Je vindt online allerlei marketingtools. De een is nog uitgebreider dan de ander. Maar het is belangrijk dat je de tools kiest die bij je bedrijf en marketing passen. De 7 tools uit deze blog zijn onmisbaar voor elke marketeer. We zetten ze voor je op een rij.

1. Google Search Console (GSC)

Als je al lang in het vak zit, ken je GSC nog als Google Webmaster Tools. Sinds 2015 heet het GSC. De functie van de tool is nog steeds hetzelfde. GSC focust zich specifiek op zoekmachines, niet per se op je bezoekers. Met de tool:

  • Controleer je webpagina’s op SERP’s
  • Los je problemen met SEO op
  • Vind je backlinks met informatie voor pagina’s
  • Maak je een XML sitemap. Een XML sitemap is een document met een lijst met je belangrijkste webpagina’s. Deze crawlt Google makkelijker en begrijpt je websitestructuur beter

Waarom GSC zo handig is

Je gebruikt GSC zodat Google je website vindt en erdoorheen kan crawlen. GSC helpt om het verkeer naar je website te monitoren. Je ziet bijvoorbeeld hoe je rankt op de SERP’s en als je zakt, zie je via GSC welke content je moet optimaliseren. Doe je dat? Dan ben je daarna beter vindbaar. Je gebruikt GSC samen met andere Google tools, zoals:

  • Google Analytics
  • Google Trends
  • Google Ads

Dashboard GSC om inzicht te krijgen voor verkeer naar je website.

2. Google Analytics

Met Google Analytics verzamel je statistieken van een website en analyseer je deze. Google Analytics focust zich op de bezoeker doordat het onder andere beheert hoe je bezoekers zich over je website verplaatsen. In het overzicht op het platform staat:

  • Waar bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld welke andere websites
  • Hoeveel bezoekers je hebt, bijvoorbeeld per pagina
  • Informatie over je bezoekers, bijvoorbeeld uit welke regio ze komen of welk apparaat ze gebruiken
  • Surfgedrag van de bezoekers op je website, bijvoorbeeld bounce rate en conversies

Waarom Google Analytics zo handig is

Grote kans dat je Google Analytics al gebruikt. Maar als je een spiksplinternieuwe marketeer bent, is deze tool echt een aanrader. Doordat je surfgedrag analyseert, weet je welke pagina’s veel bezoekers trekken en zie je waarom iets goed werkt of converteert. Aan de andere kant: als je ziet dat een pagina niet goed werkt, weet je dat je daar iets moet aanpassen. Google Analytics geeft marketeers een goed overzicht van hun website. 

3. Wordable

Je webpagina’s vul je op met teksten. Heb je al je teksten verzameld, moet je ze nog stuk voor stuk naar je CMS overzetten. Vermoeiend hè? Gelukkig bestaat Wordable. Kort gezegd helpt Wordable je met het overzetten van je Google documenten naar je CMS in no time. Wat is Wordable en wat doe je ermee?

  • Plugin voor je CMS
  • Synchroniseert je mappen en documenten
  • Je past per tekst aan wat je daaruit wilt overzetten

Waarom Wordable zo handig is

Het voordeel van Wordable is dat je teksten overzet van jezelf, maar tegelijkertijd ook van je teamgenoten. Je hoeft dus niet op elkaar te wachten. Er zijn nog meer voordelen:

  • Documenten exporteren duurt seconden in plaats van uren
  • De opmaak van de teksten blijft hetzelfde
  • Je optimaliseert documenten per stuk of meerdere tegelijkertijd 
  • Je stelt zelf je tarief in, 20 exports per maand kost bijvoorbeeld € 22,90

4. Hotjar

Met Hotjar observeer je het gedrag van bezoekers op je pagina. Waar Google Analytics een globaal beeld geeft, laat Hotjar je precies zien waar bezoekers op je pagina naar kijken. Nog een pluspuntje: met Hotjar krijgen bezoekers de mogelijkheid om gelijk feedback te geven aan je site. Met deze tool:

  • Zie je met heatmaps waar je bezoekers naar kijken
  • Zie je met recordings de route die de muis over het beeld maakt
  • Kom je er met feedback snel achter wat een bezoeker vindt van de pagina
  • Krijg je met enquêtes meer inzicht in wat je bezoeker vindt van je website

Waarom Hotjar zo handig is

Door verschillende functies, zoals heatmaps en feedback, zie je hoe bezoekers omgaan met je CTA’s. Als marketeer pas je de kleuren, plaatsing of tekst van de CTA makkelijk aan als je ziet dat je bezoekers de CTA negeert. Omdat elke website(structuur) anders is, verschillen de data van de pagina’s. 

Een tool met ongeveer dezelfde functies als Hotjar is Google Tag Manager. Met Google Tag Manager beheer je allerlei codefragmenten (tags) van je website. Deze tool is technisch ingewikkelder dan Hotjar en je krijgt een minder mooi visueel overzicht. Hotjar werkt dus makkelijker en mooier dan Google Tag Manager.

Overzicht dashboard Hotjar met links het menu.

5. Canva

Met Canva ontwerp je allerlei uitingen, zonder dat je designskills hoeft te hebben. Ideaal als je geen designer bent, maar wel iets met beeld wilt doen. De tool gebruik je online, dus je hoeft niets te downloaden. Het ontwerp maak je helemaal zelf of je gebruikt een sjabloon van Canva. Dit is wat je onder andere ontwerpt:

  • Afbeeldingen
  • Presentaties
  • Posters
  • Documenten
  • Socialmediaposts

Waarom Canva zo handig is

Canva is handig omdat je zelf bepaalt of je een sjabloon gebruikt of from scratch je design maakt. Je maakt het jezelf hierdoor makkelijk door (bijna) niets te doen, of je maakt met een beetje meer moeite je eigen design. Heb je een sjabloon gekozen voor bijvoorbeeld een social mediapost? Dan verander je alleen nog de afbeelding, achtergrond of stickers zodat je design perfect past. Alle mogelijkheden zoals elementen, afbeelding toevoegen en tekst staan aan de linkerkant van je scherm. Wat extra fijn is? Canva houdt rekening met afmetingen. Zo is het Instagramsjabloon vierkant en een presentatie rechthoekig.

Onze uitnodiging voor de Kerstborrel is in Canva gemaakt. Is het geen plaatje?

6. Grammarly 

Een tekst in het Engels schrijven is moeilijker dan in je moedertaal. Bepaalde woorden zijn lastiger zelf te vertalen en je wilt niet dat het lijkt alsof je teksten uit een vertaalmachine komen rollen. Grammarly to the rescue! 

Je maakt eerst een account aan voordat je Grammarly kan gebruiken. Je voegt de extensie toe aan je webbrowser of je downloadt de app voor bijvoorbeeld Word. Grammarly is aangedreven door Kunstmatige Intelligentie (KI). Dit betekent dat de tool leert van zichzelf. Als je een Engelse tekst schrijft, zie je direct in je document een grammatica-, spelling-, stijl- of toonsuggestie. Zo versterk je je teksten doordat Grammarly je helpt te zeggen wat je echt bedoelt.

Waarom Grammarly zo handig is

Je ziet gelijk suggesties en hoeft niet eerst je document te uploaden. Je kiest er zelf voor om de suggesties direct te verbeteren of je doet dat als je helemaal uitgeschreven bent. Daarnaast verbetert Grammarly niet alleen je grammatica en spelling, maar ook je zinsopbouw. Omdat deze anders is dan in het Nederlands, is het handig dat je hier suggesties van krijgt. Zo kom je professioneler over.

7. Languagetool

Languagetool lijkt op Grammarly. Het grote verschil met Grammarly is dat Languagetool je teksten in meerdere talen verbetert. Niet alleen Engelse teksten, maar ook:

  • Duits
  • Nederlands 
  • Spaans
  • Frans
  • Portugees

De overeenkomst met Grammarly is dat je de tool ook als extensie toevoegt aan webbrowsers en downloadt voor softwareprogramma’s als Google docs. Ook geeft Languagetool grammatica-, stijl-, en toonsuggesties. 

Waarom LanguageTool zo handig is

Moet je een tekst vertalen? Dan helpt LanguageTool bijvoorbeeld met de juiste zinsopbouw. Je tekst wordt een stuk beter en komt veel professioneler over. Dat wil je natuurlijk! Een ander voordeel is dat LanguageTool clichés herkent. Je wilt met je tekst opvallen, dus moet je niet vervallen in veelgebruikte, inhoudsloze tekst. 

Voorbeeld van een suggestie die je krijgt met LanguageTool.

Hulp nodig met je marketing? We helpen je!

Weet je niet waar je moet beginnen en kun je wel wat hulp van marketeers gebruiken? Geen probleem! Bij Whello hebben we allerlei specialisten voor je klaarstaan. We geloven in co-creatie: samen maken we de mooiste merken. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Check onze dienstenpagina’s of neem contact met ons op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute