Volgens Hubspot (2020) zegt 64% van de marketeers te willen investeren in hun SEO prestaties. SEO blijft dus een enorm belangrijke pijler voor veel bedrijven. Wat ons betreft is dat een uitstekend argument om naar de belangrijkste SEO trends te kijken die het online landschap in 2021 hebben gedomineerd. Want als je blijft hangen in technieken uit het verleden, dan wordt je genadeloos afgestraft door de zoekmachines. We helpen je daarom op weg met de 5 belangrijke SEO trends zodat jij de concurrentie voor zal blijven.
1. Voice Search zal invloed hebben op zoekopdrachten
Door de innovaties op het gebied van Amazon’s Alexa, Siri en Google assistant, heeft spraakgestuurde technologie grote stappen gemaakt. Deze technologieën zijn enorm populair en blijven zich ontwikkelen. De voice-technologie dateert eigenlijk uit de jaren ‘50, toen het Audrey-systeem werd ontwikkeld. Dat systeem herkende alleen cijfers van een enkele stem. Sindsdien hebben we dus een lange weg afgelegd. Naar verwachting heeft in 2022 ongeveer 55% van de huishoudens een smart speaker in huis.
Van oudsher proberen online marketeers zich te richten op de zoektermen met het meeste zoekvolume. Traditioneel gezien proberen we die zoektermen te beperken tot twee zoekwoorden. En als het even kan, houden we het bij één zoekwoord. Logisch natuurlijk. Echter, om te kunnen optimaliseren op het gebied van gesproken zoekopdrachten moet je je focussen op langere zinnen. Denk hierbij voornamelijk aan zinnen die in alledaagse gesprekken kunnen worden uitgesproken. Gesproken zoekopdrachten doen het beter met langere, natuurlijke fraseringen.
Terwijl we “bioscoop Utrecht” typen, zeggen we letterlijk tegen onze telefoon: “Ik zoek een bioscoop in Utrecht”. Dat vergt ook een andere aanpak wat betreft SEO. Waar je van oudsher vooral optimaliseerde op de korte zoektermen, dien je nu ook te optimaliseren voor de longtail zoekwoorden. De optimalisatie dient uit te gaan van vragen en problemen die worden gebruikt in de dagelijkse spreektaal. Complete vragen en duidelijke antwoorden.
2. Het optimaliseren van afbeeldingen zal een grote rol gaan spelen
Waar mensen vroeger alleen naar afbeeldingen keken, kunnen ze nu gebruikt worden om producten te (ver)kopen en bijvoorbeeld informatie te verkrijgen. Zijn de afbeeldingen op jouw website nog niet geoptimaliseerd? Doe dit dan nu! Zorg dat je relevante afbeeldingen gebruikt van hoge kwaliteit.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je de bestandsnaam aanpast en het een relevant label geeft. Hiervoor kan je alt-tags gebruiken die crawlers gebruiken om afbeeldingen te classificeren. Voeg ook afbeeldingen toe aan je sitemap, deze zijn namelijk nog makkelijker te doorzoeken.
Nu sociale media en dus ook het internet steeds visueler worden, wordt het voor de zoekmachines steeds belangrijker om visuele content te leren begrijpen. Google besloot daarom de Google Lens te lanceren en ook Aliexpress maakt inmiddels gebruik van visual search. Daarbij worden afbeeldingen op slimme wijze herkend door kunstmatige intelligentie in te zetten.
Visual search heeft juist zoveel potentie omdat het de perfecte manier is om te zoeken vanaf je telefoon. Ons brein verwerkt plaatjes 60 duizend keer sneller dan tekstuele informatie. Visual search wordt groot, heel groot.
Zorg er dus voor dat je je afbeeldingen optimaliseert op de bekende manieren (alt-tag, correcte bestandsnaam, afbeelding bijschrijft etc.). Maar zorg er bovenal voor dat je afbeeldingen relevant en interessant genoeg zijn om op te vallen in de zoekresultaten.
3. Wil je bovenaan in de ranking blijven staan? Focus dan op data en analytics
Door data en analytics te analyseren ben je geheel op de hoogte van kopers, campagnes, welke URL’s er gecrawld worden en bijvoorbeeld bouncepercentages. Als je op de hoogte blijft van al deze informatie, kun je altijd direct resultaat zien van je werk.
Door de introductie van Google Analytics 4 is het inzicht krijgen in de kwaliteit van je content in één klap eenvoudiger geworden. Door nieuwe metrics als engaged sessions, engagement rate en engagement time, analyseer je in één oogopslag welke paginas goed presteren en welke niet. Zo kan je gericht je content optimaliseren en ben je de concurrentie altijd net een stapje voor.
4. Fake News tegen gaan
Net als veel andere tech bedrijven doet Google er alles aan om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan. Daarom zal Google aankomend jaar meer waarde gaan hechten aan autoriteit. Dit betekent dat Google veel meer gaat kijken naar de autoriteit van je linkprofiel. Heb je alleen linkjes van niet-noemenswaardige websites? Dan kan het zijn dat je geen toppositie kan behalen, of je topnotering binnen Google verliest.
Richt je daarom op online PR (en dus minder op het traditionele linkbuilding). Vermeldingen in relevante betrouwbare media is belangrijker dan ooit.
5. Mobielvriendelijkheid heeft (nog meer) invloed op de zoekresultaten
In 2019 introduceerde Google al een mobile-first index, wat inhoudt dat de zoekmachine eerst naar de mobiele website van een website zal kijken. Naar verwachting heeft 73% van de internetgebruikers vanaf 2025 namelijk alleen nog toegang tot het internet via hun mobiele apparaten.
Om te zorgen voor gebruiksvriendelijke webpagina’s moet Google je URL’s kunnen crawlen. Daarnaast moet Google ook de ‘lazy-loaded’ content direct kunnen zien. Er mag dus geen gebruikersinteractie vereist zijn. De laatste tip is om dezelfde meta-robots te gebruiken op zowel je desktop als mobiele website.
6. Artificial intelligence (AI) gaat een grotere rol spelen in SEO
AI verandert de manier waarop gebruikers omgaan met digitale content. Het algoritme van Google, RankBrain, speelt een belangrijke rol in de rangschikking van SERPs resultaten. Ook blijft RankBrain zich snel ontwikkelen waardoor AI een SEO-trend is die je in de gaten moet houden.
Als RankBrain een nog onbekende zoekopdracht opmerkt, kan het systeem inschatten welke woorden of zinnen een soortgelijke betekenis of een onderlinge relatie vertonen. Op basis daarvan wordt er een educated guess gemaakt. Dat zijn dus de zoekresultaten waar de gebruiker waarschijnlijk naar op zoek is.
Hoe dit jouw SEO kan beïnvloeden? Met Rankbrain worden één-zoekwoord-pagina’s nog minder relevant. Het gaat om het beste antwoord op een zoekopdracht, in plaats van toevallig de juiste zoekwoorden gebruiken op je pagina. Probeer de context van een zoekopdracht te begrijpen, en een super-interessante pagina hiervoor te creëren. Experts zijn van mening dat gebruikerservaringen een belangrijke pijler zijn. Denk hierbij aan klikfrequentie en de tijd die een bezoeker op de pagina spendeert. Je moet de bezoekers van een website dus boeien met nuttige en goede content.
Nu je precies weet wat je te doen staat, kun je direct aan de slag. Heb je toch nog vragen? Neem contact op met onze SEO-specialisten! Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.
Nog niet uitgelezen over SEO? Lees hier dan verder over de mogelijkheden binnen SEO: