Vindbaarheid in Google is essentieel bij het aantrekken van de juiste kandidaten. Heb jij naar jouw inzien sterke vacatureteksten, maar worden deze niet gevonden door de beoogde doelgroep?

De reden hiervoor zou kunnen zijn dat de vacature niet geoptimaliseerd is op het gebied van SEO (Search Engine Optimization). Dit vormt voor veel recruitmentbureau’s een probleem, omdat ze hierdoor een stukje zichtbaarheid missen, en daardoor sollicitaties mislopen. Door je vacatures te optimaliseren belanden deze hoger in de zoekresultaten.

Maar waar begin je bij SEO optimalisatie? In deze blog geven we je elf tips om jouw vacatures beter uit de verf te laten komen!

1. Zoekwoorden, zoekwoorden en nog eens zoekwoorden!

De zoekwoorden die een kandidaat gebruikt, moeten meerdere keren terugkomen in jouw vacature! Allereerst moet de functietitel met deze zoekwoorden overeenkomen. Dit omdat dit vaak het eerste is waar een werkzoekende op zoekt. Met tools zoals Google Keyword planner vind je zoekwoord combinaties die gebruikt worden door potentiële kandidaten.

Wanneer je inzichtelijk hebt welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, dien je deze te verwerken in jouw vacature. Dit doe je door de belangrijkste zoekwoorden in de titel en subkopjes te zetten. Hiermee geef je deze zoekwoorden een prominente plek in de vacature. Dit heeft het effect dat deze pagina zwaarder gaat wegen in de zoekmachine en op lange termijn zal dit resulteren in een hogere positie in Google.

Focus je per pagina op één of twee zoekwoorden en laat deze minimaal twee en maximaal zes keer voorkomen. Overmatig gebruik van zoekwoorden kan resulteren in ‘keyword stuffing’, wat een negatieve invloed heeft op de positie van jouw vacature in Google.

2. Balans tussen leesbaarheid en SEO-waarde

Hoe optimaliseer je de vindbaarheid van jouw vacature voor zowel de zoekmachine als de potentiële kandidaat? Hiervoor moet je de juiste balans vinden tussen leesbaarheid en SEO-waarde. Bij het toevoegen van zoekwoorden moet de tekst dus enerzijds leesbaar blijven en anderzijds zoveel mogelijk geoptimaliseerd zijn op het gebied van SEO. 

Dit doe je door de zoekwoorden op een natuurlijke wijze toe te voegen aan de vacaturetekst en ze niet de overhand te laten nemen. De leesbaarheid kan je ook verbeteren door bulletpoints of tussenkopjes te gebruiken voor bijvoorbeeld de functieomschrijving. Doe dit niet te veel, want dan ga je het doel voorbij. 

Voorbeeld – SEO specialist vacature

Zoekwoorden slim verwerken in tussenkopjes doe je zo: Verander ‘Jouw taken bestaan uit’ in ‘Jouw taken als SEO Specialist bestaan uit’

3. Val op en wees origineel

De eerste woorden van de vacaturetekst moeten meteen raak zijn. De kandidaat maakt binnen een paar seconden de afweging of de vacature interessant is of niet. Daarom is een pakkende titel en een originele introductietekst hier de sleutel tot succes. Wees creatief met woorden en probeer het gebruik van vaktermen zoveel mogelijk te beperken. 

Daarnaast neemt Google vaak de introductie op als beschrijving van het zoekresultaat. Dit heeft invloed op jouw positie binnen Google. Ook is het verwerken van ‘modifiers’ in je titel een goede tip. Dit zijn woorden/zinnen die de aandacht trekken, zoals bijvoeglijk naamwoorden of vragen. Deze kan je ook verwerken in de functietitel. 

Voorbeeld

Zorg dat de functietitel enerzijds de lading dekt, maar anderzijds ook origineel is. Dus niet: ‘SEO-specialist’, maar ‘Hoe ziet een werkdag van een SEO-specialist bij Whello eruit?’ Probeer je te verplaatsen in de kandidaat. Waar zoekt deze persoon op? Om hierachter te komen kun je gebruik maken van Google Trends. Deze tool biedt inspiratie en kan je vertellen op welke functietitels het meest gezocht wordt!

4. Voeg afbeeldingen en video toe aan je vacature

Het toevoegen van een afbeelding of video heeft een positieve invloed op zowel de aantrekkelijkheid van de vacature als de positie in Google. Het tonen van een foto of video geeft een impressie van het bedrijf, waardoor de kandidaat een completer beeld krijgt. Ook zorgt het voor een langere ‘dwell time’, wat wil zeggen dat de bezoeker langer ronddwaald op de website en de vacature met meer aandacht leest.

Let er bij het toevoegen van een afbeelding of video op dat de foto voorzien is van een ‘image alt text’ met een zoekwoord. Sla daarnaast de afbeelding op met een bestandsnaam zoals ‘Whello_vacature_SEO_specialist_Amsterdam.jpg’. Dan kunnen zoekmachines begrijpen wat de afbeelding inhoudt.

5. Focus op gelokaliseerde zoekwoorden

Aangezien Google inzicht heeft in de locatie van potentiële kandidaten, is het slim om hier gebruik van te maken. Je maakt de vacature dus nog interessanter voor je beoogde doelgroep als je gebruik maakt van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de locatie van degene die de zoekopdracht uitvoert.

Zorg dat de locatie meermaals genoemd is op de pagina, zodat het voor Google tijdens het ‘scrapen’ van deze pagina duidelijk is om welke locatie het gaat.

Voorbeeld

Voeg de locatie toe aan de vacature titel. Verander ‘SEO specialist vacature’ naar ‘SEO specialist vacature in Amsterdam’. Zo wordt je lokaal beter en sneller gevonden.

6. Copy/paste? Not done! Vermijd duplicate content

Google is een van de beste plagiaatcheckers van de wereld en daarom is het niet verstandig om steeds vacatures op je website te plaatsen met dezelfde teksten. Dit resulteert namelijk in ‘duplicate content’, wat je posities in Google niet ten goede komt.

Daarnaast is het ook voor de lezer niet aantrekkelijk om steeds dezelfde teksten te lezen. Zorg er dus voor dat elke vacaturepagina unieke content heeft. Wil je content toch graag hergebruiken? Zorg voor een ‘canonical link’ waarin je specificeert waar de originele tekst vandaan komt (zodat Google dit niet ziet als duplicate content).

SEO duplicate content

7. Spread the word! Maak gebruik van linkbuilden

Stel dat jij en je concurrent exact dezelfde vacature live hebben staan, en jullie website vrijwel identiek is aan elkaar. Hoe bepaalt Google dan wie bovenaan staat? Je ‘domain authority’ geeft in dat geval de doorslag. Google zet namelijk websites die door de buitenwereld worden gezien als autoriteit eerder bovenaan.

Dus hoe vaker je wordt benoemt op andere sites, social media of in de pers, hoe hoger je domain authority. Je kan deze externe vermeldingen uiteraard ook zelf aanjagen. Dit proces wordt ook wel linkbuilden genoemd.

Vraag aan tevreden klanten of partners of ze een link op hun website willen plaatsen naar jouw recruitment website of naar één van je vacatures. Focus hierbij op het creëren van goede, waardevolle en relevante links van websites die ertoe doen.

Voorbeeld

Biedt jij vooral vacatures aan in de logistiek? Een verwijzing (linkje) vanuit een logistieke vakblad zoals logistiek.nl is dan super waardevol. Immers, dit soort organisaties zijn de autoriteit op hun gebied. Indien zij verwijzen naar jou, is dit uiteraard een belangrijk signaal voor Google’s algoritme om ook jou als autoriteit te zien. Best logisch, toch?

8. Loading…Optimaliseer je pagina snelheid

‘Page speed’ is een belangrijke ranking factor voor Google. Dit heeft namelijk grote invloed op de gebruikerservaring en de hoeveelheid conversies.

‘Conversie’ houdt voor recruiters in dat een kandidaat een sollicitatieformulier invult. Hoe trager de website, hoe kleiner de kans is dat potentiële kandidaten ook daadwerkelijk converteren en dus op gesprek komen. Zorg dus dat de website snelheid op orde is!

9. Scoor hoog in het ‘Google For Jobs’ landschap

Google For Jobs verzamelt en toont vacatures van diverse websites en jobboards in één overzicht. In de zoekresultaten kunnen werkzoekenden in een oogopslag de beschikbare vacatures zien, wat de zoektocht naar een nieuwe baan makkelijk en overzichtelijk maakt. Een omgeving binnen Google waar jij dus zichtbaarheid wilt met jouw vacatures!

Google For Jobs kan gezien worden als het Google Shopping voor recruitment. Zorg dus dat jouw vacature goed leesbaar is voor Google For Jobs. Om dit te realiseren kun je gebruik maken van ‘structured data’. Dit is een code die je gebruikt om gestructureerde informatie over een webpagina te geven, wat het ‘crawlen’ voor Google eenvoudiger maakt.

Zorg ervoor dat je webbouwer de structured data instructies heeft doorgevoerd. Zo weet je zeker dat elke keer wanneer je een nieuwe vacature upload, deze wordt opgenomen in de Google For Jobs omgeving.

10. Houd de vacature up to date!

Staan jouw vacatures continue online? Geef je vacatures dan regelmatig een update. Hierdoor verbeteren de posities in Google. Het is namelijk bewezen dat het hebben van nieuwe en relevante content helpt bij het hoger scoren in Google.

Zorg er daarom voor dat ook andere content op je website zoals een nieuwspagina of blog steeds geupdate wordt. Dit maakt het verschil in Google tussen jou (als actieve website) en concurrenten (die liggen te slapen).

11. Dus…hoe ga je de dominantie aan van jobboards

Het is technisch gezien mogelijk om je vacature op de eerste pagina te ranken in Google. Toch blijkt dit in de praktijk lastig omdat grote jobboards (zoals Indeed) de topposities van Google domineren. Dit soort bedrijven hebben hier een groot team op zitten, waardoor hier nauwelijks tegen te concurreren valt.

Desondanks is het absoluut mogelijk om als recruiter beter te scoren op bepaalde zoektermen door rekening te houden met onze punten:

  • Zorg ervoor dat je een goede niche te pakken hebt. Dus geen ‘Logistiek medewerker’ maar concreet ‘Bijbaan orderpicker in Amsterdam’
  • Zorg voor lokaliteit in je vacatures door altijd de plaatsnaam te benoemen
  • Voeg ‘rich content’ toe aan je vacatures zoals afbeeldingen en video
  • Plaats je vacature ook op derde websites voor extra zichtbaarheid (linkbuilden)
  • Gebruik ‘structured data’ zodat je vacature ook gevonden wordt in ‘Google For Jobs’

Wij zijn dol op recruitment marketing, en doen de hele dag niks anders voor talloze bedrijven. Wil jij jouw vacatures hoger laten scoren in Google? Neem gerust contact op met Whello via de mail of telefoon voor een digitale afspraak, dan vertellen we je er alles over 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute