Wij weten als Online Marketing Bureau als geen ander dat SEO voor velen moeilijk bij te houden is; wat je gisteren geleerd hebt, kan vandaag zomaar weer oud nieuws zijn. Hierdoor kan het helaas al snel voorkomen dat je (onbewust) SEO fouten maakt. 

Gelukkig zijn onze SEO-specialisten allemaal geobsedeerd met het algoritme van Google en volgen we alle bijbehorende ontwikkelingen op de voet. Om je te helpen, hebben we een lijst gemaakt (in willekeurige volgorde) met de meest gemaakte SEO fouten.

1. Je kent je doelgroep niet

Een van de belangrijkste SEO principes is het kennen van jouw doelgroep. Net als bij de andere online marketing specialismen. Jij wilt de juiste doelgroep bereiken en naar jouw website trekken. Om de juiste doelgroep te vinden met organisch verkeer is vooronderzoek nodig. Hierbij kijk je naar het zoekgedrag van jouw doelgroep. Dit is een stap die veel marketeers vergeten. Het denken te kennen van je doelgroep kan een cruciale fout zijn in het genereren van meer verkeer naar jouw website.

Oplossing: Voordat je content gaat schrijven, ga je een zoekwoordonderzoek uitvoeren om te ontdekken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Hiermee proberen zij de gewenste pagina’s te vinden. Alle termen die jouw doelgroep gebruikt zet je in een mooi overzicht met de zoekvolumes erbij om zo te kijken welke zoekwoorden jij wilt gebruiken in jouw teksten. Door dit vooronderzoek te doen weet je zeker dat je de juiste termen gebruikt en jouw doelgroep jou hierop gaat vinden.

2. Je probeert te ranken voor de verkeerde zoekwoorden

Als je zoekwoordenonderzoek compleet en overzichtelijk is je vooronderzoek af. Deze zoekwoorden kan je gebruiken om jouw content te optimaliseren. Een grote SEO optimalisatie fout die je in deze fase kan maken is het kiezen van de verkeerde zoekwoorden voor in jouw tekst. Vaak zijn mensen geneigd om de zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes te focussen. Deze zouden dan het meeste verkeer naar je pagina trekken.

Hier zit vaak wel een nadeel aan. Deze zoekwoorden zijn over het algemeen zeer generiek en globaal. Vaak zit hier ook nog veel concurrentie op. En wordt het dus lastig om hier hoog op te ranken. Er is er ook maar een kleine kans dat jij de producten of service hebt die klanten zoeken. 

Oplossing: Hoe specifieker de keywords, des te groter is de kans dat je hier goed op gaat ranken. Hierdoor wordt het verkeer naar jouw website waardevoller. Wanneer jij een fietsenwinkel bent en wilt ranken op ‘fietsenwinkel’ is er een kleine kans dat jouw website de site is die zij zoeken. Alleen wanneer zij ‘fietsenwinkel Alkmaar batavus’ zoeken en jouw site komt naar boven is er een veel grotere kans dat jij de juiste winkel voor hun bent. Het gaat er dus niet altijd om het ranken op de zoekwoorden met het meeste verkeer, maar de zoekwoorden met het meest relevante verkeer.

3. Je vergeet dat er meer is dan content

Mooie en unieke content creëren en je staat op nummer 1! Zo werkt het helaas niet om goed te ranken in Google. SEO is namelijk veel meer dan alleen zoekwoordonderzoek en content optimalisatie, een belangrijke kennis fout over SEO die helaas nog vaak gemaakt wordt. Een ander belangrijk punt is het plaatsen en vergaren van links.

Interne en externe links zijn volgens Google ook belangrijke aspecten voor jouw ranking. Met interne links verbindt je jouw webpagina’s aan elkaar en zorg je voor een goede natuurlijke flow op je site en leesbaarheid voor Google. Het verkrijgen van waardevolle externe links is soms wat lastiger om te realiseren, maar zorgt wel herkenning van een kwalitatief goede site. Zeker de moeite waard om hier dus ook mee aan de slag te gaan. Er zijn diverse manieren en technieken om deze links te vergaren.

