Voor veel bedrijven behoren Facebookadvertenties tot hun standaard marketingkanalen. En terecht, want potentiële klanten besteden uren per dag op social media. Maar liefst 6,8 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook. Niet alleen Facebook is een geschikt marketingkanaal, ook bijvoorbeeld Instragram en Snapchat worden steeds interessanter.
Adverteren op social media is dé manier om een grote doelgroep te bereiken. Met verschillende tactieken behaal je andere doelen. Door te adverteren op social media kom je namelijk niet alleen onder de aandacht bij jouw bestaande volgers, maar bereik je als bedrijf ook de zussen, broers, achterburen en collega’s van jouw volgers. Door middel van adverteren vergroot je het bereik van je advertentie. Ook bereik je nieuwe fans en vergroot je hiermee de naamsbekendheid.
De juiste targeting strategie
Adverteren op social media is effectief, maar zonder een goede strategie kan je ook de plank volledig mis slaan. Voordat je begint, zorg voor de juiste targetingopties.
Facebook is de meest voor de hand liggende social media om te beginnen met adverteren. Facebook verzamelt zowel persoonlijke als demografische gegevens van de gebruikers, waarmee je zeer specifiek te werk kan gaan. Jij bepaalt wie jouw advertentie te zien krijgt. De targetingopties komen overeen met de opties van Google. Je kunt het bereik afstemmen op basis van leeftijd, locatie, taal, opleiding, beroep en interessegebieden.
Hoe specifieker de targeting, hoe beter de advertentie
Doordat je op social media heel specifiek kunt segmenteren, is het mogelijk om heel gericht te adverteren. Het is niet nodig om een grote groep met een algemene boodschap aan te spreken. Kies op social media voor meerdere sub-doelgroepen, en creëer een pakkende advertentie die de doelgroep direct aanspreekt en de juiste tone of voice hanteert.
Zo kies je bijvoorbeeld als vakantieaanbieder een andere afbeelding en advertentietekst voor single mannen tussen de 25-35 jaar en getrouwde vrouwen met kinderen.
De Whello workshop
Op woensdag 9 november was onze Social Media held Nasser te gast bij Hostnet. Hij gaf daar een workshop over het adverteren op Facebook. Nasser deelt praktisch tips waarmee je direct aan de slag kan gaan.
Hoe bereik je je doelgroep? Hoe zit een goede advertentie in elkaar? Nasser deelt zijn geheimen in de onderstaande video.
Wil je verder weten wat Whello voor jouw kan betekenen op het gebied van adverteren op social media? Neem dan contact op. Wij helpen je graag!