Het meten van de ROI van social media inspanningen is altijd een discussiepunt. Oftewel, hoe meet je de tijd en geld die aan sociale media uitingen zijn besteed? Doe je dat door het meten van de ‘likes’ of het aantal nieuwe volgers? Dan kom je er wel heel makkelijk van af. Het gaat namelijk vooral om het doormeten en het verder kijken dan alleen naar de likes. Maar wat zijn dan wel de belangrijkste metrics voor het doormeten van social media advertentie campagnes? We geven je 8 belangrijke metrics. Zo weet je of je écht op de goede weg bent.

1. Kosten per actie

De zogeheten Cost per Action (CPA) is een betaalwijze voor je advertenties waarbij je alleen betaalt voor een uitgevoerde actie van degene die jouw advertentie heeft gezien. Voorbeelden van actiepunten zijn: nieuwe pagina-vind-ik-leuks, app installaties of een ingevulde formulier. Elk bedrijf is anders en dat geldt vanzelfsprekend ook voor de marketing doelstellingen. Kiezen voor deze betaalwijze is vooral zinvol voor adverteerders die willen bepalen hoeveel zij betalen voor specifieke acties. Daarnaast ben je beter in staat om leads en nieuwe klanten te traceren. Oftewel; onduidelijke veronderstellingen maken plaats voor klinkklare feiten.

2. Conversie

Als marketeer is je voornaamste taak; potentiële klanten naar jouw website te leiden om ze vervolgens te verleiden tot actie. Als je de doelgroep naar een bepaalde pagina wilt sturen, kun je de daaropvolgende conversie meten. Bij advertenties wordt daarvoor meestal een ‘conversie tracking pixel’ gebruikt. Dat is niet alleen een leuk woord, maar ook een handige tool die exact bijhoudt hoeveel mensen er via jouw advertentie op de bestemmings-URL hebben geklikt en of ze daarna ook een actie hebben uitgevoerd. Daarnaast is er ook altijd nog Google Analytics, die je laat zien waar je bezoekers vandaan komen en welke interacties er zijn uitgevoerd.

3. Doorklikratio

Via de click-through rate (CTR) kom je erachter of jouw advertentie het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Ter illustratie; als jouw advertentie heeft geleid tot 4 kliks per 1000 vertoningen dan ligt de CTR op 0,4%. Dit zou betekenen dat je advertentie de doelgroep niet erg aanspreekt. Een CTR rond de 1% is gemiddeld, alles daarboven mag je als succesvol beschouwen. Bekijk hier de gemiddeld CTR in jouw branche.

In Facebook Ads geldt bijvoorbeeld, hoe beter de prestaties van de advertenties, hoe lager de kosten. Facebook beoordeelt je advertenties namelijk middels een relevantiescore. Door te sleutelen aan de advertentie kun je voor jezelf bepalen of het aantal kliks omhoog gaat en daarmee de kosten per klik weer omlaag. Verder kun je naar andere criteria kijken zoals bijvoorbeeld de gemiddelde tijd dat op de pagina wordt doorgebracht, het uitstappercentage en het gemiddelde aantal pageviews per websitebezoek.

4. Klikken-naar-website

De doelgroep naar jouw website leiden is in veel gevallen een subdoel van alle online inspanningen. Het is daarom belangrijk om voor jezelf vast te stellen in hoeverre de social media uitingen hieraan bijdragen. Specifieke metrics die hierbij komen kijken zijn bijvoorbeeld; hoeveel unieke en nieuwe bezoekers er binnengekomen zijn en wat de conversie ratio’s zijn. De toename in verkeer moet natuurlijk ook wat opleveren.

5. Verkeersbronnen

Als je in tijden van sociale marketingcampagnes te maken krijgt met een explosieve toename in het websitebezoek dan is dat in principe goed nieuws. Toch zul je als marketeer deze toename ook met harde feiten moeten kunnen onderbouwen. Door te achterhalen wat de verkeersbronnen van het nieuwe bezoek zijn, kun je daadwerkelijk met de eer strijken. In Google Analytics kun je eenvoudig achterhalen welke social media kanalen hebben bijgedragen aan het aantal bezoekers.

6. Mobiel verkeer

Een overgrote deel van de social media bezoekers gebruikt een mobiel apparaat. Het gebruiksgedrag van mobiele bezoekers ziet er echter anders uit dan dat van iemand die vanaf een desktop door je site navigeert. Het is daarom belangrijk om je mobiele bezoekers te leren kennen. Bepaalde advertentietechnieken komen immers minder goed naar voren op een smartphone. Daarnaast zijn mobiele gebruikers visueler, kritischer en gehaaster. Door van je mobiele doelgroep te leren, kun je voor jezelf bepalen welke social media uitingen het beste werken.

7. Kosten per lead

Social media meten krijgt pas echt vorm als de campagne wordt onderbouwd met opbrengsten. Als jouw social media inspanningen hebben geleid tot een interessante lead, dan ben je nog één stap verwijderd van de conversie. De Kosten per Lead (CAL) zijn de kosten die je hebt gemaakt om deze lead te verwerven. Een simpele rekensom leert ons dat je deze bepaalt door de advertentie-uitgaven te delen door het aantal gegenereerde leads.

8. Klanten-conversieratio

Nu wordt het wel héél concreet. De ultieme stap in het conversieproces is wanneer een lead daadwerkelijk overgaat tot een bepaalde handeling. Met de voorkennis van de andere metrics zijn de kosten per conversie dus de uitgaven die worden gedaan om een bezoeker over te laten gaan tot een conversie. Dit hoeft overigens niet alleen een aankoop te zijn, maar kan ook bestaan uit het aanvragen van informatie of een fysieke winkelbezoek.

 

Heb je hulp nodig bij het meetbaar maken van jouw social media inspanningen? Onze Whello social specialisten zijn opgeleid om alles rondom jouw campagnes meetbaar te maken. Neem snel contact op!

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA Connect

    ,

    Jongeren bereiken voor een nieuw werkplatform Horecaondernemers gebruiken L1NDA al jaren om personeel in te roosteren via een op maat ingesteld rooster. Om ze nog beter te bedienen, introduceerde L1NDA het platform L1NDA Connect. Via dit platform…

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de HvA

    Professionals en ondernemers weer in de schoolbanken trekken De Hogeschool van Amsterdam is een bekende instelling voor jonge mbo- en havo-leerlingen die een voltijd vervolgstudie willen doen. Maar dat is niet het enige wat de Hogeschool van…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute