Hoge bomen vangen veel wind. Skyscrapers (wolkenkrabbers) ook. Zie die wind als klanten en zie die skyscrapers als bedrijven die bovenaan staan in Google.
Met de Skyscraper techniek ga je kijken wie die wolkenkrabbers zijn, hoe ze zo hoog gekomen zijn en waar zij nog steekjes laten vallen in hun content – niemand is perfect. En op die plek, waar zij nog tekort schieten, daar ga jij je content in vullen, waardoor jij een eigen skyscraper bouwt en ook veel wind gaat vangen! Hier leggen we in vijf stappen de Skyscraper techniek aan je uit.
1. Onderzoek je focus zoekwoorden
Waar wil je überhaupt content over creëren? Uiteraard rondom een zoekwoordthema wat relevant voor je is en waar veel naar gezocht wordt. Toch?
Gebruik daarom Google’s Keyword Planner of een tool als Ubersuggest om de meest interessante zoekwoorden te ontdekken.
2. Vind je succesvolle concurrenten
Weten wie je concurrenten zijn geeft je een goede basis. Google simpelweg het zoekwoord waar jij je op focust, en bekijk welke concurrenten hoog scoren. Definieer bijvoorbeeld de 3 hoogst-rankende pagina’s op het betreffende zoekwoord.
Een SEO tool als SEMrush kan je nog sneller helpen. Je vindt je concurrenten daarin door een zoekwoord in te vullen in het ‘Keyword Overview’. Je kunt je succesvolle concurrenten analyseren, waardoor je automatisch al een beter idee krijgt van content die werkt.
3. Verdiep je verder in de concurrenten
In deze stap ga je proberen je concurrenten en hun succes beter te begrijpen. Waarom scoren juist deze pagina’s zo hoog op dit zoekwoord?
Je gaat op zoek naar de relatie tussen de zoekwoorden en de soort content die ze creëren rondom die specifieke onderwerpen. Je probeert te begrijpen naar welke informatie de klant op zoek is, en waarom juist deze pagina’s zo goed voldoen aan deze zogenaamde ‘searcher intent’.
4. Vind de imperfecties
Nu weet je met welke soort content de succesvolle concurrenten veel wind vangen en is het aan jou de taak om erachter te komen waar ze nog wind missen. Je gaat op zoek naar wat zij op hun contentpagina’s nog niet helemaal goed doen. Hier vind je een checklist waar je op kunt letten:
- Bevat de content interne links met betrekking op het onderwerp?
- Is de inhoud goed leesbaar en aantrekkelijk?
- Bevat de inhoud metabeschrijvingen en canonieke tags?
- Wordt het zoekwoord in de URL, de kop en de titel-tag en word hij vrij gebruikt in de hele inhoud?
- Hoe is de laadsnelheid van de pagina?
- Is de pagina visueel aantrekkelijk?
- Is er een call-to-action op de pagina?
- Is er een video aanwezig is?
- Ontvangt de pagina inkomende backlinks en hoe zien die eruit?
- Is de inhoud over het algemeen boeiend?
5. Creëer je eigen Skyscraper
Nu weet je hoe je concurrenten het goed doen en waarom ze zoveel bezoekers op hun websites krijgen, maar nog belangrijker: je weet wat ze nog niet helemaal goed doen en waar het beter kan. Schrijf de pagina zelf of huur iemand in; met je onderzoek in de hand kun je namelijk ook een copywriter heel goed briefen.
Jouw nieuwe artikel of pagina is pas een skyscraper als deze:
- Een aantrekkelijkere titel en metadescriptie heeft
- Visueel aantrekkelijker is door bijvoorbeeld afbeeldingen of infographics
- Gevuld is met zogenaamde ‘rich content’ zoals video, quizjes of animaties
- De zoekintentie wordt beantwoord met sterke teksten, opgedeeld in alinea’s en bullets
- De pagina razendsnel laad
- En uiteindelijk: Je pagina een nummer 1 positie scoort in Google
Happy skyscraping!
Hulp nodig met de organische vindbaarheid van jouw website? Bekijk snel onze zoekmachine marketing diensten of klik direct door naar SEO advies op maat!