorm is vergelijkbaar met de gebruikelijke display-advertentie (banners). De uiting wordt getoond wanneer gebruikers terugkeren bij Spotify en is klikbaar, waardoor gebruikers direct je website kunnen bezoeken.
  • Homepage take-over
    Een tweede display-variant die getoond wordt op de homepage van je desktop-app. Naast dat deze display clickable is, kunnen interactieve elementen toegevoegd worden zodat deze uiting de maximale aandacht trekt van gebruikers.
  • Sponsored playlist
    Hier sponsor je een specifieke playlist die vaak wordt beluisterd door jouw doelgroep. Je advertenties worden in de playlist tussen de liedjes getoond waardoor je maximaal zichtbaar wordt voor deze luisteraars.

Hoe zet je een Spotify campagne op?

Adverteren op Spotify was eerder een dure aangelegenheid. Met de komst van Spotify Ad Studio kun je nu voor elk budget je campagne starten. Adverteerders kunnen nu eenvoudig hun advertenties uploaden, targeting instellen en het maximale budget aangeven.

Stap 1: Kies je doelstelling

Stap 2: Upload je audio of beeldmateriaal (banners)

Stap 3: Targeting instellen – je kan je doelgroep targeten op demografie (zoals locatie, leeftijd en geslacht) of luistergedrag

Stap 4: Stel je advertentiebudget in. Minimale campagnebudget is $250. De exacte prijs die je uiteindelijk betaalt, is afhankelijk van je advertentietargeting en het aantal andere adverteerders. Je kan de periode voor je campagne instellen, waarbij het budget gelijkmatig over de campagneperiode wordt verdeeld.

Stap 5: Maak hier je advertentie op – voeg details toe, zoals de begeleidende afbeelding die bij je audioadvertentie past, de button en de link naar de landingspagina.

Wat onze ervaringen zijn met Spotify ads?

We hebben enkele campagne experimenten gedraaid op Spotify en delen onze tips hieronder.

  1. Zet in op naamsbekendheid (awareness)
    Verwacht niet dat je Spotify campagne veel websitebezoekers gaat opleveren. Een vergelijking maken met Google Ads of Facebook Ads heeft geen zin. Spotify is beter te vergelijken met Youtube: een kanaal waarbij je maximale exposure hebt, maar waarbij gebruikers wel op het platform blijven omdat ze nou eenmaal hun video of liedje willen afspelen.
  2. Duidelijke CTA (call-to-action)
    Creëer een duidelijke oproep tot actie voor de Spotify luisteraars die wel geïnteresseerd zijn om door te klikken. Dus in plaats van ‘Bekijk festival’, creëer je een CTA met ‘Koop je tickets’.
  3. Wees relevant
    Bij elke campagne is relevantie belangrijk. Bij Spotify is het wellicht een nog grotere succesfactor. Men is namelijk vaak passief muziek aan het luisteren, laat staan dat ze jouw advertentie aandachtig beluisteren. Wees dus super-relevant, bijvoorbeeld: Een aantrekkelijke aanbieding voor kettlebells gericht op gebruikers die fitness playlists luisteren.

Zo, dat waren wel weer genoeg tips voor vandaag. Hiermee moet je uit de voeten kunnen voor je eerste Spotify campagne 🙂 Laat ons weten als je op zoek bent naar een social media strategie voor jouw bedrijf. Check onze social specialisten en hun cases voor inspiratie.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar Borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam door de Pandamie om de hoek…

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA Connect

    ,

    Jongeren bereiken voor een nieuw werkplatform Horecaondernemers gebruiken L1NDA al jaren om personeel in te roosteren via een op maat ingesteld rooster. Om ze nog beter te bedienen, introduceerde L1NDA het platform L1NDA Connect. Via dit platform…

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de HvA

    Professionals en ondernemers weer in de schoolbanken trekken De Hogeschool van Amsterdam is een bekende instelling voor jonge mbo- en havo-leerlingen die een voltijd vervolgstudie willen doen. Maar dat is niet het enige wat de Hogeschool van…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute