Als ‘software as a service’ (SaaS) bedrijf is het best een uitdaging om aan klanten te komen. Je wilt niet tonnen kwijt zijn aan kosten om klanten aan te trekken. Hoe overtuig je je potentiële klanten dat je SaaS oplossing helpt? Door simpelweg het trucje uit te voeren wat andere bedrijven ook doen. SEO. Lees hier hoe je SEO specifiek voor SaaS toepast.
Zie het stappenplan hieronder als een trechter. Je begint breed met je analyse en dan wordt het proces steeds smaller. Je komt uiteindelijk uit bij het belangrijkste, maar je hebt wel alle informatie bekeken en gebruikt of juist met reden weggelaten.
Stap 1: check je organische zoekconcurrenten
Je zoekt niet alleen je concurrenten op die dezelfde software aanbieden, maar ook concurrenten die dezelfde doelgroep aanspreken. Bepaalde zoekwoorden worden dus door verschillende concurrenten gebruikt in hun teksten, bijvoorbeeld in blogs. Breng daarom niet alleen de bedrijfsconcurrenten in kaart, maar alle websites die op de SERPs met de gewenste zoekwoorden verschijnen.
Stap 2: gebruik (en optimaliseer) wat je concurrenten doen
De lijst die je in stap 1 hebt gemaakt, gebruik je voor stap 2. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Je hebt bepaald wie je concurrenten zijn, nu analyseer je wat ze doen waardoor ze zo hoog scoren in Google. Houd de volgende factoren aan:
- Naar welke websitesecties wordt het meest gelinkt? (blogs, productpagina’s, etc.)
- Welke content op welke pagina’s krijgt het meeste verkeer?
- Welke content trekt de meeste links aan?
Het derde punt is wat ingewikkelder en heeft te maken met backlinks. Niet elk type content heeft links. Sterker nog, 75% van alle content bevat geen links. Backlinks zijn belangrijk voor SEO, maar pagina’s met veel links hoeven niet per se organisch verkeer naar je website te genereren.Heb je een tool nodig voor deze substappen? De site explorer van Ahrefs is een goede tip.
Net als bij schaken maak je gebruik van de zetten van je tegenstander of concurrent. Maar je hebt elkaar ook nodig om verder te komen.
Stap 3: doe een zoekwoordenanalyse
Als je het over SEO hebt, is een zoekwoordenanalyse natuurlijk onmogelijk te missen. Bij deze stap kijk je niet meer naar je concurrenten, maar naar je eigen doelgroep. Heb je die al goed in kaart gebracht? Bij een SaaS zoekwoordenanalyse verdeel je content in 4 categorieën:
- Blogposts
- Kennisbankpagina’s
- Landingspagina’s van producten en diensten
- Laningpagina’s voor vergelijkingen en reviews
Waarom deze categorieën? We weten dat dit de onderdelen zijn waar de meeste SaaS zoekwoorden in vallen. Maak je de volgende keer een lijst met zoekwoorden, dan plaats je deze gelijk onder een van de categorieën. Dit maakt vervolgens het schrijven van je content makkelijker. Je weet namelijk al het doel (‘why’) van je tekst. Natuurlijk kies je alleen de onderwerpen uit die passen bij je bedrijf.
Stap 4: focus op content met de software
Voor stap 4 zet je verschillende substappen. Je bovenstaande lijst met zoekwoorden verwerk je in je content. Dit doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:
- Wat is de business potential van je zoekwoord?
- Wat is de traffic potential van je zoekwoord?
- Wat is de moeilijkheidsgraad van je zoekwoord?
- Wat is de waarde die je content (en product) heeft voor je lezer?
Het liefst heb je content met veel business potential, veel traffic potential, middellage moeilijkheidsgraad en veel waarde. Hoewel je ernaar moet streven om content te hebben met alle criteria, komt het voor dat je tekst niet aan allemaal voldoet.
Stap 5: geef een voorproefje
Voordat je iets koopt, wil je het liefst eerst uitproberen. Dat geldt ook voor SaaS-producten. De mensen die nog niet overtuigd zijn van je product, zitten in de consideration fase. Zie het als een parfumproefmonstertje of verfkleurentester. Je geeft nog niet alles weg, maar je helpt met de beslissing. Dit kan op 2 manieren:
- Laat een deel van je SaaS vrij toegankelijk zijn
- Maak een tool die iets soortgelijks als je SaaS doet, maar dan niet volledig
Een ander voordeel van landingspagina’s met voorproefjes is dat de pagina functioneert als linkbait. Verwijs bijvoorbeeld naar extra informatie, de contactpagina of stuur je bezoeker door naar de pagina waar ze het product aan kunnen schaffen. Let op: de SEO-principes gelden ook voor de content voor deze landingspagina’s met tools. Dezelfde tools bestaan al en dus moet je ook hier je best doen om bovenaan te ranken.
In de consideration fase is het probleem van de doelgroep inmiddels duidelijk.
Stap 6: maak een vergelijkpagina
Voordat je bezoeker een SaaS-product aanschaft, doet diegene vast eerst onderzoek. Waarom moeten ze jouw software kiezen? Beter gezegd: wat maakt jouw SaaS anders dan andere? Je hoeft de concurrentie niet onderuit te halen. Maar met een vergelijkingspagina zijn jouw USP’s nog inzichtelijker. Nogmaals: je helpt bij het maken van de beslissing.
Projectmanagement tool Asana vergelijkt zichzelf met de grote concurrent Trello en trekt zo de bezoekers naar zich toe
Stap 7: schrijf over je eigen gevonden data
Het voordeel van SaaS-bedrijven is dat ze over veel data beschikken. Maak hier een artikel over en gebruik hiervoor onze schrijftips. Tekst en afbeeldingen over data genereren niet direct veel leads. Waarvoor is het dan nuttig? Bijvoorbeeld backlinks (daar hebben we ‘m weer). Tekst met interessante en relevante informatie wordt ‘vanzelf’ gevonden. Via die pagina’s trek je bezoekers naar bijvoorbeeld productpagina’s. En dat wil je. Word je informatie niet vanzelf gevonden? Dan moet je het zelf laten zien.
- Vraag mensen in je vakgebied om je data te delen
- Promoot je content via socialmedia-advertenties
- Deel je content via je nieuwsbrief
- Update oudere artikelen en verwijs naar je data artikel
Stap 8: zorg dat je technische SEO goed in elkaar zit
Schrik niet, bij een SaaS-website is de technische SEO niet mega ingewikkeld. Het komt erop neer dat je moet zorgen dat Google goed door je website kan crawlen. SaaS-websites zijn relatief gezien kleiner dan e-commerce websites, waardoor technische problemen makkelijker op te lossen zijn. Gebruik de site audit van Ahrefs om technische SEO-problemen op te sporen.
Kleine sidenote
SEO kan voor SaaS-bedrijven heel belangrijk zijn. Maar soms komt het voor dat je doelgroep niet veel zoekt op de oplossing die je SaaS biedt. Of soms zijn andere marketingkanalen veel succesvoller dan SEO. Als dat het geval is bij jouw SaaS, dan weet je nu dat je beter je tijd kunt besteden aan andere marketingkanalen.
Hulp nodig?
Je hebt nu meer overzicht gekregen. Maar vind je dit alsnog veel werk en kan je wel wat hulp gebruiken? Onze SEO-specialisten staan voor je klaar! Met hun bakken aan SaaS marketing ervaring duiken ze graag jouw data in.