Wij weten als Online Marketing Bureau als geen ander dat SEO voor velen moeilijk bij te houden is; wat je gisteren geleerd hebt, kan vandaag zomaar weer oud nieuws zijn. Hierdoor kan het helaas al snel voorkomen dat je (onbewust) SEO fouten maakt.
Gelukkig zijn onze SEO-specialisten allemaal geobsedeerd met het algoritme van Google en volgen we alle bijbehorende ontwikkelingen op de voet. Om je te helpen, hebben we een lijst gemaakt (in willekeurige volgorde) met de meest gemaakte SEO fouten.
In deze blog vertellen hebben wij het over de volgende veel gemaakte SEO fouten:
- Je kent je doelgroep niet
- Je probeert te ranken voor de verkeerde zoekwoorden
- Je vergeet dat er meer is dan content
- Geen aandacht besteden aan je website snelheid
- Geen ALT-tags instellen bij je afbeeldingen
- Geen breadcrumbs op je website
- Je website niet optimaliseren voor mobiel
- Title tags & meta descriptions niet optimaliseren voor mobiel
- Geen Robots.txt hebben ingevuld
- Een slechte websitestructuur hebben
- Broken links op je website hebben
- Geen interne linkstructuur hebben
- Geen gebruik maken van Structured Data
- Vergeet Google My Business niet!
1. Je kent je doelgroep niet
Een van de belangrijkste SEO principes is het kennen van jouw doelgroep. Net als bij de andere online marketing specialismen. Jij wilt de juiste doelgroep bereiken en naar jouw website trekken. Om de juiste doelgroep te vinden met organisch verkeer is vooronderzoek nodig. Hierbij kijk je naar het zoekgedrag van jouw doelgroep. Dit is een stap die veel marketeers vergeten. Het denken te kennen van je doelgroep kan een cruciale fout zijn in het genereren van meer verkeer naar jouw website.
Oplossing: Voordat je content gaat schrijven, ga je een zoekwoordonderzoek uitvoeren om te ontdekken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Hiermee proberen zij de gewenste pagina’s te vinden. Alle termen die jouw doelgroep gebruikt zet je in een mooi overzicht met de zoekvolumes erbij om zo te kijken welke zoekwoorden jij wilt gebruiken in jouw teksten. Door dit vooronderzoek te doen weet je zeker dat je de juiste termen gebruikt en jouw doelgroep jou hierop gaat vinden.
2. Je probeert te ranken voor de verkeerde zoekwoorden
Als je zoekwoordenonderzoek compleet en overzichtelijk is je vooronderzoek af. Deze zoekwoorden kan je gebruiken om jouw content te optimaliseren. Een grote SEO optimalisatie fout die je in deze fase kan maken is het kiezen van de verkeerde zoekwoorden voor in jouw tekst. Vaak zijn mensen geneigd om de zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes te focussen. Deze zouden dan het meeste verkeer naar je pagina trekken.
Hier zit vaak wel een nadeel aan. Deze zoekwoorden zijn over het algemeen zeer generiek en globaal. Vaak zit hier ook nog veel concurrentie op. En wordt het dus lastig om hier hoog op te ranken. Er is er ook maar een kleine kans dat jij de producten of service hebt die klanten zoeken.
Oplossing: Hoe specifieker de keywords, des te groter is de kans dat je hier goed op gaat ranken. Hierdoor wordt het verkeer naar jouw website waardevoller. Wanneer jij een fietsenwinkel bent en wilt ranken op ‘fietsenwinkel’ is er een kleine kans dat jouw website de site is die zij zoeken. Alleen wanneer zij ‘fietsenwinkel Alkmaar batavus’ zoeken en jouw site komt naar boven is er een veel grotere kans dat jij de juiste winkel voor hun bent. Het gaat er dus niet altijd om het ranken op de zoekwoorden met het meeste verkeer, maar de zoekwoorden met het meest relevante verkeer.
3. Je vergeet dat er meer is dan content
Mooie en unieke content creëren en je staat op nummer 1! Zo werkt het helaas niet om goed te ranken in Google. SEO is namelijk veel meer dan alleen zoekwoordonderzoek en content optimalisatie, een belangrijke kennis fout over SEO die helaas nog vaak gemaakt wordt. Een ander belangrijk punt is het plaatsen en vergaren van links.
Interne en externe links zijn volgens Google ook belangrijke aspecten voor jouw ranking. Met interne links verbindt je jouw webpagina’s aan elkaar en zorg je voor een goede natuurlijke flow op je site en leesbaarheid voor Google. Het verkrijgen van waardevolle externe links is soms wat lastiger om te realiseren, maar zorgt wel herkenning van een kwalitatief goede site. Zeker de moeite waard om hier dus ook mee aan de slag te gaan. Er zijn diverse manieren en technieken om deze links te vergaren.
Oplossing: Maak (bijvoorbeeld in Excel) een overzicht van de belangrijkste pagina’s op je website. Ga vervolgens aan de slag door de links naar deze belangrijke pagina’s te verwerken in bijvoorbeeld blogs of productpagina’s. Door structuur aan te brengen in de interne links op je website, geef je de belangrijkste pagina’s meer waarde waardoor deze beter zullen gaan scoren.
4. Geen aandacht besteden aan je website snelheid
Google gaat steeds meer letten op de snelheid van je website. In het verleden kondigde ze hiervoor dan ook een ‘Speed update’ aan, waarin ze vertelden dat de pagespeed naast desktop nu ook voor mobiele devices een belangrijke rankingfactor wordt. En dat is niet zo gek; wanneer je geen aandacht besteedt aan je websitesnelheid, is dit niet alleen vervelend voor de gebruikerservaring; een lange laadtijd heeft ook directe invloed op de conversies.
Oplossing: Gebruik de Google pagespeed insights tool om de snelheid van jouw website te testen & om gedetailleerd advies te ontvangen over hoe je jouw websitesnelheid kunt verbeteren.
7. Je website niet optimaliseren voor mobiel
- Sinds maart 2018 is Google begonnen met het uitrollen van Mobile First Indexing. Dit betekent dat Google de mobiele versie van de pagina gebruikt voor het indexeren. Door de update wil Google ervoor zorgen dat websites nog meer geoptimaliseerd worden voor mobiele gebruikers.
Als je je eigen data erbij pakt in Google Analytics, zul je ongetwijfeld terugzien dat het aantal mobiele zoekers toeneemt. In praktijk zijn veel websites echter niet geoptimaliseerd voor mobiel.
Oplossing: via de Mobile-Friendly test tool van Google kun je testen of een pagina op je website mobile friendly is. En ook hier kun je gebruik maken van de Google pagespeed insights tool om de snelheid van je mobiele website te meten en optimaliseren.
9. Geen Robots.txt hebben ingevuld
Robots.txt is een bestand waar instructies in staan voor zoekmachines. Zo wordt er in een robots.txt bestand bijvoorbeeld vermeld welke pagina’s zoekmachines wel moeten crawlen, en staat er ook in welke pagina’s (zoals bijvoorbeeld een inlogpagina) niet gecrawld en dus ook niet geïndexeerd moeten worden. Heb je geen robots.txt bestand? Dan crawlen de bots je gehele website, en kan je crawlbudget daardoor sneller op gaan.
Oplossing: Je kunt eenvoudig een robots.txt bestand toevoegen aan de root van je website via een plugin, zoals Yoast SEO. Belangrijk is ook om de sitemap toe te voegen aan je robots.txt. Via de Google Robots.txt tester kan je controleren of deze fouten bevat.
10. Een slechte websitestructuur hebben
Eigenlijk is een goede websitestructuur altijd de basis van je SEO-strategie. Door na te denken over een logische websitestructuur, verbeter je ten eerste de user experience. Bezoekers van je website kunnen hierdoor sneller en makkelijker navigeren. Daarnaast zullen webcrawlers de website beter begrijpen. En last but not least; het gebruiken van de juiste zoektermen en het aanbrengen van eenlogische structuur zal uiteindelijk bijdragen aan een hogere organische positie.
Oplossing: Herbekijk je websitestructuur kritisch; controleer of alles logisch is voor de gebruiker. Het beste is om dit ook te vragen aan iemand die de website niet eerder heeft gezien. Hij of zij kan dit met een frisse blik bekijken en je nieuwe inzichten bieden.
11. Broken links op je website hebben
Ook dit is een veelvoorkomende SEO-fout. Als een link op je website niet werkt, resulteert dit vaak in een 404-pagina. Hoe meer 404-pagina’s je hebt op je website, hoe slechter dit is voor je rankings. En misschien wel belangrijker; 404-pagina’s zorgen ervoor dat bezoekers je website sneller verlaten.
Oplossing: In Google Search Console vind je bij ‘Coverage’ een overzicht van pagina’s die errors bevatten. Hier kan je gemakkelijk terugvinden welke (interne) link niet werkt. Ook zijn er online veel tools te vinden waarmee je kunt achterhalen welke pagina’s op je website 404-meldingen geven.
12. Geen interne linkstructuur hebben
Bijna iedereen weet inmiddels dat het goed is om veel links te krijgen om hoger in de zoekresultaten te komen (bijvoorbeeld door middel van linkbuilding). Maar vaak wordt het intern linken op websites helemaal vergeten. En dat terwijl intern linken er eenvoudig voor zorgt dat je een hogere autoriteit behaalt!
13. Geen gebruik maken van Structured Data
Wat is Structured Data? Structured Data (vertaling: Gestructureerde Data) is een code die ervoor zorgt dat zoekmachines je website beter kunnen begrijpen. Door een stuk code kan je bijvoorbeeld aangeven wat het adres of telefoonnummer is van jouw bedrijf. Veel bedrijven maken hier nog geen gebruik van, waardoor ze veel organisch verkeer mislopen.
Oplossing: Met de Google structured data testing tool kan je de url van je website ingeven, bepaalde elementen op je website aanklikken en vervolgens daar een html van maken. Die html kan je weer in het head-gedeelte van je code plakken.
14. Vergeet Google my Business niet!
Google My Business is niet gelijk verbonden aan jouw website. Toch is het van belang om dit profiel aan te maken en in te stellen. Hierdoor wordt jouw website nog beter vindbaar. Vooral voor Local SEO is het van belang dat je business profiel goed is ingesteld.
Oplossing: Maak een Google My Business profiel aan en stel dit profiel op de juiste manier in. Hier hebben wij een Local SEO guide die je goed op weg kan helpen.
Toegegeven, het implementeren van al deze SEO-punten is niet heel eenvoudig, maar ook zeker niet onmogelijk. Krijg je het toch een beetje benauwd bij het zien van deze lijst en ben je op zoek naar een SEO-bureau? Neem dan contact met ons op, onze SEO specialisten helpen je graag!