Sta je voor de vervelende verrassing dat je Meta-account plotseling geblokkeerd is? Of dat je er simpelweg niet meer in kunt, omdat de gegevens zo oud zijn als de weg naar Rome? Geen paniek!
Of je nu te maken hebt met verouderde inloggegevens, beleidsblokkades van Meta zelf, of specifieke branchegerelateerde restricties, er is altijd een oplossing te vinden.
Omdat wij tientallen META-accounts al jaren beheren voor onze opdrachtgevers, lopen wij ook regelmatig tegen dit soort blokkades aan. Ik heb daarom al onze laatste best practices samengevat in dit artikel, zodat jij inderdaad niet in paniek raakt 😉.
Scenario 1: Verouderde of verdwenen inloggegevens
Stel, je wilt inloggen op je bedrijfsaccount, maar komt erachter dat de inloggegevens nog van de Flintstones lijken te zijn. Wat nu?
- Hersteltoegang: Begin met het gebruiken van Meta’s eigen herstelopties (zoals ‘wachtwoord vergeten’). Vaak kun je via je e-mailadres of telefoonnummer je account herstellen.
- Oud-collega benaderen: We zien vaak dat logins nergens worden gedocumenteerd en verdwijnen samen met het vertrek van je voorganger. Probeer contact op te nemen met de oud-collega(‘s) als dat mogelijk is. Misschien hebben ze de gegevens nog of kunnen ze helpen bij het herstellen van de toegang.
- Facebook Help Center: Heb je totaal geen inloggegevens meer? Contacteer dan Facebook support. Geef je je probleem aan, dan krijg je persoonlijk contact met de Facebook klantenservice.
- Documenteer: Houd een administratie bij van wie toegang heeft tot bedrijfsaccounts en update deze regelmatig. Dit voorkomt toekomstige hoofdpijn.
Facebook Help Center
Scenario 2: Blokkade door META beleid
Ah, de gevreesde beleidsblokkade. Misschien had je banner een beetje te veel lef of was er iets op je website dat Meta niet kan waarderen.
- Begrijp het probleem: Lees de melding van Meta zorgvuldig door om te begrijpen waarom je account geblokkeerd is.
- Pas aan en verzoek heroverweging: Maak de nodige aanpassingen aan je content en vraag vervolgens om heroverweging. Wees geduldig, dit kan even duren.
- Preventie: Leer van de blokkade om toekomstige problemen te voorkomen. Zorg dat je op de hoogte blijft van Meta’s beleid.
Scenario 3: Branchespecifieke blokkades
In sommige branches, zoals de zorg, zijn er vaak extra regels. Dat kan lastig zijn, maar niet onoverkomelijk.
- Ken de regels: Zorg dat je volledig op de hoogte bent van de ‘contentspecifieke beperkingen’ voor jouw branche op Meta. Lees hier deze inhoudsspecifieke regels.
- Aangepaste aanpak: Pas je advertenties en accountactiviteiten aan om aan deze regels te voldoen. Zo mag je bij advertenties in de zorg en welzijn geen claims maken in je advertenties.
- Zoek alternatieven: Overweeg alternatieve strategieën die minder risico lopen op blokkades. Twee
voorbeelden:
Voorbeeld 1. De targeting voor vacature advertenties is tegenwoordig enorm beperkt, zelfs leeftijd-targeting is niet meer mogelijk. Daarom benoemen wij in onze recruitment advertenties niet de vacature zelf, maar ligt de focus op employer branding (werkgever leuk neerzetten om daarmee indirect kandidaten aan te trekken).
Voorbeeld 2. Voor een kliniek werden onze META-advertenties steeds afgekeurd, door bepaalde teksten op de kliniek’s website. We creëerden een aparte landingspagina speciaal met META vriendelijke teksten om alsnog de campagne te kunnen draaien.
Nog een laatste tip van mij: Sla belangrijke banners, beeldmateriaal en video’s op, buiten META om, in bijvoorbeeld Drive of Dropbox. Ik kom regelmatig tegen dat opdrachtgevers door een geblokkeerd account ook meteen al hun content kwijt zijn.
Lukt het je ondanks mijn tips niet om je blokkade op te heffen? Neem contact met ons social media team op. Onze social specialisten hebben direct contact met META-account managers en lossen daardoor soms problemen sneller op.