Eind november gaan koopjesjagers weer massaal shoppen: dan is het namelijk Black Friday. Een groot aantal retailers bieden hun producten of diensten aan met extreem hoge kortingen. Het is daarom tijd om voorbereidingen te treffen om dit jaarlijkse shopping walhalla in goede banen te leiden. 

Naast het op orde hebben van je website, met bijbehorende landingspagina’s, is het ook van groots belang dat de social media kanalen van jouw (web)winkel op deze dag zijn ingesteld.  Want hoe kan je met de korting die je aanbiedt, zoveel mogelijk mensen bereiken?

1. Overtuigende teksten in je ads

Schrijf je advertentieteksten op een wervende en overtuigende manier. Creëer een hype rondom jouw product of dienst en leg de doelgroep een bepaalde druk op, waardoor ze de urgentie voelen om te kopen. Gebruik in je social media advertenties termen die erop duiden ldat je ‘de deal van je leven’ misloopt wanneer je niet toeslaat. Geef in je headline ook duidelijk aan hoeveel korting je verleent. Bijvoorbeeld: ‘25% korting op gehele assortiment!’. 

Benoem ook dat deze aanbieding slechts gedurende een korte tijd loopt en dat de voorraad beperkt is. Gebruik in je social media advertenties termen als ‘vandaag’ of ‘nu’. Hierdoor zal je doelgroep sneller actie ondernemen.

Naast het geven van korting op de producten, is het tijdens Black Friday handig om in de social media advertenties aan te geven dat jij als winkel nét even wat meer te bieden hebt dat de concurrent. Maak daarom in al je social media advertenties je USP’s duidelijk.

Hieronder kan bijvoorbeeld vallen dat je tijdens Black Friday gratis verzending aanbiedt. Gratis verzending kan mensen over de streep trekken wanneer ze twijfelen. Houd uiteraard in je logistieke administratie rekening met een hoger aantal orders.

2. Maak koopgids-posts en geef sneak peek van je Black Friday actie

Rond eind november gaan mensen nadenken over cadeaus die ze gaan geven tijdens de feestdagen. In aanloop naar Black Friday kun je hier op inspelen door op je social media kanalen zogeheten ‘gift guides’ te posten. Dit zijn suggesties voor cadeaus per doelgroep, waardoor mensen geïnspireerd raken om te kopen. Deze koopgids kan erg stimulerend werken wanneer hij op de juiste manier wordt vormgegeven.

Om de gespannen sfeer te laten blijven bestaan, kun je de klant een zogeheten ‘sneak peek’ geven. Hierbij licht je al een klein tipje van de sluier op van wat komen gaat, waardoor de doelgroep enthousiast wordt en in de stemming komt. Doe dit in de weken voorafgaand aan Black Friday. Pas hier vervolgens je remarketing beleid op aan. Target de mensen die interactie hebben getoond met de sneak peek. 

Afbeelding1
3. Plan je social media advertenties

Begin op tijd met het plannen van je social media campagne. Het tempo ligt extreem hoog in de wereld van social media. Het is dus van groot belang dat je de juiste dingen op het juiste moment online plaatst. Een goed getimede advertentie kan je social media marketing campagne maken of kraken. Zorg in de aanloop naar Black Friday dat je de posts al hebt ontworpen, zodat je op een consistente manier kan gaan posten. 

Pas hier ook je remarketing aan op de acties die de volgers van jouw social media kanalen uitvoeren. Mensen die jouw Black Friday advertenties hebben bekeken of jouw website hebben bezocht, zijn geïnteresseerd. Wanneer deze mensen niet zijn geconverteerd, moeten ze ‘geteased’ worden door weer in aanraking komen met het product.

4. Integreer de webwinkel en social media advertenties 

Maak gebruik van shoppable posts. Met zo’n dynamische advertentie komt de social media gebruiker direct in aanraking met de ‘winkelervaring’ doordat de catalogus wordt gekoppeld aan de post. Het getoonde product is dan direct aan te schaffen door op het ‘prijskaartje’ te klikken wat aan het product vast zit. Laat in de beschrijving uiteraard weten dat het gaat om een Black Friday aanbieding. Wanneer je meerdere producten tegelijk wil laten zien kan dit in de vorm van een dynamisch carrousel. Ook kan ervoor gekozen worden om de producten te laten zien in een instant experience.

5. Organische content moet in lijn liggen met social advertising

Een goede integratie tussen je webshop en de social media advertenties begint al met het op orde hebben van je call to action button. Deze button moet tijdens Black Friday leiden naar de toegewijde Black Friday landingspagina. Zorg dat op alle kanalen de link naar deze pagina gemakkelijk te vinden is, door ‘m bijvoorbeeld in je bio te zetten of een opmerking te pinnen.

Verder is het van belang dat je organische content in lijn ligt met je social advertising. Dat wil zeggen dat je strategie overeenkomt met de daadwerkelijke posts op de social media kanalen.  

6. Beloon klantloyaliteit met exclusieve deals of een gratis cadeau bij aankoop

Geef je klanten en de volgers van jouw socials bij de aankoop van een product iets extra’s. Geef ze toegang tot exclusieve deals die alleen vaste klanten of volgers krijgen, bijvoorbeeld een ‘Black Thursday’ waarbij ze toegang krijgen om de dag voor Black Friday al met hoge kortingen te shoppen.

Beloon ze met een klein, maar nuttig cadeautje. Dit creëert engagement bij de volgers. Om verkeer richting je website of socials te laten toenemen, kun je de klant een gratis cadeautje geven door een e-mailadres achter te laten of je social media kanalen verplicht te volgen of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Afbeelding3
7. Gebruik hashtags op Instagram

Tijdens Black Friday neemt het aantal online conversies aanzienlijk toe. Er wordt online druk gezocht naar bepaalde deals. Bij dit zoekwerk komen er vaak hashtags aan te pas. Hashtags categoriseren content voor je publiek en helpen mensen bepaalde advertenties te vinden. Daarom is het handig om in je social media advertenties veelvuldig gebruik te maken van hashtags; hierdoor komt jouw doelgroep meer in aanraking met jouw social media marketing campagne.

Naast bijvoorbeeld de reguliere #BlackFridayDeals, is het waardevol om te onderzoeken welke hashtags trending zijn in aanloop naar Black Friday en de feestdagen. 

8. Verleng naar cyber Monday en de decembermaanden

Laat in je social media advertenties duidelijk doorschemeren dat het ná Black Friday tijd is voor de volgende commerciële traditie: Cyber Monday. Cyber Monday luidt de start in van de  kerstverkoop bij webshops. Het kan worden gezien als een follow-up van Black Friday.

Enthousiasmeer je doelgroep na alle Black Friday-gekte ook voor Cyber Monday, waarbij de hoge kortingen nog steeds van toepassing zijn. Maak dit ook duidelijk in je social media advertenties, waarin je in kan spelen op de mensen die de Black Friday deals hebben gemist.

Target je Black Friday gebruikers die niet hebben geconverteerd, opnieuw voor Cyber Monday. Ook na Cyber Monday is het belangrijk om je klanten vast te blijven houden. Verleng je social media campagne in aanloop naar de decembermaanden, waarin doorgaans de meeste aankopen worden gedaan. 

Is jouw webshop helemaal klaar voor Black Friday? Of kun je wel wat hulp gebruiken met campagnes? Neem dan contact met ons op en onze specialisten helpen je graag!

P.s.: de Whello-producten in deze blog zijn wegens grote populariteit al uitverkocht 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute