Je oude website migreren naar een nieuwe site? Nieuwe inzichten, een vernieuwde branding of gewoon even een modern jasje. Wat de reden ook is, je vindt het blijkbaar nodig om te verhuizen naar een nieuwe website.

Maar door de jaren heen heeft jouw website waarde opgebouwd in de zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat je de website migratie op een goede manier uitvoert. Daarmee voorkom je een drop in je organische bezoekersaantallen.

Met ons SEO team hebben we inmiddels jarenlange ervaring met SEO migraties. En ik kan je vertellen dat we door vallen en opstaan wijzer zijn geworden ????

Je kan je bijna niet voorstellen wat er allemaal kan misgaan. Google die je website (om een foute code) pas na weken indexeert. Een oneindige loop van naar elkaar doorverwijzende pagina’s (redirects) waar een Italiaanse spaghetti chef jaloers op zou zijn. We hebben het allemaal meegemaakt.

Maar gelukkig voor jou, hebben we besloten om al onze ervaringen, checklistjes, en notities te verzamelen in deze gids vol met tips om van jouw migratie een smooth operation te maken.

Voorbereiden op een website migratie

Je moet weten wat er exact veranderd in de nieuwe situatie. En wie, wat doet om dat in goede banen te leiden. Er moet een projectmanager aangewezen worden die het het gehele plaatje overziet.

Wij zien namelijk dat de meeste fouten worden veroorzaakt omdat personen langs elkaar heen werken. Denk aan een developer die een redirect-plan doorvoert terwijl een copywriter nog nieuwe pagina’s creëert. Zorg er daarom voor dat je team met een projectmanagement tool werkt, of een strakke planning in een sheet bijhoudt.

Zorg er daarnaast voor dat je een rollback plan hebt mocht het gruwelijk misgaan met de migratie. Een plan om de website situatie terug te veranderen naar de oude staat.

We raden je verder aan om de volgende voorbereidende taken uit te voeren.

  • Crawl je website. Je gebruikt deze data als basis om later op wijzigingen te controleren. Wij gebruiken Semrush hiervoor maar er zijn ook genoeg gratis tools zoals Screaming Frog.
  • Beperk de toegang tot je stagingsite (noindex). Je webbouwer gebruikt (als het goed) is een tijdelijke domeinnaam om de nieuwe site op te ontwikkelen. Een veelgemaakte fout is dat deze niet de status ‘noidex‘ krijgt en daardoor als duplicate wordt geïndexeerd in Google.
  • Maak een back-up van je site. Voor het geval je er weer (tijdelijk) naar terug moet. Klinkt logisch, maar we hebben projecten meegemaakt waarbij dit door de webbouwer niet juist is afgestemd met de hostingprovider.

Een website migratie uitvoeren

Er zijn 2 scenario’s voor een website migratie: 1. Domeinnaam blijft het zelfde of 2. de domeinnaam veranderd.

1. Wanneer het domeinnaam hetzelfde blijft

Deze vorm van migratie is vaak minder complex met minder veranderingen. Het komt hierbij neer op een goede websitestructuur en redirect-plan, die vervolgens vooral door de developers correct moet worden doorgevoerd.

Wat er normaal gesproken veranderd in dit soort migraties:

  • Design: nieuw template, interne links, tags
  • Hosting: CDN, server
  • Platform: CMS, programmeertaal

Als je een staging-site gebruikt, kan je het beste toegang vragen om te controleren op issues voordat de nieuwe site live wordt gezet.

Je wilt dat de oude situatie zoveel mogelijk intact blijft, zodat het voor Google business as usual is. Check daarom de nieuwe site op ongewenste veranderingen zoals:

  • Canonical tags. Deze zouden hetzelfde moeten blijven.
  • Title tags. Zorg ervoor dat deze hetzelfde blijven, want een nieuw CMS kan ervoor zorgen dat alle title tags automatisch worden veranderd naar een default.
  • Meta robots. Zorg ervoor dat de pagina’s bij livegang niet op noindex blijven staan ????
  • Behoud van content. We zien vaak dat door een nieuwe pagina layout, belangrijke stukken content simpelweg verdwijnen.
  • Interne links. Pagina ranken soms hoog omdat ze inkomende interne linkjes krijgen. Door veranderingen in de breadcrumbs, footer linkjes, of het hoofdmenu, verdwijnen deze inkomende linkjes en dus de waarde van de pagina.

Check de nieuwe site ook op ongewenste veranderingen op het gebied van:

  • Meta descriptions
  • Heading tags
  • 404’s
  • Hreflang
  • Schema (structured data)
  • Page speed veranderingen

Gebruik wederom een site audit tool om te checken op veranderingen en het oplossen van issues. Zie hieronder een screenshot uit Semrush.

2. Wanneer het domeinnaam veranderd

Deze vorm van migratie is vaak iets complexer met meer veranderingen. Dit soort migraties bestaan vaak uit:

  • Domein. Veranderde domeinnaam, samenvoegen in een andere site, site splitten naar 2 sites
  • Websitestructuur. Subdomain/subfolder, veranderde site structuur
  • Protocol. HTTP naar HTTPS

Waar moet je zoal op letten bij het migreren naar een nieuw domein?

  • Van HTTP naar HTTPS? Zorg voor 301 redirects.
  • Verlaag je TTL tijdelijk. Niks irritanter dan dat iedereen klaagt dat ze nog oude elementen zien (door hun cache). Door deze actie worden DNS-caches sneller vernieuwd en zien gebruikers wijzigingen eerder na livegang.
  • Gebruik de Change of Address Tool in GSC. Deze tool informeert Google en helpt bij het migreren van je Google-zoekresultaten naar je nieuwe site.
  • Updaten van interne links. Je kan vaak een find&replace plugin vinden om snel interne links, cannonicals en hreflang te veranderen.
  • Opzetten van Google Search Console (GSC). Denk aan het overzetten van je disavow file, geo-targeting instellingen, URL-parameterinstellingen en het uploaden van sitemaps.
  • Bewaar een sitemap met oude URL’s. Dit helpt bij het controleren van de indexering van URL’s in GSC.
  • Verwijder elke crawl block voor paginas op de oude of nieuwe site. Alles moet gecrawled kunnen worden zodat je issues kan opsporen met je audit tool.
  • Redirecten van paginas. Je wilt ervoor zorgen dat oude pagina’s worden doorverwezen (met een 301-redirect) naar de nieuwe versies van je pagina’s. Vergeet ook niet zaken zoals afbeeldingen en PDF’s door te verwijzen.

Je wilt veranderingen en mogelijke issues vroegtijdig spotten. Zorg er daarom voor dat je de staging website alvast crawlt met een audit tool om fouten op te sporen voordat je deze live zet.

Extra note: We krijgen soms vragen of je externe links (inkomende backlinks van andere sites) moet laten veranderen. Als je 301-redirects goed staan ingesteld en je bijna geen 404’s hebt, dan is het de moeite niet waard en voegt het weinig toe aan je linkwaarde.

Wanneer je toch een drop ervaart

Als je desondanks een drop ziet in je bezoekersaantallen, dan heeft het waarschijnlijk iets te maken met:

  • Foutieve of ontbrekende redirects
  • Paginas of bestanden die niet gecrawld kunnen worden door Google
  • Paginas die nog op noindex staan
  • Veranderingen aan de content of verwijderde content
  • Veranderingen aan de interne linkstructuur
  • Veranderingen aan de technische SEO (canonical tags, structured data, XML sitemap etc)

Raak niet gelijk in paniek bij een daling in bezoekersaantallen. Een (kleine) drop is vrij normaal, ook Google’s spider heeft vaak de tijd nodig om de nieuwe situatie goed te indexeren.

Wat we ook hebben gemerkt is dat Google een actieve ‘geheugen’ heeft van je keyword posities. We hebben pagina’s compleet zien verdwijnen uit de zoekresultaten ????, maar vervolgens weer terug zien bouncen, na het herstellen van bijvoorbeeld de content ????

Testen en monitoren na livegang

Vooral in de weken na livegang wil je de nieuwe website continue monitoren. Het is voor ons bijna een sport om de crawl audit issues te reduceren naar nul.

Zoals eerder benoemd kun je met je audit tool zoals Semrush, de crawl audits vergelijken om vervolgens veranderingen op te sporen zoals:

  • Hreflang
  • Canonicals
  • Schema (structured data)
  • Meta robots

Check vervolgens ook continue hoe je website verkeer het doet, maar duik ook specifiek in op veranderingen in verkeer per pagina. Vergelijk ook de keyword posities per pagina om te checken op een drop.

Is er inderdaad een pagina de pineut? Pak de bovenstaande checklists met mogelijke oorzaken en ga deze één voor één na (in vergelijking met de oude situatie).

Gebruik Google Search Console om te monitoren

GSC herbergt veel data om te helpen met je migratie. Je kan bijvoorbeeld issues met je canonical tags controleren met de URL Inspection tool. Na invoering van je URL vertelt Google je exact welke canonical zij gebruiken.

De Index Coverage report in GSC geeft je een snelle inkijk in hoe je pagina’s zijn geindexeerd. Als je de oude en nieuwe sitemaps upload kan je op veranderingen en mogelijke issues controleren.

Als je een overzicht wilt hebben van alle crawl statistieken, dan kan je het beste de Crawl Stats report in GSC gebruiken. Hier vind je meerdere dashboards die je een inzage geven over hoe Google je website crawlt en welke issues zij daarbij aantreffen.

Je moet absoluut kijken naar de flagged crawl issues die terugkomen in GSC.

Doorgaan met monitoren en optimaliseren

Een migratie project kun je niet zomaar afsluiten. Sommige problemen worden pas zichtbaar lang na de migratie. Enkele mogelijke issues:

  • Zorg ervoor dat je dat je de oude domeinnaam behoud. Als het domeinnaam namelijk verloopt, kan het zijn dat redirects vanuit de oude site (en dus SEO waarde) verloren gaat.
  • Als je niet alles hebt gemigreerd (via DNS) van je oude hosting, en deze hosting verloopt, dan verlies je ook redirect links.
  • Zorg ervoor dat je SSL certificaten op tijd vernieuwt. Ook dit wordt soms vergeten bij het overgaan naar een nieuwe domeinnaam (of hosting).

Een SEO migratie is niet makkelijk. Geloof me, we spreken uit ervaring. Maar als het je lukt om dit voor elkaar te krijgen zonder een drop (of nog beter; een toename van bezoekers), vergeet dan niet dit te vieren met je team en alle betrokkenen ????

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute