Het SEO landschap is vol van veranderingen. De laatste jaren blijven er veranderingen komen waarop jij moet op kunnen inspelen. We hadden voor 2023 een lijst met wel tientallen tips kunnen opstellen. En de lijst hadden we voor 2024 wel kunnen verdubbelen. Toch kies ik er voor om focus te houden en deze 10 tips voor jouw SEO strategie in 2024 met je te delen.
1. Wees klaar voor Google Search Generative Experience
Google is klaar voor de concurrentiestrijd met Microsoft. In 2023 lanceerde Google eerst Bard en daarna hun gamechanger: Gemini. Een AI die nog sneller en accurater antwoord kan geven op jouw hulpvraag. Deze innovatie zorgt voor veel verandering in het huidige Google. De SERP die wij nu kennen zal hierdoor voor altijd veranderen. En dat kan ook van invloed zijn op jouw SEO resultaten.
Je kunt jezelf wel voorbereiden op de toekomst door:
- Zorg ervoor dat je E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoriteit en Trustworthiness) op je website aanwezig is. We schreven eerder hierover in ons artikel over BrightonSEO.
- Verbeter je gebruikservaring van je website om sneller in de SGE te worden opgenomen.
- Duik dieper in je focuszoekwoorden: wat is de intentie, relevantie en waar plaats je je zoekwoord in de marketing funnel.
- Herschrijf je meta beschrijvingen om jezelf te onderscheiden tussen je concurrentie
2. Focus je op zichtbaarheid in de SERP
Het kan je opgevallen zijn dat je impressies dalen, terwijl je rankings niet zijn veranderd. In de wereld van SEO is dit vraagstuk vaker voorbij gekomen. De eerste conclusie is geheel duidelijk: je alleen maar focussen op je positie binnen Google gaat niet meer voldoende zijn.
In 2024 moet jij je meer gaan focussen op het aandeel van zoekzichtbaarheid. Hiermee komt de nadruk op jouw content te liggen. Door de komst van SGE wordt de ruimte in de SERP meer competitiever. Minder ruimte, voor meer content. Daarom is het belangrijk dat jij de volgende acties onderneemt:
- Optimaliseer voor de SERP (Search Enigne Results Page) en dat je content hierop aanpast.
- Identificeer zoekwoorden die een kans hebben om op de eerste vouw te verschijnen. Beoordeel de rangschikking van directe concurrenten en verfijn je inhoud/strategie om effectiever te concurreren.
3. Concentreer je op de Core Web Vitals
Met Google’s Core Web Vitals houdt je de gebruikerservaring van je website op een hoog niveau. Dit is een van de fundamentele SEO-technieken waarop je in 2024 moet concentreren. Google blijft steeds updates uitrollen die websites met een goede gebruikerservaring beloont.
Er zijn drie belangrijke Core Web Vitals onderdelen.
Largest contentful paint (LCP)
Dit meet hoe snel een webpagina laadt. Het geeft aan hoe lang het duurt voordat de content van een website is geladen. Google beschouwt paginasnelheid als een cruciaal onderdeel van de gebruikerservaring.
De laadsnelheid van je website kan beïnvloed worden door te grote afbeeldingen, illustraties en plugins die je gebruikt. Voordat je bijvoorbeeld afbeeldingen op je website upload, kan je ze comprimeren met behulp van een compressietool.
First input delay (FID)
De first input delay is de hoeveelheid tijd die een bezoeker nodig heeft om de interactieve delen van je website te zien, zoals een scroll of een leadformulier. De gebruikerservaring kan worden verpest door het lang laden van interactieve elementen op je website.
Cumulative layout shift (CLS)
Cumulative layout shift verwijst naar de instabiliteit van website-elementen. Een layout die op bepaalde laptop formaten niet goed uitlijnt, of formulier die gedeeltelijk wegvalt. Dit kan belemmeringen creëren in de gebruikerservaring. Neem contact op met je webbouwer als je fouten ontdekt, want het kan impact hebben op je Google resultaten.
4. Inspelen op de zoekintentie
Sinds de BERT-algoritme update richt Google’s AI zich steeds meer op de ‘search intent’. Het betekent dat je aandacht moet besteden aan het begrijpen van de intentie van de gebruiker. Google’s AI-gestuurde systeem richt zich namelijk veel meer op onderwerpen in plaats van individuele woorden.
Hoe kan je jouw pagina’s optimaliseren op de zoekintentie?
Volgens het BERT-algoritme moet de content zo worden geschreven dat het de intentie van de gebruiker beantwoord. Houd dus tijdens het schrijven rekening met de volgende zaken.
- Gebruik een keyword tool zoals Answer the public om aanverwante vragen te ontdekken en daardoor de zoekintentie beter te begrijpen.
- Korte en compacte inhoud: Vermijd onnodige en versterkende woorden. Probeer een duidelijk antwoord te geven (volgens de omgekeerde piramide) om aan de zoekintentie te voldoen.
- Beantwoord de zoekintentie met on-page SEO: Dit betekent het optimaliseren van de metabeschrijving, titeltag, en headers.
- Gebruik begrijpelijke taal: Niet iedereen begrijpt jouw vaktermen, dus verplaats je in de doelgroep en gebruik voor hen begrijpbare taal.
5. AI inzetten om efficiënter te werk te gaan
Er is de laatste tijd veel discussie geweest over hoe AI zo snel content zal genereren dat de hoeveelheid nutteloze spamachtige inhoud wereldwijd zal toenemen. AI gaat echter niet alleen over technologie die alles overneemt, het gaat meer over hoe je het inzet als tool.
Werken met AI voor SEO is als een designer die met Photoshop werkt. Het is een hulpmiddel om een betere output te krijgen. Hieronder onze tips om AI in te zetten als een tool voor je SEO.
Analyseer de kwaliteit van je blogposts
Vergeet al die ouderwetse tools die je vertellen dat je een tekst een aantal keer moet vullen met zoekwoorden. Deze spammy aanpak helpt je niet om hoog op de resultatenpagina’s van Google te blijven.
Richt je in plaats daarvan op het gebruik van AI om de kwaliteit van je inhoud te analyseren. Meer diepte creëren in een tekst wordt ook wel ‘semantic SEO’ genoemd.
Tools zoals de Keyword Magic Tool van Semrush helpen je bij het identificeren van aanverwante onderwerpen die horen rondom je focus zoekwoord. Vervolgens kan je je concentreren op het verrijken van je content met deze aanverwante onderwerpen.
Maak een content gap analyse
Met behulp van AI kun je 1 uur werk verzetten in 10 minuten. ChatGPT is je beste assistent hierin. Laat hem je content vergelijken met die van de top 5 binnen Google. Implementeer deze adviezen en ga voor resultaat. Om op deze manier aan de slag te gaan met jouw “gaps”, zorg je ervoor dat je organisch gaat groeien.
Genereer aantrekkelijke titels
Het maken van geweldige titels is een kunst. Kunstmatige intelligentie kan je inspireren met nieuwe ideeën en je helpen titels te creëren waarop vaker wordt geklikt. De combinatie van AI en je eigen creativiteit zorgt voor winnende SEO titels.
Gebruik bijvoorbeeld Chat GPT en vraag de AI om verschillende titels rondom je zoekwoord te bedenken.
Creëer sneller betere SEO-content
Ja, je kunt AI gebruiken om snel content te maken. Maar hoe wordt het ook goede content? Door de intentie van de zoeker te begrijpen (search intent), kun je content maken die sneller hoog scoort in Google. Het gaat niet om ‘keyword stuffing’ (tekst volstoppen met zoekwoorden). Het gaat erom je doelgroep te kennen en te ontdekken wat ze naar zoeken. En hierbij kan kunstmatige intelligentie geweldig helpen.
Probeer bijvoorbeeld de keyword prediction tool van KeyWI om inzicht te krijgen in relevante aanverwante zoekwoorden.
6. Kwalitatieve backlinks blijven belangrijk
Linkbuilding blijft een van de kritische succesfactoren die door Google wordt gebruikt om pagina’s te rangschikken. Het fungeert als een testimonial waarmee Google de kwaliteit van je content beoordeelt en deze bovenaan de zoekresultaten plaatst.
Ook in 2024 gaan hoogwaardige backlinks een enorm verschil maken. Vrijwel elk jaar rolt Google namelijk een grote Spam Update uit die websites met twijfelachtige backlinks afstraft.
Tegenwoordig kun je dus geen succesvolle SEO-strategie hebben zonder kwalitatieve backlinks naar je website. De verwijzende sites moeten het liefst gerenommeerde autoriteiten zijn in jouw nichemarkt.
Een aantal handige tips voor het bouwen van kwalitatieve backlinks
- Bouw relaties op met andere bedrijven in jouw niche en neem contact op met verschillende website eigenaren voor backlinks naar je website.
- Guestbloggen is een mooie manier om je kennis te delen op andere websites, en zo ook een backlink terug te verdienen.
- Voer een concurrentieanalyse uit om te zien waar je concurrenten backlinks hebben en ontdek zo nieuwe backlink-mogelijkheden.
- Veel bloggers verdienen hun brood met het schrijven van reviews voor verschillende producten en diensten. Neem daarom contact op met een blogger om een testimonial over jou te laten schrijven met een backlink.
7. Voer regelmatig SEO-audits uit
Een SEO-audit is de basis om je uiteindelijke doel te bereiken. Het helpt je om elke technische fout op je pagina’s op te sporen. Kleine fouten op webpagina’s vallen namelijk vaak niet op. Dit soort fouten belemmeren echter de bezoekerservaring. Ondanks sterke content zal een bezoeker bijvoorbeeld niet wachten op een langzaam ladende pagina door een zware afbeelding.
Je kunt daarom beter periodiek audits uitvoeren op je website om jouw technische SEO op peil te houden. Door de audit steeds opnieuw te doen, kun je jouw pagina’s vrijhouden van dit soort fouten.
8. Maak E-E-A-T niet je nieuwe obsessie
Dit kan wat tegenstrijdig zijn, maar maak E-E-A-T niet je obsessie. Met de opkomst van AI content blijft het een belangrijke factor. Alleen blijft de focus voorlopig nog wel op de inhoud liggen. Het is ook erg lastig om je E-E-A-T score te verbeteren. Hier gaat veel tijd inzitten en weinig directe impact opleveren.
Je kunt veel meer impact maken met je content door:
- Identificeer waar het je huidige content aan ontbreekt. Dit moet je niet alleen aanvullen, maar nog beter maken dan je concurrentie.
- Voeg meer Rich content toe. Verrijk je content met een aansprekende afbeelding of een infographic.
- Maak impact met video marketing en de essentie nog beter laten begrijpen door je doelgroep.
Extra tip: Verbreed je kanalen met Google shopping
Zeker op het gebied van E-commerce SEO is Google Shopping een belangrijk kanaal. Je producten zijn meer aanwezig op Google wat kan leiden tot meer omzet. Ook speel je met een geoptimaliseerde shopping strategie in op de SERP. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van jouw merk nog groter.
Bij het instellen van je shopping campagnes is het belangrijk dat je ook kritisch kijkt naar je afbeeldingen. Met de integratie van Google Lens worden je afbeeldingen nog belangrijker.
Maak tegelijkertijd van het moment ook gebruik om interne links toe te voegen naar andere relevante pagina’s. Zoals dit – Neem snel contact op en laat een SEO audit uitvoeren door de SEO specialisten bij SEO bureau Whello 😉