Begin mei was ik te vinden op het grootste congres voor cardiologen en andere hartonderzoekers over de hele wereld, namelijk: het Heart Rhythm Society (HRS) congres in Chicago. Het grotendeel van de agenda was gevuld met exposities en presentaties over specifieke hartonderzoek onderwerpen. Het werd al snel duidelijk dat de bezoekers vooral gefocust zijn op hun eigen niche, wat begrijpelijk is.

Als online marketeer vond ik het dan ook bijzonder en verrassend om te zien dat op de laatste dag van het congres een presentatie was ingepland over – jawel – de inzet van social media strategieën binnen de zorgbranche.

Waarom je als zorgprofessional social media in moet zetten

Steeds vaker krijgen medische onderzoekers te horen dat samenwerking met patiënten belangrijk is. Zo heeft Stichting AFIP, met hulp van Whello, een website opgericht voor patiënten en onderzoekers op het gebied van boezemfibrilleren, om co-creatie aan te gaan.

Niet alleen is dit gunstig voor het opzetten van innovatief onderzoek, ook zorgt het delen van je expertise voor meer bekendheid van je werk. 5% van de volwassenen in de Verenigde Staten deelt ervaringen over medicijnen en gezondheid op social media (Pew Research Center, 2013). Op deze manier kan je erachter komen wat wel/niet werkt.

Profilering van rol als zorgexpert op social media nog onderschat

Tot vandaag de dag zien een groot deel van de onderzoekers de voordelen van een professioneel social media account nog over het hoofd. Daarnaast gaan zij er vanuit dat patiënten het vaktechnische onderzoek niet begrijpen. Ik was hierom niet verbaasd dat nog niet eens een kwart van de zaal gevuld was tijdens de presentatie.

Waar ik bij een presentatie over ablatietechnieken moest rondneuzen naar een laatste plek om te zitten, kon ik bij de presentatie over inzet van social media doorlopen naar de eerste rij. Momenteel gebruikt 80% van de zorgprofessionals social media (Pew Research Center, 2016). Echter zet slechts 40% van deze groep de social media professioneel in.

Hoe kun je als zorgexpert bekendheid creëren op social media?

Drie professoren stonden klaar om te presenteren over hoe zij op een succesvolle manier social media (vooral Twitter) hebben ingezet om meer bekendheid naar zichzelf toe te trekken. Van het delen van een quote tot aan het uitzenden van een live video: Dr. Kevin Campbell heeft een kleine 150.000 volgers weten te verkrijgen via het effectief inzetten van social media. Wat zijn de strategieën?

1.      Wees (inter)actief ongeacht je aantal volgers

De presentatoren wijzen erop dat het niet erg is om te beginnen met een gering aantal volgers. Wél is het essentieel om actief te blijven en dagelijks/om de dag informatie te delen. Dit kunnen eigen berichten zijn, maar ook gedeelde berichten van anderen. Gebruik hierbij hashtags om gevonden te worden door mensen die zoeken binnen dezelfde categorie.

2.      Zorg voor een interessant netwerk

Ga op zoek naar interessante personen die eventueel iets voor jou of je organisatie kunnen betekenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan journalisten die schrijven voor invloedrijke tijdschriften binnen je branche.

3.      Laat je stem horen en deel je mening

Nu je een netwerk hebt gecreëerd van mensen die interesse hebben in wat jij te melden hebt, kun je effectief een mening of quote delen. Hierbij bestaat de kans dat je uitspraak opvalt bij iemand die jouw verhaal wilt horen en delen.

Zo noemde Dr. Edward Schloss dat zijn quote opviel bij een journalist. Vervolgens deed hij zijn verhaal en werd dit in de vorm van een artikel gedeeld met andere websites. Zo bouw je niet alleen bekendheid, maar ook autoriteit op!

4.      Speel in op patiënten die zoeken naar informatie

Steeds vaker stellen patiënten vragen via social media. Voor jou als zorgprofessional is het een absolute kans om hierop in te spelen. Via hashtags is het mogelijk om gesprekken rondom een onderwerp terug te vinden. Scroll hier eens doorheen en kijk of je interessante vragen tegenkomt om te beantwoorden. Daarnaast kan jijzelf benaderd worden voor vragen. Deze kun je beantwoorden en delen met je publiek.

Verder bestaat de optie tegenwoordig om via Twitter, Facebook en Instagram live video’s uit te zenden. Hierbij kan je een live Q&A doen en betrokkenheid creëren met je volgers. Zo heeft Dr. Nassir Marrouche tijdens het HRS congres een live chat gedaan op Twitter. Hiermee bereikte hij één miljoen (!) kijkers.

Wat je niet moet doen

Naast de tactieken die je wel moet toepassen, zijn er ook een paar die je beter niet kan toepassen:

1. Word geen vrienden met de patiënten.
Het is leuk om elkaar te volgen, maar wordt niet te close. Een te hechte band kan zorgen voor tegenslagen in de toekomst (denk aan plotselinge tegenslagen bij de patiënt of bepaalde verwijten).

2. Geef geen medisch advies.
Vragen beantwoorden kan altijd, maar als zorgprofessional is het verstandig om geen medisch advies te geven. Mocht er iets (op basis van jouw advies) met je volger gebeuren, dan word je gezien als medeverantwoordelijk. Dit is funest voor je imago en kan vervelende gevolgen meebrengen voor je carrière.

3. Prijs geen producten aan zonder bewijs van effectiviteit.
Mocht je medische producten aan willen kaarten bij je doelgroep, zorg er dan voor dat deze meerwaarde bieden en voldoen aan de verwachtte kwaliteitseisen. Doen de producten dit niet? Dan kan je verwachten dat er een golf van kritiek zal volgen op verschillende social media kanalen. In het ergste geval bereikt dit het grote publiek.

Hoe zit het met de privacy van patiënten?

Vanuit het publiek kwamen een aantal vragen naar boven. Hoe ga je om met de privacy van patiënten? Kan je zomaar publieke datagegevens gebruiken? Dr. Kevin Campbell gaf aan dat veel onderzoekers nauwe contacten hebben met patiënten verenigingen. Zo had hijzelf contact met 12 Europese patiënten verenigingen, die geen kwaad zagen in het gebruik van openbaar beschikbare data van patiënten.

Daarnaast ontvangen de cardiologen en onderzoekers, die actief zijn op social media, veel positieve feedback vanuit de patiënten. Eindelijk wordt er geluisterd naar verhalen en wordt er gebruik gemaakt van de gestelde vragen.

Hoe ga jij verder als zorgexpert?

De cardiologen op het HRS congres in Chicago geloven erin dat social media grote kansen oplevert aan zorgprofessionals en een plekje hoort te krijgen binnen de zorgbranche. Daarnaast denken zij dat dit concept zich verder gaat uitbreiden naar andere kanalen, zoals Instagram.

Hoe zit het met jouw social media strategie? Whello kan je helpen om hier meer uit te halen en staat klaar om al je vragen te beantwoorden. Zo heeft Whello ruime ervaring binnen online marketing strategieën voor zorginstanties. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute