Met maar liefst 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers is Pinterest een populair social-media-platform onder Nederlanders. En het aantal gebruikers groeit gestaag. Pinterest staat bekend als de vreemde eend in de bijt naast Instagram, Facebook, TikTok en andere bekende media. Het is namelijk een social-media-platform én een zoekmachine in één. Juist dat maakt het interessant om te adverteren op Pinterest! Maar hoe boek je succes met je eerste Pinterest-advertenties? Deze 7 tips helpen je daarbij. 

Pinterest staat bekend als een inspiratieplatform. Wanneer mensen naar inspiratie zoeken, is de Pinterest-browser of -app al snel geopend. Pinterest staat bijvoorbeeld bomvol DIY-ideeën, interieurfoto’s, recepten en tips over allerlei thema’s. 

Wist je dat 80% van de wekelijkse Pinterest-gebruikers nieuwe merken heeft ontdekt via Pinterest (bron: Pinterest zelf). Zo’n 96% van de zoekacties in Pinterest is dan ook merkloos, wat laat zien dat Pinterest een uitstekend platform is om mensen te laten kennismaken met jouw merk. Oftewel: adverteren op Pinterest is het overwegen meer dan waard.

Hoe werkt adverteren op Pinterest?

Net als op andere social media, start ook een campagne op Pinterest met jouw keuze voor een campagnedoel, een doelgroep en een budget. Daarna upload je je eigen advertentiemateriaal en toont Pinterest dat aan mensen die juist jouw merk interessant zullen vinden. Hoe goed Pinterest daarin slaagt, hangt onder andere af van je advertentiemateriaal en je ingevoerde gegevens.

Wel werkt Pinterest in sommige opzichten anders dan andere vormen van adverteren op social media. Zo werkt Pinterest veel met zoekwoorden en zijn die dus belangrijk om in je advertenties mee te nemen. Ook is Pinterest heel visueel ingesteld, wat het extra belangrijk maakt dat jouw advertentiemateriaal er qua beelden direct tussenuit springt. 

Hoe je adverteren op Pinterest goed aanpakt? Daar helpen onderstaande tips je bij op weg.

1. Kies het juiste doel voor je Pinterest-campagne

Als je gaat adverteren op Pinterest, kies je altijd een doel voor de campagne. Met een passend doel vergroot je de kans dat jouw eerste Pinterest-campagne oplevert waar je op hoopt. Het doel dat je kiest, bepaalt ook de vorm van biedingen bij de campagne. De ene keer betaal je bijvoorbeeld per conversie, een andere keer per impressie.

Je kunt kiezen tussen deze doelen:

  • Brand awareness is een passend doel als je zichtbaarheid wilt onder zoveel mogelijk relevante gebruikers. Je betaalt bij dit doel per 1.000 impressies.
  • Video views gaat over je video tonen aan zoveel mogelijk relevante gebruikers. Je betaalt per keer dat een gebruiker meer dan 2 seconden van de advertentie bekijkt.
  • Consideration is een passend doel als je vooral verkeer naar je website wilt krijgen. Bij de andere typen doelen kunnen gebruikers trouwens ook doorklikken naar je site. Maar het verschil is dat je in dit geval betaalt per klik in plaats van per impressie.
  • Conversions gaat over het aantal keer dat een gebruiker een bepaalde actie uitvoert door op jouw call-to-action te klikken (zoals “Bestel” of “Schrijf je in”).
  • Shopping Catalogue heeft als doel dat mensen jouw product ontdekken terwijl ze door Pinterest scrollen. Je betaalt bij dit doel per impressie.

2. Houd Pinterest Trends in de gaten

Zoals Google het platform Google Trends biedt, zo heeft Pinterest zijn eigen Pinterest Trends. In dit onderdeel van Pinterest kun je zien welke onderwerpen op dit moment populair zijn of binnenkort (waarschijnlijk) populair worden. Interessant om in te duiken voordat je een advertentie maakt! Zorg dat je qua afbeelding of video, tekst en hashtags op deze topics inspeelt. Dat vergroot je kans op succes.

Je kunt bij het doorzoeken van trends trouwens ook filteren op de leeftijd van Pinterest-gebruikers of op interesses (bijvoorbeeld voeding, DIY of interieur). Dan krijg je de populairste onderwerpen binnen een bepaalde categorie te zien.

Pinterest_advertenties_Whello3

3. Vind jouw perfecte Pinterest-publiek

Heb je al een persona op de plank liggen voor jouw ideale Pinterest-gebruiker? Nee? Dan is dat een belangrijke eerste stap. Gelukkig biedt Pinterest goede opties om je doelgroep af te bakenen. Zo kun je keuzes maken qua gender, regio en taal. Ook kun je je doelgroep verkleinen door relevante zoektermen te selecteren. 

Tip: je kunt het jezelf makkelijker maken door auto-targeting van Pinterest toe te passen. Of kies een van de target-persona’s die Pinterest zelf heeft opgesteld. Deze persona’s zijn gebaseerd op data van Pinterest over het zoekverkeer en engagement van gebruikers. Dubbelcheck wel of deze persona’s écht matchen met jouw doelgroep.

4. Verwerk 4-7 zoektermen in je tekst

Hoe meer mensen je Pinterest-advertenties vinden, hoe beter! Zoekwoorden helpen daarbij. Neem daarom in de beschrijving bij je pins altijd minstens 4-7 zoekwoorden op. Kies daarbij voor een mix van algemene zoektermen (zoals ‘speelgoed’) en meer specifieke zoektermen (zoals ‘houten speelgoed’ of ‘houten blokken’).

Het is trouwens niet moeilijk om relevante zoektermen op te sporen. Typ hiervoor in de zoekbalk van Pinterest een paar mogelijke zoektermen in en kijk hoeveel suggesties je krijgt. Zo kun je zien hoe vaak hierop wordt gezocht. Hoe meer pin-suggesties er in beeld verschijnen, hoe populairder de term is. Daarnaast kun je spieken welke zoektermen concurrenten zoal gebruiken.

Voorbeeld: zoekwoorden opsporen via Pinterest

Stel: jij wilt een advertentie plaatsen voor houten speelgoed en je zoekt daar zoektermen voor.  Dan typ je om te beginnen in de zoekbalk ‘houten speelgoed’ in:

Adverteren_op_pinterest_Whello2

Daarna zie je bovenin allerlei suggesties voor nog specifiekere zoektermen, zoals ‘houten speelgoed maken’, ‘houten speelgoed DIY’ en ‘houten speelgoed auto’. Dit grote aantal gerelateerde zoektermen laat zien dat er blijkbaar relatief veel op ‘houten speelgoed’ wordt gezocht. Dit kan dus een interessante zoekterm zijn. Je kunt ook een specifieke zoekterm als ‘houten speelgoed auto’ in je pin-beschrijving gebruiken.

Wil je een nog groter publiek bereiken? Dan zijn bredere zoektermen als ‘speelgoed’ misschien interessant. Als je dit woord intypt, kom je ook weer op allerlei gerelateerde zoektermen uit, zoals ‘Montessori-speelgoed’ of ‘jaren ’60 speelgoed’. Ook daar kun je misschien iets mee.

Adverteren_op_pinterest_Whello

5. Maak je Pinterest-advertenties visueel aantrekkelijk

Pinterest draait één en al om visueel materiaal (foto’s of video’s). In eerste instantie zien gebruikers alleen je Pinterest-afbeelding of -video en de korte titel daarbij. Scrollen door Pinterest gaat ook nog eens in een razend tempo. Belangrijk dus dat je met jouw afbeelding of video in één keer de aandacht trekt! 

Voor een goede Pinterest-afbeelding is onder andere het volgende belangrijk

  • Zorg natuurlijk voor een scherpe en professionele afbeelding of video.
  • Dubbelcheck het formaat en zorg ervoor dat dat klopt. Snijd zo nodig de afbeelding bij. 
  • Laat het product of de dienst “in actie” zien. Dus toon bijvoorbeeld niet alleen een foto van een kaars, maar deel een foto van de kaars in een mooi interieur. Laat niet alleen een potje crème zien, maar deel user-generated content waarin iemand dit potje crème gebruikt.
  • Voeg je logo toe aan de Pinterest-afbeelding. Zelfs mensen die vluchtig voorbij je advertentie scrollen, hebben dan alsnog je merknaam gespot.
pinterest advertenties

6. Houd conversies bij via de Pinterest-tag

Voordat je je campagne officieel live zet, is dit nog iets belangrijks om in de gaten te houden. Zorg ervoor dat je je conversies vanuit Pinterest daadwerkelijk kunt bijhouden. Dan kun je later terugzien wat de campagne heeft opgeleverd en vanuit welke advertentie mensen doorklikken. De Pinterest-tag helpt je daarbij. 

Je kunt 9 typen activiteiten op je site volgen en in de Pinterest Ads Manager terugzien:

  1. Het aantal bezoekjes aan je homepage
  2. Het aantal doorkliks naar je categoriepagina’s
  3. Het aantal zoekacties op je website
  4. Het aantal keer dat mensen producten aan hun winkelmandje toevoegen
  5. Het aantal afgeronde transacties (“Checkout”)
  6. Het aantal weergaven van een video
  7. Het aantal keer dat iemand zich aanmeldt (voor een nieuwsbrief, masterclass, etc.)
  8. Het aantal keer dat iemand interesse toont in je product of dienst (Lead)
  9. Een gebeurtenis die je zelf specificeert

7. Gebruik ook extra lange pins

Pinterest kent verschillende formaten voor afbeeldingen en video’s. De ideale pins zijn altijd verticaal, maar er bestaan zowel standaard pins (1000 x 1500 px) als extra lange pins (1080 x 1920 px). Juist die laatste categorie kan heel interessant zijn. Lange pins nemen extra ruimte in beslag op zowel desktops als mobiele telefoons. Daardoor blijven ze langer in beeld tijdens het scrollen en grijp je met jouw advertentie dus nog langer de aandacht.

Pinterest Ads, TikTok Ads of Google Ads? Wij helpen je op weg!

De keuze aan advertentieplatforms is reuze. Ga jij adverteren op Pinterest of kies je toch voor TikTok Ads, advertenties op social media of het oude vertrouwde Google Ads? Geen zorgen: wij helpen je om de juiste keuzes te maken en zo tot een ijzersterke marketingstrategie te komen. 

Sparren over jouw formule voor groei? Laten we eens kennismaken met koffie erbij. Gratis en vrijblijvend, en gewoon digitaal. Spreken we je snel?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Ecommerce_automation_b2cmarketing_Whello

    600%+ ROAS voor webshop Daily Style

    , , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie & de afschaffing van first party cookies leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons team kwam in actie en verbrak records.

    Meer details
    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute