Voor jouw goede doelen organisatie is het belangrijk om een publiek te werven dat jou volgt en support. Om je doelen te bereiken is het daarom van belang dat je een marketingplan uitbouwt.

Met opdrachtgevers zoals War Child en Fairfood zijn we bij Whello ervaringsdeskundige op het gebied van goede doelen marketing. In deze blog vind je 7 marketingstrategieën die wij succesvol inzetten voor NGO’s.

1. E-mailmarketing

Wellicht gebruik je e-mails al om vrijwilligers te werven of een online donatie te bevestigen, maar alleen dat is vaak niet genoeg. E-mailmarketing is een effectief marketingmiddel, juist voor goede doelen organisaties. Waarom? Het is een persoonlijke en daardoor krachtige manier van storytelling 💌

Hier zijn een paar tactieken om e-mailmarketing in te zetten om je doelgroepen te bereiken:

  • Stel elk jaar een contentkalender op en speel daarmee vooraf in op aankomende events, seizoenen, en ontwikkelingen. De contentkalender is de basis voor je e-mail marketing topics.
  • Stuur een wekelijkse nieuwsbrief met de laatste updates over je organisatie, branchegegevens en vrijwilligers (informerend).
  • Stuur maandelijkse e-mails over donaties (activerend).
  • Vergeet ook niet om inschrijvingen actief te promoten. Zet de mogelijkheid tot inschrijven duidelijk op je website (inschrijvingen voor de nieuwsbrief).
  • Stel geautomatiseerde e-mails op voor nieuwe donateurs of abonnees en informeer hen over je organisatie (marketing automation).

2. Eventmarketing

Eventmarketing is een van de meest effectieve (en leuke!) manieren om bekendheid te genereren voor je organisatie, in contact te komen met je community, fondsen te werven en steun te krijgen voor je doel. Er zijn veel verschillende soorten evenementen die je kunt organiseren om jouw goede doelen organisatie op de markt te brengen. Een goed georganiseerd evenement – bijvoorbeeld een 5 kilometer hardloopwedstrijd 🏃‍♂️🏃‍♀️ voor het goede doel – heeft om verschillende redenen een flinke impact.

  • Het inspireert competitie en fysieke activiteit. Lopers zamelen geld in voor de organisatie en zijn actief.
  • Het brengt mensen in de gemeenschap samen en het creëert bewustzijn voor de NGO.
  • Het geeft de NGO de ruimte om hun doelen en activiteiten te promoten.
  • Het is leuk om erbij te zijn en er deel van uit te maken! Het trekt niet alleen de deelnemers, maar ook toeschouwers die naar het evenement gaan om hardlopers te steunen.
  • En voor ons belangrijk: het creëert veel leuke content (copy, fotografie, video) en gratis PR die we kunnen inzetten op je marketingkanalen.

3. Videomarketingstrategie

Marketing voor goede doelen gaat grotendeels om het vertellen van een verhaal. En video is de beste manier om deze verhalen te delen. Ook wij merken dat campagnes mét video, significant betere resultaten opleveren dan campagnes zonder video.

Hier zijn een paar redenen waarom videomarketing 📽️ je kan helpen bij het promoten van jouw non-profit organisatie:

  • Video is visueel. We verwerken visuele content 60.000 keer sneller dan geschreven content. Mensen onthouden de inhoud ook beter en langer.
  • Video is persoonlijk. Het wekt empathie en emoties op, dit kan niet gezegd worden van alle vormen van marketing.
  • Video is educatief. Organisaties willen hun gemeenschap informeren over hun doelen om aandacht en fondsen te werven. Video kan daarbij helpen.
  • Video is deelbaar. 92% van de consumenten op mobiele telefoons deelt video’s met anderen. Consumenten houden ervan om video’s te delen, vooral video’s die hen inspireren.

Maar wat is een goede videomarketingstrategie?
Bij donatie-campagnes houden wij ons vast aan de customer journey strategie. Dit betekent dat je de doelgroep eerst gaat triggeren met meeslepende of inspirerende video content. Vervolgens vertel je dezelfde doelgroep meer over jouw organisatie en hoe men kan doneren.

Dit alles vertaalt zich naar korte snappy videocontent in awareness campagnes en langere informerende video’s in de remarketing campagnes.

Hoe pas je deze videostrategie toe in de praktijk? 
Voor opdrachtgever War Child creëerden we een strategie voor de campagne ‘doorbreek het zwijgen’.

  • Awareness campagne om de doelgroep te triggeren: korte video’s van de reisrapportages (30 sec)
  • Remarketing campagnes om de doelgroep te overtuigen; langere video’s van de interviews met BN’ers (60 sec)

4. Socialmediastrategie

Social media is een zeer populaire marketingstrategie onder goede doelen. Het biedt organisaties de mogelijkheid om hun missie over te brengen en in contact te komen met hun volgers en supporters. Een socialmediastrategie zonder doel bestaat niet:

  • Deel nieuws over je organisatie en je doel.
  • Vergroot je naamsbekendheid.
  • Doe actieve fondsenwerving.
  • Werf vrijwilligers en medewerkers.
  • Breng donateurs, medewerkers en vrijwilligers samen op je socialmediakanalen.

Er wordt ons weleens gevraagd met welke frequentie en welke soort posts geplaatst moeten worden. Wij verwijzen dan altijd naar de Jab, jab, jab, right hook strategie van Gary Vaynerchuk. Simpel gezegd: Plaats steeds eerst (3x) inspirerende posts, voordat je een post plaatst waar je om een bijdrage vraagt. Zet daarnaast de eerder besproken contentkalender in om consistent de kernboodschappen van je organisatie te delen in socialmediaposts.

5. Website strategie

Elke goed doel hoort een inspirerende en navigeerbare website te hebben. Een website dient als een digitale thuisbasis voor je organisatie en bevat cruciale informatie, zoals waar je voor staat en hoe mensen kunnen helpen.

Verder kun je op je website alle belangrijke informatie kwijt over je blog, socialmediakanalen, inschrijfmogelijkheden voor je nieuwsbrief, informatie over evenementen en meer. Met behulp van verhalen en video’s kun je het als een inspiratiebron gebruiken voor bezoekers.

En dit is misschien wel het allerbelangrijkste: CRO, oftewel Conversion Rate Optimisation. Het is hierbij belangrijk dat je het gebruikers zo aantrekkelijk mogelijk maakt om donaties te maken. Volgens onderzoek hebben donatiepagina’s een gemiddelde conversieratio van maar liefst 21%. Als website bezoekers dus eenmaal op je donatiepagina belanden, dan zijn ze vaak dus ook klaar om echt te doneren!

Wat is jouw conversiepercentage?

6. PR-strategie

Er wordt vaak gezegd dat mensen iets kopen vanwege de persoon die het verkoopt, niet vanwege het product. Hetzelfde kan worden gezegd over non-profitorganisaties. Als mensen geloven in de mensen achter de organisatie, zullen ze waarschijnlijk ook in het doel van de organisatie geloven en hun geld of tijd willen doneren.

PR is één van de beste manieren om de boodschap over jouw organisatie te verspreiden en daarmee potentiële donateurs te overtuigen. Of je nu een interview geeft voor de lokale krant of spreekt op een meerdaagse conferentie met duizenden mensen, het effect is hetzelfde: je vertelt je verhaal, van mens tot mens.

7. Contentmarketing

Contentmarketing wordt ook weleens een inbound marketing strategie genoemd. Dit betekent dat je met jouw content inspeelt op de vraag en behoefte van de klant, in plaats van ongevraagd je product op te dringen. Daarmee trek je bezoekers naar je website of socialmediakanalen toe. Super waardevol dus!

  • Content informeert je publiek over jouw missie, doel, en industrie nieuws en trends.
  • Content garandeert een goede vindbaarheid in Google, waardoor je nieuwe bezoekers, abonnees, donateurs en leads aantrekt.
  • Content is deelbaar en dient als gratis PR onder je doelgroepen.
  • Content kan worden hergebruikt en in verschillende soorten media worden omgezet, waardoor je marketingteam kostbare tijd en energie bespaard.

Het onderhouden van bijvoorbeeld een blog kan soms lastig zijn. Zeker om de continuïteit te waarborgen. Teams hebben te weinig personeel, budgetten zijn laag, en de tijd is kostbaar.

Focus je daarom op content die binnen handbereik ligt. Bijvoorbeeld door het verzamelen van bestaande verhalen van vrijwilligers, donateurs en projecten. Zogeheten User Generated Content (UGC) noemen we dat. Het enige wat jij dan hoeft te doen, is die content delen.

We zijn door onze tips heen 😀 Kun jij hulp gebruiken bij je goede doelen marketing strategie? Whello is ervaren NGO marketing specialist. Neem contact op voor een brainstormsessie en profiteer van onze ervaringen met andere goede doelen.

Hoewel organisaties met én zonder winstoogmerk dezelfde marketingkanalen gebruiken om hun doelgroep te bereiken, is de insteek heel anders. Profitorganisaties willen vaak simpelweg een consument overtuigen en ze zo snel mogelijk leiden naar een aankoop. Non-profit organisaties bouwen daarentegen eerst aan bewustzijn door middel van (veel) storytelling en hopen daarmee op steun en donaties voor hun missie.

Goede doelen marketing gaat niet over het verkopen van een product, maar over het verkopen van een missie. En goede doelen marketing heeft niet als doel om iederéén te overtuigen, maar juist een specifieke doelgroep die jouw waarde deelt en dezelfde missie support.

Zonder een goed marketingplan bereik je deze like-minded people niet optimaal en haal je onvoldoende steun binnen voor je missie.

NGO’s zouden tussen 5% en 15% van het totale budget aan marketing moeten besteden. Echter blijkt volgens onderzoek dat bijna 20% van de goede doelen helemaal geen vast budget heeft toegewezen aan marketing en in plaats daarvan ad hoc budget besteedt wanneer het nodig is.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute