TikTok is mateloos populair. En het is allang niet meer het platform van de hippe dansvideo’s. Steeds meer merken breiden hun social-media-campagnes dan ook uit naar TikTok. Maar adverteren op TikTok werkt wel duidelijk anders dan op platforms als Instagram en Facebook. Hoe pak je het goed aan? En vooral: welke missers wil je niet begaan? Met dit artikel besparen we je graag 7 veelgemaakte fouten bij TikTok-advertenties.

Adverteren op TikTok mag haast niet ontbreken als onderdeel van jouw marketingstrategie. In april 2024 telde TikTok 4,3 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarvan zijn maar liefst 3,5 miljoen gebruikers dagelijks actief op het platform. Opvallend is dat adverteren via TikTok niet alleen een groot potentieel bereik, maar ook een relatief hoog engagement oplevert. Kijkers zijn meer betrokken dan als je kiest voor advertenties op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. 

Bovendien blijven gebruikers door het TikTok-algoritme relatief lang plakken, waardoor TikTok veel data over gebruikers heeft. Dat helpt jou dan weer om het juiste publiek met je campagne te bereiken. Ook verschijnen op TikTok de advertentie-video’s tussen de normale video’s zonder een speciaal kader, waardoor ze voor je publiek minder opvallen als advertenties.

Kortom: TikTok biedt veel potentie als advertentieplatform!

Waarom adverteren op TikTok écht anders werkt?

TikTok is een ander soort platform dan bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Een paar belangrijke verschillen zijn:

  • Mensen gebruiken het platform vooral voor vermaak. Op TikTok zie je dan ook over het algemeen snappy video’s. 
  • TikTokkers vallen direct met de deur in huis en laten iets grappigs, herkenbaars of interessants zien. 
  • TikTok laat alleen maar videocontent zien. Als je gewend bent met foto’s en tekst te werken, kan dat een uitdaging zijn.
  • Content op TikTok is heel persoonlijk. Op Instagram kom je misschien nog branded-video’s tegen; op TikTok werken vooral video’s met een persoon goed. 

Kortom: als je met TikTok-advertenties aan de slag gaat, is het belangrijk dat je daar een speciale TikTok-campagne voor maakt. Advertenties van Facebook of Instagram klakkeloos doorplaatsen, werkt niet.

Adverteren_op_TikTok_commercieel
Adverteren_op_TikTok_commercieel2

Deze voorbeelden zijn erg commercieel: hierdoor mis je de social proof. Het is meteen duidelijk dat het hier gaat om advertenties. Hierdoor is de geloofwaardigheid van de boodschap minder sterk.

2. Te lange video’s

Op TikTok moet content kort maar krachtig zijn. De gemiddelde TikTok-gebruiker heeft een korte concentratieboog bij het scrollen door de video’s. Als je video lang duurt, zullen de meeste gebruikers de clue of call-to-action missen. Ze zijn al ver voor die tijd afgehaakt. 

De beste TikTok-video’s hebben een duur tussen de 21 en 34 seconden. In die korte tijdspanne moet je de aandacht trekken, vertrouwen wekken en mensen laten zien waar jouw merk voor staat. Best uitdagend dus!

3. Een vaag doel

Je TikTok-campagne moet een doel hebben. Het is belangrijk dat je voor elke video vooraf bedenkt welk doel je ermee wilt bereiken. Dan kun je de video zo insteken dat hij bij dit doel past. 

Dit zijn een paar veelvoorkomende doelen voor een campagne of TikTok-advertentie:

  • zoveel mogelijk mensen bereiken met je product of merk
  • meer bezoekers op de website krijgen
  • leads (e-mailadressen of telefoonnummers van geïnteresseerden) verzamelen
  • zoveel mogelijk views op een video krijgen
  • meer installaties van je app behalen
  • meer volgers en likes op TikTok krijgen
  • meer aankopen in de webshop

Is jouw doel om vooral veel mensen te bereiken en zo je merk bekendheid te geven? Dan zal je de video anders insteken dan wanneer je vooral wilt dat zoveel mogelijk mensen naar je webshop doorklikken. Als je veel mensen wilt bereiken, moet je video vooral de aandacht trekken, grappig zijn of iets teweegbrengen. Als je aankopen wilt realiseren, breng je waarschijnlijk je product of dienst extra duidelijk in beeld.

4. TikTok-ads plaatsen en klaar

Een advertentiecampagne – op welk platform dan ook – draait nooit alleen om lanceren en dan maar afwachten wat er gebeurt. Het is belangrijk dat je de resultaten continu analyseert en in de gaten houdt wat wel of juist niet werkt. Met welke advertentie heb je veel bereikt? Welke deed het juist minder goed? Kun je dat verschil verklaren?

Het helpt ook als je met A/B-tests verschillende dingen uitprobeert. Zo kun je je campagne continu finetunen en alles uit je budget halen. Ook omdat TikTok continu verandert, is dit belangrijk. Dingen die vandaag werken, werken misschien over een jaar niet meer. Zorg dus dat je je TikTok-ads continu aanpast aan wat werkt en speel ook zeker in op trends (qua muziek, haakjes, onderwerpen, etc.).

5. Te gepolijste video’s

Perfectie werkt niet op TikTok. Waar je op Instagram misschien 5 jaar geleden nog zo esthetisch mogelijke beelden deelde, is dat op TikTok zeker geen must. Sterker nog: vaak werkt het averechts. Je TikTok-video wijkt dan duidelijk af van de andere video’s op het platform, die meer oprecht, persoonlijk en minder gekunsteld zijn. Dus pas op met perfectie en steek niet te veel tijd in piekfijne editing. Vaak werken video’s beter als ze spontaan overkomen.

6. De verkeerde influencers benaderen

Influencermarketing kan een slimme manier zijn om te adverteren op TikTok. TikTok-influencers kennen het platform als geen ander, bereiken al een groot publiek en weten hoe ze aantrekkelijke content moeten maken. Alleen niet elke influencer is even geschikt voor je merk. 

Veel merken zoeken vooral influencers met zoveel mogelijk volgers op. Zo’n groot bereik klinkt natuurlijk fantastisch. Alleen zijn niet al die volgers ook jouw doelgroep. Soms kun je je beter richten op “micro-influencers” met een kleiner publiek, die wel goed passen bij jouw ideale klant.

Stel: jij hebt een lunchroom in Amsterdam. Als je samenwerkt met een TikTokker met een breed publiek van 1 miljoen volgers, heb je kans dat een groot deel van die volgers weinig met lunchrooms heeft, nooit in Amsterdam komt of deze persoon volgt voor heel andere onderwerpen. Slechts een deel van de volgers vindt de video interessant, terwijl je wel veel geld betaalt voor het grote bereik.

In plaats daarvan kun je ook een TikTokker benaderen die altijd lekkere recepten deelt. Dan weet je zeker dat de volgers van deze persoon geïnteresseerd zijn in eten. Of benader iemand die veel video’s over Amsterdam maakt, zodat je in dat opzicht goed zit. De kans is dan veel groter dat kijkers geïnteresseerd raken en dat je influencercampagne dus iets oplevert.

Ook zijn micro-influencers vaak goedkoper, waardoor je voor hetzelfde budget meer zichtbaarheid kunt creëren. Dat helpt om je merk bekendheid te geven én kan bijdragen aan TikTok-SEO.

7. Langzaam op gang komen

Zelfs je hyperactieve kat heeft nog een langere spanningsboog dan de gemiddelde scrollende TikTok-gebruiker. Gebruikers van dit platform hebben niet het geduld om eerst 10 seconden van de video te kijken en dan te bepalen of ze het wat vinden. Nee, ze willen direct in de video getrokken worden. Dus: skip de intro en lange uitleg!

Val altijd direct met de deur in huis. Ook eigen onderzoek van TikTok laat zien dat je al in de eerste 2 seconden de aandacht moet trekken voor een geslaagde advertentie.

Onze TikTok-advertenties best practices

Wat dan wel goede voorbeelden zijn? Zowel Influencer Marketing als User Generated Content (UGC) zijn twee manieren om effectief te adverteren op TikTok.

Consumenten prikken steeds vaker door advertenties heen. Daarom verhoog je je betrouwbaarheid met authentieke content die is gemaakt door iemand anders. Als niet jijzelf – à la “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” – je merk aanprijst, maar iemand anders dat voor je doet, zullen consumenten dat meer serieus nemen.

User Generated Content

User-generated content (UGC) is content die is gemaakt door jouw klanten of fans over je merk die zij delen op hun social media of andere kanalen. Denk aan TikTok-reviews of Instagram-posts waarin jouw product wordt genoemd.

In vergelijking met influencermarketing is UGC een goedkopere manier van marketing. Sterker nog: UGC is vaak zelfs gratis. Mensen creëren spontaan of eventueel in ruil voor een gratis product waardevolle content en delen die. Je hoeft daar geen flinke bedragen voor neer te tellen.

De gemaakte video’s kan je op je eigen kanalen gebruiken en ook inzetten voor je TikTok advertenties.

Adverteren_op_TikTok_UGC
Adverteren_op_TikTok_UGC2

Influencer marketing

Bij influencer marketing schakel je een influencer (een online persoonlijkheid met een groot aantal volgers) in om jouw product of dienst te promoten. Je maakt dan gebruik, dat is ook waar je voor betaald.

In sommige gevallen, zoals het voorbeel van Zalando links, kan je zelf adverteren op het account van de influencer.

Adverteren_op_TikTok_influencer_marketing2

Meer succes dankzij social media?

Wil jij online meer mensen bereiken met jouw merk? Wij geloven dat dat nooit begint met zomaar een TikTok-campagne, wel met een totale social-media-strategie. Als social-media-bureau laten wij jou groeien door de magische combinatie van creativiteit en data-analyse. We helpen je graag om succesvol te adverteren op TikTok, maar kijken ook welke andere platforms voor jou werken. Zo haal jij het meeste uit je budget.

Nieuwsgierig hoe we jou aan #socialscucces kunnen helpen? Plan jouw kop koffie met ons in.

Verder lezen over TikTok marketing?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Ecommerce_automation_b2cmarketing_Whello

    600%+ ROAS voor webshop Daily Style

    , , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie & de afschaffing van first party cookies leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons team kwam in actie en verbrak records.

    Meer details
    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute