Het SEO landschap is vol van veranderingen. De laatste jaren blijven er veranderingen komen waarop jij moet op kunnen inspelen. We hadden voor 2023 een lijst met wel tientallen tips kunnen opstellen. En de lijst hadden we voor 2024 wel kunnen verdubbelen. Toch kies ik er voor om focus te houden en deze 10 tips voor jouw SEO strategie in 2024 met je te delen.

1. Wees klaar Google Search Generative Experience

Google is klaar voor de concurrentiestrijd met Microsoft. In 2023 lanceerde Google eerst Bard en daarna hun gamechanger: Gemini. Een AI die nog sneller en accurater antwoord kan geven op jouw hulpvraag. Deze innovatie zorgt voor veel verandering in het huidige Google. De SERP die wij nu kennen zal hierdoor voor altijd veranderen. En dat kan ook van invloed zijn op jouw SEO resultaten.

Je kunt jezelf wel voorbereiden op de toekomst door:

  • Zorg ervoor dat je E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoriteit en Trustworthiness) op je website aanwezig is.
  • Verbeter je gebruikservaring van je website om sneller in de SGE te worden opgenomen.
  • Duik dieper in je focuszoekwoorden: wat is de intentie, relevantie en waar plaats je je zoekwoord in de marketing funnel.
  • Herschrijf je meta beschrijvingen om jezelf te onderscheiden tussen je concurrentie
Search Generative Experience

2. Focus je op zichtbaarheid in de SERP

Het kan je opgevallen zijn dat je impressies dalen, terwijl je rankings niet zijn veranderd. In de wereld van SEO is dit vraagstuk vaker voorbij gekomen. De eerste conclusie is geheel duidelijk: je alleen maar focussen op je positie binnen Google gaat niet meer voldoende zijn.

In 2024 moet jij je meer gaan focussen op het aandeel van zoekzichtbaarheid. Hiermee komt de nadruk op jouw content te liggen. Door de komst van SGE wordt de ruimte in de SERP meer competitiever. Minder ruimte, voor meer content. Daarom is het belangrijk dat jij de volgende acties onderneemt:

  • Optimaliseer voor de SERP (Search Enigne Results Page) en dat je content hierop aanpast.
  • Identificeer zoekwoorden die een kans hebben om op de eerste vouw te verschijnen. Beoordeel de rangschikking van directe concurrenten en verfijn je inhoud/strategie om effectiever te concurreren.
Google SERP 2024

3. Concentreer je op de Core Web Vitals

Met Google’s Core Web Vitals houdt je de gebruikerservaring van je website op een hoog niveau. Dit is een van de fundamentele SEO-technieken waarop je in 2024 moet concentreren. Google blijft steeds updates uitrollen die websites met een goede gebruikerservaring beloont.

Er zijn drie belangrijke Core Web Vitals onderdelen.

Largest contentful paint (LCP)
Dit meet hoe snel een webpagina laadt. Het geeft aan hoe lang het duurt voordat de content van een website is geladen. Google beschouwt paginasnelheid als een cruciaal onderdeel van de gebruikerservaring.

De laadsnelheid van je website kan beïnvloed worden door te grote afbeeldingen, illustraties en plugins die je gebruikt. Voordat je bijvoorbeeld afbeeldingen op je website upload, kan je ze comprimeren met behulp van een compressietool.

First input delay (FID)
De first input delay is de hoeveelheid tijd die een bezoeker nodig heeft om de interactieve delen van je website te zien, zoals een scroll of een leadformulier. De gebruikerservaring kan worden verpest door het lang laden van interactieve elementen op je website.

Cumulative layout shift (CLS)
Cumulative layout shift verwijst naar de instabiliteit van website-elementen. Een layout die op bepaalde laptop formaten niet goed uitlijnt, of formulier die gedeeltelijk wegvalt. Dit kan belemmeringen creëren in de gebruikerservaring. Neem contact op met je webbouwer als je fouten ontdekt, want het kan impact hebben op je Google resultaten.

4. Inspelen op de zoekintentie

Sinds de BERT-algoritme update richt Google’s AI zich steeds meer op de ‘search intent’. Het betekent dat je aandacht moet besteden aan het begrijpen van de intentie van de gebruiker. Google’s AI-gestuurde systeem richt zich namelijk veel meer op onderwerpen in plaats van individuele woorden.

Hoe kan je jouw pagina’s optimaliseren op de zoekintentie?
Volgens het BERT-algoritme moet de content zo worden geschreven dat het de intentie van de gebruiker beantwoord. Houd dus tijdens het schrijven rekening met de volgende zaken.

  • Gebruik een keyword tool zoals Answer the public om aanverwante vragen te ontdekken en daardoor de zoekintentie beter te begrijpen.
  • Korte en compacte inhoud: Vermijd onnodige en versterkende woorden. Probeer een duidelijk antwoord te geven (volgens de omgekeerde piramide) om aan de zoekintentie te voldoen.
  • Beantwoord de zoekintentie met on-page SEO: Dit betekent het optimaliseren van de metabeschrijving, titeltag, en headers.
  • Gebruik begrijpelijke taal: Niet iedereen begrijpt jouw vaktermen, dus verplaats je in de doelgroep en gebruik voor hen begrijpbare taal.

5. AI inzetten om efficiënter te werk te gaan

Er is de laatste tijd veel discussie geweest over hoe AI zo snel content zal genereren dat de hoeveelheid nutteloze spamachtige inhoud wereldwijd zal toenemen. AI gaat echter niet alleen over technologie die alles overneemt, het gaat meer over hoe je het inzet als tool.

Werken met AI voor SEO is als een designer die met Photoshop werkt. Het is een hulpmiddel om een betere output te krijgen. Hieronder onze tips om AI in te zetten als een tool voor je SEO.

Analyseer de kwaliteit van je blogposts
Vergeet al die ouderwetse tools die je vertellen dat je een tekst een aantal keer moet vullen met zoekwoorden. Deze spammy aanpak helpt je niet om hoog op de resultatenpagina’s van Google te blijven.

Richt je in plaats daarvan op het gebruik van AI om de kwaliteit van je inhoud te analyseren. Meer diepte creëren in een tekst wordt ook wel ‘semantic SEO’ genoemd.

Tools zoals de Keyword Magic Tool van Semrush helpen je bij het identificeren van aanverwante onderwerpen die horen rondom je focus zoekwoord. Vervolgens kan je je concentreren op het verrijken van je content met deze aanverwante onderwerpen.

Maak een content gap analyse

Met behulp van AI kun je 1 uur werk verzetten in 10 minuten. ChatGPT is je beste assistent hierin. Laat hem je content vergelijken met die van de top 5 binnen Google. Implementeer deze adviezen en ga voor resultaat. Om op deze manier aan de slag te gaan met jouw “gaps”, zorg je ervoor dat je organisch gaat groeien.

Genereer aantrekkelijke titels
Het maken van geweldige titels is een kunst. Kunstmatige intelligentie kan je inspireren met nieuwe ideeën en je helpen titels te creëren waarop vaker wordt geklikt. De combinatie van AI en je eigen creativiteit zorgt voor winnende SEO titels.

Gebruik bijvoorbeeld Chat GPT en vraag de AI om verschillende titels rondom je zoekwoord te bedenken.

Creëer sneller betere SEO-content
Ja, je kunt AI gebruiken om snel content te maken. Maar hoe wordt het ook goede content? Door de intentie van de zoeker te begrijpen (search intent), kun je content maken die sneller hoog scoort in Google. Het gaat niet om ‘keyword stuffing’ (tekst volstoppen met zoekwoorden). Het gaat erom je doelgroep te kennen en te ontdekken wat ze naar zoeken. En hierbij kan kunstmatige intelligentie geweldig helpen.

Probeer bijvoorbeeld de keyword prediction tool van KeyWI om inzicht te krijgen in relevante aanverwante zoekwoorden.

6. Kwalitatieve backlinks blijven belangrijk

Linkbuilding blijft een van de kritische succesfactoren die door Google wordt gebruikt om pagina’s te rangschikken. Het fungeert als een testimonial waarmee Google de kwaliteit van je content beoordeelt en deze bovenaan de zoekresultaten plaatst.

In 2023 gaan hoogwaardige backlinks een enorm verschil maken. In december 2022 heeft Google namelijk opnieuw een Link Spam Update uitgerold die websites met twijfelachtige backlinks afstraft.

Tegenwoordig kun je dus geen succesvolle SEO-strategie hebben zonder kwalitatieve backlinks naar je website. De verwijzende sites moeten het liefst gerenommeerde autoriteiten zijn in jouw nichemarkt.

Een aantal handige tips voor het bouwen van kwalitatieve backlinks

  • Bouw relaties op met andere bedrijven in jouw niche en neem contact op met verschillende website eigenaren voor backlinks naar je website.
  • Guestbloggen is een mooie manier om je kennis te delen op andere websites, en zo ook een backlink terug te verdienen.
  • Voer een concurrentieanalyse uit om te zien waar je concurrenten backlinks hebben en ontdek zo nieuwe backlink-mogelijkheden.
  • Veel bloggers verdienen hun brood met het schrijven van reviews voor verschillende producten en diensten. Neem daarom contact op met een blogger om een testimonial over jou te laten schrijven met een backlink.

7. Voer regelmatig SEO-audits uit

Een SEO-audit is de basis om je uiteindelijke doel te bereiken. Het helpt je om elke technische fout op je pagina’s op te sporen. Kleine fouten op webpagina’s vallen namelijk vaak niet op. Dit soort fouten belemmeren echter de bezoekerservaring. Ondanks sterke content zal een bezoeker bijvoorbeeld niet wachten op een langzaam ladende pagina door een zware afbeelding.

Je kunt daarom beter periodiek audits uitvoeren op je website om jouw technische SEO op peil te houden. Door de audit steeds opnieuw te doen, kun je jouw pagina’s vrijhouden van dit soort fouten.

8. Maak E-E-A-T niet je nieuwe obsessie

Dit kan wat tegenstrijdig zijn, maar maak E-E-A-T niet je obsessie. Met de opkomst van AI content blijft het een belangrijke factor. Alleen blijft de focus voorlopig nog wel op de inhoud liggen. Het is ook erg lastig om je E-E-A-T score te verbeteren. Hier gaat veel tijd inzitten en weinig directe impact opleveren.

Je kunt veel meer impact maken met je content door:

  • Identificeer waar het je huidige content aan ontbreekt. Dit moet je niet alleen aanvullen, maar nog beter maken dan je concurrentie.
  • Voeg meer Rich content toe. Verrijk je content met een aansprekende afbeelding of een infographic.
  • Maak impact met video marketing en de essentie nog beter laten begrijpen door je doelgroep.

Extra tip: Verbreed je kanalen met Google shopping

Zeker op het gebied van E-commerce SEO is Google Shopping een belangrijk kanaal. Je producten zijn meer aanwezig op Google wat kan leiden tot meer omzet. Ook speel je met een geoptimaliseerde shopping strategie in op de SERP. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van jouw merk nog groter.

Bij het instellen van je shopping campagnes is het belangrijk dat je ook kritisch kijkt naar je afbeeldingen. Met de integratie van Google Lens worden je afbeeldingen nog belangrijker.

Maak tegelijkertijd van het moment ook gebruik om interne links toe te voegen naar andere relevante pagina’s. Zoals dit – Neem snel contact op en laat een SEO audit uitvoeren door de SEO specialisten bij SEO bureau Whello 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute