Meer website bezoekers dankzij verse content? 10 adviezen!

Het blijft een flinke uitdaging om regelmatig voor nieuwe content te zorgen. Vaak wordt er afgevraagd waarom er nu zo’n druk op verse content ligt. Trekt verse content daadwerkelijk meer bezoekers naar mijn website? Het antwoord is vrij simpel. Pagina’s die met regelmaat worden ververst, krijgen een betere ranking van Google. Websites die dat niet doen, dalen in de zoekresultaten en zijn moeilijker vindbaar. Maar er is nog een belangrijke reden om met verse content te komen: jouw bezoekers. Frisse content geeft namelijk reden tot een nieuw bezoek en houdt de doelgroep geïnformeerd. Jij wilt actueel blijven en je bezoekers willen hetzelfde. Je schrijft tenslotte niet alleen voor Google, maar juist ook voor deze mensen.

Lange tijd was het echter taboe om goed scorende content zomaar aan te passen. Iedereen was bang om de welverdiende ranking in Google kwijt te raken. Tijden veranderen. Meer website bezoekers trek je met actuele content. Kijk daarom kritisch naar je blog en schroom niet om de content regelmatig aanpassen. Vandaag bespreken we graag een aantal belangrijke gerelateerde vraagstukken met je.

meer-bezoekers-website

1. Moeten nieuwkomers achteraan sluiten?

In het begin niet, maar na verloop van tijd wel. De publicatiedatum van de pagina is met name in het begin een belangrijke graadmeter voor Google om de versheid te bepalen. Deze content krijgt een onmiddellijke boost en daarmee meer gewicht. Een goede positie in Google zorgt ervoor dat je meer bezoekers naar jouw website trekt. Na verloop van tijd verdwijnt de versheid uiteraard weer en komt er weer ruimte voor oude bronnen. Die hebben tenslotte hun krediet opgebouwd bij Google. De oude wijze heeft dan een streepje voor op de nieuwkomer.

2. Meer bezoekers website dankzij regelmatige updates

Een goede website wordt niet in één dag gebouwd; de inhoud is geschreven, aangepast, geactualiseerd en opnieuw aangepast. Steeds maar weer. Google houdt van frisse en complete content. Dat betekent content die ‘up-to-date’ wordt gehouden. Iedereen wil immers één goede bron met alle antwoorden, in plaats van vijftien verschillende bronnen met elk gedeeltelijke informatie. Werk daarom voortdurend de bestaande content bij met relevante aanvullingen.

3. Aanpassingen in belangrijke content wegen zwaarder

Wijzigingen in relevante onderdelen van een website zullen meer versheid uitstralen dan een kleine aanpassing in een nietszeggend onderdeel. In dit geval bestaat de minder belangrijke inhoud uit onder meer JavaScript, datum tags en reacties. Het bijwerken van de footer tekst zal geen signaal van versheid zijn, terwijl de toevoeging van een nieuwe alinea in een goed gelezen blogartikel dat wel is. Voeg daarom nieuwe kennis toe aan belangrijke content om te scoren en meer bezoekers naar jouw website te trekken.

4. De update frequentie als relevante indicator

Frequentie maakt verschil. Eens in de twee jaar een update doorvoeren getuigt uiteraard niet van versheid, terwijl een maandelijkse, wekelijkse of zelfs dagelijkse aanpassing dat wel doet. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke nieuwswebsite. Die komen vaak meerdere keren per dag met een aanpassing in het nieuwsbericht. Het getuigt van relevantie en autoriteit. Voor de lezers, maar ook voor Google.

5. Het regelmatig toevoegen van nieuwe pagina’s

Zie je zelf geen noodzaak tot het aanpassen van je huidige pagina’s? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om nieuwe pagina’s toe te voegen. De toevoeging van nieuwe pagina’s laat zien dat de website regelmatig wordt onderhouden en daarmee met zinvolle informatie komt voor de lezer. Vooral in de blogsectie zou een nieuwe publicatie een vast ritueel moeten zijn. De regel voor meer bezoekers op jouw website? Boei en blijf boeien.

6. De invloed van nieuwe links

Een natuurlijk gevolg van nieuwe publicaties of updates zou moeten zijn dat de content wordt opgemerkt. Door nieuwe bezoekers, maar ook door een nieuwe stroom aan externe verwijzingen. Oftewel links. Jouw nieuwe pagina zou immers een nuttige nieuwe bron moeten zijn. Een stijging in het aantal links naar jouw website laat zien dat je nog altijd goed in de markt staat en er nog steeds behoefte is aan jouw informatie. Het moet uiteraard wel gezond blijven. Een onnatuurlijke stijging van het aantal links kan tegendraads werken en zelfs schadelijk zijn. Zorg er daarom voor dat je voortdurend bijhoudt wie er naar jouw content linkt.

7. Het belang van een link van een eveneens verse website

‘Met wie je omgaat, daar word je mee besmet’. Als jij zelf versheid uit wilt stralen, dan zou je hetzelfde moeten verwachten van jouw partners. Een linkverwijzing naar jouw verse content van een site die zelf al lang niet is onderhouden, is nou niet bepaald de meest ideale uitgangssituatie. Een link vanaf een website die zelf ook regelmatig nieuwe content plaatst uiteraard wel. Meer bezoekers op je website dankzij sterke verwijzingen. Het is een simpele optelsom.

8. Inkomend verkeer en de gemiddelde sessieduur

Google kijkt uiteraard niet alleen of de content nieuw is, maar ook of deze als zinvol wordt ervaren. Het gaat vanzelfsprekend ook om de waarde voor de bezoeker en niet alleen om de versheid. Door te volgen hoe bezoekers reageren op de content, kan Google precies zien hoe nuttig de informatie is. Dit wordt onder meer gevolgd door het klikgedrag en de gemiddelde sessieduur. Hoe langer de bezoeker op de pagina blijft, hoe nuttiger de content is. Als de gebruiker meteen weg klikt na het openen van de informatie, geldt het omgekeerde.

9. Linkteksten veranderen kan negatief uitpakken

Als een website na verloop van tijd steeds meer zijn identiteit verliest, dan kan dat een negatieve invloed hebben. Een website die eerst over auto’s gaat om daarna de inhoud aan te passen naar fietsen, getuigt niet van stabiliteit. Alle opgebouwde links die van gerelateerde autowebsites afkomen blijken ineens een stuk minder nuttig te zijn. Nieuwe links zullen weer een linktekst hebben die over fietsen gaat en de verwarring is daar. Wijk dus niet teveel af van de originele toon en wees standvastig.

10. De autoriteit van oude websites

Het nieuwste resultaat betekent niet per definitie dat dit ook het beste resultaat is. De ‘oude rot in het vak’ mag natuurlijk ook niet worden vergeten. Die heeft immers zijn sporen verdiend en krediet opgebouwd bij bezoekers, linkpartners en Google. Als je al lang meegaat in het vak dan heb je een bepaalde voorkeur opgebouwd en zal je in veel gevallen de langste adem hebben. Zolang je zo nu en dan maar een teken van leven laat zien.

 

» Wil jij meer weten over content marketing en hoe je daarmee meer bezoekers naar je website trekt? Neem dan contact met ons op voor gerichte informatie.

 

Ontvang de laatste Marketing Tips
Get the latest content first.