Waar je voorheen nog de marketing manager kon overtuigen met hoge CTR ratio’s, zul je in jezelf toch echt al een tijdje moeten bewijzen met je ROI. Wanneer je bezig bent met een mooie database met e-mailadressen opbouwen, wil je hier tenslotte het meeste uit halen en deze zo optimaal mogelijk gebruiken.
Wij geven je een aantal basis tips waar je aan moet denken bij e-mailmarketing. E-mailmarketing is een specialisatie an sich en vergt wat meer kennis om hierin succesvol te zijn. Onderstaande tips vormen de absolute basis voor e-mailmarketing en gelden dus ten allen tijden als ‘standaard’.
Houd je aan de e-mailmarketing wetgeving
Laten wij bij het belangrijkste beginnen: wetgeving. Dit is wel het laatste waar je mee de fout in wilt gaan. Sinds 1 januari 2012 is de zogeheten Code Verspreiding Reclame via e-mail actief. Kortom, een gedragscode voor elke organisatie die e-mails verstuurt. Deze regels zijn opgesteld om spam in e-mails te voorkomen. De regelgeving is vrij complex, maar dit zijn de belangrijkste regels waar jij je aan moet houden bij het versturen van e-mails vanuit e-mailmarketing:
- De ontvanger moet via een handeling, bijvoorbeeld d.m.v een bevestiging op een inschrijfformulier, toestemming geven voor verdere communicatie middels e-mail. Voor bestaande klanten heb je geen toestemming nodig, wel moet je erop wijzen dat het e-mailadres gebruikt kan worden voor commerciële doelen.
- Elke mailing moet de mogelijkheid bieden tot afmelding. Veel verschillende tools hebben dit al in een standaard template toegevoegd, maar controleer dit vooraf. Niets is zo vervelend dan je niet gemakkelijk te kunnen uitschrijven voor een nieuwsbrief die je niet wilt ontvangen. Daarnaast waarderen consumenten het erg als je het hen makkelijk maakt om zich uit te schrijven.
- In het afzendersveld moet jouw merk of de bedrijfsnaam vermeld staan.
- Bij een ‘tell-a-friend’ handeling moet de naam van de persoon die de e-mail doorstuurt in het afzendersveld worden opgenomen. Ook dit bieden veel tools al standaard aan in een template.
- Een noreply e-mailadres is niet toegestaan als afzender. Zorg er dus altijd voor dat de afzender bijvoorbeeld een info@.. e-mailadres is. Maak het voor de ontvanger mogelijk om gemakkelijk contact op te nemen.
Zorg voor een responsive design
Dit punt zou inmiddels een no-brainer moeten zijn voor iedere marketeer die zich bezig houdt met websites en e-mailmarketing, maar denk eraan dat de e-mails responsive zijn. Zorg ervoor dat de nieuwsbrieven – of e-mails met andere doeleinden – ook op mobiel duidelijk en visueel aantrekkelijk blijven.
Wij ontvangen zelf helaas nog vaak genoeg e-mails die niet visueel aantrekkelijk zijn geschaald of een verkeerde opmaak krijgen. Dit gebeurt vaak door de automatische schaling van e-mailmarketing tools. Controleer altijd hoe jouw e-mail er op mobiel uitziet, voordat je deze naar jouw database verstuurt.
Beperk het aantal afleidingen
Hiervoor geldt hetzelfde principe als op een landingspagina op jouw website. Net zoals je op een website alle afleidingen weg moet halen, is het belangrijk om dit ook te doen in de e-mailcommunicatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat afbeeldingen daadwerkelijk iets toevoegen aan de tekst.
Test ook het aantal aanbiedingen of producten die je per e-mail campagne wilt opnemen. Definieer het hoofddoel: is dat contact opnemen? Een product aanschaffen? Of simpelweg informeren? Voorkom dat je te veel van de ontvanger vraagt en beperk het aantal conversiemogelijkheden tot de belangrijkste één of twee.
Benieuwd naar meer tips rondom e-mailmarketing?
Eerder dit hebben wij ook al enkele gouden email marketing tips gedeeld. Meer halen uit jouw e-mailmarketing maar weet je niet hoe? Whello helpt jou graag verder!