Als ‘software as a service’ (SaaS) bedrijf is het best een uitdaging om aan klanten te komen. Je wilt niet tonnen kwijt zijn aan kosten om klanten aan te trekken. Hoe overtuig je je potentiële klanten dat je SaaS oplossing helpt? Door simpelweg het trucje uit te voeren wat andere bedrijven ook doen. SEO. Lees hier hoe je SEO specifiek voor SaaS toepast.

Zie het stappenplan hieronder als een trechter. Je begint breed met je analyse en dan wordt het proces steeds smaller. Je komt uiteindelijk uit bij het belangrijkste, maar je hebt wel alle informatie bekeken en gebruikt of juist met reden weggelaten.

Stap 1: check je organische zoekconcurrenten

Je zoekt niet alleen je concurrenten op die dezelfde software aanbieden, maar ook concurrenten die dezelfde doelgroep aanspreken. Bepaalde zoekwoorden worden dus door verschillende concurrenten gebruikt in hun teksten, bijvoorbeeld in blogs. Breng daarom niet alleen de bedrijfsconcurrenten in kaart, maar alle websites die op de SERPs met de gewenste zoekwoorden verschijnen.

Stap 2: gebruik (en optimaliseer) wat je concurrenten doen

De lijst die je in stap 1 hebt gemaakt, gebruik je voor stap 2. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Je hebt bepaald wie je concurrenten zijn, nu analyseer je wat ze doen waardoor ze zo hoog scoren in Google. Houd de volgende factoren aan:

  • Naar welke websitesecties wordt het meest gelinkt? (blogs, productpagina’s, etc.)
  • Welke content op welke pagina’s krijgt het meeste verkeer?
  • Welke content trekt de meeste links aan?

Het derde punt is wat ingewikkelder en heeft te maken met backlinks. Niet elk type content heeft links. Sterker nog, 75% van alle content bevat geen links. Backlinks zijn belangrijk voor SEO, maar pagina’s met veel links hoeven niet per se organisch verkeer naar je website te genereren.Heb je een tool nodig voor deze substappen? De site explorer van Ahrefs is een goede tip.

Net als bij schaken maak je gebruik van de zetten van je tegenstander of concurrent. Maar je hebt elkaar ook nodig om verder te komen.

Stap 3: doe een zoekwoordenanalyse

Als je het over SEO hebt, is een zoekwoordenanalyse natuurlijk onmogelijk te missen. Bij deze stap kijk je niet meer naar je concurrenten, maar naar je eigen doelgroep. Heb je die al goed in kaart gebracht? Bij een SaaS zoekwoordenanalyse verdeel je content in 4 categorieën:

  • Blogposts
  • Kennisbankpagina’s
  • Landingspagina’s van producten en diensten
  • Laningpagina’s voor vergelijkingen en reviews

Waarom deze categorieën? We weten dat dit de onderdelen zijn waar de meeste SaaS zoekwoorden in vallen. Maak je de volgende keer een lijst met zoekwoorden, dan plaats je deze gelijk onder een van de categorieën. Dit maakt vervolgens het schrijven van je content makkelijker. Je weet namelijk al het doel (‘why’) van je tekst. Natuurlijk kies je alleen de onderwerpen uit die passen bij je bedrijf. 

Stap 4: focus op content met de software

Voor stap 4 zet je verschillende substappen. Je bovenstaande lijst met zoekwoorden verwerk je in je content. Dit doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat is de business potential van je zoekwoord? 
  • Wat is de traffic potential van je zoekwoord?
  • Wat is de moeilijkheidsgraad van je zoekwoord?
  • Wat is de waarde die je content (en product) heeft voor je lezer?

Het liefst heb je content met veel business potential, veel traffic potential, middellage moeilijkheidsgraad en veel waarde. Hoewel je ernaar moet streven om content te hebben met alle criteria, komt het voor dat je tekst niet aan allemaal voldoet.

Stap 5: geef een voorproefje

Voordat je iets koopt, wil je het liefst eerst uitproberen. Dat geldt ook voor SaaS-producten. De mensen die nog niet overtuigd zijn van je product, zitten in de consideration fase. Zie het als een parfumproefmonstertje of verfkleurentester. Je geeft nog niet alles weg, maar je helpt met de beslissing. Dit kan op 2 manieren:

  • Laat een deel van je SaaS vrij toegankelijk zijn
  • Maak een tool die iets soortgelijks als je SaaS doet, maar dan niet volledig

Een ander voordeel van landingspagina’s met voorproefjes is dat de pagina functioneert als linkbait. Verwijs bijvoorbeeld naar extra informatie, de contactpagina of stuur je bezoeker door naar de pagina waar ze het product aan kunnen schaffen. Let op: de SEO-principes gelden ook voor de content voor deze landingspagina’s met tools. Dezelfde tools bestaan al en dus moet je ook hier je best doen om bovenaan te ranken.

In de consideration fase is het probleem van de doelgroep inmiddels duidelijk.

Stap 6: maak een vergelijkpagina

Voordat je bezoeker een SaaS-product aanschaft, doet diegene vast eerst onderzoek. Waarom moeten ze jouw software kiezen? Beter gezegd: wat maakt jouw SaaS anders dan andere? Je hoeft de concurrentie niet onderuit te halen. Maar met een vergelijkingspagina zijn jouw USP’s nog inzichtelijker. Nogmaals: je helpt bij het maken van de beslissing.

Projectmanagement tool Asana vergelijkt zichzelf met de grote concurrent Trello en trekt zo de bezoekers naar zich toe

Stap 7: schrijf over je eigen gevonden data

Het voordeel van SaaS-bedrijven is dat ze over veel data beschikken. Maak hier een artikel over en gebruik hiervoor onze schrijftips. Tekst en afbeeldingen over data genereren niet direct veel leads. Waarvoor is het dan nuttig? Bijvoorbeeld backlinks (daar hebben we ‘m weer). Tekst met interessante en relevante informatie wordt ‘vanzelf’ gevonden. Via die pagina’s trek je bezoekers naar bijvoorbeeld productpagina’s. En dat wil je. Word je informatie niet vanzelf gevonden? Dan moet je het zelf laten zien.

  • Vraag mensen in je vakgebied om je data te delen
  • Promoot je content via socialmedia-advertenties
  • Deel je content via je nieuwsbrief
  • Update oudere artikelen en verwijs naar je data artikel

Stap 8: zorg dat je technische SEO goed in elkaar zit

Schrik niet, bij een SaaS-website is de technische SEO niet mega ingewikkeld. Het komt erop neer dat je moet zorgen dat Google goed door je website kan crawlen. SaaS-websites zijn relatief gezien kleiner dan e-commerce websites, waardoor technische problemen makkelijker op te lossen zijn. Gebruik de site audit van Ahrefs om technische SEO-problemen op te sporen.

Kleine sidenote

SEO kan voor SaaS-bedrijven heel belangrijk zijn. Maar soms komt het voor dat je doelgroep niet veel zoekt op de oplossing die je SaaS biedt. Of soms zijn andere marketingkanalen veel succesvoller dan SEO. Als dat het geval is bij jouw SaaS, dan weet je nu dat je beter je tijd kunt besteden aan andere marketingkanalen.

Hulp nodig?

Je hebt nu meer overzicht gekregen. Maar vind je dit alsnog veel werk en kan je wel wat hulp gebruiken? Onze SEO-specialisten staan voor je klaar! Met hun bakken aan SaaS marketing ervaring duiken ze graag jouw data in.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Nasser Al Kamouchi

    Bekijk onze laatste case

    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    Spot-on B2B webshop – Groenendijk Licht

    , , , ,

    Spot-on B2B-webshop Voor Groenendijk Licht Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt – figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze…

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In it to win it met Women Win Women Win is een echte gamechanger. In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast…

    Meer details

    +180% meer traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    AFIP gaat ‘hart’ Een kloppende website met een maatschappelijk doel Stichting AFIP heeft hart voor het hart. Het platform is in 2016 opgericht door Prof. Dr. Bianca Brundel (VUmc, Amsterdam) en Prof. Dr. Natasja de Groot (EMC,…

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    “Think global, act local” strategie voor een SaaS scale-up Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. Dankzij realtime informatie over vruchtbaarheid, gezondheid, voeding en locatie weet een boer precies welke koe…

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Tijd voor een feestje Succes met Google Shopping Ads Daily Style is een webshop met feestartikelen, maar ze hadden zelf weinig reden om slingers op te hangen. In de zomer waren ze namelijk overgestapt van Magento 1…

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Nieuwe merkidentiteit voor Unite-X

    , , , , ,

    Top-notch safety software van Unite-X in de markt zetten Merkstrategie en nieuwe website Unite-X helpt bedrijven in de chemische industrie bij het optimaliseren van processen. Met je Operational Safety Excellence (OSE) op orde haal je het maximale…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Een nieuwe website voor 2 verschillende doelgroepen Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. Dat doen ze door persoonlijke oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen. Functionaliteit, duurzaamheid en een praktisch ontwerp…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute