‘Wat betekent SEO?’, ‘Recept voor brownies’ of ‘Hoeveel cm zitten er in een meter?’. Dit zijn allemaal verschillende zoekopdrachten waarbij Google direct je het antwoord laat zien in een ‘featured snippet’. In de wereld van SEO is dit een veel besproken onderwerp en deze zogenoemde positie 0 is dan ook zeer gewild.

In dit artikel vertellen we je graag meer over de effecten van deze positie. Eerst weten hoe een featured snippet er precies uitziet? Bekijk eerst ons blog ‘Wat zijn featured snippets?‘.

De voordelen van de featured snippet

Er zijn veel discussies over de voor- en nadelen van de featured snippet, maar wie deze positie heeft, heeft er wel degelijk profijt van. Graag benoemen wij de 5 grootste voordelen.

1. Veel ruimte en zichtbaarheid in zoekresultaten

Een voor de hand liggend voordeel is dat wanneer je website als featured snippet resultaat wordt getoond, je meer ruimte inneemt en dus ook beter zichtbaar bent in de zoekresultanten van Google. Hierdoor verhoog je je brand awareness.

2. Meer verkeer naar je website

Diverse onderzoeken, zoals die van Ahrefs, wijzen uit dat wanneer er bij een zoekopdracht een featured snippet is, het eerste organische zoekresultaat 20% minder clicks krijgt dan wanneer er geen featured snippet is. Wanneer er geen featured snippet is, krijgt het eerste organische zoekresultaat gemiddeld 26% van de clicks. Indien ‘positie 0’ er wel is, krijgt het eerste organische zoekresultaat ruim 6% minder clicks.

De aanwezigheid van een featured snippet in de SERP (search engine results page) heeft niet alleen invloed op de CTR voor de eerste positie, maar ook voor de volgende posities.

Wanneer je dus met je website de featured snippet positie hebt, zal het organische verkeer naar je website stijgen. Door het beantwoorden van een vraag, zullen bezoekers eerder geneigd zijn door te klikken en meer pagina’s op je website te bekijken of zelfs contact opnemen om additionele vragen te stellen. Hierdoor zal het aantal conversies ook stijgen en zal het dus uiteindelijk meer omzet genereren.

3. Mogelijkheden voor gebruik van Voice Search

Voice search is een redelijk nieuw fenomeen en de verwachting is dat in 2020 50% van de zoekopdrachten via spraak zal worden gedaan. De antwoorden die in de featured snippets worden weergegeven, zijn ook de antwoorden die worden gebruikt door de virtuele assistent van Google om antwoord te geven op de gestelde gesproken vraag. Extra belangrijk dus om nu al je website helemaal te optimaliseren om deze positie te bemachtigen.

4. Verhoging van de website autoriteit

Het aantrekken van relevante bezoekers naar je website heeft naast een positief effect op je ranking voor het gegeven zoekwoord, ook effect op je algehele domein autoriteit. Wanneer je namelijk meer gebruikers op je website hebt, waar de interactie (time on page, aantal pagina’s bekeken per sessie etc.) met je website hoog voor is, zal de algemene autoriteit van je site verbeteren.

5. Stijging keyword rankings

Dit voordeel hangt eigenlijk wel samen met nummer 4. Wanneer je domein autoriteit namelijk stijgt door de interactie van gebruikers met je website, zal dit ook een positief effect hebben op je rankings van overige zoekwoorden. Investeren in een goede featured snippet kan dus zeker net het laatste duwtje in de rug zijn voor overige zoekwoorden om net iets beter te ranken.

Klaar om positie 0 in te nemen?

Ik hoor je denken, ‘ik wil die featured snippet positie!’. Hoewel een featured snippet zeer veel positieve effecten heeft, is het niet altijd gemakkelijk om deze positie te bemachtigen. Het belangrijkste is om een goed plan op te stellen samen met een content marketing professional. Het schrijven van content, onderzoeken van de concurrentie en het SEO-optimaliseren van de teksten zijn taken die secuur uitgevoerd dienen te worden om een kans te maken op deze positie.

Aan de slag gaan? Neem contact met ons op en wij stellen samen een plan op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute