Wil je beter gevonden worden in Google en ben je op zoek naar SEO bureau? Zorg ervoor dat je met een complementair SEO team aan de slag gaat. Een team die je op elke front op weg kan helpen. Want een SEO team van vandaag de dag ziet er heel anders uit dan pakweg 10 jaar geleden.
Hoewel een beetje SEO professional een duizendpoot is op het gebied van online marketing, wordt specialisatie ook steeds belangrijker. Alles zelf doen zit er vaak niet meer bij in. Er dient samengewerkt te worden vanuit verschillende expertises. Hoe je daarvoor zorgt, vertellen we je op basis van de 9 benodigde componenten voor een effectief SEO team.
1. SEO manager
Laten we bovenaan beginnen. De manager van de afdeling moet erop toezien dat alle schakels onder hem of haar feilloos werken. Zoals in elke industrie houdt de SEO manager zich intern bezig met de strategie, oftewel het groter geheel. Ook is er veel contact met klanten en behoren het relatiebeheer tot het takenpakket van de manager. Dat betekent ook meteen dat de SEO manager wordt afgerekend op cijfers. Het optimaal laten samenwerken van de SEO specialisten vormt daarom een belangrijke verantwoordelijkheid.
2. Content marketeers
Content is belangrijker dan ooit tevoren. Vandaag de dag zijn er dan ook speciale content marketeers die zorgen voor een continue aanwas van content. Een hoop tijd gaat uit naar het schrijven, maar ook grafische content is steeds belangrijker. Teksten met infographics, vergelijkingstabellen of animaties doen het goed in Google. Je hebt dus in elk geval een content marketeer nodig, en als het even kan eentje die zowel schriftelijk als grafisch is aangelegd.
3. Designers
Lukt het niet om een content marketeer te vinden die net zo handig is in schrijven als in ontwerpen? Dan moet je ervoor zorgen dat het SEO team ook een designer in huis heeft. Hoe dan ook, je moet iemand in je team hebben die kan zorgen voor het visuele gedeelte. Een alternatieve mogelijkheid zou kunnen zijn om een freelancer in te huren als er regelmatige klussen zijn. Houd het in dat geval dan wel bij één freelancer. Zo raakt deze bekend met je huisstijl en weet iedereen wat er verwacht wordt.
4. PR en linkbuilders
We zetten PR en linkbuilding even onder dezelfde noemer neer. Dat doen we omdat ze allebei op precies hetzelfde zijn gericht: bereik. Het gaat in beide gevallen om relaties ontwikkelen met autoriteiten uit het betreffende vakgebied. Voor zowel PR als linkbuilding staat het netwerkeffect namelijk centraal. Naarmate het netwerk groeit, zullen ook de nieuwe relaties waardevoller worden.
Een linkbuilder (of PR specialist) moet ervoor zorgen dat jij volop aanwezig bent binnen je vakgebied. Daardoor wordt je door Google herkend als autoriteit en groeien je zoekwoord posities.
5. Technische experts
De laatste jaren is er een heuse verschuiving van focus naar het ontwikkelen van content. Op zich een prima ontwikkeling. Echter heeft dat wel tot gevolg dat het technische gedeelte van SEO steeds vaker wordt overgeslagen. Een website mag er nog zo flitsend eruit zien; als de laadtijd te hoog ligt of de interne links niet werken, dan faalt je SEO project alsnog.
Vergeet daarom niet om de technische optimalisatie in de gaten te houden via een technische SEO expert.
6. Ontwikkelaars
De moderne SEO afdeling zorgt voor net zoveel content als gebruikerservaring. Om deze ervaring naar een nieuw hoogtepunt te brengen, heb je een ontwikkelaar nodig die de website voortdurend kan aanpassen en optimaliseren.
- Speelt een video niet goed af? Dan gaat dat ten koste van de gebruikerservaring.
- Krijgt de gebruiker tijdens het versturen van het contactformulier een foutmelding? Dan geldt dat eveneens.
Het zijn dit soort fouten die ervoor zorgen dat een bezoeker wegklikt en wellicht nooit meer terugkomt. Google zet alleen websites bovenaan die voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. Middels een web ontwikkelaar zorg je ervoor dat jouw site altijd en overal werkt.
7. Marketing strateeg
Een SEO manager is met name gericht op de SEO verantwoordelijkheden. Heeft de SEO manager het te druk met andere taken en gaat dat ten koste van het contact met jou? Dan is het handig om een afzonderlijke projectmanager of marketing strateeg aan te wijzen. Die ontfermt zich dan over het algehele project en is een vast aanspreekpunt en zorgt ervoor dat je altijd snel antwoord krijgt.
8. Social media marketeers
Er zijn maar weinig media zo effectief als social media. Dat betekent uiteraard ook dat deze kanalen moeten worden beheerd en geoptimaliseerd. Met een optimale invulling van jouw social media, wil je als autoriteit laten gelden voor jouw klanten. Bijkomend voordeel is dat websites van bedrijven, met een actieve social media, hoger ranken in Google (bron: Hootsuite). Een SEO traject zonder een social media plan heeft dus bij voorbaat minder kans van slagen. Zorg er dus voor dat een social media marketeer is betrokken bij jouw SEO team.
9. CRO-experts
CRO staat voor Conversion Rate Optimization en elke SEO marketeer weet dat het daar allemaal om te doen is. Want wat heb je aan meer organische bezoekers, als dezelfde bezoekers vervolgens geen actie ondernemen?
CRO-experts zien het als hun levensmissie om de conversiemogelijkheden maximaal te benutten. De rasechte CRO-expert geeft geen bal om de ranking van de website, maar denkt puur in aankopen, leads, download brochures of klikken op een belknop. Met andere woorden; de ideale toevoeging aan je SEO team.
Zo, nu kan jij aan de slag om een supergoed SEO-team samen te stellen. Bedank me later maar 🙂