Lokale SEO – of op zijn Engels local SEO – is voor ondernemers met een of meerdere fysieke locaties een enorme kans. Lokale vindbaarheid wordt namelijk steeds belangrijker door de stijgende hoeveelheid lokale zoekopdrachten. Bedenk zelf maar eens hoe vaak je je plaatsnaam (‘Amsterdam’) of zelfs je buurt (‘Amsterdam Noord’) gebruikt in je zoekopdracht.

Daarnaast gebruiken zoekmachines zoals Google steeds vaker locatiegegevens om zo relevant mogelijke resultaten te tonen. We geven een complete guide om de lokale vindbaarheid van jouw onderneming te vergroten.

Lokaal zoekrestultaat

Wat is local SEO? (of lokale SEO)

Lokale SEO is het optimaliseren van de lokale vindbaarheid van een website of fysieke bedrijfslocatie. Stel iemand is een weekendje weg en op zoek naar de beste Italiaanse restaurants. Dan zal hij of zij al snel Italiaans restaurant + de stad of plaats waarin de gebruiker zich bevindt Googelen.

Google gebruikt vervolgens locatiegegevens om zo relevant mogelijke resultaten te tonen. Dat betekent in de praktijk dat Google in de zoekresultaten een totaaloverzicht van Italiaanse restaurants in de directe omgeving van de zoeker laat zien.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Als lokale ondernemer met een of meerdere winkels wil je natuurlijk zoveel mogelijk profiteren van lokale zoekopdrachten. Denk aan hierbij aan kappers, stomerijen, dierenspeciaalzaken en autogarages die potentiële lokale klanten willen aantrekken. Zij kunnen veel winst behalen door zoveel mogelijk klanten in de buurt aan te trekken.

Daarnaast maak je veel meer kans om bovenaan in Google te ranken als je mikt op lokale vindbaarheid. Op bijvoorbeeld het zoekwoord ‘apk’ concurreer je met grote partijen zoals de Kwik Fit en de ANWB. Maar op ‘apk amsterdam noord’ kom je veel sneller lokale autogarages tegen. Je richten op lokale SEO is dus realistischer en relevanter voor je locatie.

Hoe kun jij als ondernemer jouw lokale vindbaarheid optimaliseren?

Je kunt jouw online lokale vindbaarheid op twee manieren optimaliseren:

  1. Via Google Maps
  2. Via de lokale Google zoekresultaten

We behandelen eerst het alom populaire Google Maps.

Deel 1. Maak van Google My Business jouw nieuwe homepage: Google Maps en de local 3-pack

Door het toenemende gebruik van smartphones weet Google steeds beter op welke locatie je je bevindt. Stel dat je zoekt naar een product of dienst in de buurt, dan krijg je een overzicht van aanbieders in jouw directe omgeving te zien in Google Maps. Deze zoekresultaten worden de local 3-pack genoemd. Dat komt omdat Google altijd de 3 meest relevante aanbieders in Google Maps in de zoekresultaten toont.

Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld voor de zoekopdracht: “online marketing bureau in Amsterdam”.

Google Maps

Lokale vindbaarheid in Google Maps? Start met het optimaliseren van jouw GMB-profiel

Via de volgende 10 stappen kun jij Google Maps domineren.

Stap 1: Maak een Google My Business vermelding aan

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Begin bij het begin. Maak een Google My Business vermelding aan bij Google en vul al jouw bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in. Vanaf hier begint het feest.

Stap 2: Selecteer de juiste bedrijfscategorieën

Kies je bedrijfscategorie wijs. Google hecht veel waarde aan de éérste categorie (primary category) die je selecteert in je GMB-vermelding. Zorg er dus voor dat deze zo relevant mogelijk is. Ben jij een sportclub die toevallig ook een koffiebar heeft? Selecteer dan de categorie sportclub als dit jouw prioriteit is om op gevonden te worden. Dit vat namelijk een groter deel van je onderneming samen. Lees hier meer over de richtlijnen voor het kiezen van categorieën in GMB.

Tip: Wist je dat je ook extra categorieën kunt toevoegen? In bovenstaand voorbeeld kun je ‘koffiesalon’ als extra categorie toevoegen. Je mag maximaal 9 extra categorieën toevoegen, dus benut deze ruimte.

Nog een tip: Afhankelijk van de bedrijfscategorie die je kiest, krijg je van Google speciale functies om jouw vermelding aan te kleden. Zo krijgen restaurants een extra link die naar hun menu én reserveringspagina leidt. En hotels kunnen bijvoorbeeld hun voorzieningen toevoegen.

Stap 3: Vul de servicegebieden in

Binnen GMB kun je exact aangeven in welke buurten, postcodenummers, stadsgedeelten jouw bedrijf actief is. Maak hier goed gebruik van door de servicegebieden zo volledig en nauwkeurig mogelijk in te vullen.

Stap 4: Verzamel zoveel mogelijk Google Reviews

Google Reviews zijn ontzettend belangrijk. Zeker in onze online wereld waarin social proof zijn onmisbaar is. Google hecht waarde aan de hoeveelheid reviews. Reviews zijn voor GMB wat de mozzarella op een pizza is. Begin dus zo snel mogelijk met het verzamelen van reviews en wees vooral niet bang voor de mening van jouw klanten/gasten.

Tip: negatieve reviews zijn haast niet te voorkomen. Je kunt deze niet verwijderen, zet ze dus om in een kans en ga de dialoog aan met de klant om zijn of haar negatieve ervaring te verhelpen.

Nog een tip: Zet je al e-mailmarketing in? Vraag jouw database dan om een review in te vullen, wellicht zelfs in ruil voor een kortingscode in je winkel of restaurant. Hier lees je hoe je gemakkelijk een ‘korte’ link kunt creëren, zodat mensen direct naar het invulveld gaan om een review achter te laten.

Stap 5: Maak data inzichtelijk en voeg een UTM-code toe aan de websitelink

Meten is weten. Wist je dat je – naast de statistieken die GMB met je deelt – ook exact kunt meten hoeveel bezoekers via jouw Google My Business vermelding op je website komen? Op dit moment zet Google Analytics deze bezoekers weg onder direct, wat niet terecht is.

Voeg een UTM code toe aan de URL die naar jouw website verwijst. Met deze tool kun je een UTM code aanmaken. Vul bij campaign source ‘GMB’ in en bij campaign medium ‘Organic’. Vervolgens kun je het hier terugzien in Google Analytics. Let er wel op dat je nu niet méér bezoekers krijgt, je verdeelt nu simpelweg de bron van je bezoekers.

Stap 6: Voeg de juiste foto’s, logo’s en video’s toe

Vul je Google My Business vermelding aan met eigen beeldmateriaal. Denk aan je logo en een foto van de voorkant van de winkel. Heb je videomateriaal? Zolang het korter is dan 30 seconden kan je dit ook in je GMB-vermelding plaatsen.

Houd wel in gedachten dat jouw GMB vermelding niet hetzelfde is als je Instagram-profiel met ontzettend mooie, gecureerde afbeeldingen.

Stap 7: Tackle veelgestelde vragen en antwoorden

Wel eens de vragen en antwoorden sectie in een Google My Business vermelding gezien? Ontzettend handig, maar ook heel spannend om mensen de vrije loop te laten. Iedereen kan hier een vraag stellen en iedereen kan deze vraag beantwoorden. Dit levert soms grappige dingen op:

Wees mensen zoals hierboven voor, en vul daarom zélf je vragen en antwoorden in. Zie deze sectie in Google My Business als je pre-site FAQ.

Denk aan vragen rondom openingstijden of de diensten die jij als winkel aanbiedt. Heb je een klantenservice? Vraag aan de medewerkers wat de meest gestelde vragen zijn. Vervolgens ga je deze vragen zelf beantwoorden, om te voorkomen dat hier onwaarheden in komen te staan.

Stap 8: Maak goed gebruik van de bedrijfsomschrijving

De bedrijfsomschrijving is een belangrijke factor om lokaal goed te scoren. Schrijf een heldere en bondige tekst over de kern van je bedrijfsactiviteiten.

Tip: geef in de bedrijfsomschrijving de hoofdlocatie van jouw vestiging mee. Dat geeft Google en bezoekers een extra signaal over op welke locatie jouw onderneming gevonden kan worden.

Stap 9: Presenteer jouw producten

Breng jouw producten en diensten direct onder de aandacht van potentiële klanten door ze aan je bedrijfsvermelding te koppelen:

  • Voeg producten, beschrijvingen en prijzen toe om (potentiële) klanten optimaal te informeren
  • De functie wordt op zowel desktop als op mobiel getoond
  • Google voegt automatisch een belknop toe
  • Het is ook mogelijk om een CTA-button met een directe URL naar de productpagina toe te voegen. Voeg hier direct ook een UTM-code aan toe.

Stap 10: Deel berichten via Google Posts

Door middel van Google Posts kun je direct in contact komen met potentiële kopers door aankondigingen, acties, nieuws, blogs, informatie, evenementen e.d. te delen. Maak gebruik van video, afbeeldingen en tekst en kondig de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk aan!

Deel 2. Optimaliseer jouw website voor lokale zoekopdrachten

Nu jouw GMB-profiel volledig is ingevuld, kun je aan de slag met het optimaliseren van jouw website voor lokale zoekopdrachten. Dit zijn niet de local 3-pack resultaten, maar de standaard zoekresultaten:

Metadata voorbeeld

Om deze posities te bepalen kijkt Google naar relevantie, afstand en prominentie. Google gebruikt deze factoren om de beste overeenkomst voor een zoekopdracht te vinden. Deze variabelen zijn te beïnvloeden door websiteoptimalisatie.

Stap 1: Start met het creëren van lokale landingspagina’s

Ranken op lokale zoekopdrachten start bij het maken van landingspagina’s met lokale content. Hiermee kun je de diensten en producten van jouw bedrijf lokaal promoten. De ideale manier dus om meer klanten in de buurt aan te trekken!

Stap 2: Hoe maak je de perfecte lokale content?

Start met zoekwoordenonderzoek naar lokale zoekopdrachten. Deze zijn over het algemeen makkelijk te herkennen. Ze bevatten namelijk vaak een belangrijke zoekterm + een bepaalde locatie.

Stel vervolgens jouw lokale landingspagina’s samen. Maak gebruik van de zoektermen uit jouw analyse en creëer lokale content inclusief informatie over jouw producten, diensten of fysieke locaties.

Stap 3: Geef jouw lokale landingspagina’s een lokale URL

Iedere pagina start met de URL. Combineer jouw vestigingen of lokale pagina’s met een locatie. Hierdoor geef je direct aan Google door op welk gebied je je richt. Een lokale URL ziet er als volgt uit:

  • /fietsenmaker-amsterdam/
  • /fietsenmaker-rotterdam/
  • /fietsenmaker-den-haag/

Of bijvoorbeeld:

  • /vestiging-x-amsterdam/
  • /vestiging-y-rotterdam/
  • /vestiging-z-den-haag/

Stap 4: Schrijf lokaal door lokale informatie te geven

Goede content is en blijft altijd king. Content maakt het namelijk voor Google mogelijk om te lezen waar een pagina voor bedoeld is. Voor lokale SEO is het dan ook zeer belangrijk om lokale content te schrijven. Bied jij bijvoorbeeld hypotheken aan in Alkmaar? Dan is het goed om relevante lokale details over de woningmarkt in Alkmaar aan te bieden.

Tip: Houd de lokale zoektermen goed in de gaten en benoem deze op de pagina.

Nog een tip: Schrijf ook blogs over relevante lokale onderwerpen. Link deze vervolgens door naar de lokale diensten- of productpagina.

Stap 5: Contactgegevens en locaties

Geef de zoekmachines en bezoekers zo veel mogelijk informatie over jouw onderneming(en). Denk aan contactinformatie zoals: adres, telefoonnummer, e-mailadres, openingstijden, routebeschrijvingen, maps, betalingsmogelijkheden en een contactformulier.

Tip: maak gebruik van structured data om via code Google meer context te geven over jouw bedrijfsgegevens. Simpel gezegd geef je via structured data aan Google aan dat een telefoonnummer een telefoonnummer is. Hierdoor is het voor Google makkelijker om jouw content te lezen.

Stap 6: Interne links 

Maak jouw lokale pagina’s gemakkelijk vindbaar voor bezoekers van jouw website. Voeg meerdere plaatsen in het hoofdmenu onder “locaties” of “winkels” samen. Link daarnaast vanuit relevante content naar jouw lokale pagina’s. Zo zijn ze eenvoudig te vinden voor Google en voor jouw bezoekers!

Stap 7: Geef een direct signaal aan Google via headers

Plaats lokale zoektermen in de H1 titel en de tussenkoppen van jouw lokale landingspagina’s. Deze geven direct een lokaal signaal af aan de zoekmachines.

Stap 8: Vergeet de Metadata niet

De SEO titel en Meta beschrijving zijn een belangrijke rankingfactor. Dat is voor lokale SEO niet anders. Zorg dat je belangrijke zoektermen, locaties en je bedrijfsnaam opneemt in de paginatitel.

Gebruik vervolgens de metabeschrijving om een korte beschrijving van je bedrijf, winkel, service en producten te geven. Maak jouw organische advertentie zo aantrekkelijk mogelijk om op te klikken!

Stap 9: Externe links

Lokale backlinks verzamelen geeft een gigantische boost aan je lokale rankings. Kijk naar lokale websites die relevant zijn voor jouw producten en diensten en ga de samenwerking aan!

Aan de slag met lokale SEO

Met deze gids in de hand wordt jij binnen no-time gevonden door buurtgenoten en stromen de aanvragen binnen. Hulp nodig met lokale SEO van een SEO-bureau? Neem contact op met onze SEO specialisten en werk samen aan een goede lokale vindbaarheid.

Wil je meer leren over lokale marketing? Check onze andere blogs.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute