ChatGPT – je kunt er niet meer omheen. Deze handige AI-robot maakt het leven van vele mensen makkelijker. Ook dat van jou als marketeer. Hoe? Dat vertellen we je graag.
Spoiler: je complete teksten en contentmarketing aan een robot overlaten is geen slim idee. Maar dit zijn 7 manieren waarop ChatGPT jouw marketing wél makkelijker kan maken.
Waarom ChatGPT gebruiken voor je marketing?
Het is geen geheim meer dat ChatGPT de wereld van marketeers op zijn kop heeft gezet. De taalrobot werkt met kunstmatige intelligentie en kan jouw vragen beantwoorden zonder dat je daar zelf allerlei Google-zoekacties aan hoeft te wijden. Handig als je een recept voor pompoensoep zoekt of wilt weten wanneer de Franse revolutie begon. Maar de tool is ook een game-changer voor je werk als marketeer!
AI gaat een steeds grotere rol spelen in ons leven als marketeer. Handig dus om wegwijs te worden in ChatGPT en te ontdekken hoe jij het kunt inzetten. Al is het maar om ermee te experimenteren en zo niet achter te blijven bij je collega-marketeers 😅
Hoe gebruik je ChatGPT in je marketing?
We moeten toegeven: schakel voor goede teksten gewoon een goede copywriter in. En nee, dat zeggen we niet alleen omdat wij steengoede copywriters op ons kantoor hebben zitten. ChatGPT schrijft gewoon niet de lekker leesbare teksten die je zoekt.
Jouw merk is namelijk uniek met een onderscheidend vermogen en identiteit. Hoeveel ChatGPT ook kan, díe perfect passende teksten kan de online tool niet voor je tikken.
Maar je kunt er ook heel veel wél mee. Het is vooral een tool die de voorwaarden creëert voor een beter marketingresultaat. Daarnaast kan het kleine werkzaamheden uit handen nemen en daarmee tijd besparen.
We inspireren je met een aantal ChatGPT toepassingen voor je marketing. Van strategie naar executie 👇
1. Doe marktonderzoek
Geen marketingcampagne zonder goed marktonderzoek. Gelukkig kan ChatGPT je daarin werk uit handen nemen. Zo kun je ChatGPT vragen naar de interesses van je buyer persona, naar je concurrenten of andere informatie over marktontwikkelingen. Zo heb je razendsnel een goede basis voor je volgende campagne.
2. Doe ideeën op voor zoektermen
Kun je wel wat extra ideeën voor zoektermen gebruiken? Dan is ChatGPT de hulp die je zoekt. Je kunt ChatGPT een prompt sturen als “Geef de 5 beste zoekwoorden voor [buyer presona] die zich aan het oriënteren zijn op het kopen van [product]”.
Houd er wel rekening mee dat ChatGPT vaak geen inzicht heeft in de zoekvolumes en de concurrentie op bepaalde zoektermen. Je weet dus niet zeker of je wel een kans hebt op een goede Google-positie voor deze zoektermen. Wij combineren daarom ChatGPT met Google’s keyword planner of SEO tool Semrush.
3. Gebruik ChatGPT om een contentkalender samen te stellen
Over het algemeen denken we dat de kracht van ChatGPT minder ligt bij het schrijven van kant-en-klare teksten, maar meer in het vermogen om structuur en ideeën te genereren.
ChatGPT kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een contentkalender te creëren. Zo gaven we ChatGPT bijvoorbeeld de prompt: “Maak een Linkedin contentkalender voor een strafrecht advocatenkantoor. Ik wil de kalender voor 2023 in tabelvorm, inclusief de datum, post idee en caption.“
4. Laat ChatGPT een opzet voor je blog of social post maken
Wij zetten ChatGPT niet in om een complete tekst te schrijven. Maar de tool kan je wel op ideeën brengen voor een blogartikel of een social post tekst.
Stel ChatGPT een vraag als “Welke vragen hebben mensen over…” of “Welke onderwerpen rondom … zijn populair onder vijftien- tot achttienjarigen?”. Vaak rolt er dan een interessante insteek voor een blogartikel uit.
Vervolgens kan je ChatGPT vragen om een eerste opzet (qua subonderwerpen of tussenkoppen) voor je artikel te maken. Vraag ChatGPT daarvoor iets als het volgende: “Maak in bullet points een opzet voor een artikel met 7 tips om kamerplanten te verzorgen”.
Zo creëer je de voorwaarden om met jouw kennis en kunde een mooie relevante blog te schrijven.
5. Laat de tool los op je e-mailmarketing
Wat kan ChatGPT niet? Ook voor een krachtige onderwerpregel voor mailings kun je de tool om raad vragen. Voer bijvoorbeeld je huidige onderwerpregel in en vraag ChatGPT om alternatieve suggesties.
A/b test vervolgens de onderwerpregels in je e-mail tool en ontdek zo welke mail de hoogste open-rate genereert.
6. Zet ChatGPT in als vertaalhulp
Jazeker, ChatGPT is van vele markten én talen thuis. De tool kent er maar liefst 95 in totaal. Dus als jij graag zonder al te veel moeite je Nederlandse tekst wilt laten vertalen naar het Engels, Chinees, Italiaans of een andere taal, is ChatGPT een handig hulpmiddel.
Zo maken wij inmiddels handig gebruik van ChatGPT in bijvoorbeeld meertalige Google Ads campagnes. Het werkt prettiger dan good old Google Translate omdat je allerlei nuances kan meegeven. Denk aan de structuur van een Google advertentie, zoals “Eindig de beschrijvingsregel 2 altijd met deze [call-to-action]…”
Houd er wel rekening mee dat een écht goede vertaling altijd een menselijke blik nodig heeft. Het liefst laat je daarom je vertaalde advertentie altijd checken door een local.
7. Analyseer je data met ChatGPT
Na al die marketingactiviteiten wil je weten wat de data zegt. Waar je voorheen zelf door Google Analytics struinde om inzichten te verzamelen, export je tegenwoordig eenvoudig je data en vraag je ChatGPT met suggesties te komen.
Het onderstaande filmpje legt je binnen 2 minuten uit hoe je de mooiste inzichten haalt uit je Google Analytics data.
@aiavalanche Have ChatGPT analyze your Google Analytics data for you 🔥 #chatgpthack #chatgptprompts #chatgpt #aitok #sidehustle #ecommerce ♬ original sound - AI Avalanche
Dus: waarvoor kun je ChatGPT gebruiken als marketeer?
Er zijn nogal wat opties om als marketeer je voordeel te doen met ChatGPT. Zie de tool als een assistent die je werk uit handen kan nemen, maar aan wie je niet meteen het zware denkwerk overlaat.
Laat de tool geen complete webteksten of e-books schrijven. En laat een kritisch oog gaan over alles wat uit de tool rolt. Maar experimenteer en benut zeker alles wat met AI mogelijk is.
Doe met ChatGPT ideeën op voor content, vraag de tool om goede onderwerpregels voor e-mails of laat ChatGPT zoekwoordsuggesties doen. Extra inspiratie is nog nooit zo binnen handbereik geweest!
Samenwerken met Whello
ChatGPT combineren met wat menselijke hulp van marketing professionals met een kritische blik? Dan staat ons 100% menselijke marketingteam voor je klaar. Met échte koffie. Kijk, dát kan ChatGPT je dan weer niet bieden ☕😉