Eind november gaan koopjesjagers weer massaal shoppen: dan is het namelijk Black Friday. Een groot aantal retailers bieden hun producten aan met extreem hoge kortingen. Het is daarom tijd om voorbereidingen te treffen om dit jaarlijkse shopping walhalla in goede banen te leiden. 

Naast het op orde hebben van je website, met bijbehorende landingspagina’s, is het ook van groots belang dat de social media kanalen van jouw (web)winkel op deze dag zijn ingesteld. Want hoe kun je met de korting die je aanbiedt, zoveel mogelijk mensen bereiken?

1. Overtuigende teksten in je campagne

Schrijf je advertentieteksten op een wervende en overtuigende manier. Creëer een hype rondom je product en leg de doelgroep een bepaalde druk op, waardoor ze de urgentie voelen om te kopen.

Gebruik in je social media advertenties termen die erop duiden dat je ‘de deal van je leven’ misloopt wanneer je niet toeslaat. Geef in je headline ook duidelijk aan hoeveel korting je verleent.

Bijvoorbeeld: ‘25% korting op het gehele assortiment!’. 

Benoem ook dat deze aanbieding slechts gedurende een korte tijd loopt en dat de voorraad beperkt is. Gebruik in je social media advertenties termen als ‘vandaag’ of ‘alleen deze week’. Hierdoor zal je doelgroep sneller actie ondernemen.

Naast het geven van korting op de producten, is het tijdens Black Friday handig om in de social media advertenties aan te geven dat jij als winkel nét even wat meer te bieden hebt dan de concurrent. Maak daarom in al je social media advertenties je USP’s duidelijk.

Hieronder valt bijvoorbeeld dat je alleen tijdens Black Friday gratis verzending aanbiedt. Gratis verzending kan mensen over de streep trekken wanneer ze twijfelen. 

2. Maak koopgids-posts en geef een sneak peek van je Black Friday actie

Rond eind november gaan mensen nadenken over cadeaus die ze gaan geven tijdens de feestdagen. In aanloop naar Black Friday kun je hier op inspelen door op je social media kanalen zogeheten ‘gift guides’ te posten. Dit zijn suggesties voor cadeaus per doelgroep, waardoor mensen geïnspireerd raken om te kopen.

Een koopgids kan erg stimulerend werken wanneer hij op de juiste manier wordt vormgegeven.

Gift guide met bijvoorbeeld je top 10 aanbevolen producten

Om de opbouwende sfeer te laten voortduren, kun je de klant een zogeheten ‘sneak peek’ geven. Hierbij licht je al een klein tipje van de sluier op van wat komen gaat, waardoor de doelgroep enthousiast wordt en in de stemming komt.

Doe dit in de weken voorafgaand aan Black Friday. Pas hier vervolgens je retargeting beleid op aan. Met andere woorden; target de klanten die al interactie hebben getoond met de sneak peek advertenties. 

Afbeelding1
3. Plan je social media advertenties

Begin op tijd met het plannen van je social media campagne. Het tempo ligt extreem hoog in de wereld van social. Het is dus van belang dat je de juiste ads op het juiste moment online plaatst. Een goed getimede advertentie kan je social media marketing campagne maken of kraken. Zorg in de aanloop naar Black Friday dat je de posts al hebt ontworpen, zodat je op een consistente manier kan gaan posten. 

Pas hier ook je retargeting aan op de acties die de volgers van jouw social media kanalen uitvoeren. Mensen die jouw Black Friday advertenties hebben bekeken of je website hebben bezocht, zijn geïnteresseerd. Wanneer deze mensen niet overgaan tot aankoop, moeten ze opnieuw ‘geteased’ worden door wederom in aanraking komen met je aanbiedingen.

remarketing uitleg visual

Retargeting is een targeting instelling waarbij je eerder geïnteresseerde klanten opnieuw benaderd

4. Integreer de webwinkel met je social media advertenties 

Maak gebruik van shoppable posts. Met zo’n dynamische advertentie komt de social media gebruiker direct in aanraking met de ‘winkelervaring’ doordat de catalogus wordt gekoppeld aan de post. Het getoonde product is dan direct aan te schaffen door op het ‘prijskaartje’ te klikken wat aan het product vast zit.

Laat in de beschrijving uiteraard weten dat het gaat om een Black Friday aanbieding. Wanneer je meerdere producten tegelijk wil laten zien kan dit in de vorm van een dynamisch carrousel. Ook kan ervoor gekozen worden om de producten te laten zien in een instant experience.

Afbeelding2
5. Organische content moet in lijn liggen met social advertising

Een goede integratie tussen je webshop en de social media advertenties begint al met het hebben van een duidelijke call-to-action op al je kanalen.

Deze CTA moet tijdens Black Friday leiden naar de toegewijde Black Friday landingspagina. Zorg dat op alle kanalen de link naar deze pagina gemakkelijk te vinden is, door ‘m bijvoorbeeld in je bio te zetten of een opmerking te pinnen.

Verder is het van belang dat je organische content in lijn ligt met je social advertising. Dat wil zeggen dat je social campagne overeenkomt met de daadwerkelijke posts op de social media kanalen.  

6. Beloon klantloyaliteit met exclusieve deals of een gratis cadeau bij aankoop

Geef je klanten en de volgers van jouw socials bij de aankoop van een product iets extra’s. Geef ze toegang tot exclusieve deals die alleen vaste klanten of volgers krijgen, bijvoorbeeld een ‘Black Thursday’ waarbij ze toegang krijgen om de dag voor Black Friday al met hoge kortingen te shoppen.

Beloon ze met een klein, maar nuttig cadeautje. Dit creëert engagement bij de volgers. Om verkeer richting je website of socials te vergroten, kun je de klant een gratis cadeautje geven door een e-mailadres achter te laten voor de nieuwsbrief.

Afbeelding3
7. Gebruik hashtags

Tijdens Black Friday neemt het aantal online conversies aanzienlijk toe. Er wordt online druk gezocht naar bepaalde deals. Bij dit zoekwerk komen er vaak hashtags aan te pas. Hashtags categoriseren content voor je publiek en helpen mensen bepaalde advertenties te vinden. Daarom is het handig om in je social media advertenties veelvuldig gebruik te maken van hashtags; hierdoor komt je doelgroep meer in aanraking met jouw social campagne.

Naast bijvoorbeeld de reguliere #BlackFridayDeals, is het waardevol om te onderzoeken welke hashtags trending zijn in aanloop naar Black Friday en de feestdagen. Dit waren afgelopen jaar de populairste hashtags op Instagram:

  • #BlackFridaySale (2.7M posts)
  • #BlackFridayDeal (171K posts)
  • #BlackFridayWeek (164K posts)
8. Verleng naar cyber Monday en de decembermaanden

Laat in je social media advertenties duidelijk doorschemeren dat het ná Black Friday tijd is voor de volgende commerciële traditie: Cyber Monday. Cyber Monday luidt de start in van de kerstverkoop. Het kan worden gezien als een follow-up van Black Friday.

Enthousiasmeer je doelgroep na alle Black Friday-gekte ook voor Cyber Monday, waarbij de hoge kortingen terugkomen. Maak dit ook duidelijk in je social media advertenties, waarin je in kan spelen op de mensen die de Black Friday deals hebben gemist (FOMO-effect).

Target je Black Friday gebruikers die geen aankoop hebben gemaakt, opnieuw voor Cyber Monday. Ook na Cyber Monday is het belangrijk om je klanten vast te blijven houden. Verleng je social media campagne in aanloop naar de decembermaanden, waarin doorgaans de meeste aankopen worden gedaan. 

Is jouw webshop helemaal klaar voor Black Friday? Of kun je wel wat ervaren specialisten gebruiken? Neem dan contact met op om samen met onze marketeers te werken aan een mooie Black Friday campagne!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute