Facebook is een van de sterkste media om op te adverteren. Adverteerders kunnen namelijk heel specifiek de doelgroep van hun advertentie bepalen. Het creëren van advertenties via bijvoorbeeld Facebook targeting gaat een stuk verder dan alleen het gebruiken van demografische en geografische gegevens. Je kunt namelijk ook slim inhaken op het gedrag van online gebruikers. 

Een campagne valt of staat door een goede doelgroep. Maar, hoe kies je de juiste doelgroep voor jouw Facebook advertentie? Wij geven je 5 tips!

whello-facebook-ads-doelgroep-bepalen

1. Haak in op het koopgedrag van Facebookgebruikers

De macht van Facebook zit ‘m in data. Door de vele partnerschappen (hallo Facebook log-in) beschikt het platform namelijk over miljarden stukjes informatie. Facebook weet daarom in één klap hoeveel tijd jij doorbrengt met het spelen van Candy Crush, of jij in het huwelijksbootje gaat stappen, en welke boeken jij graag leest.

Maar daar het houdt hier niet op. Heb jij bijvoorbeeld onlangs een nieuwe telefoon via het internet besteld? Dan weet Facebook dat ook. Net zoals die gave headset die je de dag daarna online shopte. Wil je iets verkopen via Facebook? Target dan eens engaged shoppers. Dit zijn mensen die in de afgelopen week op een ‘Shop now knop’ hebben geklikt .

2. Wees creatief met belangrijke levensgebeurtenissen

Verhuisdiensten zijn er als de kippen bij als blijkt dat jij onlangs een nieuw huis hebt gekocht. En trouwfotografen richten zich met hun advertenties handig op mensen die in hun profiel aangegeven verloofd te zijn.

Als de mogelijkheid bestaat om in te haken op de data die Facebook tot z’n beschikking heeft, pak dit dan aan. Het creatief omgaan met belangrijke levensgebeurtenissen is één van de handigste manieren om advertenties in te richten.

3. Zorg via custom audiences voor meer loyaliteit én leads

Je kunt ook verbinding maken met je huidige klanten door de aangepaste doelgroepen-functie, ook wel custom audiences genoemd. De opties zijn uiteenlopend: via telefoon- en e-maillijsten en zelfs data van je eigen site of bedrijfsapp kun je Facebook een hele specifieke groep laten targeten.

Wat dacht je bijvoorbeeld van alle personen die op je website zijn geweest, maar niet over zijn gegaan tot een conversie? Of alle deelnemers van een evenement te wijzen op een relevant ander evenement? De mogelijkheden zijn hier eindeloos en met een beetje creativiteit kan je jouw eigen data omzetten in leads!

whello-doelgroep-bepalen-facebook-ads

4. Benut de mogelijkheden van Lookalike audiences

Maar met al je eigen data kan Facebook nog veel meer. Met de Lookalike audiences stelt Facebook je namelijk in staat om je bereik uit te breiden. Hoe? Door nieuwe doelgroepen te creëren die weer op je huidige doelgroep lijken.

Door deze zogenaamde vergelijkbare doelgroepen aan te maken, gaat het algoritme van Facebook voor je op zoek naar nieuwe mensen die lijken op je favoriete klanten. Het streven? Om mensen te vinden die bijna net zo aantrekkelijk zijn voor je advertenties als jouw topklanten.

5. Word héél specifiek met verschillende lagen

Een van de grote voordelen van Facebook advertenties is dat je verschillende Facebook targeting-opties weer bovenop elkaar kunt leggen. En hierdoor wordt je publiek steeds specifieker. Want, jawel, je kunt allerlei combinaties gebruiken.

Een verhuisbedrijf dat een speciale korting voor senioren aanbiedt, kan zich bijvoorbeeld richten op mensen die in de afgelopen maand een huis hebben gekocht (1), en daar bovenop weer nieuwe lagen toevoegen van een leeftijdscategorie van tussen de 60 en 65 jaar (2) en een bereik van alleen de regio (3) waarin het verhuisbedrijf actief is. Slim, toch? 

Meer weten? 

Wil je aan de slag gaan met Facebook targeting en kun je hier wel hulp bij gebruiken? We bespreken graag alle mogelijkheden met je. Neem contact met ons op en laat gelijk weten hoe je je koffie drinkt. Dan zetten wij die voor je klaar!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute