ChatGPT – je kunt er niet meer omheen. Deze handige AI-robot maakt het leven van vele mensen makkelijker. Ook dat van jou als marketeer. Hoe? Dat vertellen we je graag.

Spoiler: je complete teksten en contentmarketing aan een robot overlaten is geen slim idee. Maar dit zijn 7 manieren waarop ChatGPT jouw marketing wél makkelijker kan maken.

Waarom ChatGPT gebruiken voor je marketing?

Het is geen geheim meer dat ChatGPT de wereld van marketeers op zijn kop heeft gezet. De taalrobot werkt met kunstmatige intelligentie en kan jouw vragen beantwoorden zonder dat je daar zelf allerlei Google-zoekacties aan hoeft te wijden. Handig als je een recept voor pompoensoep zoekt of wilt weten wanneer de Franse revolutie begon. Maar de tool is ook een game-changer voor je werk als marketeer!

AI gaat een steeds grotere rol spelen in ons leven als marketeer. Handig dus om wegwijs te worden in ChatGPT en te ontdekken hoe jij het kunt inzetten. Al is het maar om ermee te experimenteren en zo niet achter te blijven bij je collega-marketeers 😅

Hoe gebruik je ChatGPT in je marketing?

We moeten toegeven: schakel voor goede teksten gewoon een goede copywriter in. En nee, dat zeggen we niet alleen omdat wij steengoede copywriters op ons kantoor hebben zitten. ChatGPT schrijft gewoon niet de lekker leesbare teksten die je zoekt.

Jouw merk is namelijk uniek met een onderscheidend vermogen en identiteit. Hoeveel ChatGPT ook kan, díe perfect passende teksten kan de online tool niet voor je tikken.

Maar je kunt er ook heel veel wél mee. Het is vooral een tool die de voorwaarden creëert voor een beter marketingresultaat. Daarnaast kan het kleine werkzaamheden uit handen nemen en daarmee tijd besparen.

We inspireren je met een aantal ChatGPT toepassingen voor je marketing. Van strategie naar executie 👇

1. Doe marktonderzoek

Geen marketingcampagne zonder goed marktonderzoek. Gelukkig kan ChatGPT je daarin werk uit handen nemen. Zo kun je ChatGPT vragen naar de interesses van je buyer persona, naar je concurrenten of andere informatie over marktontwikkelingen. Zo heb je razendsnel een goede basis voor je volgende campagne.

2. Doe ideeën op voor zoektermen

Kun je wel wat extra ideeën voor zoektermen gebruiken? Dan is ChatGPT de hulp die je zoekt. Je kunt ChatGPT een prompt sturen als “Geef de 5 beste zoekwoorden voor [buyer presona] die zich aan het oriënteren zijn op het kopen van [product]”.

Houd er wel rekening mee dat ChatGPT vaak geen inzicht heeft in de zoekvolumes en de concurrentie op bepaalde zoektermen. Je weet dus niet zeker of je wel een kans hebt op een goede Google-positie voor deze zoektermen. Wij combineren daarom ChatGPT met Google’s keyword planner of SEO tool Semrush.

3. Gebruik ChatGPT om een contentkalender samen te stellen

Over het algemeen denken we dat de kracht van ChatGPT minder ligt bij het schrijven van kant-en-klare teksten, maar meer in het vermogen om structuur en ideeën te genereren.

ChatGPT kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een contentkalender te creëren. Zo gaven we ChatGPT bijvoorbeeld de prompt: “Maak een Linkedin contentkalender voor een strafrecht advocatenkantoor. Ik wil de kalender voor 2023 in tabelvorm, inclusief de datum, post idee en caption.“

4. Laat ChatGPT een opzet voor je blog of social post maken

Wij zetten ChatGPT niet in om een complete tekst te schrijven. Maar de tool kan je wel op ideeën brengen voor een blogartikel of een social post tekst.

Stel ChatGPT een vraag als “Welke vragen hebben mensen over…” of “Welke onderwerpen rondom … zijn populair onder vijftien- tot achttienjarigen?”. Vaak rolt er dan een interessante insteek voor een blogartikel uit.

Vervolgens kan je ChatGPT vragen om een eerste opzet (qua subonderwerpen of tussenkoppen) voor je artikel te maken. Vraag ChatGPT daarvoor iets als het volgende: “Maak in bullet points een opzet voor een artikel met 7 tips om kamerplanten te verzorgen”.

Zo creëer je de voorwaarden om met jouw kennis en kunde een mooie relevante blog te schrijven.

5. Laat de tool los op je e-mailmarketing

Wat kan ChatGPT niet? Ook voor een krachtige onderwerpregel voor mailings kun je de tool om raad vragen. Voer bijvoorbeeld je huidige onderwerpregel in en vraag ChatGPT om alternatieve suggesties.

A/b test vervolgens de onderwerpregels in je e-mail tool en ontdek zo welke mail de hoogste open-rate genereert.

6. Zet ChatGPT in als vertaalhulp

Jazeker, ChatGPT is van vele markten én talen thuis. De tool kent er maar liefst 95 in totaal. Dus als jij graag zonder al te veel moeite je Nederlandse tekst wilt laten vertalen naar het Engels, Chinees, Italiaans of een andere taal, is ChatGPT een handig hulpmiddel.

Zo maken wij inmiddels handig gebruik van ChatGPT in bijvoorbeeld meertalige Google Ads campagnes. Het werkt prettiger dan good old Google Translate omdat je allerlei nuances kan meegeven. Denk aan de structuur van een Google advertentie, zoals “Eindig de beschrijvingsregel 2 altijd met deze [call-to-action]…”

Houd er wel rekening mee dat een écht goede vertaling altijd een menselijke blik nodig heeft. Het liefst laat je daarom je vertaalde advertentie altijd checken door een local.

7. Analyseer je data met ChatGPT

Na al die marketingactiviteiten wil je weten wat de data zegt. Waar je voorheen zelf door Google Analytics struinde om inzichten te verzamelen, export je tegenwoordig eenvoudig je data en vraag je ChatGPT met suggesties te komen.

Het onderstaande filmpje legt je binnen 2 minuten uit hoe je de mooiste inzichten haalt uit je Google Analytics data.

Dus: waarvoor kun je ChatGPT gebruiken als marketeer?

Er zijn nogal wat opties om als marketeer je voordeel te doen met ChatGPT. Zie de tool als een assistent die je werk uit handen kan nemen, maar aan wie je niet meteen het zware denkwerk overlaat.

Laat de tool geen complete webteksten of e-books schrijven. En laat een kritisch oog gaan over alles wat uit de tool rolt. Maar experimenteer en benut zeker alles wat met AI mogelijk is.

Doe met ChatGPT ideeën op voor content, vraag de tool om goede onderwerpregels voor e-mails of laat ChatGPT zoekwoordsuggesties doen. Extra inspiratie is nog nooit zo binnen handbereik geweest!

Samenwerken met Whello

ChatGPT combineren met wat menselijke hulp van marketing professionals met een kritische blik? Dan staat ons 100% menselijke marketingteam voor je klaar. Met échte koffie. Kijk, dát kan ChatGPT je dan weer niet bieden ☕😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute