Het TikTok-algoritme voelt voor veel gebruikers als een black box. De ene keer gaat je video viral, de andere keer bereik je er amper een paar mensen mee. Hoe kan het toch dat sommige video’s door het dak gaan en dat andere video’s nauwelijks vertoond worden? Wij helpen je om daar meer grip op te krijgen. Zie hier: een inkijkje in hoe het TikTok-algoritme werkt. Plus: 12 tips om jouw TikTok-succes te vergroten.

Wat is het TikTok-algoritme?

Alle social media – ook TikTok – werken met een algoritme. Dit algoritme bepaalt hoe vaak en aan wie jouw video getoond wordt tijdens het scrollen door TikTok. Social media hebben als doel dat gebruikers zo lang mogelijk op hun platform blijven plakken. Dat levert namelijk meer advertentie-inkomsten op. Met het algoritme wil TikTok dit voor elkaar krijgen. Door de juiste content aan de juiste mensen te laten zien, blijven gebruikers langer op TikTok.

TikTok_algoritme_Whello

Hoe werkt het TikTok-algoritme?

Het algoritme van TikTok werkt op basis van continue analyses van gebruikersgegevens. TikTok analyseert talloze gebruikspatronen van een persoon om te bepalen wat deze specifieke persoon het liefst voorbij ziet komen. 

Hoe langer iemand op TikTok zit, hoe beter het algoritme de voorkeuren van die persoon leert begrijpen. Om content op de gebruiker af te stemmen, kijkt TikTok bijvoorbeeld naar de likes en reacties die iemand geeft, naar de accounts die deze persoon volgt en naar de kijktijd per video. Op basis daarvan bepaalt TikTok welke video’s op de ‘For you’-page terechtkomen en in welke volgorde ze daar staan. 

De ‘For you’-pagina is de eerste pagina die een gebruiker ziet wanneer hij TikTok opent. Hierop staan allerlei aanbevolen video’s. TikTok toont, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, content van zowel accounts die je al volgt als van accounts die je nog niet volgt op één pagina. 

In grote lijnen werkt het algoritme van TikTok als volgt:

  1. Iemand meldt zich aan voor TikTok en geeft basisgegevens zoals zijn leeftijd, geslacht en woonplaats door.
  2. De gebruiker krijgt op de ‘For you’-pagina een aantal recente, populaire video’s te zien die bij dit basisprofiel passen. Deze zijn nog niet heel sterk afgestemd op zijn interesses.
  3. Naarmate de gebruiker door TikTokvideo’s scrolt, zal diegene dingen liken, mensen gaan volgen of zelfs profielen openen om meer content van iemand te bekijken. Dit is allemaal informatie die TikTok gebruikt om te bepalen wat voor content de gebruiker leuk vindt.
  4. Hoe langer iemand actief is op TikTok, hoe beter het TikTok-algoritme kan voorspellen wat voor content diegene graag ziet.

Wat is belangrijk in het algoritme van TikTok in 2024?

Het TikTok-algoritme kijkt dus naar verschillende zaken om te bepalen hoe vaak en aan wie jouw video getoond wordt. Voor het algoritme van TikTok in 2024 is vooral het volgende belangrijk:

  • Engagement. Oftewel: likes, shares, saves en reacties. Hoe meer engagement je bereikt met je video, hoe meer TikTok jouw video ziet als relevant en deze dus op ‘For you’-pagina’s toont.
  • De kijktijd van een video. Uit een analyse van de Washington Post blijkt dat de kijktijd veel impact heeft op de video’s die iemand daarna te zien krijgt. Over het algemeen geldt: hoe meer mensen jouw video afkijken of zelfs opnieuw bekijken, hoe beter dat is voor jouw bereik.
  • Gebruikersinteracties. De accounts die jouw publiek volgt en waarmee ze engagen, beïnvloeden de content die ze zien.
  • TikTok-SEO. SEO (Search Engine Optimization) geldt niet alleen voor webpagina’s, maar ook voor social media. Zorg dat je relevante termen verwerkt in de caption, voice-over en tekstoverlay. Zie ook onze tips voor TikTok-SEO.
  • Videokenmerken. Ook spelen diverse features bij het uploaden van je video mee. Heb je de video bijvoorbeeld in TikTok zelf gecreëerd of via een ander platform? Gebruik je een caption, hashtags en TikTok-audio? Hoe meer TikTok-features je gebruikt, hoe beter.
  • Hashtags. Naast zoekwoorden spelen ook die mee. Het is dus zeker interessant om te kijken welke hashtags je concurrenten gebruiken, met name bij content waarmee zij succesvol zijn geweest.

Verder leuk om te weten: op TikTok is het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, relatief eenvoudig om ook als nieuwe TikTok-gebruiker mensen te bereiken. TikTok kijkt namelijk vooral naar de relevantie van je videocontent, en minder naar jouw populariteit als TikTok-gebruiker. Daardoor heb je ook als nieuwe TikTok-gebruiker nog goede groeikansen op het platform.

Sleutelfactoren Tiktok algoritme

Hoe speel jij slim in op het algoritme van TikTok in 2024?

Goed, nu weet je hoe het TikTok-algoritme werkt. Maar hoe kun je slim inspelen op dit algoritme om jouw kansen op TikTok-succes te vergroten? Dit zijn 12 praktische tips:

  1. Zorg voor een ijzersterk begin. TikTok-gebruikers hebben een korte aandachtsspanne en haken dus al snel af als een video niet meteen interessant wordt. Zorg dus dat jij al in de eerste 2 seconden de aandacht van de kijker trekt. Dan is de kans 1,4x groter dat ze de hele video kijken.
  2. Word een consistente Tiktokker. Wil je meer uit TikTok halen? Dan is het belangrijk dat je niet af en toe iets plaatst, maar consistent zichtbaar bent. Overigens gaat kwaliteit wel boven kwantiteit. Dus deel liever eens in de 3 dagen een steengoede video dan elke dag middelmatige content.
  3. Zorg voor een herkenbaarheid. Op TikTok werkt het goed als volgers een video na een tijdje kunnen herkennen als “content van jou”. Die herkenbaarheid kan hem zitten in een huisstijl, maar ook in je onderwerpen, humor of de manier van opnemen (sketches, een talking head, etc.).
  4. Deel persoonlijke, niet te gepolijste content. Op TikTok zie je minder gepolijste en perfecte video’s dan op platforms als Instagram. Plaats daarom persoonlijke video’s, het liefst met humor of met een leuk haakje. Laat bijvoorbeeld een medewerker aan het woord of gebruik behind-the-scenes-beelden. Dat werkt op TikTok vaak beter dan een al te professionele bedrijfsvideo.
  5. Maak gebruik van TikTok-SEO en verwerk zoektermen in je caption, voice-over, ondertiteling of tekstoverlay. Het TikTok-algoritme kan via deze tekst herkennen waar je video over gaat én kan hem daardoor aan de juiste gebruikers tonen.
  6. Edit in TikTok of CapCut. Het lijkt erop dat video’s het beter doen als je ze in TikTok zelf filmt en edit. Wil je meer opties hebben? Dan is CapCut een goed alternatief. Dit platform is van het moederbedrijf van TikTok en is dus ook aan het platform verbonden.
  7. Voeg een trending audio toe. In de bibliotheek van TikTok kun je zien welke muziek op dat moment trending is. Als je die muziek gebruikt, vergroot dat je kans op zichtbaarheid.
  8. Voeg relevante (of zelfs trending) hashtags toe aan je video. Zo’n 3-5 hashtags per video is ideaal om beter vindbaar te worden.
  9. Stel een vraag in je caption, zodat mensen een reden hebben om te reageren. Dat vergroot meteen de kans dat mensen keywords in hun reacties gebruiken, wat ook bijdraagt aan je zichtbaarheid.
  10. Doe inspiratie op in het TikTok Creative Center. Hier vind je veel informatie over het type content dat populair is onder je publiek (qua onderwerpen, muziek, hashtags, etc.).
  11. Steek tijd in de interactie met je publiek. Reageer bijvoorbeeld op reacties onder de video. En laat ook een relevante (misschien zelfs opvallende) reactie achter onder vergelijkbare accounts. Dat kan volgers van die accounts triggeren om naar jouw account door te klikken.
  12. Deel video’s op het juiste moment. Check daarvoor in je TikTok-statistieken op welke tijden jouw volgers actief zijn. Plaats jouw video iets voor de piek. Dan kan TikTok de video indexeren net voordat je gebruikers op het platform online komen.

En nog een bonustip: overweeg om aan de slag te gaan met adverteren op TikTok of om influencermarketing op TikTok toe te passen. Zeker als je het lastig vindt om het algoritme voor je te laten werken, kan dit een goede methode zijn om je bereik alsnog te vergroten.

Succes behalen met het TikTok-algoritme?

Ben jij er klaar voor om flink te groeien op TikTok, maar kun je daar nog wat hulp bij gebruiken? Wij helpen je graag!
Plan jouw (digitale) afspraak met een van onze social-specialisten.

Bekijk ook alvast wat we als social-media-bureau voor jou kunnen betekenen. Van een strak social-media-marketingplan tot opvallende video’s maken tot TikTok-advertenties opzetten – wij zijn van alle markten thuis en helpen je om jouw bedrijf – ook op TikTok – onder de aandacht te brengen.

Verder lezen over TikTok marketing?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Branding_website_Tenpu_whello

    Een nieuw gezicht & website voor Tenpu

    , , ,

    Voor Tenpu ontwikkelden we een volledige merkidentiteit, geïnspireerd door hun innovatieve AI-gebaseerde platform. Van strategie tot een snelle livegang met een landingspagina en een uitgebreide website.

    Meer details
    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    Employer branding strategie voor Visma Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute