Bummer. BrightonSEO gemist? Onze SEO Specialist Tim praat je bij!

BrightonSEO is een tweejaarlijks congres waar marketeers op de hoogte blijven va de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO. Ook wordt er flink ingezoomd op waar o.a. Google, Microsoft en Apple mee bezig zijn. Deze 5 punten mag je niet missen. 

1. AI is niet meer weg te denken uit SEO

Brighton SEO stond bol van de lezingen en discussies over dit onderwerp. Er zijn verschillende manieren hoe je AI kan inzetten als SEO-specialist. Om je FOMO-honger te stillen deel ik hieronder de meest opvallende toepassingen:

  • Zoekmachines gaan ons nog beter begrijpen: AI helpt zoekmachines om de intentie achter zoekopdrachten beter te begrijpen door het analyseren van taalpatronen, zoekgeschiedenis en andere relevante factoren. Reken erop dat jouw zoekresultaten straks nooit meer de plank misslaan en bijna eng nauwkeurig zullen zijn.
  • AI-gedreven keyword research: AI wordt steeds meer gebruikt om keyword research te optimaliseren. Maar ook voor het voorspellen van zoekwoordtrends, wat ervoor gaat zorgen dat jouw contentkalender voortaan altijd spot-on is.
  • Automatisering van SEO Audits met AI: Urenlang je SEO data analyseren om verschillende conclusies te trekken? AI doet hetzelfde werk binnen luttele seconden. Aan jou als SEO-specialist om de prioriteiten te bepalen en acties uit te zetten.
  • Gebruik van AI voor personalisatie: AI wordt ingezet om gepersonaliseerde website ervaringen te creëren door het analyseren van bezoekersgedrag. AI vertaalt al die bezoekersdata binnen no-time naar een concreet advies. Het herkent zelf bezoekersgedrag en kan direct relevante content aanbieden.

Waar in de SEO wereld veel mensen dachten dat dit AI het einde van SEO is, biedt het juist meer mogelijkheden.

2. Van E-A-T naar E-E-A-T

Google heeft sinds de toetreding van AI een nieuwe factor aan E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) toegevoegd: Experience gaat nu ook een belangrijkere factor spelen in de zoekresultaten. Dit gaat over de gebruikerservaring van je bezoekers die meer willen weten over een specifiek onderwerp. Door te kijken naar experience wil Google nog beter content gaan beoordelen en ranken.

Wanneer je E-E-A-T toepast word je voor Google en je doelgroep een expert in je branche. Je kan een E-E-A-T autoriteit worden in jouw branche met deze tips.

  • Als expert heb je bovenal ook een curator rol. Volg trends, geef je mening hierop en deel dit met je publiek.
  • Straal in alles een autoriteit uit. Zorg ervoor dat lezers kunnen doorklikken naar je persoonlijke bio pagina. Met vervolgens ook links naar je social accounts.
  • Met User Generated Content deel je als expert echte verhalen vanuit de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een interviewvideo met klanten of medewerkers.

3. De techniek van je website is nog steeds de basis

Technische SEO is en blijft de basis voor jouw website. In Brighton zijn we het ook weer tegengekomen bij verschillende lezingen. Zo zijn Log Files bestanden die bijhouden welke pagina’s worden gecrawld door Google. Analyseer of jouw belangrijkste pagina’s hier wel in staan en goed gevonden worden door Google.

Zo’n 98% van alle websites worden gebouwd op JavaScript. Het functioneel gebruik van JavaScript kan de prestatie van je website negatief beïnvloeden. Door dit schoon te houden zorg je ervoor dat jouw website optimaal presteert. De meest gemaakte technische fouten:

  • Je sitemap niet up-to-date te houden
  • Te grote en geen geoptimaliseerde JS files op je website te hebben
  • Een gelimiteerd crawl budget hebben voor je website en het niet optimaliseren
  • Een server die niet optimaal presteert

4. SEO is meer dan alleen Google!

Je hoeft het onze SEO specialisten niet meer te vertellen, maar ook op Brighton werd duidelijk dat SEO meer is dan alleen Google. Zoekmachines vind je tegenwoordig in bijna alle apps. Zo waren er verschillende lezingen over hoe je SEO kan inzetten voor:

  • TikTok SEO: Tiktok is hot en is een platform wat veel meer is dan alleen scrollen op je timeline. TikTok kan ook worden ingezet als lucratief SEO kanaal. Het doel: om bij een relevante zoekopdracht bovenaan te komen met je filmpje. Net als we gewend zijn bij Google, zijn hier verschillende factoren voor, zoals je locatie of de bekeken tijd van je video’s. Ook biedt TikTok sinds kort search ads aan, waardoor het mogelijk is om op het platform te adverteren.
  • SEO marketplaces: Platformen als Amazon en Bol.com worden door consumenten steeds vaker gebruikt als zoekmachine om producten te vinden. De rol van deze platformen is door de jaren veranderd van webshop naar platform naar zoekmachine. Met een uitgewerkte SEO marketplaces strategie kun je je bedrijf laten groeien.

5. Future proof SERP

Waar de huidige trends vaak het onderwerp waren, hebben we ook meerdere lezingen over de toekomst bijgewoond. Sinds de introductie van Bard zullen er veel zaken veranderen in het Google SEO-landschap.

  • Influencers beïnvloeden Google: Influencer marketing begint steeds meer invloed te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat 46% een product koopt na dat ze ermee in aanraking zijn gekomen via een influencer. Ook op de zoekresultaten binnen Google zal dit effect hebben.
  • Zorg ervoor dat je contentstrategie gevarieerd is: Scoren met een blog is prima, maar denk ook bij het bepalen van je contentstrategie over verschillende contenttypes: een whitepaper, podcast of een TikTok video. Met AI (Bard) gaat Google namelijk nog uitgebreider naar verschillende bronnen kijken om het beste antwoord te geven op een vraag.

Zo, nu ben je weer bijgepraat over alle perikelen tijdens BrightonSEO 2023. Is jouw SEO strategie klaar voor de toekomst? Doe een check met onze SEO specialisten want die zijn weer helemaal up to date om jouw merk te laten groeien!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute