Vraag jij je af waarom je te weinig resultaat haalt uit je social media advertentie? Dat is niet gek. Volgens onderzoek zijn er gemiddeld ‘7 touchpoints’ nodig met een prospect voordat deze overgaat tot actie. Een prospect moet dus meerdere malen geprikkeld worden door je uitingen. En dat is exact waar het in veel campagnes aan schort.

Wij zetten daarom onze social advertenties op in de structuur van een marketingfunnel. Er bestaan verschillende soorten marketingfunnels, allen gebaseerd op het aloude AIDA model. Wij gebruiken de Awareness – Consideration – Purchase funnel. In deze blog leggen wij uit wat elke fase in deze funnel inhoudt en hoe je daar met jouw social media advertenties op inspeelt.

Fase 1: Awareness 

In deze fase draait het om inspireren en de doelgroep informeren van jouw dienst of product. De doelgroep die we in de awareness-fase willen bereiken, is nog niet bekend met jouw merk. De boodschap in de social advertenties moeten duidelijk maken welk probleem jij voor de doelgroep kan oplossen. Het is belangrijk dat het niet direct een ‘’koop mij’’ boodschap wordt. De kans dat iemand na 1 boodschap converteert is erg klein en ook zal de bezoeker geen binding voelen met het merk. 

Als een onbekend persoon op je afstapt in een persoonlijke omgeving en je uitnodigt voor zijn verjaardag, zou je verbaasd reageren. Als iemand met jou een gesprek begint, luistert naar jouw probleem en affectie met jou toont dan kan er een vriendschap ontstaan. Dan is het helemaal niet gek dat je een uitnodiging ontvangt. Als een onbekend persoon jou 56 keer uitnodigt voor zijn verjaardag, dan zal je die negeren en zelfs vervelend gaan vinden. 

Daarom is het belangrijk om te communiceren wie jij bent, wat voor probleem je kan oplossen voor de doelgroep en relevante content te delen. 

De content die goed presteert in de awareness-fase:

  • Videocontent: bereik je meer engagement mee in de awareness-fase. Ook biedt het de mogelijkheid om mensen te remarketen. 
  • Blogpost: geef waardevolle informatie aan de doelgroep in de vorm van een blog over een onderwerp dat jouw dienst kan oplossen. Hierdoor bereik je de juiste doelgroep vanuit social op jouw website. 
  • Storytelling content: leg uit waar jouw dienst voor staat en wat voor waarde jij kan leveren aan de doelgroep. Waarom wil jij dit probleem oplossen en waarom is het uniek? 
  • Actuele content: is er iets actueels gebeurd rondom jouw doelgroep, dienst of branche? Deel dit direct als advertentie en laat zien hoe jouw dienst hierop in kan spelen.

Voorbeeld van onze Storytelling ad voor klant JUSTIN Recruitment

Onderstaande doelgroepen kan je targetten op Meta in de awareness-fase. Probeer alle drie de doelgroepen op te zetten in de awareness-fase om te kijken welke targetgroep het beste presteert. 

  • Lookalike audience op basis van echte klantgegevens of de belangrijkste pagina’s op jouw website. 
  • Getarget op relevante interesses van de doelgroep. Maak hier verschillende groepen van om te testen. 
  • Vrienden van jouw huidige Facebookvolgers (ben je net begonnen en volgen alleen oom & tante jouw pagina dan is dit niet relevant 😉)

Fase 2: Consideration 

Deze groep is bekend met jouw product of dienst. Dit weten we, omdat ze interactie hebben gehad op de website, hebben gereageerd op een advertentie, volger zijn van de social-media kanalen of een video hebben bekeken. Deze groep heeft belangstelling getoond in jouw verhaal, maar moet nog overtuigd worden om daadwerkelijk tot conversie over te gaan. 

Waarom zou de doelgroep voor jouw product of dienst kiezen? Communiceer dit duidelijk, bijvoorbeeld door te laten zien hoe jij andere mensen hebt geholpen. Het delen van succesverhalen en testimonials van echte gebruikers kan in deze fase ontzettend waardevol zijn.

Welke content scoort goed in deze fase?

  • Reviews van klanten: deel echte reviews van klanten in de advertenties onder jouw dienst of product. 
  • Testimonials: breng klanten in beeld en laat ze vertellen hoe jouw product hun probleem heeft opgelost. Wat vonden ze van de ervaring en zouden ze het aanraden? 
  • Medewerkers in beeld: het is fijn om te weten voor de doelgroep met wie ze te maken krijgen. Vooral als het persoonlijke diensten zijn of als de doelgroep behoefte heeft aan veel contact. Wie is de medewerker, waarom heeft die voor dit beroep gekozen en wat is zijn specialiteit?  
  • Uitleg van werkwijze: hoe gaat het bedrijf te werk? Wat gebeurt er vanaf het moment dat er contact wordt opgenomen? Neem de doelgroep mee in de werkwijze van het bedrijf om ze gerust te stellen of te overtuigen.  
  • Cases: geschreven vanuit het bedrijf zelf. Hoe is het probleem van een klant opgelost?
  • Influencer marketing: de doelgroep overtuigen door een voor de doelgroep invloedrijk persoon in beeld te brengen met jouw product. Dit kunnen ook micro-influencers zijn. 

Wie kun je aanspreken in de consideration-fase?

  • Websitebezoekers; 
  • Volgers van jouw Facebook & Instagram pagina’s;
  • Mensen die eerder interactie hebben getoond met een advertentie; 
  • Personen die een video voor een bepaald percentage hebben bekeken; 
  • Volgers van de nieuwsbrief.

Fase 3: Purchase 

Dit zijn bezoekers waarvan we weten dat ze interesse hebben getoond in een specifiek product . De kans is dus groot dat ze daadwerkelijk gaan kopen.

Alle gebruikers in deze fase zijn geretarget op de belangrijkste pagina’s van de website. Dit kan bijvoorbeeld het contactformulier zijn, de winkelwagen-pagina of zelfs de afrekenpagina. Het is belangrijk om de daadwerkelijk converterende bezoekers in deze fase uit te sluiten. Want er is niks irritanter dan continu hetzelfde paar sneakers online tegenkomen, als je er inmiddels al twee weken op loopt.

Deze groep moet continu herinnerd worden aan het product of dienst dat ze hebben bekeken, met daarbij de voordelen. Je kunt ze ook nog verleiden met een exclusieve kortingscode of een gratis item. 

In deze fase heeft de doelgroep nog een laatste duwtje nodig richting de conversie. Wat voor soort content kan je gebruiken om deze personen naar conversie te duwen?

  • Exclusieve kortingen; 
  • Benadrukken positieve verzendkosten en levering; 
  • Dynamische remarketing producten.
social-advertising-funnel-whello

Wie kan je targetten in de purchase-fase?

  • Websitebezoekers van converterende pagina’s zoals contact of offerte; 
  • Winkelmand-verlaters en afhakers van de checkout-page.

We hebben nu de funnel alleen tot het conversiemoment van de bezoeker uitgelegd. De volgende stap is uiteraard het binnenhouden van de klant, of van deze zelfs een ‘merk ambassadeur’ maken; iemand die zo’n fan is van je dienstverlening dat hij of zij dit aan anderen doorvertelt.

Ook de socials in jouw branche veroveren? Neem dan contact met ons op voor een brainstormsessie met onze social specialisten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute