Een effectieve Instagram strategie is voor veel organisaties een uitdaging. Vorige week vond het ‘Grow With HubSpot’ evenement plaats in Amsterdam, waarvan de juiste Instagram marketingstrategie een onderdeel was. Al snel werd de hoofdgedachte van het evenement duidelijk: de marketeers en sales personen bieden het over algemeen ‘sh*t’ content aan en vermoeien de consument hiermee. De aandacht momenten van mensen worden steeds korter en hiermee wordt de uitdaging des te groter om op te vallen in deze korte periodes. Wil je deze aandacht pakken? Dan zal je unieke, creatieve en probleemoplossende content moeten aanbieden op onder andere Instagram.
Dit heb je vast vaker gehoord, maar hoe pas je dit toe?
Er zit geen unieke formule achter goede content en het is vaak erg lastig om op te vallen. Toch gaf Adroll een aantal essentiële tips voor een Instragram strategie die bij jou of je organisatie past.
1. Video: kennis is het nieuwe cool
Overal geldt dat video de toekomst heeft, zo ook voor Instagram. Zo speelt Instagram hierop in door het inzetten van video verhalen – waarmee het platform Snapchat inmiddels heeft ingehaald – en het verlengen van de afspeelduur van video’s. Het is belangrijk om video’s af te stemmen op het kanaal en niet andersom. Dit wil zeggen dat video’s op YouTube een ander doel hebben dan een video op Facebook.
Veel mensen in het publiek keken verward voor zich uit. Opeens stak een man zijn hand op: “Ik zou graag Instagram vaker willen inzetten voor mijn organisatie, maar wij hebben niet echt een ‘beeld-aantrekkelijk’ product. Hoe pak ik zoiets aan?”
De presentatrice van Adroll vertelde vervolgens dat video’s luchtig en interessant moeten zijn. “Mocht je bijvoorbeeld een marketingbureau zijn, dan is het leuk om het gezicht achter je bedrijf te tonen. Wie zijn de mensen achter een merk? Daarnaast is kennis delen het nieuwe cool. Deel kort wat tips met je filmpjes.”
2. Wees consistent aanwezig op Instagram
Volgens Instagram experts is consistent posten op Instagram ontzettend belangrijk. In het algemeen geldt de regel: elke dag een post. Mocht dit niet lukken, probeer dan om minstens om de dag content te plaatsen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het dagelijks posten zorgt voor een toename aan volgers en meer betrokkenheid.
Je wilt de ‘tone of voice’ van je merk overdragen aan je doelgroep en niet vergeten worden. Zorg er hierom voor dat je content bij elkaar past en niet te verschillend is. Je moet als merk herkenbaar blijven.
Hierom zie je regelmatig dat grote influencers een eigen ‘thema’ gecreëerd hebben waaraan zij te herkennen zijn. Doe dit ook voor je merk.
Daarnaast moet jij voor jezelf bepalen op welke momenten jij je content op Instagram gaat aanbieden.
NOTE: wees niet bang om te experimenteren met tijdstippen en momenten. Zo kan het zijn dat gebruikers in de ochtend aandacht besteden aan schoonmaak tips – zoals die van het Staples voorbeeld – en op een zondag aan kattenfilmpjes of schoenen trends. Door de verschillende momenten te testen, kan jij voor je jezelf of je organisatie bepalen wat het beste werkt voor je Instagram strategie.
3. Echt waar: maak gebruik van hashtags
Je hebt een Instagram aangemaakt en je eerste post gezet. Super! Maar nu wil je nog gevonden worden. Je kan dit doen door actief andere accounts te gaan volgen en interactie aan te gaan met interessante gebruikers. Eén andere effectieve manier is om hashtags in te zetten. Wees niet bang om dit te doen! Adroll gaf aan dat ruim 88% van de merken dit doen en dit heeft de betrokkenheid met volgers gemiddeld verhoogd met maar liefst 13%.
TIP: vind je hashtags niet mooi lijken in je post beschrijving? Je kan ze ‘verstoppen’! Lees hier hoe.
4. Zorg voor interactie met je volgers
Het hele doel van inbound marketing is om content aan te bieden waar bezoekers naar zoeken en blij van worden. Push marketing is niet effectief meer, zo ook niet op Instagram. Je zal volgers verliezen wanneer je alleen berichten plaatst, maar verder geen gebruik maakt van het platform. Vraag bijvoorbeeld gebruikers wat zij vinden van je dienst of waar zij vandaan komen.
5. Maak gebruik van influencers om bekendheid te creëren
Op bijna geen enkel platform zijn de influencers zo sterk aanwezig als op Instagram. Denk bijvoorbeeld aan het (sport)model Pamela Reif, de Nederlandse Negin Mirsalehi of de avonturier Jay Alvarrez. Het doel is voornamelijk om, op een subtiele wijze, bekendheid te creëren voor je eigen merk. Kies hierom influencers die bij je merk aansluiten.
Een subtiele manier om samen te werken met een influencer kan zijn om een ‘take-over’ te doen. Dit wil zeggen dat een influencer je Instagram account tijdelijk overneemt. Hij of zij plaatst gedurende dag foto’s en video’s en trekt hiermee veel bekendheid aan.
Een voorbeeld hiervan is de take-over van Anne Hathaway voor InStyle.
Aan de slag met je eigen Instagram marketingstrategie!
Houd rekening met deze tips en ga aan de slag met je eigen Instagram account. Ervaring of geen ervaring: een strategie wordt pas succesvol door er vol op in te zetten. Experimenteer en heb plezier met het veelzijdige platform. Ga dus gewoon aan de slag en begin klein, maar wees creatief!
Heb je vragen op het gebied van het opstarten van je Instagram strategie? Of wil je Instagram Ads gebruiken als advertentiekanaal? Spar erover met Whello. Neem contact met ons op.