‘Wat betekent SEO?’, ‘Recept voor brownies’ of ‘Hoeveel cm zitten er in een meter?’. Dit zijn allemaal verschillende zoekopdrachten waarbij Google direct je het antwoord laat zien in een ‘featured snippet’. In de wereld van SEO is dit een veel besproken onderwerp en deze zogenoemde positie 0 is dan ook zeer gewild.
In dit artikel vertellen we je graag meer over de effecten van deze positie. Eerst weten hoe een featured snippet er precies uitziet? Bekijk eerst ons blog ‘Wat zijn featured snippets?‘.
De voordelen van de featured snippet
Er zijn veel discussies over de voor- en nadelen van de featured snippet, maar wie deze positie heeft, heeft er wel degelijk profijt van. Graag benoemen wij de 5 grootste voordelen.
1. Veel ruimte en zichtbaarheid in zoekresultaten
Een voor de hand liggend voordeel is dat wanneer je website als featured snippet resultaat wordt getoond, je meer ruimte inneemt en dus ook beter zichtbaar bent in de zoekresultanten van Google. Hierdoor verhoog je je brand awareness.
2. Meer verkeer naar je website
Diverse onderzoeken, zoals die van Ahrefs, wijzen uit dat wanneer er bij een zoekopdracht een featured snippet is, het eerste organische zoekresultaat 20% minder clicks krijgt dan wanneer er geen featured snippet is. Wanneer er geen featured snippet is, krijgt het eerste organische zoekresultaat gemiddeld 26% van de clicks. Indien ‘positie 0’ er wel is, krijgt het eerste organische zoekresultaat ruim 6% minder clicks.
De aanwezigheid van een featured snippet in de SERP (search engine results page) heeft niet alleen invloed op de CTR voor de eerste positie, maar ook voor de volgende posities.
Wanneer je dus met je website de featured snippet positie hebt, zal het organische verkeer naar je website stijgen. Door het beantwoorden van een vraag, zullen bezoekers eerder geneigd zijn door te klikken en meer pagina’s op je website te bekijken of zelfs contact opnemen om additionele vragen te stellen. Hierdoor zal het aantal conversies ook stijgen en zal het dus uiteindelijk meer omzet genereren.
3. Mogelijkheden voor gebruik van Voice Search
Voice search is een redelijk nieuw fenomeen en de verwachting is dat in 2020 50% van de zoekopdrachten via spraak zal worden gedaan. De antwoorden die in de featured snippets worden weergegeven, zijn ook de antwoorden die worden gebruikt door de virtuele assistent van Google om antwoord te geven op de gestelde gesproken vraag. Extra belangrijk dus om nu al je website helemaal te optimaliseren om deze positie te bemachtigen.
4. Verhoging van de website autoriteit
Het aantrekken van relevante bezoekers naar je website heeft naast een positief effect op je ranking voor het gegeven zoekwoord, ook effect op je algehele domein autoriteit. Wanneer je namelijk meer gebruikers op je website hebt, waar de interactie (time on page, aantal pagina’s bekeken per sessie etc.) met je website hoog voor is, zal de algemene autoriteit van je site verbeteren.
5. Stijging keyword rankings
Dit voordeel hangt eigenlijk wel samen met nummer 4. Wanneer je domein autoriteit namelijk stijgt door de interactie van gebruikers met je website, zal dit ook een positief effect hebben op je rankings van overige zoekwoorden. Investeren in een goede featured snippet kan dus zeker net het laatste duwtje in de rug zijn voor overige zoekwoorden om net iets beter te ranken.
Klaar om positie 0 in te nemen?
Ik hoor je denken, ‘ik wil die featured snippet positie!’. Hoewel een featured snippet zeer veel positieve effecten heeft, is het niet altijd gemakkelijk om deze positie te bemachtigen. Het belangrijkste is om een goed plan op te stellen samen met een content marketing professional. Het schrijven van content, onderzoeken van de concurrentie en het SEO-optimaliseren van de teksten zijn taken die secuur uitgevoerd dienen te worden om een kans te maken op deze positie.
Aan de slag gaan? Neem contact met ons op en wij stellen samen een plan op.