Facebook is een van de sterkste media om op te adverteren. Adverteerders kunnen namelijk heel specifiek de doelgroep van hun advertentie bepalen. Het creëren van advertenties via bijvoorbeeld Facebook targeting gaat een stuk verder dan alleen het gebruiken van demografische en geografische gegevens. Je kunt namelijk ook slim inhaken op het gedrag van online gebruikers.
Een campagne valt of staat door een goede doelgroep. Maar, hoe kies je de juiste doelgroep voor jouw Facebook advertentie? Wij geven je 5 tips!

1. Haak in op het koopgedrag van Facebookgebruikers
De macht van Facebook zit ‘m in data. Door de vele partnerschappen (hallo Facebook log-in) beschikt het platform namelijk over miljarden stukjes informatie. Facebook weet daarom in één klap hoeveel tijd jij doorbrengt met het spelen van Candy Crush, of jij in het huwelijksbootje gaat stappen, en welke boeken jij graag leest.
Maar daar het houdt hier niet op. Heb jij bijvoorbeeld onlangs een nieuwe telefoon via het internet besteld? Dan weet Facebook dat ook. Net zoals die gave headset die je de dag daarna online shopte. Wil je iets verkopen via Facebook? Target dan eens engaged shoppers. Dit zijn mensen die in de afgelopen week op een ‘Shop now knop’ hebben geklikt .
2. Wees creatief met belangrijke levensgebeurtenissen
Verhuisdiensten zijn er als de kippen bij als blijkt dat jij onlangs een nieuw huis hebt gekocht. En trouwfotografen richten zich met hun advertenties handig op mensen die in hun profiel aangegeven verloofd te zijn.
Als de mogelijkheid bestaat om in te haken op de data die Facebook tot z’n beschikking heeft, pak dit dan aan. Het creatief omgaan met belangrijke levensgebeurtenissen is één van de handigste manieren om advertenties in te richten.
3. Zorg via custom audiences voor meer loyaliteit én leads
Je kunt ook verbinding maken met je huidige klanten door de aangepaste doelgroepen-functie, ook wel custom audiences genoemd. De opties zijn uiteenlopend: via telefoon- en e-maillijsten en zelfs data van je eigen site of bedrijfsapp kun je Facebook een hele specifieke groep laten targeten.
Wat dacht je bijvoorbeeld van alle personen die op je website zijn geweest, maar niet over zijn gegaan tot een conversie? Of alle deelnemers van een evenement te wijzen op een relevant ander evenement? De mogelijkheden zijn hier eindeloos en met een beetje creativiteit kan je jouw eigen data omzetten in leads!

4. Benut de mogelijkheden van Lookalike audiences
Maar met al je eigen data kan Facebook nog veel meer. Met de Lookalike audiences stelt Facebook je namelijk in staat om je bereik uit te breiden. Hoe? Door nieuwe doelgroepen te creëren die weer op je huidige doelgroep lijken.
Door deze zogenaamde vergelijkbare doelgroepen aan te maken, gaat het algoritme van Facebook voor je op zoek naar nieuwe mensen die lijken op je favoriete klanten. Het streven? Om mensen te vinden die bijna net zo aantrekkelijk zijn voor je advertenties als jouw topklanten.
5. Word héél specifiek met verschillende lagen
Een van de grote voordelen van Facebook advertenties is dat je verschillende Facebook targeting-opties weer bovenop elkaar kunt leggen. En hierdoor wordt je publiek steeds specifieker. Want, jawel, je kunt allerlei combinaties gebruiken.
Een verhuisbedrijf dat een speciale korting voor senioren aanbiedt, kan zich bijvoorbeeld richten op mensen die in de afgelopen maand een huis hebben gekocht (1), en daar bovenop weer nieuwe lagen toevoegen van een leeftijdscategorie van tussen de 60 en 65 jaar (2) en een bereik van alleen de regio (3) waarin het verhuisbedrijf actief is. Slim, toch?
Meer weten?
Wil je aan de slag gaan met Facebook targeting en kun je hier wel hulp bij gebruiken? We bespreken graag alle mogelijkheden met je. Neem contact met ons op en laat gelijk weten hoe je je koffie drinkt. Dan zetten wij die voor je klaar!