LinkedIn advertenties hebben bij veel mensen de reputatie erg duur te zijn. Nu klopt het dat klikprijzen over het algemeen een stuk hoger liggen dan bijvoorbeeld op Facebook en Instagram. Daar staat echter wel tegenover dat de kwaliteit van de doelgroep ook vele malen hoger kan liggen, waardoor je kosten per lead uiteindelijk juist lager uitpakken. Wanneer zou je LinkedIn advertenties moeten overwegen voor jouw bedrijf?
Campagnedoelstellingen op LinkedIn
Voordat je aan de slag gaat, moet je bedenken waarom je als bedrijf eigenlijk zou willen adverteren op LinkedIn. Oftewel: wat is het doel van je campagne? LinkedIn kent hiervoor een aantal opties:
- Merkbekendheid vergroten;
- Meer verkeer naar je website trekken;
- Je engagement op LinkedIn vergroten, oftewel meer interactie, clicks en volgers;
- Videoweergaven op LinkedIn;
- Leads genereren;
- Het aantal conversies verhogen;
- Nieuwe sollicitanten aantrekken.
Is jouw doelgroep actief op LinkedIn?
Ligt de leeftijd van jouw doelgroep grofweg tussen de 20 en 60? Grote kans dat ze op Linkedin te vinden zijn. LinkedIn is met 660 miljoen leden verspreid over 200 landen en regio’s namelijk het grootste professionele netwerk ter wereld. In Nederland telt LinkedIn op dit moment zo’n 8 miljoen gebruikers, waarvan meer dan 550.000 dagelijks actief zijn. Grote kans dus dat ook jouw doelgroep hier tussen zit! Dit betekent natuurlijk nog niet direct dat adverteren op LinkedIn ook voor jouw bedrijf de beste optie is. Hiervoor moeten we meer zaken in overweging nemen.
Stel jouw doelgroep vast
Om te beginnen is het belangrijk dat je je doelgroep duidelijk in kaart brengt, het liefst door middel van een persona. Enkele simpele vragen die je hiervoor kunt stellen: waar bevindt jouw potentiële klant zich? Welke taal spreekt hij/zij? Wat is zijn/haar leeftijd? Wat is zijn/haar functie of opleiding?
Targeting mogelijkheden op LinkedIn
Wanneer je een B2B product hebt en/of je doelgroep zich onderscheidt op basis van functie of professionele vaardigheden, biedt LinkedIn een goede uitkomst om deze gericht te kunnen targeten. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om uit de miljoenen LinkedIn gebruikers jouw ideale doelgroep samen te stellen.
Op bedrijfsniveau kun je denken aan medewerkers van specifieke bedrijven door middel van targeting op bedrijfsnaam. Je kunt daarnaast ook specifieke bedrijfstakken targeten (bijvoorbeeld retail, gezondheidszorg of non-profit) of bedrijven van een bepaalde bedrijfsgrootte (van eenmanszaken tot organisaties met meer dan 10.000 medewerkers). Daarnaast is er de mogelijkheid je advertenties te richten op professionals op basis van persoonlijke gegevens zoals functietitel, specifieke vaardigheden, leeftijd, aantal jaren ervaring of senioriteitsniveau (van stagiair tot eigenaar). Verder kijk je uiteraard naar de locatie van je doelgroep en de gewenste profieltaal.
Je eigen doelgroep gebruiken
Naast de targeting opties van LinkedIn is het ook mogelijk om je eigen doelgroepen te uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met je nieuwsbrief-subscribers of klantenlijst met de e-mailadressen van je meest waardevolle klanten. Vervolgens kun je hier een zogenaamde lookalike audience van maken, waarbij LinkedIn zoekt naar profielen die lijken op de profielen uit jouw bestand. Ook kun je door middel van het plaatsen van de LinkedIn Insight Tag op je website – vergelijkbaar met de Facebook Pixel – een remarketing lijst opbouwen van je websitebezoekers.
Om een van deze doelgroepen vervolgens ook daadwerkelijk te kunnen retargeten, is het overigens wel een vereiste dat de groep uit ten minste 300 LinkedIn leden bestaat. Dit kan betekenen dat je duizenden adressen moet uploaden voordat je hieraan voldoet, omdat de mailadressen moeten matchen met het mailadres van een LinkedIn profiel.
Welke advertentiemogelijkheden kent LinkedIn?
Oké, dus je hebt een campagnedoel gekozen en je doelgroep op LinkedIn vastgesteld. En nu? Nu kun je gaan nadenken over de vorm van je advertentie. Binnen het advertisingplatform van LinkedIn bestaat een aantal opties:
- Sponsored content: dit zijn advertenties die in je nieuwsfeed voorbijkomen. Deze kunnen onder andere voorkomen in de vorm van een afbeelding, video of carrousel-advertentie. De advertenties zijn amper te onderscheiden van content van andere gebruikers: enkel door middel van de kleine grijze tekst ‘Gepromoot’ die ertussen staat.
- Lead Gen Forms: een vorm van sponsored content waarbij de gebruiker met een klik niet naar de website gaat, maar een ingevuld formulier klaar ziet staan wat met één druk op de knop kan worden verzonden.
- Message Ads: voorheen ook wel Sponsored InMail genoemd. Een advertentie, maar dan in je inbox als een persoonlijk bericht. Deze vorm van adverteren is bijvoorbeeld geschikt voor speciale evenementen of uitnodigingen.
- Tekst-ads: deze advertenties verschijnen alleen op desktop en staan vaak rechts of bovenaan de feed.
Dynamic ads: hierbij worden gegevens zoals de naam uit het profiel van de gebruiker gehaald om de advertentie te personaliseren.
Wat kost adverteren op LinkedIn?
En dan nu de hamvraag voor veel bedrijven: wat kost het om te adverteren op LinkedIn? Helaas is het moeilijk hier een eenduidig antwoord op te geven; dit hangt namelijk helemaal af van je doelgroep. Zo ligt de klikprijs in sommige landen hoger dan in andere en kan deze ook erg verschillen op bijvoorbeeld functieniveau, per campagnedoel en advertentietype. Wanneer je jouw targeting- en advertentie-voorkeuren hebt ingevoerd, geeft LinkedIn je wel direct een prognose voor de grootte van je doelgroep, verwachte klikprijzen en click-through-rate. Hoewel deze cijfers in de praktijk vaak iets kunnen afwijken, zit het meestal wel in de buurt.
Om het je wat makkelijker te maken, hebben we hieronder een aantal benchmarks en gemiddelden voor je op een rijtje gezet. Hier kun dus je rekening mee houden wanneer je LinkedIn ads voor jouw bedrijf overweegt.
Om te beginnen heb je op LinkedIn te maken met een minimum dagelijks budget van €10,- per campagne, oftewel zo’n €300,- per maand. Als je voor het eerst gaat adverteren op LinkedIn, wil je echter zeker ook de ruimte hebben om te kunnen experimenteren en a/b-testen met het liefst wel het tienvoudige van dit bedrag, om zo steeds dichterbij jouw meest ideale doelgroep en advertenties te komen. Gemiddelde klikprijzen liggen gemiddeld op zo’n €3 – €4. De gemiddelde click-through-rate ligt tussen de 0.30% en 0.50%.
Vergeleken met bijvoorbeeld Google Ads, Facebook en Instagram lijken deze cijfers op het eerste oog misschien wat tegen te vallen. Wanneer je echter een specifieke doelgroep hebt die je op deze manier beter kunt bereiken, zal je conversiepercentage ook vele malen hoger liggen. Je kunt (na een experimentfase) uit gaan van een gemiddelde kost per lead van €60 tot €90 als benchmark. Vooral voor B2B oplossingen of campagnes biedt LinkedIn daarmee vaak een goede uitkomst!
Overweeg jij ook te gaan adverteren via LinkedIn? Neem contact met ons op en onze social specialisten denken graag met je mee over de mogelijkheden!