LinkedIn advertenties hebben bij veel mensen de reputatie erg duur te zijn. Nu klopt het dat klikprijzen over het algemeen een stuk hoger liggen dan bijvoorbeeld op Facebook en Instagram. Daar staat echter wel tegenover dat de kwaliteit van de doelgroep ook vele malen hoger kan liggen, waardoor je kosten per lead uiteindelijk juist lager uitpakken. Wanneer zou je LinkedIn advertenties moeten overwegen voor jouw bedrijf?

Campagnedoelstellingen op LinkedIn

Voordat je aan de slag gaat, moet je bedenken waarom je als bedrijf eigenlijk zou willen adverteren op LinkedIn. Oftewel: wat is het doel van je campagne? LinkedIn kent hiervoor een aantal opties:

  • Merkbekendheid vergroten;
  • Meer verkeer naar je website trekken;
  • Je engagement op LinkedIn vergroten, oftewel meer interactie, clicks en volgers;
  • Videoweergaven op LinkedIn;
  • Leads genereren;
  • Het aantal conversies verhogen;
  • Nieuwe sollicitanten aantrekken.

Is jouw doelgroep actief op LinkedIn?

Ligt de leeftijd van jouw doelgroep grofweg tussen de 20 en 60? Grote kans dat ze op Linkedin te vinden zijn. LinkedIn is met 660 miljoen leden verspreid over 200 landen en regio’s namelijk het grootste professionele netwerk ter wereld. In Nederland telt LinkedIn op dit moment zo’n 8 miljoen gebruikers, waarvan meer dan 550.000 dagelijks actief zijn. Grote kans dus dat ook jouw doelgroep hier tussen zit! Dit betekent natuurlijk nog niet direct dat adverteren op LinkedIn ook voor jouw bedrijf de beste optie is. Hiervoor moeten we meer zaken in overweging nemen.

Stel jouw doelgroep vast

Om te beginnen is het belangrijk dat je je doelgroep duidelijk in kaart brengt, het liefst door middel van een persona. Enkele simpele vragen die je hiervoor kunt stellen: waar bevindt jouw potentiële klant zich? Welke taal spreekt hij/zij? Wat is zijn/haar leeftijd? Wat is zijn/haar functie of opleiding?

Targeting mogelijkheden op LinkedIn

Wanneer je een B2B product hebt en/of je doelgroep zich onderscheidt op basis van functie of professionele vaardigheden, biedt LinkedIn een goede uitkomst om deze gericht te kunnen targeten. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om uit de miljoenen LinkedIn gebruikers jouw ideale doelgroep samen te stellen.

Op bedrijfsniveau kun je denken aan medewerkers van specifieke bedrijven door middel van targeting op bedrijfsnaam. Je kunt daarnaast ook specifieke bedrijfstakken targeten (bijvoorbeeld retail, gezondheidszorg of non-profit) of bedrijven van een bepaalde bedrijfsgrootte (van eenmanszaken tot organisaties met meer dan 10.000 medewerkers). Daarnaast is er de mogelijkheid je advertenties te richten op professionals op basis van persoonlijke gegevens zoals functietitel, specifieke vaardigheden, leeftijd, aantal jaren ervaring of senioriteitsniveau (van stagiair tot eigenaar). Verder kijk je uiteraard naar de locatie van je doelgroep en de gewenste profieltaal. 

Je eigen doelgroep gebruiken

Naast de targeting opties van LinkedIn is het ook mogelijk om je eigen doelgroepen te uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met je nieuwsbrief-subscribers of klantenlijst met de e-mailadressen van je meest waardevolle klanten. Vervolgens kun je hier een zogenaamde lookalike audience van maken, waarbij LinkedIn zoekt naar profielen die lijken op de profielen uit jouw bestand. Ook kun je door middel van het plaatsen van de LinkedIn Insight Tag op je website – vergelijkbaar met de Facebook Pixel – een remarketing lijst opbouwen van je websitebezoekers. 

Om een van deze doelgroepen vervolgens ook daadwerkelijk te kunnen retargeten, is het overigens wel een vereiste dat de groep uit ten minste 300 LinkedIn leden bestaat. Dit kan betekenen dat je duizenden adressen moet uploaden voordat je hieraan voldoet, omdat de mailadressen moeten matchen met het mailadres van een LinkedIn profiel.

Welke advertentiemogelijkheden kent LinkedIn?

Oké, dus je hebt een campagnedoel gekozen en je doelgroep op LinkedIn vastgesteld. En nu? Nu kun je gaan nadenken over de vorm van je advertentie. Binnen het advertisingplatform van LinkedIn bestaat een aantal opties:

  1. Sponsored content: dit zijn advertenties die in je nieuwsfeed voorbijkomen. Deze kunnen onder andere voorkomen in de vorm van een afbeelding, video of carrousel-advertentie. De advertenties zijn amper te onderscheiden van content van andere gebruikers: enkel door middel van de kleine grijze tekst ‘Gepromoot’ die ertussen staat.
  2. Lead Gen Forms: een vorm van sponsored content waarbij de gebruiker met een klik niet naar de website gaat, maar een ingevuld formulier klaar ziet staan wat met één druk op de knop kan worden verzonden.
  3. Message Ads: voorheen ook wel Sponsored InMail genoemd. Een advertentie, maar dan in je inbox als een persoonlijk bericht. Deze vorm van adverteren is bijvoorbeeld geschikt voor speciale evenementen of uitnodigingen. 
  4. Tekst-ads: deze advertenties verschijnen alleen op desktop en staan vaak rechts of bovenaan de feed.

Dynamic ads: hierbij worden gegevens zoals de naam uit het profiel van de gebruiker gehaald om de advertentie te personaliseren.

Wat kost adverteren op LinkedIn?

En dan nu de hamvraag voor veel bedrijven: wat kost het om te adverteren op LinkedIn? Helaas is het moeilijk hier een eenduidig antwoord op te geven; dit hangt namelijk helemaal af van je doelgroep. Zo ligt de klikprijs in sommige landen hoger dan in andere en kan deze ook erg verschillen op bijvoorbeeld functieniveau, per campagnedoel en advertentietype. Wanneer je jouw targeting- en advertentie-voorkeuren hebt ingevoerd, geeft LinkedIn je wel direct een prognose voor de grootte van je doelgroep, verwachte klikprijzen en click-through-rate. Hoewel deze cijfers in de praktijk vaak iets kunnen afwijken, zit het meestal wel in de buurt. 

Om het je wat makkelijker te maken, hebben we hieronder een aantal benchmarks en gemiddelden voor je op een rijtje gezet. Hier kun dus je rekening mee houden wanneer je LinkedIn ads voor jouw bedrijf overweegt.

Om te beginnen heb je op LinkedIn te maken met een minimum dagelijks budget van €10,- per campagne, oftewel zo’n €300,- per maand. Als je voor het eerst gaat adverteren op LinkedIn, wil je echter zeker ook de ruimte hebben om te kunnen experimenteren en a/b-testen met het liefst wel het tienvoudige van dit bedrag, om zo steeds dichterbij jouw meest ideale doelgroep en advertenties te komen. Gemiddelde klikprijzen liggen gemiddeld op zo’n €3 – €4.  De gemiddelde click-through-rate ligt tussen de 0.30% en 0.50%. 

Vergeleken met bijvoorbeeld Google Ads, Facebook en Instagram lijken deze cijfers op het eerste oog misschien wat tegen te vallen. Wanneer je echter een specifieke doelgroep hebt die je op deze manier beter kunt bereiken, zal je conversiepercentage ook vele malen hoger liggen. Je kunt (na een experimentfase) uit gaan van een gemiddelde kost per lead van €60 tot €90 als benchmark. Vooral voor B2B oplossingen of campagnes biedt LinkedIn daarmee vaak een goede uitkomst!

Overweeg jij ook te gaan adverteren via LinkedIn? Neem contact met ons op en onze social specialisten denken graag met je mee over de mogelijkheden!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute