Bummer. BrightonSEO gemist? Onze SEO Specialist Tim praat je bij!
BrightonSEO is een tweejaarlijks congres waar marketeers op de hoogte blijven va de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO. Ook wordt er flink ingezoomd op waar o.a. Google, Microsoft en Apple mee bezig zijn. Deze 5 punten mag je niet missen.
1. AI is niet meer weg te denken uit SEO
Brighton SEO stond bol van de lezingen en discussies over dit onderwerp. Er zijn verschillende manieren hoe je AI kan inzetten als SEO-specialist. Om je FOMO-honger te stillen deel ik hieronder de meest opvallende toepassingen:
- Zoekmachines gaan ons nog beter begrijpen: AI helpt zoekmachines om de intentie achter zoekopdrachten beter te begrijpen door het analyseren van taalpatronen, zoekgeschiedenis en andere relevante factoren. Reken erop dat jouw zoekresultaten straks nooit meer de plank misslaan en bijna eng nauwkeurig zullen zijn.
- AI-gedreven keyword research: AI wordt steeds meer gebruikt om keyword research te optimaliseren. Maar ook voor het voorspellen van zoekwoordtrends, wat ervoor gaat zorgen dat jouw contentkalender voortaan altijd spot-on is.
- Automatisering van SEO Audits met AI: Urenlang je SEO data analyseren om verschillende conclusies te trekken? AI doet hetzelfde werk binnen luttele seconden. Aan jou als SEO-specialist om de prioriteiten te bepalen en acties uit te zetten.
- Gebruik van AI voor personalisatie: AI wordt ingezet om gepersonaliseerde website ervaringen te creëren door het analyseren van bezoekersgedrag. AI vertaalt al die bezoekersdata binnen no-time naar een concreet advies. Het herkent zelf bezoekersgedrag en kan direct relevante content aanbieden.
Waar in de SEO wereld veel mensen dachten dat dit AI het einde van SEO is, biedt het juist meer mogelijkheden.
2. Van E-A-T naar E-E-A-T
Google heeft sinds de toetreding van AI een nieuwe factor aan E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) toegevoegd: Experience gaat nu ook een belangrijkere factor spelen in de zoekresultaten. Dit gaat over de gebruikerservaring van je bezoekers die meer willen weten over een specifiek onderwerp. Door te kijken naar experience wil Google nog beter content gaan beoordelen en ranken.
Wanneer je E-E-A-T toepast word je voor Google en je doelgroep een expert in je branche. Je kan een E-E-A-T autoriteit worden in jouw branche met deze tips.
- Als expert heb je bovenal ook een curator rol. Volg trends, geef je mening hierop en deel dit met je publiek.
- Straal in alles een autoriteit uit. Zorg ervoor dat lezers kunnen doorklikken naar je persoonlijke bio pagina. Met vervolgens ook links naar je social accounts.
- Met User Generated Content deel je als expert echte verhalen vanuit de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een interviewvideo met klanten of medewerkers.
3. De techniek van je website is nog steeds de basis
Technische SEO is en blijft de basis voor jouw website. In Brighton zijn we het ook weer tegengekomen bij verschillende lezingen. Zo zijn Log Files bestanden die bijhouden welke pagina’s worden gecrawld door Google. Analyseer of jouw belangrijkste pagina’s hier wel in staan en goed gevonden worden door Google.
Zo’n 98% van alle websites worden gebouwd op JavaScript. Het functioneel gebruik van JavaScript kan de prestatie van je website negatief beïnvloeden. Door dit schoon te houden zorg je ervoor dat jouw website optimaal presteert. De meest gemaakte technische fouten:
- Je sitemap niet up-to-date te houden
- Te grote en geen geoptimaliseerde JS files op je website te hebben
- Een gelimiteerd crawl budget hebben voor je website en het niet optimaliseren
- Een server die niet optimaal presteert
4. SEO is meer dan alleen Google!
Je hoeft het onze SEO specialisten niet meer te vertellen, maar ook op Brighton werd duidelijk dat SEO meer is dan alleen Google. Zoekmachines vind je tegenwoordig in bijna alle apps. Zo waren er verschillende lezingen over hoe je SEO kan inzetten voor:
- TikTok SEO: Tiktok is hot en is een platform wat veel meer is dan alleen scrollen op je timeline. TikTok kan ook worden ingezet als lucratief SEO kanaal. Het doel: om bij een relevante zoekopdracht bovenaan te komen met je filmpje. Net als we gewend zijn bij Google, zijn hier verschillende factoren voor, zoals je locatie of de bekeken tijd van je video’s. Ook biedt TikTok sinds kort search ads aan, waardoor het mogelijk is om op het platform te adverteren.
- SEO marketplaces: Platformen als Amazon en Bol.com worden door consumenten steeds vaker gebruikt als zoekmachine om producten te vinden. De rol van deze platformen is door de jaren veranderd van webshop naar platform naar zoekmachine. Met een uitgewerkte SEO marketplaces strategie kun je je bedrijf laten groeien.
5. Future proof SERP
Waar de huidige trends vaak het onderwerp waren, hebben we ook meerdere lezingen over de toekomst bijgewoond. Sinds de introductie van Bard zullen er veel zaken veranderen in het Google SEO-landschap.
- Influencers beïnvloeden Google: Influencer marketing begint steeds meer invloed te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat 46% een product koopt na dat ze ermee in aanraking zijn gekomen via een influencer. Ook op de zoekresultaten binnen Google zal dit effect hebben.
- Zorg ervoor dat je contentstrategie gevarieerd is: Scoren met een blog is prima, maar denk ook bij het bepalen van je contentstrategie over verschillende contenttypes: een whitepaper, podcast of een TikTok video. Met AI (Bard) gaat Google namelijk nog uitgebreider naar verschillende bronnen kijken om het beste antwoord te geven op een vraag.
Zo, nu ben je weer bijgepraat over alle perikelen tijdens BrightonSEO 2023. Is jouw SEO strategie klaar voor de toekomst? Doe een check met onze SEO specialisten want die zijn weer helemaal up to date om jouw merk te laten groeien!