Hapklare content die je in één keer consumeert. Dát is wat ze met snackable content bedoelen. Het is digitale content die je makkelijk en snel tussen het scrollen door kunt verwerken. Geen tijdsinvestering voor nodig!

In een tijd van informatie-overload waarin we dingen het liefst snel, snel doen, is snackable content onmisbaar voor jouw merk. Maar hoe zet je het slim in voor je eigen marketing? We leggen het je uit aan de hand van 6 voorbeelden!

Wat is snackable content?

Snackable content is digitale content die bestaat uit weinig woorden, beelden of informatie. Het is een hapklaar brokje informatie dat de doelgroep snel tot zich neemt. Snackable content is:

  • kort van stof
  • toegankelijk en begrijpelijk
  • makkelijk te verwerken
  • herkenbaar
  • goed te delen

Je kunt het zien als de trailer van een film. Een hele film kijken is nogal een tijdsinvestering. Maar een trailer van 1-2 minuten is kort genoeg om tussendoor aan te zetten. Zo kun je alvast de sfeer proeven en word je warm gemaakt voor de totale film. 

Zo ook zullen mensen niet altijd jouw 2000 woorden tellende blogartikel lezen. Een snelle hap (als in: een korte quote uit het artikel) gaat er makkelijker in. Dat is een goed voorbeeld van snackable content.

Waarom snackable content?

Het doel van snackable content is om een boodschap met zo min mogelijk woorden of beelden over te brengen. Dat sluit aan bij onze steeds kortere spanningsboog. Lange blogartikelen worden vaak gescand in plaats van uitgebreid gelezen.

En zeg eens eerlijk: bijna niemand kijkt YouTube-video’s van 30 minuten nog aandachtig tot het eind af. Zelfs Instagram Reels van 20 seconden zijn soms al too much. Niet vreemd, want we worden dagelijks overspoeld door grote hoeveelheden informatie. Kortom: er is behoefte aan kort, krachtig en behapbaar. Daar is snackable content ideaal voor.

Oké oké, met alléén snackable content ga je het niet redden. Dan mis je de inhoud. Maar het is voor steeds meer bedrijven een belangrijk onderdeel van hun contentmarketing, náást langere content. Zie het als een opstapje naar uitgebreidere informatie.

6 voorbeelden van snackable content

Maar hoe je snackable content kunt inzetten? Dit zijn 6 inspirerende voorbeelden van hoe je het toepast.

Voorbeeld 1: citaten

Een krachtige quote is een goed voorbeeld van snackable content. Als lezer heb je die informatie snel tot je genomen, en een quote trekt ook nog eens de aandacht. Je zet in de quote natuurlijk tekst die de lezer nieuwsgierig maakt. Denk aan een bijzondere uitspraak uit een interview of een unieke kijk op iets.  

Je kunt bijvoorbeeld een quote uit een interview of blogartikel delen op social media. Of deel een citaat van een invloedrijk persoon en zet er een deel-knop op. Dan heb je kans dat lezers het citaat vervolgens delen via Twitter, Pinterest of Facebook. 

Zet een quote in als teaser voor langere content.

Voorbeeld 2: beeld met tekst

Wist je dat beelden waarop foto’s met tekst staan vaker worden gedeeld dan foto’s of tekst alleen? Ook onthouden mensen de informatie op foto’s met tekst beter. Op social media kun je hier slim gebruik van maken door beeld en tekst te combineren te combineren. 

Een voorbeeld hiervan zie je op ons eigen Instagram-account. Onze SEO held Wesley deelt één van zijn beste groeihacks. De tekst op de afbeelding trekt de aandacht. Maar met tekst alleen zou de post saai zijn. De foto erbij maakt de post aansprekend en persoonlijk. 

Voorbeeld 3: infographics

Verder kun je denken aan infographics. Dat is een goede manier om meer complexe informatie visueel te maken. Je laat bijvoorbeeld belangrijke statistieken op een heel behapbare manier zien. Geen lijstje met cijfers, maar een mooi vormgegeven overzicht! 

Uit onderzoek van Forbes blijkt dat de toevoeging van infographics je organisatie meer geloofwaardig maakt. Ook wordt wat we onthouden voor 90% beïnvloed door visuele aspecten. Nóg een reden om informatie in een infographic in plaats van als platte tekst te presenteren! 

Het fijne aan infographics is dat je hiervoor geen nieuwe informatie hoeft te verzamelen. Je kunt er informatie die je al hebt liggen op een nieuwe manier voor vormgeven. Voeg een infographic toe aan een blogartikel, deel het op social media of maak het onderdeel van je e-book. 

Infographics dienen als een visuele teaser voor langere content.

Voorbeeld 4: GIFs

Wie kent ze niet? GIFs zijn al vanaf 1987 een begrip en hebben de laatste jaren hun comeback gemaakt. Je kunt er veel mee communiceren in maar een paar seconden, en ze trekken ook nog eens de aandacht door de beweging. Zelf een GIF maken van een video of afbeeldingen is tegenwoordig overigens geen hogere wiskunde. Hier bestaan allerlei handige manieren voor:

Voorbeeld 5: reels

Reels, ook wel ‘shorts’ genoemd, zijn korte video’s van maximaal 60 seconden die je op platforms zoals Instagram en YouTube kunt delen. Deze video’s zijn ideaal voor het delen van snelle, aantrekkelijke content die kijkers meteen grijpt.

Reels zijn visueel sterk en lenen zich uitstekend voor korte, krachtige boodschappen. Denk aan een korte demonstratie van een product, een snel tutorial, of een leuke behind-the-scenes blik. Doordat reels vaak spontaan en authentiek zijn, trekken ze snel de aandacht en worden ze gemakkelijk gedeeld.

Gebruik reels om een dynamische en visuele inkijk te geven in je merk, product of dienst. Ze zijn perfect om korte, snackable content te creëren die goed blijft hangen bij je doelgroep.

Een employer brand voorbeeld inspelend op flexibele werktijden

Voorbeeld 6: korte videoteaser

Heb je video’s opgenomen voor je merk? Kijk of je ze kunt opknippen in korte fragmenten om die los te delen. Knip er bijvoorbeeld 10 seconden uit en deel die op social media of in een campagne. Zo kun je mensen met een “teaser” lokken om de uitgebreidere content te bekijken.

Korte teaser versie van de volledige webinar.

Extra tip: carrousels op social media

Carrousel posts doen het relatief goed in de feeds (organisch bereik) van diverse platformen. Het nodigt uit om te swipen en al die engagement wakkert het algoritme aan.

Carrousels zijn namelijk posts op platforms zoals Instagram en LinkedIn met meerdere afbeeldingen of video’s die je horizontaal kunt swipen. Ideaal om een verhaal in stappen te vertellen zonder de feed te overbelasten.

Tip: Carousel posts voor Linkedin maken wij met Canva

Aan de slag met jouw content?

Welke mix van content slaat aan bij jouw doelgroep? Onze contentspecialisten denken daar over mee. Zij worden blij van snacks, van content én van snackable content.

Ontdek ons team of neem contact op voor een koffiedate waarin we jouw contentplannen bespreken.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    Employer branding strategie voor Visma Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute