Eind november gaan koopjesjagers weer massaal shoppen: dan is het namelijk Black Friday. Een groot aantal retailers bieden hun producten aan met extreem hoge kortingen. Het is daarom tijd om voorbereidingen te treffen om dit jaarlijkse shopping walhalla in goede banen te leiden.
Naast het op orde hebben van je website, met bijbehorende landingspagina’s, is het ook van groots belang dat de social media kanalen van jouw (web)winkel op deze dag zijn ingesteld. Want hoe kun je met de korting die je aanbiedt, zoveel mogelijk mensen bereiken?
1. Overtuigende teksten in je campagne
Schrijf je advertentieteksten op een wervende en overtuigende manier. Creëer een hype rondom je product en leg de doelgroep een bepaalde druk op, waardoor ze de urgentie voelen om te kopen.
Gebruik in je social media advertenties termen die erop duiden dat je ‘de deal van je leven’ misloopt wanneer je niet toeslaat. Geef in je headline ook duidelijk aan hoeveel korting je verleent.
Bijvoorbeeld: ‘25% korting op het gehele assortiment!’.
Benoem ook dat deze aanbieding slechts gedurende een korte tijd loopt en dat de voorraad beperkt is. Gebruik in je social media advertenties termen als ‘vandaag’ of ‘alleen deze week’. Hierdoor zal je doelgroep sneller actie ondernemen.
Naast het geven van korting op de producten, is het tijdens Black Friday handig om in de social media advertenties aan te geven dat jij als winkel nét even wat meer te bieden hebt dan de concurrent. Maak daarom in al je social media advertenties je USP’s duidelijk.
Hieronder valt bijvoorbeeld dat je alleen tijdens Black Friday gratis verzending aanbiedt. Gratis verzending kan mensen over de streep trekken wanneer ze twijfelen.
2. Maak koopgids-posts en geef een sneak peek van je Black Friday actie
Rond eind november gaan mensen nadenken over cadeaus die ze gaan geven tijdens de feestdagen. In aanloop naar Black Friday kun je hier op inspelen door op je social media kanalen zogeheten ‘gift guides’ te posten. Dit zijn suggesties voor cadeaus per doelgroep, waardoor mensen geïnspireerd raken om te kopen.
Een koopgids kan erg stimulerend werken wanneer hij op de juiste manier wordt vormgegeven.

Gift guide met bijvoorbeeld je top 10 aanbevolen producten
Om de opbouwende sfeer te laten voortduren, kun je de klant een zogeheten ‘sneak peek’ geven. Hierbij licht je al een klein tipje van de sluier op van wat komen gaat, waardoor de doelgroep enthousiast wordt en in de stemming komt.
Doe dit in de weken voorafgaand aan Black Friday. Pas hier vervolgens je retargeting beleid op aan. Met andere woorden; target de klanten die al interactie hebben getoond met de sneak peek advertenties.

3. Plan je social media advertenties
Begin op tijd met het plannen van je social media campagne. Het tempo ligt extreem hoog in de wereld van social. Het is dus van belang dat je de juiste ads op het juiste moment online plaatst. Een goed getimede advertentie kan je social media marketing campagne maken of kraken. Zorg in de aanloop naar Black Friday dat je de posts al hebt ontworpen, zodat je op een consistente manier kan gaan posten.
Pas hier ook je retargeting aan op de acties die de volgers van jouw social media kanalen uitvoeren. Mensen die jouw Black Friday advertenties hebben bekeken of je website hebben bezocht, zijn geïnteresseerd. Wanneer deze mensen niet overgaan tot aankoop, moeten ze opnieuw ‘geteased’ worden door wederom in aanraking komen met je aanbiedingen.

Retargeting is een targeting instelling waarbij je eerder geïnteresseerde klanten opnieuw benaderd
4. Integreer de webwinkel met je social media advertenties
Maak gebruik van shoppable posts. Met zo’n dynamische advertentie komt de social media gebruiker direct in aanraking met de ‘winkelervaring’ doordat de catalogus wordt gekoppeld aan de post. Het getoonde product is dan direct aan te schaffen door op het ‘prijskaartje’ te klikken wat aan het product vast zit.
Laat in de beschrijving uiteraard weten dat het gaat om een Black Friday aanbieding. Wanneer je meerdere producten tegelijk wil laten zien kan dit in de vorm van een dynamisch carrousel. Ook kan ervoor gekozen worden om de producten te laten zien in een instant experience.

5. Organische content moet in lijn liggen met social advertising
Een goede integratie tussen je webshop en de social media advertenties begint al met het hebben van een duidelijke call-to-action op al je kanalen.
Deze CTA moet tijdens Black Friday leiden naar de toegewijde Black Friday landingspagina. Zorg dat op alle kanalen de link naar deze pagina gemakkelijk te vinden is, door ‘m bijvoorbeeld in je bio te zetten of een opmerking te pinnen.
Verder is het van belang dat je organische content in lijn ligt met je social advertising. Dat wil zeggen dat je social campagne overeenkomt met de daadwerkelijke posts op de social media kanalen.
6. Beloon klantloyaliteit met exclusieve deals of een gratis cadeau bij aankoop
Geef je klanten en de volgers van jouw socials bij de aankoop van een product iets extra’s. Geef ze toegang tot exclusieve deals die alleen vaste klanten of volgers krijgen, bijvoorbeeld een ‘Black Thursday’ waarbij ze toegang krijgen om de dag voor Black Friday al met hoge kortingen te shoppen.
Beloon ze met een klein, maar nuttig cadeautje. Dit creëert engagement bij de volgers. Om verkeer richting je website of socials te vergroten, kun je de klant een gratis cadeautje geven door een e-mailadres achter te laten voor de nieuwsbrief.

7. Gebruik hashtags
Tijdens Black Friday neemt het aantal online conversies aanzienlijk toe. Er wordt online druk gezocht naar bepaalde deals. Bij dit zoekwerk komen er vaak hashtags aan te pas. Hashtags categoriseren content voor je publiek en helpen mensen bepaalde advertenties te vinden. Daarom is het handig om in je social media advertenties veelvuldig gebruik te maken van hashtags; hierdoor komt je doelgroep meer in aanraking met jouw social campagne.
Naast bijvoorbeeld de reguliere #BlackFridayDeals, is het waardevol om te onderzoeken welke hashtags trending zijn in aanloop naar Black Friday en de feestdagen. Dit waren afgelopen jaar de populairste hashtags op Instagram:
- #BlackFridaySale (2.7M posts)
- #BlackFridayDeal (171K posts)
- #BlackFridayWeek (164K posts)

8. Verleng naar cyber Monday en de decembermaanden
Laat in je social media advertenties duidelijk doorschemeren dat het ná Black Friday tijd is voor de volgende commerciële traditie: Cyber Monday. Cyber Monday luidt de start in van de kerstverkoop. Het kan worden gezien als een follow-up van Black Friday.
Enthousiasmeer je doelgroep na alle Black Friday-gekte ook voor Cyber Monday, waarbij de hoge kortingen terugkomen. Maak dit ook duidelijk in je social media advertenties, waarin je in kan spelen op de mensen die de Black Friday deals hebben gemist (FOMO-effect).
Target je Black Friday gebruikers die geen aankoop hebben gemaakt, opnieuw voor Cyber Monday. Ook na Cyber Monday is het belangrijk om je klanten vast te blijven houden. Verleng je social media campagne in aanloop naar de decembermaanden, waarin doorgaans de meeste aankopen worden gedaan.
Is jouw webshop helemaal klaar voor Black Friday? Of kun je wel wat ervaren specialisten gebruiken? Neem dan contact met op om samen met onze marketeers te werken aan een mooie Black Friday campagne!