Bij het optimaliseren van een website naar SEO, kijken wij bij Whello altijd naar een aantal vaste voorwaarden, zoals de website structuur en URL’s. De Google bot kijkt bij het crawlen van een website naar een lijst van ongeveer 400 elementen, waarbij website structuur vrij hoog genoteerd staat.
Wij helpen veel klanten met het verbeteren van de website structuur, om de vindbaarheid te verbeteren in Google. Echter, de laatste tijd krijgen we steeds meer te maken met hashtags in URL’s, en vragen of dit invloed heeft op SEO. Leest Google wel hashtags? En hoe gebruik je hashtags in een URL? Hieronder vind je de uitleg.
Het gebruik van hashtags in een URL
Een hashtag (#) in een URL wordt in de marketingwereld ook wel een fragment genoemd. Voorheen werden deze fragments gebruikt om te verwijzen – en dus automatisch door te scrollen – naar een bepaald niveau op de pagina. De informatie die na deze hashtag in de URL staat, worden ook wel een fragment identifier genoemd.
Laten we het volgende voorbeeld aannemen:
whello.nl/online-marketing-diensten#seo
whello.nl/online-marketing-diensten#contact
In het bovenstaande voorbeeld zijn beide URL’s voor jouw web server hetzelfde. Ze verwijzen naar dezelfde pagina, ondanks dat de fragment identifiers in de bovenstaande URL’s verwijzen naar twee verschillende locaties op dezelfde pagina. Omdat het dezelfde pagina betreft, zal Google dit zien als een enkele URL en slechts één resultaat, namelijk https://whello.nl/online-marketing-diensten.
Als niet voor Google, waar zijn hashtags dan wél goed voor?
Voor Google zal het niet zorgen voor twee vertoningen in de organische zoekresultaten, omdat Google deze fragment identifiers niet leest.
Als je wilt dat Google twee pagina’s crawlt en indexeert, dien je twee individuele pagina’s te maken met twee unieke URL’s zonder fragments. Vervolgens wil je dat deze pagina’s op de juiste manier in de website structuur worden verwerkt.
Wél zijn deze fragment identifiers handig om jouw bezoeker gemakkelijk en snel naar de juiste positie op de pagina te verwijzen. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt verwerken op jouw website, zowel middels buttons of tabs. Op deze manier kun je wellicht meer relevante content kwijt op een pagina, maar voorkom nog steeds dat deze pagina te lang wordt.

Kortom, voor SEO hoef je geen hashtags toe te passen. Deze leest Google niet en hiermee zul je ook niet meerdere keren getoond worden met dezelfde pagina. Júist omdat het voor Google dezelfde pagina betreft.
Deze hashtags zijn vooral handig om de gebruiksvriendelijkheid van een pagina voor jouw bezoekers te verbeteren. Echter, let wel op dat deze pagina alsnog relevant blijft en niet te lang wordt. De mogelijkheid om bezoekers te kunnen doorverwijzen op de pagina, geeft nog geen reden om een eindeloos lange pagina te maken.
Website structuur advies nodig?
Hulp nodig van een SEO-bureau bij het verbeteren van jouw URL’s? Of wil je feedback op jouw huidige website structuur, om te kijken hoe we het voor SEO beter kunnen optimaliseren? Neem daarvoor contact met ons op!