Oplossing: Maak (bijvoorbeeld in Excel) een overzicht van de belangrijkste pagina’s op je website. Ga vervolgens aan de slag door de links naar deze belangrijke pagina’s te verwerken in bijvoorbeeld blogs of productpagina’s. Door structuur aan te brengen in de interne links op je website, geef je de belangrijkste pagina’s meer waarde waardoor deze beter zullen gaan scoren.

4. Geen aandacht besteden aan je website snelheid

Google gaat steeds meer letten op de snelheid van je website. In het verleden kondigde ze hiervoor dan ook een ‘Speed update’ aan, waarin ze vertelden dat de pagespeed naast desktop nu ook voor mobiele devices een belangrijke rankingfactor wordt. En dat is niet zo gek; wanneer je geen aandacht besteedt aan je websitesnelheid, is dit niet alleen vervelend voor de gebruikerservaring; een lange laadtijd heeft ook directe invloed op de conversies.

Oplossing: Gebruik de Google pagespeed insights tool om de snelheid van jouw website te testen & om gedetailleerd advies te ontvangen over hoe je jouw websitesnelheid kunt verbeteren.

whello-website-snelheid-verbeteren

5. Geen ALT-tags instellen bij je afbeeldingen

Allereerst is het goed om te weten wat een ALT-tag precies is. Een ALT-tag (ook wel ALT-tekst of ALT attribute genoemd) is een tekst die beschrijft wat er op een afbeelding staat. Voor SEO is het nodig om deze in te stellen, omdat de Google bots geen afbeeldingen kunnen lezen en dus alleen door middel van een ALT-tag begrijpen waar een afbeelding over gaat.

Oplossing: in WordPress en de meeste andere content management systemen kan je eenvoudig een ALT-tag instellen. In WordPress kan dit bijvoorbeeld door naar je media bibliotheek te gaan, op de gewenste afbeelding te klikken en het ALT text’ veld in te vullen.

6. Geen breadcrumbs op je website

Een breadcrumb is een spoor op een website dat de positie van de pagina in de websitehiërarchie aangeeft. Een bezoeker kan door middel van de breadcrumbs precies zien op welk niveau van de website hij zich op dat moment bevindt en van welke pagina hij vandaan komt. Breadcrumbs zijn dus erg belangrijk voor SEO, omdat ze bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van de website en er ook voor zorgen dat Google de websitestructuur beter begrijpt.

Oplossing: Implementeer breadcrumbs op je website. Hoe je dat doet? Dat lees je in ons uitgebreide artikel: Wat zijn breadcrumbs en waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

whello-breadcrumbs-website

7. Je website niet optimaliseren voor mobiel

  1. Sinds maart 2018 is Google begonnen met het uitrollen van Mobile First Indexing. Dit betekent dat Google de mobiele versie van de pagina gebruikt voor het indexeren. Door de update wil Google ervoor zorgen dat websites nog meer geoptimaliseerd worden voor mobiele gebruikers. 

Als je je eigen data erbij pakt in Google Analytics, zul je ongetwijfeld terugzien dat het aantal mobiele zoekers toeneemt. In praktijk zijn veel websites echter niet geoptimaliseerd voor mobiel.

Oplossing: via de Mobile-Friendly test tool van Google kun je testen of een pagina op je website mobile friendly is. En ook hier kun je gebruik maken van de Google pagespeed insights tool om de snelheid van je mobiele website te meten en optimaliseren.

8. Title tags & meta descriptions niet optimaliseren voor mobiel

Dit is een verraderlijke; veel marketeers gebruiken plugins voor het invullen van de title tag, bijvoorbeeld via de Yoast SEO plugin. Als we deze plugin als voorbeeld nemen, zien we dat je in de title tag maximaal 72 karakters kunt gebruiken en in de meta description 155.

Oplossing: Gebruik maximaal 62 karakters voor je title tag en maximaal 122 karakters in je meta description. Via deze tool kan je visueel zien hoe je meta description eruit ziet op mobiel: Snippet simulator. Toch langere title tags & meta’s gebruiken? Zorg er dan voor dat de belangrijke informatie vooraan staat.

whello-meta-description-optimaliseren-mobiel

9. Geen Robots.txt hebben ingevuld

Robots.txt is een bestand waar instructies in staan voor zoekmachines. Zo wordt er in een robots.txt bestand bijvoorbeeld vermeld welke pagina’s zoekmachines wel moeten crawlen, en staat er ook in welke pagina’s (zoals bijvoorbeeld een inlogpagina) niet gecrawld en dus ook niet geïndexeerd moeten worden. Heb je geen robots.txt bestand? Dan crawlen de bots je gehele website, en kan je crawlbudget daardoor sneller op gaan.

Oplossing: Je kunt eenvoudig een robots.txt bestand toevoegen aan de root van je website via een plugin, zoals Yoast SEO. Belangrijk is ook om de sitemap toe te voegen aan je robots.txt. Via de Google Robots.txt tester kan je controleren of deze fouten bevat.

10. Een slechte websitestructuur hebben

Eigenlijk is een goede websitestructuur altijd de basis van je SEO-strategie. Door na te denken over een logische websitestructuur, verbeter je ten eerste de user experience. Bezoekers van je website kunnen hierdoor sneller en makkelijker navigeren. Daarnaast zullen webcrawlers de website beter begrijpen. En last but not least; het gebruiken van de juiste zoektermen en het aanbrengen van eenlogische structuur zal uiteindelijk bijdragen aan een hogere organische positie. 

Oplossing: Herbekijk je websitestructuur kritisch; controleer of alles logisch is voor de gebruiker. Het beste is om dit ook te vragen aan iemand die de website niet eerder heeft gezien. Hij of zij kan dit met een frisse blik bekijken en je nieuwe inzichten bieden.

11. Broken links op je website hebben

Ook dit is een veelvoorkomende SEO-fout. Als een link op je website niet werkt, resulteert dit vaak in een 404-pagina. Hoe meer 404-pagina’s je hebt op je website, hoe slechter dit is voor je rankings. En misschien wel belangrijker; 404-pagina’s zorgen ervoor dat bezoekers je website sneller verlaten.

Oplossing: In Google Search Console vind je bij ‘Coverage’  een overzicht van pagina’s die errors bevatten. Hier kan je gemakkelijk terugvinden welke (interne) link niet werkt. Ook zijn er online veel tools te vinden waarmee je kunt achterhalen welke pagina’s op je website 404-meldingen geven.

whello-404-error

12. Geen interne linkstructuur hebben

Bijna iedereen weet inmiddels dat het goed is om veel links te krijgen om hoger in de zoekresultaten te komen (bijvoorbeeld door middel van linkbuilding). Maar vaak wordt het intern linken op websites helemaal vergeten. En dat terwijl intern linken er eenvoudig voor zorgt dat je een hogere autoriteit behaalt!

13. Geen gebruik maken van Structured Data

Wat is Structured Data? Structured Data (vertaling: Gestructureerde Data) is een code die ervoor zorgt dat zoekmachines je website beter kunnen begrijpen. Door een stuk code kan je bijvoorbeeld aangeven wat het adres of telefoonnummer is van jouw bedrijf. Veel bedrijven maken hier nog geen gebruik van, waardoor ze veel organisch verkeer mislopen.

Oplossing: Met de Google structured data testing tool kan je de url van je website ingeven, bepaalde elementen op je website aanklikken en vervolgens daar een html van maken. Die html kan je weer in het head-gedeelte van je code plakken.

14. Vergeet Google my Business niet!

Google My Business is niet gelijk verbonden aan jouw website. Toch is het van belang om dit profiel aan te maken en in te stellen. Hierdoor wordt jouw website nog beter vindbaar. Vooral voor Local SEO is het van belang dat je business profiel goed is ingesteld.

Oplossing: Maak een Google My Business profiel aan en stel dit profiel op de juiste manier in. Hier hebben wij een Local SEO guide die je goed op weg kan helpen.

Toegegeven, het implementeren van al deze SEO-punten is niet heel eenvoudig, maar ook zeker niet onmogelijk. Krijg je het toch een beetje benauwd bij het zien van deze lijst en ben je op zoek naar een SEO-bureau? Neem dan contact met ons op, onze SEO specialisten helpen je graag!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute