Je vindt online allerlei marketingtools. De een is nog uitgebreider dan de ander. Maar het is belangrijk dat je de tools kiest die bij je bedrijf en marketing passen. De 7 tools uit deze blog zijn onmisbaar voor elke marketeer. We zetten ze voor je op een rij.
1. Google Search Console (GSC)
Als je al lang in het vak zit, ken je GSC nog als Google Webmaster Tools. Sinds 2015 heet het GSC. De functie van de tool is nog steeds hetzelfde. GSC focust zich specifiek op zoekmachines, niet per se op je bezoekers. Met de tool:
- Controleer je webpagina’s op SERP’s
- Los je problemen met SEO op
- Vind je backlinks met informatie voor pagina’s
- Maak je een XML sitemap. Een XML sitemap is een document met een lijst met je belangrijkste webpagina’s. Deze crawlt Google makkelijker en begrijpt je websitestructuur beter
Waarom GSC zo handig is
Je gebruikt GSC zodat Google je website vindt en erdoorheen kan crawlen. GSC helpt om het verkeer naar je website te monitoren. Je ziet bijvoorbeeld hoe je rankt op de SERP’s en als je zakt, zie je via GSC welke content je moet optimaliseren. Doe je dat? Dan ben je daarna beter vindbaar. Je gebruikt GSC samen met andere Google tools, zoals:
- Google Analytics
- Google Trends
- Google Ads
Dashboard GSC om inzicht te krijgen voor verkeer naar je website.
2. Google Analytics
Met Google Analytics verzamel je statistieken van een website en analyseer je deze. Google Analytics focust zich op de bezoeker doordat het onder andere beheert hoe je bezoekers zich over je website verplaatsen. In het overzicht op het platform staat:
- Waar bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld welke andere websites
- Hoeveel bezoekers je hebt, bijvoorbeeld per pagina
- Informatie over je bezoekers, bijvoorbeeld uit welke regio ze komen of welk apparaat ze gebruiken
- Surfgedrag van de bezoekers op je website, bijvoorbeeld bounce rate en conversies
Waarom Google Analytics zo handig is
Grote kans dat je Google Analytics al gebruikt. Maar als je een spiksplinternieuwe marketeer bent, is deze tool echt een aanrader. Doordat je surfgedrag analyseert, weet je welke pagina’s veel bezoekers trekken en zie je waarom iets goed werkt of converteert. Aan de andere kant: als je ziet dat een pagina niet goed werkt, weet je dat je daar iets moet aanpassen. Google Analytics geeft marketeers een goed overzicht van hun website.
3. Wordable
Je webpagina’s vul je op met teksten. Heb je al je teksten verzameld, moet je ze nog stuk voor stuk naar je CMS overzetten. Vermoeiend hè? Gelukkig bestaat Wordable. Kort gezegd helpt Wordable je met het overzetten van je Google documenten naar je CMS in no time. Wat is Wordable en wat doe je ermee?
- Plugin voor je CMS
- Synchroniseert je mappen en documenten
- Je past per tekst aan wat je daaruit wilt overzetten
Waarom Wordable zo handig is
Het voordeel van Wordable is dat je teksten overzet van jezelf, maar tegelijkertijd ook van je teamgenoten. Je hoeft dus niet op elkaar te wachten. Er zijn nog meer voordelen:
- Documenten exporteren duurt seconden in plaats van uren
- De opmaak van de teksten blijft hetzelfde
- Je optimaliseert documenten per stuk of meerdere tegelijkertijd
- Je stelt zelf je tarief in, 20 exports per maand kost bijvoorbeeld € 22,90
4. Hotjar
Met Hotjar observeer je het gedrag van bezoekers op je pagina. Waar Google Analytics een globaal beeld geeft, laat Hotjar je precies zien waar bezoekers op je pagina naar kijken. Nog een pluspuntje: met Hotjar krijgen bezoekers de mogelijkheid om gelijk feedback te geven aan je site. Met deze tool:
- Zie je met heatmaps waar je bezoekers naar kijken
- Zie je met recordings de route die de muis over het beeld maakt
- Kom je er met feedback snel achter wat een bezoeker vindt van de pagina
- Krijg je met enquêtes meer inzicht in wat je bezoeker vindt van je website
Waarom Hotjar zo handig is
Door verschillende functies, zoals heatmaps en feedback, zie je hoe bezoekers omgaan met je CTA’s. Als marketeer pas je de kleuren, plaatsing of tekst van de CTA makkelijk aan als je ziet dat je bezoekers de CTA negeert. Omdat elke website(structuur) anders is, verschillen de data van de pagina’s.
Een tool met ongeveer dezelfde functies als Hotjar is Google Tag Manager. Met Google Tag Manager beheer je allerlei codefragmenten (tags) van je website. Deze tool is technisch ingewikkelder dan Hotjar en je krijgt een minder mooi visueel overzicht. Hotjar werkt dus makkelijker en mooier dan Google Tag Manager.
Overzicht dashboard Hotjar met links het menu.
5. Canva
Met Canva ontwerp je allerlei uitingen, zonder dat je designskills hoeft te hebben. Ideaal als je geen designer bent, maar wel iets met beeld wilt doen. De tool gebruik je online, dus je hoeft niets te downloaden. Het ontwerp maak je helemaal zelf of je gebruikt een sjabloon van Canva. Dit is wat je onder andere ontwerpt:
- Afbeeldingen
- Presentaties
- Posters
- Documenten
- Socialmediaposts
Waarom Canva zo handig is
Canva is handig omdat je zelf bepaalt of je een sjabloon gebruikt of from scratch je design maakt. Je maakt het jezelf hierdoor makkelijk door (bijna) niets te doen, of je maakt met een beetje meer moeite je eigen design. Heb je een sjabloon gekozen voor bijvoorbeeld een social mediapost? Dan verander je alleen nog de afbeelding, achtergrond of stickers zodat je design perfect past. Alle mogelijkheden zoals elementen, afbeelding toevoegen en tekst staan aan de linkerkant van je scherm. Wat extra fijn is? Canva houdt rekening met afmetingen. Zo is het Instagramsjabloon vierkant en een presentatie rechthoekig.
Onze uitnodiging voor de Kerstborrel is in Canva gemaakt. Is het geen plaatje?
6. Grammarly
Een tekst in het Engels schrijven is moeilijker dan in je moedertaal. Bepaalde woorden zijn lastiger zelf te vertalen en je wilt niet dat het lijkt alsof je teksten uit een vertaalmachine komen rollen. Grammarly to the rescue!
Je maakt eerst een account aan voordat je Grammarly kan gebruiken. Je voegt de extensie toe aan je webbrowser of je downloadt de app voor bijvoorbeeld Word. Grammarly is aangedreven door Kunstmatige Intelligentie (KI). Dit betekent dat de tool leert van zichzelf. Als je een Engelse tekst schrijft, zie je direct in je document een grammatica-, spelling-, stijl- of toonsuggestie. Zo versterk je je teksten doordat Grammarly je helpt te zeggen wat je echt bedoelt.
Waarom Grammarly zo handig is
Je ziet gelijk suggesties en hoeft niet eerst je document te uploaden. Je kiest er zelf voor om de suggesties direct te verbeteren of je doet dat als je helemaal uitgeschreven bent. Daarnaast verbetert Grammarly niet alleen je grammatica en spelling, maar ook je zinsopbouw. Omdat deze anders is dan in het Nederlands, is het handig dat je hier suggesties van krijgt. Zo kom je professioneler over.
7. Languagetool
Languagetool lijkt op Grammarly. Het grote verschil met Grammarly is dat Languagetool je teksten in meerdere talen verbetert. Niet alleen Engelse teksten, maar ook:
- Duits
- Nederlands
- Spaans
- Frans
- Portugees
De overeenkomst met Grammarly is dat je de tool ook als extensie toevoegt aan webbrowsers en downloadt voor softwareprogramma’s als Google docs. Ook geeft Languagetool grammatica-, stijl-, en toonsuggesties.
Waarom LanguageTool zo handig is
Moet je een tekst vertalen? Dan helpt LanguageTool bijvoorbeeld met de juiste zinsopbouw. Je tekst wordt een stuk beter en komt veel professioneler over. Dat wil je natuurlijk! Een ander voordeel is dat LanguageTool clichés herkent. Je wilt met je tekst opvallen, dus moet je niet vervallen in veelgebruikte, inhoudsloze tekst.
Voorbeeld van een suggestie die je krijgt met LanguageTool.
Hulp nodig met je marketing? We helpen je!
Weet je niet waar je moet beginnen en kun je wel wat hulp van marketeers gebruiken? Geen probleem! Bij Whello hebben we allerlei specialisten voor je klaarstaan. We geloven in co-creatie: samen maken we de mooiste merken. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Check onze dienstenpagina’s of neem contact met ons op.