E-mail marketing is een krachtige manier om meer sales te genereren. Jouw e-mailbestand bestaat uit potentiële klanten die ervoor hebben gekozen om in jouw e-mailbestand te staan, dus daar moet je gebruik van maken. Om dat op een goede manier te doen, hebben we hier 5 e-commerce e-mail marketing tips voor meer webshop sales.

1. Stel segmenten en getriggerde e-mails in

Een gepensioneerde vrouw van 70 wil anders benaderd worden dan een 29-jarige jongen, maar het kan goed zijn dat ze allebei tennisballen willen kopen. Daarom moet je je doelgroep indelen in segmenten. Daarnaast werken automatische e-mails die getriggerd worden door bepaalde acties van mensen tot wel 152% beter dan ‘rando’ mails.

Dat komt doordat bij getriggerde e-mails, degene die hem triggert ‘ bijvoorbeeld door wederom je webshop te bezoeken ‘ op dat moment bezig is met jouw product (tennisballen kopen). Als jij op dat moment een mail stuurt dat iemand de 6e tennisbal gratis krijgt, dan is de kans groot dat diegene daar op in zal gaan.

Volgens onderzoek van Hubspot, verbeteren verschillende KPI’s significant door gesegmenteerde relevante email marketing. Met name de click-open-rate verbeterd sterk met gemiddeld 39%. Dus ga voor email segmentatie en reorganiseer je maillijsten direct!

2. Verhoog de orderwaarde per klant

Je kunt er met aantrekkelijke kortingen of aanbiedingen voor zorgen dat jouw potentiële klant meer gaat besteden. Heb je bijvoorbeeld een segment met klanten die vaker kleine orders doen, dan kun je ze bijvoorbeeld een hogere korting aanbieden wanneer ze meer besteden. Bijvoorbeeld: bij besteding van ’50 of meer krijg je ’20 gratis te besteden. Orderwaarde omhoog, meer omzet overheadkosten omlaag. Hier 3 voorbeelden als inspiratie:

  • Cross sell email: Stuur iemand die net een tennisracket heeft gekocht, een aanbieding voor een sporttas.
  • Up sell email: Stuur iemand die al 2x keer een basic overhemd heeft gekocht, een aanbieding met 5 basis overhemden naar keuze.
  • Volume discount email: Stuur een email met verschillende kortingen op basis van het aantal items.

3. Stuur een mail naar klanten die hun winkelmandje hebben verlaten

Als Jack die Rose op een drijvend stuk hout verlaat na het zinken van de Titanic, zo verlaten sommige klanten jouw winkelmandje. Jij moet net als Rose heel erg je best doen en roepen: “Don’t let go!” Dat doe je op een goede manier (laten we hopen op een betere manier dan Rose), door de klant een reminder te sturen, bijvoorbeeld met de boodschap: “Heey, we zien dat je je winkelmandje hebt verlaten, maar geen probleem: we hebben hem voor je bewaard. Check hem hier!”

4. Creëer en communiceer een loyaliteitsprogramma

Niets is zo waardevol voor een bedrijf als loyale klanten. Dus is het als bedrijf vanzelfsprekend enorm waardevol om een manier te hebben om loyaliteit te stimuleren. Dat doe je met een loyaliteitsprogramma. Een voorbeeld: “Bij besteding van ” 10 spaar je voor “1 korting”. En hoe communiceer je dat loyaliteitsprogramma? Precies: e-mails!

5. Win oude klanten terug

Het is makkelijker om wéér aan een oude klant te verkopen, dan voor het eerst aan een nieuwe klant. Daarom: win oude, inactieve klanten terug. Bijvoorbeeld met een emotioneel geladen e-mail “we missen je enorm..” gecombineerd met een kortingscode voor een toekomstige aankoop.

Conclusies

E-mailmarketing is een te grote kans op het verhogen van sales om te laten liggen. Het is wel belangrijk dat je er de tijd voor neemt en het echt behandeld als een project. Steek er energie en liefde in en optimaliseer je email flow op resultaat.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17