Waar je voorheen nog de marketing manager kon overtuigen met hoge CTR ratio’s, zul je in 2017 jezelf toch echt al een tijdje moeten bewijzen met je ROI. Wanneer je bezig bent met een mooie database met e-mailadressen opbouwen, wil je hier tenslotte het meeste uit halen en deze zo optimaal mogelijk gebruiken.

Wij geven je een aantal basis tips waar je aan moet denken bij e-mailmarketing. E-mailmarketing is een specialisatie an sich en vergt wat meer kennis om hierin succesvol te zijn. Onderstaande tips vormen de absolute basis voor e-mailmarketing en gelden dus ten allen tijden als ‘standaard’.

Houd je aan de e-mail wetgeving

Laten wij bij het belangrijkste beginnen: wetgeving. Dit is wel het laatste waar je mee de fout in wilt gaan. Sinds 1 januari 2012 is de zogeheten Code Verspreiding Reclame via e-mail actief. Kortom, een gedragscode voor elke organisatie die e-mails verstuurt. Deze regels zijn opgesteld om spam in e-mails te voorkomen. De regelgeving is vrij complex, maar dit zijn de belangrijkste regels waar jij je aan moet houden bij het versturen van e-mails vanuit e-mailmarketing:

  1. De ontvanger moet via een handeling, bijvoorbeeld d.m.v een bevestiging op een inschrijfformulier, toestemming geven voor verdere communicatie middels e-mail. Voor bestaande klanten heb je geen toestemming nodig, wel moet je erop wijzen dat het e-mailadres gebruikt kan worden voor commerciële doelen.
  2. Elke mailing moet de mogelijkheid bieden tot afmelding. Veel verschillende tools hebben dit al in een standaard template toegevoegd, maar controleer dit vooraf. Niets is zo vervelend dan je niet gemakkelijk te kunnen uitschrijven voor een nieuwsbrief die je niet wilt ontvangen. Daarnaast waarderen consumenten het erg als je het hen makkelijk maakt om zich uit te schrijven.
  3. In het afzendersveld moet jouw merk of de bedrijfsnaam vermeld staan.
  4. Bij een ‘tell-a-friend’ handeling moet de naam van de persoon die de e-mail doorstuurt in het afzendersveld worden opgenomen. Ook dit bieden veel tools al standaard aan in een template.
  5. Een noreply e-mailadres is niet toegestaan als afzender. Zorg er dus altijd voor dat de afzender bijvoorbeeld een info@.. e-mailadres is. Maak het voor de ontvanger mogelijk om gemakkelijk contact op te nemen.

 

Zorg voor een responsive design

Dit punt zou inmiddels een no-brainer moeten zijn voor iedere marketeer die zich bezig houdt met websites en e-mailmarketing, maar denk eraan dat de e-mails responsive zijn. Zorg ervoor dat de nieuwsbrieven – of e-mails met andere doeleinden – ook op mobiel duidelijk en visueel aantrekkelijk blijven.

Wij ontvangen zelf helaas nog vaak genoeg e-mails die niet visueel aantrekkelijk zijn geschaald of een verkeerde opmaak krijgen. Dit gebeurt vaak door de automatische schaling van e-mailmarketing tools. Controleer altijd hoe jouw e-mail er op mobiel uitziet, voordat je deze naar jouw database verstuurt.

 

Beperk het aantal afleidingen

Hiervoor geldt hetzelfde principe als op een landingspagina op jouw website. Net zoals je op een website alle afleidingen weg moet halen, is het belangrijk om dit ook te doen in de e-mailcommunicatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat afbeeldingen daadwerkelijk iets toevoegen aan de tekst.

Test ook het aantal aanbiedingen of producten die je per e-mail campagne wilt opnemen. Definieer het hoofddoel: is dat contact opnemen? Een product aanschaffen? Of simpelweg informeren? Voorkom dat je te veel van de ontvanger vraagt en beperk het aantal conversiemogelijkheden tot de belangrijkste één of twee.

Benieuwd naar meer tips rondom e-mailmarketing?

Eerder dit hebben wij ook al enkele gouden email marketing tips gedeeld. Meer halen uit jouw e-mailmarketing maar weet je niet hoe? Whello helpt jou graag verder!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute