Het SEO landschap verandert continu, daarop was het afgelopen jaar geen uitzondering. We hadden voor 2023 een lijst met wel tientallen tips kunnen opstellen. Ik kies er echter voor om te concentreren op onze top 7 tips voor je SEO strategie in 2023.

1. Maak je website Google Discover-vriendelijk

Google Discover is een nieuwsfeed die op de startpagina van de zoekmachine verschijnt. Het toont de laatste nieuwsberichten op basis van je voorkeuren en interesses. Google Discover wint snel aan populariteit onder Google gebruikers. Dus een cruciale SEO-tactiek voor 2023.

Door je website Google Discover-vriendelijk te maken, kun je in contact komen met potentiële klanten en je websiteverkeer aanzienlijk verhogen. Hier enkele tips om je website Google Discover-vriendelijk te maken:

  • Gebruik van emotie in titels verhoogt de kans dat je artikel door Google wordt meegenomen in de nieuwsfeed. Voorbeeld: ’12 boeken die iedereen eens in zijn leven zou moeten lezen.’
  • Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen. Deze krijgen namelijk een prominente plek in Google Discover, dus besteed daar aandacht aan.
  • Gebruik video’s in je artikelen. Artikelen met video maken het verschil en worden sneller opgepakt in Google Discover.
  • Google discover wordt grotendeels op mobile gelezen, overweeg daarom je pagina’s te laden met Google’s Accelerated Mobile Pages (AMP).

2. Featured snippets zijn belangrijker dan ooit

Als onderdeel van je SEO strategie voor 2023, zou je featured snippets moeten meenemen, aangezien deze steeds vaker bovenaan de pagina’s met zoekresultaten verschijnen. Google-snippets voorzien de gebruikers van een completere antwoord. De featured snippets krijgen van Google steeds meer ruimte in de zoekresultaten en kunnen daardoor veel extra bezoekers naar je website trekken.

Hier zijn enkele tips voor de optimalisatie van featured snippets.

  • Analyseer tijdens je zoekwoordonderzoek ook de vragen die gebruikers stellen.
  • Gebruik de omgekeerde piramide structuur: Zet de cruciale informatie direct bovenaan.
  • Volg het ideale aantal woorden voor featured snippets, dat is ongeveer 40-50 woorden.
  • Last but not least, het opnemen van een rubriek voor vragen en antwoorden (FAQs) kan ook helpen om te ranken tussen Google’s snippets.

3. Concentreer je op de Core Web Vitals

Met Google’s Core Web Vitals houdt je de gebruikerservaring van je website op een hoog niveau. Dit is een van de fundamentele SEO-technieken waarop je in 2023 moet concentreren. Google blijft steeds updates uitrollen die websites met een goede gebruikerservaring beloont.

Er zijn drie belangrijke Core Web Vitals onderdelen.

Largest contentful paint (LCP)
Dit meet hoe snel een webpagina laadt. Het geeft aan hoe lang het duurt voordat de content van een website is geladen. Google beschouwt paginasnelheid als een cruciaal onderdeel van de gebruikerservaring.

De laadsnelheid van je website kan beïnvloed worden door te grote afbeeldingen, illustraties en plugins die je gebruikt. Voordat je bijvoorbeeld afbeeldingen op je website upload, kan je ze comprimeren met behulp van een compressietool.

First input delay (FID)
De first input delay is de hoeveelheid tijd die een bezoeker nodig heeft om de interactieve delen van je website te zien, zoals een scroll of een leadformulier. De gebruikerservaring kan worden verpest door het lang laden van interactieve elementen op je website.

Cumulative layout shift (CLS)
Cumulative layout shift verwijst naar de instabiliteit van website-elementen. Een layout die op bepaalde laptop formaten niet goed uitlijnt, of formulier die gedeeltelijk wegvalt. Dit kan belemmeringen creëren in de gebruikerservaring. Neem contact op met je webbouwer als je fouten ontdekt, want het kan impact hebben op je Google resultaten.

4. Inspelen op de zoekintentie

Sinds de BERT-algoritme update richt Google’s AI zich steeds meer op de ‘search intent’. Het betekent dat je aandacht moet besteden aan het begrijpen van de intentie van de gebruiker. Google’s AI-gestuurde systeem richt zich namelijk veel meer op onderwerpen in plaats van individuele woorden.

Hoe kan je jouw pagina’s optimaliseren op de zoekintentie?
Volgens het BERT-algoritme moet de content zo worden geschreven dat het de intentie van de gebruiker beantwoord. Houd dus tijdens het schrijven rekening met de volgende zaken.

  • Gebruik een keyword tool zoals Answer the public om aanverwante vragen te ontdekken en daardoor de zoekintentie beter te begrijpen.
  • Korte en compacte inhoud: Vermijd onnodige en versterkende woorden. Probeer een duidelijk antwoord te geven (volgens de omgekeerde piramide) om aan de zoekintentie te voldoen.
  • Beantwoord de zoekintentie met on-page SEO: Dit betekent het optimaliseren van de metabeschrijving, titeltag, en headers.
  • Gebruik begrijpelijke taal: Niet iedereen begrijpt jouw vaktermen, dus verplaats je in de doelgroep en gebruik voor hen begrijpbare taal.

5. AI inzetten als tool voor je SEO

Er is de laatste tijd veel discussie geweest over hoe AI zo snel content zal genereren dat de hoeveelheid nutteloze spamachtige inhoud wereldwijd zal toenemen. AI gaat echter niet alleen over technologie die alles overneemt, het gaat meer over hoe je het inzet als tool.

Werken met AI voor SEO is als een designer die met Photoshop werkt. Het is een hulpmiddel om een betere output te krijgen. Hieronder onze tips om AI in te zetten als een tool voor je SEO.

Analyseer de kwaliteit van je blogposts
Vergeet al die ouderwetse tools die je vertellen dat je een tekst een aantal keer moet vullen met zoekwoorden. Deze spammy aanpak helpt je niet om hoog op de resultatenpagina’s van Google te blijven.

Richt je in plaats daarvan op het gebruik van AI om de kwaliteit van je inhoud te analyseren. Meer diepte creëren in een tekst wordt ook wel ‘semantic SEO’ genoemd.

Tools zoals de Keyword Magic Tool van Semrush helpen je bij het identificeren van aanverwante onderwerpen die horen rondom je focus zoekwoord. Vervolgens kan je je concentreren op het verrijken van je content met deze aanverwante onderwerpen.

Genereer aantrekkelijke titels
Het maken van geweldige titels is een kunst. Kunstmatige intelligentie kan je inspireren met nieuwe ideeën en je helpen titels te creëren waarop vaker wordt geklikt. De combinatie van AI en je eigen creativiteit zorgt voor winnende SEO titels.

Gebruik bijvoorbeeld Chat GPT en vraag de AI om verschillende titels rondom je zoekwoord te bedenken.

Chat GPT

Creëer sneller betere SEO-content
Ja, je kunt AI gebruiken om snel content te maken. Maar hoe wordt het ook goede content? Door de intentie van de zoeker te begrijpen (search intent), kun je content maken die sneller hoog scoort in Google. Het gaat niet om ‘keyword stuffing’ (tekst volstoppen met zoekwoorden). Het gaat erom je doelgroep te kennen en te ontdekken wat ze naar zoeken. En hierbij kan kunstmatige intelligentie geweldig helpen.

Probeer bijvoorbeeld de keyword prediction tool van KeyWI om inzicht te krijgen in relevante aanverwante zoekwoorden.

6. Kwalitatieve backlinks blijven belangrijk

Linkbuilding blijft een van de kritische succesfactoren die door Google wordt gebruikt om pagina’s te rangschikken. Het fungeert als een testimonial waarmee Google de kwaliteit van je content beoordeelt en deze bovenaan de zoekresultaten plaatst.

In 2023 gaan hoogwaardige backlinks een enorm verschil maken. In december 2022 heeft Google namelijk opnieuw een Link Spam Update uitgerold die websites met twijfelachtige backlinks afstraft.

Tegenwoordig kun je dus geen succesvolle SEO-strategie hebben zonder kwalitatieve backlinks naar je website. De verwijzende sites moeten het liefst gerenommeerde autoriteiten zijn in jouw nichemarkt.

Een aantal handige tips voor het bouwen van kwalitatieve backlinks

  • Bouw relaties op met andere bedrijven in jouw niche en neem contact op met verschillende website eigenaren voor backlinks naar je website.
  • Guestbloggen is een mooie manier om je kennis te delen op andere websites, en zo ook een backlink terug te verdienen.
  • Voer een concurrentieanalyse uit om te zien waar je concurrenten backlinks hebben en ontdek zo nieuwe backlink-mogelijkheden.
  • Veel bloggers verdienen hun brood met het schrijven van reviews voor verschillende producten en diensten. Neem daarom contact op met een blogger om een testimonial over jou te laten schrijven met een backlink.

7. Voer regelmatig SEO-audits uit

Een SEO-audit is de basis om je uiteindelijke doel te bereiken. Het helpt je om elke technische fout op je pagina’s op te sporen. Kleine fouten op webpagina’s vallen namelijk vaak niet op. Dit soort fouten belemmeren echter de bezoekerservaring. Ondanks sterke content zal een bezoeker bijvoorbeeld niet wachten op een langzaam ladende pagina door een zware afbeelding.

Je kunt daarom beter periodiek audits uitvoeren op je website. Door de audit steeds opnieuw te doen, kun je jouw pagina’s vrijhouden van dit soort fouten.

Tip: Maak tegelijkertijd van het moment ook gebruik om interne links toe te voegen naar andere relevante pagina’s. Zoals dit – Neem snel contact op en laat een SEO audit uitvoeren door de SEO specialisten bij SEO bureau Whello 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Nasser Al Kamouchi

    Bekijk onze laatste case

    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    Spot-on B2B webshop – Groenendijk Licht

    , , , ,

    Spot-on B2B-webshop Voor Groenendijk Licht Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt – figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze…

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In it to win it met Women Win Women Win is een echte gamechanger. In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast…

    Meer details

    +180% meer traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    AFIP gaat ‘hart’ Een kloppende website met een maatschappelijk doel Stichting AFIP heeft hart voor het hart. Het platform is in 2016 opgericht door Prof. Dr. Bianca Brundel (VUmc, Amsterdam) en Prof. Dr. Natasja de Groot (EMC,…

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    “Think global, act local” strategie voor een SaaS scale-up Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. Dankzij realtime informatie over vruchtbaarheid, gezondheid, voeding en locatie weet een boer precies welke koe…

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Tijd voor een feestje Succes met Google Shopping Ads Daily Style is een webshop met feestartikelen, maar ze hadden zelf weinig reden om slingers op te hangen. In de zomer waren ze namelijk overgestapt van Magento 1…

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Nieuwe merkidentiteit voor Unite-X

    , , , , ,

    Top-notch safety software van Unite-X in de markt zetten Merkstrategie en nieuwe website Unite-X helpt bedrijven in de chemische industrie bij het optimaliseren van processen. Met je Operational Safety Excellence (OSE) op orde haal je het maximale…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Een nieuwe website voor 2 verschillende doelgroepen Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. Dat doen ze door persoonlijke oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen. Functionaliteit, duurzaamheid en een praktisch ontwerp…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute