Social media schieten als paddestoelen uit de grond. Dacht je dat Instagram en Snapchat de hipste social apps zijn? Tegenwoordig doe je pas echt mee als je TikTok hebt.
De app, die sinds 2017 bestaat, heeft zich binnen de kortste keren opgewerkt tot de meest gedownloade social media app in de Apple Appstore, Google Playstore en andere appstores.
Moet je hier als bedrijf iets mee? Voegt TikTok iets toe aan de marketingstrategie van jouw onderneming? Zeker wel! Check onderstaande punten om te zien of TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf.
1. Advertentie-opties voor verschillende doelgroepen
TikTok heeft sinds januari 2019 de optie om te adverteren. TikTok heeft namelijk een ad-programma waar je als bedrijf makkelijk toegang tot kan krijgen.
Bij TikTok ads verschijnt de video van een bedrijf in de feed van verschillende TikTok-gebruikers. Door op de video te klikken, kom je op de website van het bedrijf.
Doordat TikTok een vrij nieuw medium is, en er nog relatief weinig adverteerders zich op dit platform bevinden, kunnen bedrijven meer ‘bang voor hun buck’ krijgen. Met andere woorden; voor hetzelfde advertentiebudget, krijg in de regel meer bereik, en meer bezoekers naar je website.
Een aantal redenen om te adverteren in Tiktok.
- Personeel werven met recruitment advertenties in Tiktok
- Sales genereren voor je ecommerce business
- Nieuwe doelgroep activeren die je eerder nog niet kon bereiken
2. Organische gebruikers werven voor je website
TikTok wordt steeds vaker ingezet door Gen Z als zoekmachine. In plaats van te googlen, zoeken zij binnen TikTok naar specifieke content. Het wordt dus steeds meer een kanaal om organische bezoekers aan te trekken, ookwel TikTok SEO genoemd.
Merken die een actieve TikTok account hebben, kunnen ook doorlinken naar hun andere socials, bijvoorbeeld Instagram of YouTube. Dit link je door in de bio op TikTok, waardoor gebruikers gelijk doorklikken naar de andere socials van het bedrijf.
Sinds kort heeft de app ook een optie om de link van je website te publiceren in je bio, waardoor je gebruikers ook naar je site kunt verwijzen. Hierdoor laat je gemakkelijk veel mensen kennismaken met jouw bedrijf.
3. Internationaal gevonden worden
TikTok komt oorspronkelijk uit Azië. De app heeft een Chinese variant genaamd: ‘Douyin’. Het bedrijf dat beide apps in zijn bezit had, de populariteit van de twee apps in de verschillende werelddelen samengevoegd en hebben ze gezorgd voor een wereldwijd aantrekkelijk medium. De video’s op TikTok worden soms miljoenen keren bekeken en iedereen heeft kans op de viral-value. Dat maakt de app zo populair onder jongeren.
Als bedrijf zou je op de Nederlandse- en internationale markt een positieve indruk kunnen maken. Dit kun je gebruiken om je internationaal uit te breiden, als je bedrijfsdoelstellingen hierop gericht zijn. Bedrijven die nationaal succes willen behalen, hebben tevens veel profijt van de app. Steeds meer Nederlandse bedrijven gebruiken TikTok, maar de app is nog niet één van de main tools. Jouw bedrijf kan dus één van de eerste succesvolle Nederlandse bedrijven op TikTok worden.
4. Meeliften met het succes van TikTok
Jouw merk kan zichzelf introduceren in een nieuwe markt. En dat is reuze interessant. De groei van TikTok is voor veel experts een grote verrassing geweest. De app heeft zijn groei vooral te danken aan de content die geplaatst wordt. De video’s bevatten een hoge comedy value en muziekgerelateerde concepten, maar ook serieuze topics worden aangekaart. Genoeg ruimte voor variatie. Een perfecte formule voor groei en viraliteit.
Jouw bedrijf is gericht op een specifieke doelgroep. Als deze doelgroep actief gebruikt maakt van TikTok, zullen ze jullie zeker in de app zien verschijnen. Als je het natuurlijk op een goede manier inzet.
Ondernemingen die nog niet weten hoe je TikTok zakelijk inzet, moeten vooral eerst bedenken wat ze willen overdragen aan hun doelgroep. Een doelgroepsegmentatie en contentstrategie dragen bij aan een succesvolle TikTok strategie.
Oftewel: onderzoek of jouw gebruikers actief zijn op TikTok. Zijn ze dat? Maak er gebruik van en bedenk hoe ook jij leuke leerzame content kunt maken! De app is namelijk op dit moment één van de meest gedownloade apps in alle app stores. En op dit succes kan jouw bedrijf dus meeliften.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de socials van jouw bedrijf? Onze social specialisten helpen je graag. Kom langs, bel ons, dm ons, mails ons!