Volgens Hubspot (2020) zegt 64% van de marketeers te willen investeren in hun SEO prestaties. SEO blijft dus een enorm belangrijke pijler voor veel bedrijven. Wat ons betreft is dat een uitstekend argument om naar de belangrijkste SEO trends te kijken die het online landschap in 2021 hebben gedomineerd. Want als je blijft hangen in technieken uit het verleden, dan wordt je genadeloos afgestraft door de zoekmachines. We helpen je daarom op weg met de 5 belangrijke SEO trends zodat jij de concurrentie voor zal blijven.

1. Voice Search zal invloed hebben op zoekopdrachten

Door de innovaties op het gebied van Amazon’s Alexa, Siri en Google assistant, heeft spraakgestuurde technologie grote stappen gemaakt. Deze technologieën zijn enorm populair en blijven zich ontwikkelen. De voice-technologie dateert eigenlijk uit de jaren ‘50, toen het Audrey-systeem werd ontwikkeld. Dat systeem herkende alleen cijfers van een enkele stem. Sindsdien hebben we dus een lange weg afgelegd. Naar verwachting heeft in 2022 ongeveer 55% van de huishoudens een smart speaker in huis.

Van oudsher proberen online marketeers zich te richten op de zoektermen met het meeste zoekvolume. Traditioneel gezien proberen we die zoektermen te beperken tot twee zoekwoorden. En als het even kan, houden we het bij één zoekwoord. Logisch natuurlijk. Echter, om te kunnen optimaliseren op het gebied van gesproken zoekopdrachten moet je je focussen op langere zinnen. Denk hierbij voornamelijk aan zinnen die in alledaagse gesprekken kunnen worden uitgesproken. Gesproken zoekopdrachten doen het beter met langere, natuurlijke fraseringen.

Terwijl we “bioscoop Utrecht” typen, zeggen we letterlijk tegen onze telefoon: “Ik zoek een bioscoop in Utrecht”. Dat vergt ook een andere aanpak wat betreft SEO. Waar je van oudsher vooral optimaliseerde op de korte zoektermen, dien je nu ook te optimaliseren voor de longtail zoekwoorden. De optimalisatie dient uit te gaan van vragen en problemen die worden gebruikt in de dagelijkse spreektaal. Complete vragen en duidelijke antwoorden.

2. Het optimaliseren van afbeeldingen zal een grote rol gaan spelen

Waar mensen vroeger alleen naar afbeeldingen keken, kunnen ze nu gebruikt worden om producten te (ver)kopen en bijvoorbeeld informatie te verkrijgen. Zijn de afbeeldingen op jouw website nog niet geoptimaliseerd? Doe dit dan nu! Zorg dat je relevante afbeeldingen gebruikt van hoge kwaliteit.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je de bestandsnaam aanpast en het een relevant label geeft. Hiervoor kan je alt-tags gebruiken die crawlers gebruiken om afbeeldingen te classificeren. Voeg ook afbeeldingen toe aan je sitemap, deze zijn namelijk nog makkelijker te doorzoeken.

Nu sociale media en dus ook het internet steeds visueler worden, wordt het voor de zoekmachines steeds belangrijker om visuele content te leren begrijpen. Google besloot daarom de Google Lens te lanceren en ook Aliexpress maakt inmiddels gebruik van visual search. Daarbij worden afbeeldingen op slimme wijze herkend door kunstmatige intelligentie in te zetten.

Visual search heeft juist zoveel potentie omdat het de perfecte manier is om te zoeken vanaf je telefoon. Ons brein verwerkt plaatjes 60 duizend keer sneller dan tekstuele informatie. Visual search wordt groot, heel groot.

Zorg er dus voor dat je je afbeeldingen optimaliseert op de bekende manieren (alt-tag, correcte bestandsnaam, afbeelding bijschrijft etc.). Maar zorg er bovenal voor dat je afbeeldingen relevant en interessant genoeg zijn om op te vallen in de zoekresultaten.

3. Wil je bovenaan in de ranking blijven staan? Focus dan op data en analytics

Door data en analytics te analyseren ben je geheel op de hoogte van kopers, campagnes, welke URL’s er gecrawld worden en bijvoorbeeld bouncepercentages. Als je op de hoogte blijft van al deze informatie, kun je altijd direct resultaat zien van je werk.

Door de introductie van Google Analytics 4 is het inzicht krijgen in de kwaliteit van je content in één klap eenvoudiger geworden. Door nieuwe metrics als engaged sessions, engagement rate en engagement time, analyseer je in één oogopslag welke paginas goed presteren en welke niet. Zo kan je gericht je content optimaliseren en ben je de concurrentie altijd net een stapje voor.

Bounces versus engaged sessions

 

4. Fake News tegen gaan

Net als veel andere tech bedrijven doet Google er alles aan om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan. Daarom zal Google aankomend jaar meer waarde gaan hechten aan autoriteit. Dit betekent dat Google veel meer gaat kijken naar de autoriteit van je linkprofiel. Heb je alleen linkjes van niet-noemenswaardige websites? Dan kan het zijn dat je geen toppositie kan behalen, of je topnotering binnen Google verliest.

Richt je daarom op online PR (en dus minder op het traditionele linkbuilding). Vermeldingen in relevante betrouwbare media is belangrijker dan ooit.

 

5. Mobielvriendelijkheid heeft (nog meer) invloed op de zoekresultaten

In 2019 introduceerde Google al een mobile-first index, wat inhoudt dat de zoekmachine eerst naar de mobiele website van een website zal kijken. Naar verwachting heeft 73% van de internetgebruikers vanaf 2025 namelijk alleen nog toegang tot het internet via hun mobiele apparaten.

Om te zorgen voor gebruiksvriendelijke webpagina’s moet Google je URL’s kunnen crawlen. Daarnaast moet Google ook de ‘lazy-loaded’ content direct kunnen zien. Er mag dus geen gebruikersinteractie vereist zijn. De laatste tip is om dezelfde meta-robots te gebruiken op zowel je desktop als mobiele website.

6. Artificial intelligence (AI) gaat een grotere rol spelen in SEO

AI verandert de manier waarop gebruikers omgaan met digitale content. Het algoritme van Google, RankBrain, speelt een belangrijke rol in de rangschikking van SERPs resultaten. Ook blijft RankBrain zich snel ontwikkelen waardoor AI een SEO-trend is die je in de gaten moet houden.

Als RankBrain een nog onbekende zoekopdracht opmerkt, kan het systeem inschatten welke woorden of zinnen een soortgelijke betekenis of een onderlinge relatie vertonen. Op basis daarvan wordt er een educated guess gemaakt. Dat zijn dus de zoekresultaten waar de gebruiker waarschijnlijk naar op zoek is.

Hoe dit jouw SEO kan beïnvloeden? Met Rankbrain worden één-zoekwoord-pagina’s nog minder relevant. Het gaat om het beste antwoord op een zoekopdracht, in plaats van toevallig de juiste zoekwoorden gebruiken op je pagina. Probeer de context van een zoekopdracht te begrijpen, en een super-interessante pagina hiervoor te creëren. Experts zijn van mening dat gebruikerservaringen een belangrijke pijler zijn. Denk hierbij aan klikfrequentie en de tijd die een bezoeker op de pagina spendeert. Je moet de bezoekers van een website dus boeien met nuttige en goede content.

Nu je precies weet wat je te doen staat, kun je direct aan de slag. Heb je toch nog vragen? Neem contact op met onze SEO-specialisten! Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Nog niet uitgelezen over SEO? Lees hier dan verder over de mogelijkheden binnen SEO:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute