Vraag jij je af waarom je te weinig resultaat haalt uit je social media advertentie? Dat is niet gek. Volgens onderzoek zijn er gemiddeld ‘7 touchpoints’ nodig met een prospect voordat deze overgaat tot actie. Een prospect moet dus meerdere malen geprikkeld worden door je uitingen. En dat is exact waar het in veel campagnes aan schort.
Wij zetten daarom onze social advertenties op in de structuur van een marketingfunnel. Er bestaan verschillende soorten marketingfunnels, allen gebaseerd op het aloude AIDA model. Wij gebruiken de Awareness – Consideration – Purchase funnel. In deze blog leggen wij uit wat elke fase in deze funnel inhoudt en hoe je daar met jouw social media advertenties op inspeelt.
Fase 1: Awareness
In deze fase draait het om inspireren en de doelgroep informeren van jouw dienst of product. De doelgroep die we in de awareness-fase willen bereiken, is nog niet bekend met jouw merk. De boodschap in de social advertenties moeten duidelijk maken welk probleem jij voor de doelgroep kan oplossen. Het is belangrijk dat het niet direct een ‘’koop mij’’ boodschap wordt. De kans dat iemand na 1 boodschap converteert is erg klein en ook zal de bezoeker geen binding voelen met het merk.
Als een onbekend persoon op je afstapt in een persoonlijke omgeving en je uitnodigt voor zijn verjaardag, zou je verbaasd reageren. Als iemand met jou een gesprek begint, luistert naar jouw probleem en affectie met jou toont dan kan er een vriendschap ontstaan. Dan is het helemaal niet gek dat je een uitnodiging ontvangt. Als een onbekend persoon jou 56 keer uitnodigt voor zijn verjaardag, dan zal je die negeren en zelfs vervelend gaan vinden.
Daarom is het belangrijk om te communiceren wie jij bent, wat voor probleem je kan oplossen voor de doelgroep en relevante content te delen.
De content die goed presteert in de awareness-fase:
- Videocontent: bereik je meer engagement mee in de awareness-fase. Ook biedt het de mogelijkheid om mensen te remarketen.
- Blogpost: geef waardevolle informatie aan de doelgroep in de vorm van een blog over een onderwerp dat jouw dienst kan oplossen. Hierdoor bereik je de juiste doelgroep vanuit social op jouw website.
- Storytelling content: leg uit waar jouw dienst voor staat en wat voor waarde jij kan leveren aan de doelgroep. Waarom wil jij dit probleem oplossen en waarom is het uniek?
- Actuele content: is er iets actueels gebeurd rondom jouw doelgroep, dienst of branche? Deel dit direct als advertentie en laat zien hoe jouw dienst hierop in kan spelen.
Voorbeeld van onze Storytelling ad voor klant JUSTIN Recruitment
Onderstaande doelgroepen kan je targetten op Meta in de awareness-fase. Probeer alle drie de doelgroepen op te zetten in de awareness-fase om te kijken welke targetgroep het beste presteert.
- Lookalike audience op basis van echte klantgegevens of de belangrijkste pagina’s op jouw website.
- Getarget op relevante interesses van de doelgroep. Maak hier verschillende groepen van om te testen.
- Vrienden van jouw huidige Facebookvolgers (ben je net begonnen en volgen alleen oom & tante jouw pagina dan is dit niet relevant 😉)
Fase 2: Consideration
Deze groep is bekend met jouw product of dienst. Dit weten we, omdat ze interactie hebben gehad op de website, hebben gereageerd op een advertentie, volger zijn van de social-media kanalen of een video hebben bekeken. Deze groep heeft belangstelling getoond in jouw verhaal, maar moet nog overtuigd worden om daadwerkelijk tot conversie over te gaan.
Waarom zou de doelgroep voor jouw product of dienst kiezen? Communiceer dit duidelijk, bijvoorbeeld door te laten zien hoe jij andere mensen hebt geholpen. Het delen van succesverhalen en testimonials van echte gebruikers kan in deze fase ontzettend waardevol zijn.
Welke content scoort goed in deze fase?
- Reviews van klanten: deel echte reviews van klanten in de advertenties onder jouw dienst of product.
- Testimonials: breng klanten in beeld en laat ze vertellen hoe jouw product hun probleem heeft opgelost. Wat vonden ze van de ervaring en zouden ze het aanraden?
- Medewerkers in beeld: het is fijn om te weten voor de doelgroep met wie ze te maken krijgen. Vooral als het persoonlijke diensten zijn of als de doelgroep behoefte heeft aan veel contact. Wie is de medewerker, waarom heeft die voor dit beroep gekozen en wat is zijn specialiteit?
- Uitleg van werkwijze: hoe gaat het bedrijf te werk? Wat gebeurt er vanaf het moment dat er contact wordt opgenomen? Neem de doelgroep mee in de werkwijze van het bedrijf om ze gerust te stellen of te overtuigen.
- Cases: geschreven vanuit het bedrijf zelf. Hoe is het probleem van een klant opgelost?
- Influencer marketing: de doelgroep overtuigen door een voor de doelgroep invloedrijk persoon in beeld te brengen met jouw product. Dit kunnen ook micro-influencers zijn.
Wie kun je aanspreken in de consideration-fase?
- Websitebezoekers;
- Volgers van jouw Facebook & Instagram pagina’s;
- Mensen die eerder interactie hebben getoond met een advertentie;
- Personen die een video voor een bepaald percentage hebben bekeken;
- Volgers van de nieuwsbrief.
Fase 3: Purchase
Dit zijn bezoekers waarvan we weten dat ze interesse hebben getoond in een specifiek product . De kans is dus groot dat ze daadwerkelijk gaan kopen.
Alle gebruikers in deze fase zijn geretarget op de belangrijkste pagina’s van de website. Dit kan bijvoorbeeld het contactformulier zijn, de winkelwagen-pagina of zelfs de afrekenpagina. Het is belangrijk om de daadwerkelijk converterende bezoekers in deze fase uit te sluiten. Want er is niks irritanter dan continu hetzelfde paar sneakers online tegenkomen, als je er inmiddels al twee weken op loopt.
Deze groep moet continu herinnerd worden aan het product of dienst dat ze hebben bekeken, met daarbij de voordelen. Je kunt ze ook nog verleiden met een exclusieve kortingscode of een gratis item.
In deze fase heeft de doelgroep nog een laatste duwtje nodig richting de conversie. Wat voor soort content kan je gebruiken om deze personen naar conversie te duwen?
- Exclusieve kortingen;
- Benadrukken positieve verzendkosten en levering;
- Dynamische remarketing producten.
Wie kan je targetten in de purchase-fase?
- Websitebezoekers van converterende pagina’s zoals contact of offerte;
- Winkelmand-verlaters en afhakers van de checkout-page.
We hebben nu de funnel alleen tot het conversiemoment van de bezoeker uitgelegd. De volgende stap is uiteraard het binnenhouden van de klant, of van deze zelfs een ‘merk ambassadeur’ maken; iemand die zo’n fan is van je dienstverlening dat hij of zij dit aan anderen doorvertelt.
Ook de socials in jouw branche veroveren? Neem dan contact met ons op voor een brainstormsessie met onze social specialisten.