Local SEO – of op zijn Nederlands lokale SEO – wordt veel vergeten onder SEO’ers en website-eigenaren. Het optimaliseren voor lokale SEO is een grote win voor kleinere ondernemingen die graag klanten in de omgeving willen trekken. Denk aan hierbij aan kappers, stomerijen, dierenspeciaalzaken en autodealers.

Lokale SEO is eigenlijk niet meer of minder dan het optimaliseren voor jouw locatie. Omdat Google tegenwoordig voornamelijk Google Maps locaties toont bij lokaal georiënteerde zoekopdrachten, is het belangrijkste optimalisatiepunt jouw Google My Business vermelding. Hier liggen namelijk nog ontzettend veel kansen die nog niet benut worden. 

Google My Business is jouw nieuwe homepage

Nóg een reden waarom lokale SEO zo belangrijk is: de homepage van je website doet er bijna niet meer toe (lees dit met een korreltje zout). Mensen zoeken in Google voornamelijk naar jouw type organisatie of winkel om het adres, de openingstijden of het telefoonnummer te vinden. Dit geldt overigens voornamelijk voor de low involvement producten, zoals kledingwinkels of dierenspeciaalzaken. Je wilt dus dat het Google My Business account van jouw onderneming getoond wordt.

Hoe zorg je ervoor dat de lokale SEO van jouw bedrijf op orde is? Wij geven je 7 tips.

1. Maak een Google My Business vermelding aan

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Begin bij het begin. Maak een Google My Business vermelding aan bij Google en vul deze zo volledig mogelijk in. Vanaf hier begint het feest.

local_seo_whello

2. Kies de juiste categorie

Kies je bedrijfscategorie wijs. Google hecht veel waarde aan de éérste categorie (primary category) die je selecteert in je GMB vermelding. Zorg er dus voor dat deze zo relevant mogelijk is. Ben jij een sportclub die toevallig ook een koffiebar heeft? Selecteer dan de categorie sportclub als dit jouw prioriteit is om op gevonden te worden. Dit vat namelijk een groter deel van je onderneming samen. Lees hier meer over de richtlijnen voor het kiezen van categorieën in GMB.

Wist je dat je ook extra categorieën kunt toevoegen? In bovenstaand voorbeeld kun je ‘koffiesalon’ als extra categorie toevoegen. Je mag maximaal 9 extra categorieën toevoegen, dus benut deze ruimte.

Afhankelijk van de bedrijfscategorie die je kiest, krijg je van Google speciale functies om jouw vermelding aan te kleden. Zo krijgen restaurants een extra link die naar hun menu én reserveringspagina leidt. En hotels kunnen bijvoorbeeld hun voorzieningen toevoegen.

3. Verzamel reviews en reageer op de negatieve reviews

Reviews
Reviews zijn ontzettend belangrijk. Zeker in onze online wereld waarin social proof zijn onmisbaar is. Google hecht waarde aan de hoeveelheid reviews. Reviews zijn voor GMB wat de mozzarella op een pizza is. Begin dus zo snel mogelijk met het verzamelen van reviews en wees vooral niet bang voor de mening van jouw klanten/gasten.

Zet je al e-mailmarketing in? Vraag jouw database dan om een review in te vullen, wellicht zelfs in ruil voor een kortingscode in je winkel of restaurant. Hier lees je hoe je gemakkelijk een ‘korte’ link kunt creëren, zodat mensen direct naar het invulveld gaan om een review achter te laten.

Negatieve reviews
Negatieve reviews kun je niet voorkomen. Je kunt immers niet iederéén blij maken, ook al is dit natuurlijk wel altijd je doel. Negatieve reviews kun je niet verwijderen uit jouw GMB vermelding, maar je kunt wél het dialoog met deze persoon aan om hun negatieve ervaring te verhelpen. Schroom niet om te reageren op deze negatieve reviews. Het geeft vertrouwen aan Google gebruikers die dit dialoog in jouw GMB vermelding tegenkomen. Onthoud ook dat een 5.0 of ⭐⭐⭐⭐⭐ niet geloofwaardig is.

4. Voeg een UTM code aan de websitelink toe

Meten is weten. Wist je dat je – naast de stats die GMB met je deelt – ook exact kunt meten hoeveel bezoekers via jouw Google My Business vermelding op je website komen? Op dit moment zet Google Analytics deze bezoekers weg onder direct, wat niet terecht is.

Voeg een UTM code toe aan de URL die naar jouw website verwijst. Met deze tool kun je een UTM code aanmaken. Vul bij campaign source ‘GMB’ in en bij campaign medium ‘Organic’. Vervolgens kun je het hier terugzien in Google Analytics. Let er wel op dat je nu niet méér bezoekers krijgt, je verdeelt nu simpelweg de source van je bezoekers.

5. Vragen en antwoorden

Wel eens de vragen en antwoorden sectie in een Google My Business vermelding gezien? Ontzettend handig, maar ook heel spannend om mensen de vrije loop mee te laten. Iedereen kan hier een vraag stellen en iedereen kan deze vraag beantwoorden. Dit levert soms grappige dingen op:

Wees mensen zoals hierboven voor, en vul daarom zélf je vragen en antwoorden in. Zie deze sectie in Google My Business als een pre site FAQ. Denk aan vragen rondom openingstijden of de diensten die jij als winkel aanbiedt. Heb je een klantenservice? Vraag aan de medewerkers wat de meest gestelde vragen zijn. Vervolgens ga je deze vragen zelf beantwoorden, om te voorkomen dat hier onwaarheden in komen te staan.

Plaats echter nooit een antwoord met een link in het antwoord, met de gedachte ‘lekker bezig te zijn met SEO’. Deze antwoorden worden eruit gefilterd en worden dus niet getoond.

6. Foto’s en video’s

Vul je Google My Business vermelding zo volledig mogelijk aan met eigen beeldmateriaal. Denk aan jouw logo en een foto van de voorkant van de winkel. Heb je videomateriaal? Zolang het korter is dan 30 seconden kan je dit ook in je GMB vermelding plaatsen.

Houd wel in gedachten dat jouw GMB vermelding niet hetzelfde is als je Instagram profiel met ontzettend mooie, gecureerde afbeeldingen.

7. Slide into your DM

Via GMB is het mogelijk om direct een berichtje te sturen naar de locatie, mits een bedrijf dit heeft ingeschakeld. Vanuit een bedrijfsperspectief heel handig, omdat je het heel makkelijk maakt om direct contact met je op te nemen. Houd er dan echter wel rekening mee dat je iemand paraat moet hebben staan die hier ook snel op kan reageren, net als met Facebook Messages. Om op deze berichten te reageren, moet je wel de app op je telefoon installeren.

Je kunt de welcome message ook customizen, zodat bezoekers een leuk bericht in beeld zien staan voordat zij hun bericht naar jou toe sturen.

Aan de slag met lokale SEO?

Bovenstaande punten zijn de éérste stappen naar dominating the world in jouw vakgebied. Er bestaan nog genoeg andere optimalisatiemogelijkheden die invloed hebben op jouw lokale SEO ranking. Naast het optimaliseren van je GMB vermelding, is het optimaliseren van je website op lokale zoektermen en het verzamelen van kwalitatieve lokale links naar de website ook nog steeds van belang.

Wil je meer weten over lokale SEO of wil je weten wat onze SEO specialisten voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute