Een effectieve Instagram strategie is voor veel organisaties een uitdaging. Vorige week vond het ‘Grow With HubSpot’ evenement plaats in Amsterdam, waarvan de juiste Instagram marketingstrategie een onderdeel was. Al snel werd de hoofdgedachte van het evenement duidelijk: de marketeers en sales personen bieden het over algemeen ‘sh*t’ content aan en vermoeien de consument hiermee. De aandacht momenten van mensen worden steeds korter en hiermee wordt de uitdaging des te groter om op te vallen in deze korte periodes. Wil je deze aandacht pakken? Dan zal je unieke, creatieve en probleemoplossende content moeten aanbieden op onder andere Instagram.

Dit heb je vast vaker gehoord, maar hoe pas je dit toe?

Er zit geen unieke formule achter goede content en het is vaak erg lastig om op te vallen. Toch gaf Adroll een aantal essentiële tips voor een Instragram strategie die bij jou of je organisatie past.

blij-met-instagram-strategie-advies

1. Video: kennis is het nieuwe cool

Overal geldt dat video de toekomst heeft, zo ook voor Instagram. Zo speelt Instagram hierop in door het inzetten van video verhalen – waarmee het platform Snapchat inmiddels heeft ingehaald – en het verlengen van de afspeelduur van video’s.  Het is belangrijk om video’s af te stemmen op het kanaal en niet andersom. Dit wil zeggen dat video’s op YouTube een ander doel hebben dan een video op Facebook.

Veel mensen in het publiek keken verward voor zich uit. Opeens stak een man zijn hand op: “Ik zou graag Instagram vaker willen inzetten voor mijn organisatie, maar wij hebben niet echt een ‘beeld-aantrekkelijk’ product. Hoe pak ik zoiets aan?”

De presentatrice van Adroll vertelde vervolgens dat video’s luchtig en interessant moeten zijn. “Mocht je bijvoorbeeld een marketingbureau zijn, dan is het leuk om het gezicht achter je bedrijf te tonen. Wie zijn de mensen achter een merk? Daarnaast is kennis delen het nieuwe cool. Deel kort wat tips met je filmpjes.”

2. Wees consistent aanwezig op Instagram

Volgens Instagram experts is consistent posten op Instagram ontzettend belangrijk. In het algemeen geldt de regel: elke dag een post. Mocht dit niet lukken, probeer dan om minstens om de dag content te plaatsen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het dagelijks posten zorgt voor een toename aan volgers en meer betrokkenheid.

Je wilt de ‘tone of voice’ van je merk overdragen aan je doelgroep en niet vergeten worden. Zorg er hierom voor dat je content bij elkaar past en niet te verschillend is. Je moet als merk herkenbaar blijven.

Hierom zie je regelmatig dat grote influencers een eigen ‘thema’ gecreëerd hebben waaraan zij te herkennen zijn. Doe dit ook voor je merk.

Daarnaast moet jij voor jezelf bepalen op welke momenten jij je content op Instagram gaat aanbieden.

NOTE: wees niet bang om te experimenteren met tijdstippen en momenten. Zo kan het zijn dat gebruikers in de ochtend aandacht besteden aan schoonmaak tips – zoals die van het Staples voorbeeld – en op een zondag aan kattenfilmpjes of schoenen trends. Door de verschillende momenten te testen, kan jij voor je jezelf of je organisatie bepalen wat het beste werkt voor je Instagram strategie.

3. Echt waar: maak gebruik van hashtags

Je hebt een Instagram aangemaakt en je eerste post gezet. Super! Maar nu wil je nog gevonden worden. Je kan dit doen door actief andere accounts te gaan volgen en interactie aan te gaan met interessante gebruikers. Eén andere effectieve manier is om hashtags in te zetten. Wees niet bang om dit te doen! Adroll gaf aan dat ruim 88% van de merken dit doen en dit heeft de betrokkenheid met volgers gemiddeld verhoogd met maar liefst 13%.

TIP: vind je hashtags niet mooi lijken in je post beschrijving? Je kan ze ‘verstoppen’! Lees hier hoe.

4. Zorg voor interactie met je volgers

Het hele doel van inbound marketing is om content aan te bieden waar bezoekers naar zoeken en blij van worden. Push marketing is niet effectief meer, zo ook niet op Instagram. Je zal volgers verliezen wanneer je alleen berichten plaatst, maar verder geen gebruik maakt van het platform. Vraag bijvoorbeeld gebruikers wat zij vinden van je dienst of waar zij vandaan komen.

5. Maak gebruik van influencers om bekendheid te creëren

Op bijna geen enkel platform zijn de influencers zo sterk aanwezig als op Instagram. Denk bijvoorbeeld aan het (sport)model Pamela Reif, de Nederlandse Negin Mirsalehi of de avonturier Jay Alvarrez. Het doel is voornamelijk om, op een subtiele wijze, bekendheid te creëren voor je eigen merk. Kies hierom influencers die bij je merk aansluiten.

Een subtiele manier om samen te werken met een influencer kan zijn om een ‘take-over’ te doen. Dit wil zeggen dat een influencer je Instagram account tijdelijk overneemt. Hij of zij plaatst gedurende dag foto’s en video’s en trekt hiermee veel bekendheid aan.

Een voorbeeld hiervan is de take-over van Anne Hathaway voor InStyle.

Aan de slag met je eigen Instagram marketingstrategie!

Houd rekening met deze tips en ga aan de slag met je eigen Instagram account. Ervaring of geen ervaring: een strategie wordt pas succesvol door er vol op in te zetten. Experimenteer en heb plezier met het veelzijdige platform. Ga dus gewoon aan de slag en begin klein, maar wees creatief!

Heb je vragen op het gebied van het opstarten van je Instagram strategie? Of wil je Instagram Ads gebruiken als advertentiekanaal? Spar erover met Whello. Neem contact met ons op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute