Hapklare content die je in één keer consumeert. Dát is wat ze met snackable content bedoelen. Het is digitale content die je makkelijk en snel tussen het scrollen door kunt verwerken. Geen tijdsinvestering voor nodig!
In een tijd van informatie-overload waarin we dingen het liefst snel, snel doen, is snackable content onmisbaar voor jouw merk. Maar hoe zet je het slim in voor je eigen marketing? We leggen het je uit aan de hand van 6 voorbeelden!
Wat is snackable content?
Snackable content is digitale content die bestaat uit weinig woorden, beelden of informatie. Het is een hapklaar brokje informatie dat de doelgroep snel tot zich neemt. Snackable content is:
- kort van stof
- toegankelijk en begrijpelijk
- makkelijk te verwerken
- herkenbaar
- goed te delen
Je kunt het zien als de trailer van een film. Een hele film kijken is nogal een tijdsinvestering. Maar een trailer van 1-2 minuten is kort genoeg om tussendoor aan te zetten. Zo kun je alvast de sfeer proeven en word je warm gemaakt voor de totale film.
Zo ook zullen mensen niet altijd jouw 2000 woorden tellende blogartikel lezen. Een snelle hap (als in: een korte quote uit het artikel) gaat er makkelijker in. Dat is een goed voorbeeld van snackable content.
Waarom snackable content?
Het doel van snackable content is om een boodschap met zo min mogelijk woorden of beelden over te brengen. Dat sluit aan bij onze steeds kortere spanningsboog. Lange blogartikelen worden vaak gescand in plaats van uitgebreid gelezen.
En zeg eens eerlijk: bijna niemand kijkt YouTube-video’s van 30 minuten nog aandachtig tot het eind af. Zelfs Instagram Reels van 20 seconden zijn soms al too much. Niet vreemd, want we worden dagelijks overspoeld door grote hoeveelheden informatie. Kortom: er is behoefte aan kort, krachtig en behapbaar. Daar is snackable content ideaal voor.
Oké oké, met alléén snackable content ga je het niet redden. Dan mis je de inhoud. Maar het is voor steeds meer bedrijven een belangrijk onderdeel van hun contentmarketing, náást langere content. Zie het als een opstapje naar uitgebreidere informatie.
6 voorbeelden van snackable content
Maar hoe je snackable content kunt inzetten? Dit zijn 6 inspirerende voorbeelden van hoe je het toepast.
Voorbeeld 1: citaten
Een krachtige quote is een goed voorbeeld van snackable content. Als lezer heb je die informatie snel tot je genomen, en een quote trekt ook nog eens de aandacht. Je zet in de quote natuurlijk tekst die de lezer nieuwsgierig maakt. Denk aan een bijzondere uitspraak uit een interview of een unieke kijk op iets.
Je kunt bijvoorbeeld een quote uit een interview of blogartikel delen op social media. Of deel een citaat van een invloedrijk persoon en zet er een deel-knop op. Dan heb je kans dat lezers het citaat vervolgens delen via Twitter, Pinterest of Facebook.
Zet een quote in als teaser voor langere content.
Voorbeeld 2: beeld met tekst
Wist je dat beelden waarop foto’s met tekst staan vaker worden gedeeld dan foto’s of tekst alleen? Ook onthouden mensen de informatie op foto’s met tekst beter. Op social media kun je hier slim gebruik van maken door beeld en tekst te combineren te combineren.
Een voorbeeld hiervan zie je op ons eigen Instagram-account. Onze SEO held Wesley deelt één van zijn beste groeihacks. De tekst op de afbeelding trekt de aandacht. Maar met tekst alleen zou de post saai zijn. De foto erbij maakt de post aansprekend en persoonlijk.
Voorbeeld 3: infographics
Verder kun je denken aan infographics. Dat is een goede manier om meer complexe informatie visueel te maken. Je laat bijvoorbeeld belangrijke statistieken op een heel behapbare manier zien. Geen lijstje met cijfers, maar een mooi vormgegeven overzicht!
Uit onderzoek van Forbes blijkt dat de toevoeging van infographics je organisatie meer geloofwaardig maakt. Ook wordt wat we onthouden voor 90% beïnvloed door visuele aspecten. Nóg een reden om informatie in een infographic in plaats van als platte tekst te presenteren!
Het fijne aan infographics is dat je hiervoor geen nieuwe informatie hoeft te verzamelen. Je kunt er informatie die je al hebt liggen op een nieuwe manier voor vormgeven. Voeg een infographic toe aan een blogartikel, deel het op social media of maak het onderdeel van je e-book.
Infographics dienen als een visuele teaser voor langere content.
Voorbeeld 4: GIFs
Wie kent ze niet? GIFs zijn al vanaf 1987 een begrip en hebben de laatste jaren hun comeback gemaakt. Je kunt er veel mee communiceren in maar een paar seconden, en ze trekken ook nog eens de aandacht door de beweging. Zelf een GIF maken van een video of afbeeldingen is tegenwoordig overigens geen hogere wiskunde. Hier bestaan allerlei handige manieren voor:
- Eenvoudig via GIPHY, het grootste GIF-library van het internet.
- Via je iPhone
- Via je Androidtelefoon
Voorbeeld 5: reels
Reels, ook wel ‘shorts’ genoemd, zijn korte video’s van maximaal 60 seconden die je op platforms zoals Instagram en YouTube kunt delen. Deze video’s zijn ideaal voor het delen van snelle, aantrekkelijke content die kijkers meteen grijpt.
Reels zijn visueel sterk en lenen zich uitstekend voor korte, krachtige boodschappen. Denk aan een korte demonstratie van een product, een snel tutorial, of een leuke behind-the-scenes blik. Doordat reels vaak spontaan en authentiek zijn, trekken ze snel de aandacht en worden ze gemakkelijk gedeeld.
Gebruik reels om een dynamische en visuele inkijk te geven in je merk, product of dienst. Ze zijn perfect om korte, snackable content te creëren die goed blijft hangen bij je doelgroep.
Een employer brand voorbeeld inspelend op flexibele werktijden
Voorbeeld 6: korte videoteaser
Heb je video’s opgenomen voor je merk? Kijk of je ze kunt opknippen in korte fragmenten om die los te delen. Knip er bijvoorbeeld 10 seconden uit en deel die op social media of in een campagne. Zo kun je mensen met een “teaser” lokken om de uitgebreidere content te bekijken.
Korte teaser versie van de volledige webinar.
Extra tip: carrousels op social media
Carrousel posts doen het relatief goed in de feeds (organisch bereik) van diverse platformen. Het nodigt uit om te swipen en al die engagement wakkert het algoritme aan.
Carrousels zijn namelijk posts op platforms zoals Instagram en LinkedIn met meerdere afbeeldingen of video’s die je horizontaal kunt swipen. Ideaal om een verhaal in stappen te vertellen zonder de feed te overbelasten.
Tip: Carousel posts voor Linkedin maken wij met Canva
Aan de slag met jouw content?
Welke mix van content slaat aan bij jouw doelgroep? Onze contentspecialisten denken daar over mee. Zij worden blij van snacks, van content én van snackable content.
Ontdek ons team of neem contact op voor een koffiedate waarin we jouw contentplannen bespreken.