Het TikTok-algoritme voelt voor veel gebruikers als een black box. De ene keer gaat je video viral, de andere keer bereik je er amper een paar mensen mee. Hoe kan het toch dat sommige video’s door het dak gaan en dat andere video’s nauwelijks vertoond worden? Wij helpen je om daar meer grip op te krijgen. Zie hier: een inkijkje in hoe het TikTok-algoritme werkt. Plus: 12 tips om jouw TikTok-succes te vergroten.
Wat is het TikTok-algoritme?
Alle social media – ook TikTok – werken met een algoritme. Dit algoritme bepaalt hoe vaak en aan wie jouw video getoond wordt tijdens het scrollen door TikTok. Social media hebben als doel dat gebruikers zo lang mogelijk op hun platform blijven plakken. Dat levert namelijk meer advertentie-inkomsten op. Met het algoritme wil TikTok dit voor elkaar krijgen. Door de juiste content aan de juiste mensen te laten zien, blijven gebruikers langer op TikTok.

Hoe werkt het TikTok-algoritme?
Het algoritme van TikTok werkt op basis van continue analyses van gebruikersgegevens. TikTok analyseert talloze gebruikspatronen van een persoon om te bepalen wat deze specifieke persoon het liefst voorbij ziet komen.
Hoe langer iemand op TikTok zit, hoe beter het algoritme de voorkeuren van die persoon leert begrijpen. Om content op de gebruiker af te stemmen, kijkt TikTok bijvoorbeeld naar de likes en reacties die iemand geeft, naar de accounts die deze persoon volgt en naar de kijktijd per video. Op basis daarvan bepaalt TikTok welke video’s op de ‘For you’-page terechtkomen en in welke volgorde ze daar staan.
De ‘For you’-pagina is de eerste pagina die een gebruiker ziet wanneer hij TikTok opent. Hierop staan allerlei aanbevolen video’s. TikTok toont, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, content van zowel accounts die je al volgt als van accounts die je nog niet volgt op één pagina.
In grote lijnen werkt het algoritme van TikTok als volgt:
- Iemand meldt zich aan voor TikTok en geeft basisgegevens zoals zijn leeftijd, geslacht en woonplaats door.
- De gebruiker krijgt op de ‘For you’-pagina een aantal recente, populaire video’s te zien die bij dit basisprofiel passen. Deze zijn nog niet heel sterk afgestemd op zijn interesses.
- Naarmate de gebruiker door TikTokvideo’s scrolt, zal diegene dingen liken, mensen gaan volgen of zelfs profielen openen om meer content van iemand te bekijken. Dit is allemaal informatie die TikTok gebruikt om te bepalen wat voor content de gebruiker leuk vindt.
- Hoe langer iemand actief is op TikTok, hoe beter het TikTok-algoritme kan voorspellen wat voor content diegene graag ziet.
Wat is belangrijk in het algoritme van TikTok in 2024?
Het TikTok-algoritme kijkt dus naar verschillende zaken om te bepalen hoe vaak en aan wie jouw video getoond wordt. Voor het algoritme van TikTok in 2024 is vooral het volgende belangrijk:
- Engagement. Oftewel: likes, shares, saves en reacties. Hoe meer engagement je bereikt met je video, hoe meer TikTok jouw video ziet als relevant en deze dus op ‘For you’-pagina’s toont.
- De kijktijd van een video. Uit een analyse van de Washington Post blijkt dat de kijktijd veel impact heeft op de video’s die iemand daarna te zien krijgt. Over het algemeen geldt: hoe meer mensen jouw video afkijken of zelfs opnieuw bekijken, hoe beter dat is voor jouw bereik.
- Gebruikersinteracties. De accounts die jouw publiek volgt en waarmee ze engagen, beïnvloeden de content die ze zien.
- TikTok-SEO. SEO (Search Engine Optimization) geldt niet alleen voor webpagina’s, maar ook voor social media. Zorg dat je relevante termen verwerkt in de caption, voice-over en tekstoverlay. Zie ook onze tips voor TikTok-SEO.
- Videokenmerken. Ook spelen diverse features bij het uploaden van je video mee. Heb je de video bijvoorbeeld in TikTok zelf gecreëerd of via een ander platform? Gebruik je een caption, hashtags en TikTok-audio? Hoe meer TikTok-features je gebruikt, hoe beter.
- Hashtags. Naast zoekwoorden spelen ook die mee. Het is dus zeker interessant om te kijken welke hashtags je concurrenten gebruiken, met name bij content waarmee zij succesvol zijn geweest.
Verder leuk om te weten: op TikTok is het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, relatief eenvoudig om ook als nieuwe TikTok-gebruiker mensen te bereiken. TikTok kijkt namelijk vooral naar de relevantie van je videocontent, en minder naar jouw populariteit als TikTok-gebruiker. Daardoor heb je ook als nieuwe TikTok-gebruiker nog goede groeikansen op het platform.

Hoe speel jij slim in op het algoritme van TikTok in 2024?
Goed, nu weet je hoe het TikTok-algoritme werkt. Maar hoe kun je slim inspelen op dit algoritme om jouw kansen op TikTok-succes te vergroten? Dit zijn 12 praktische tips:
- Zorg voor een ijzersterk begin. TikTok-gebruikers hebben een korte aandachtsspanne en haken dus al snel af als een video niet meteen interessant wordt. Zorg dus dat jij al in de eerste 2 seconden de aandacht van de kijker trekt. Dan is de kans 1,4x groter dat ze de hele video kijken.
- Word een consistente Tiktokker. Wil je meer uit TikTok halen? Dan is het belangrijk dat je niet af en toe iets plaatst, maar consistent zichtbaar bent. Overigens gaat kwaliteit wel boven kwantiteit. Dus deel liever eens in de 3 dagen een steengoede video dan elke dag middelmatige content.
- Zorg voor een herkenbaarheid. Op TikTok werkt het goed als volgers een video na een tijdje kunnen herkennen als “content van jou”. Die herkenbaarheid kan hem zitten in een huisstijl, maar ook in je onderwerpen, humor of de manier van opnemen (sketches, een talking head, etc.).
- Deel persoonlijke, niet te gepolijste content. Op TikTok zie je minder gepolijste en perfecte video’s dan op platforms als Instagram. Plaats daarom persoonlijke video’s, het liefst met humor of met een leuk haakje. Laat bijvoorbeeld een medewerker aan het woord of gebruik behind-the-scenes-beelden. Dat werkt op TikTok vaak beter dan een al te professionele bedrijfsvideo.
- Maak gebruik van TikTok-SEO en verwerk zoektermen in je caption, voice-over, ondertiteling of tekstoverlay. Het TikTok-algoritme kan via deze tekst herkennen waar je video over gaat én kan hem daardoor aan de juiste gebruikers tonen.
- Edit in TikTok of CapCut. Het lijkt erop dat video’s het beter doen als je ze in TikTok zelf filmt en edit. Wil je meer opties hebben? Dan is CapCut een goed alternatief. Dit platform is van het moederbedrijf van TikTok en is dus ook aan het platform verbonden.
- Voeg een trending audio toe. In de bibliotheek van TikTok kun je zien welke muziek op dat moment trending is. Als je die muziek gebruikt, vergroot dat je kans op zichtbaarheid.
- Voeg relevante (of zelfs trending) hashtags toe aan je video. Zo’n 3-5 hashtags per video is ideaal om beter vindbaar te worden.
- Stel een vraag in je caption, zodat mensen een reden hebben om te reageren. Dat vergroot meteen de kans dat mensen keywords in hun reacties gebruiken, wat ook bijdraagt aan je zichtbaarheid.
- Doe inspiratie op in het TikTok Creative Center. Hier vind je veel informatie over het type content dat populair is onder je publiek (qua onderwerpen, muziek, hashtags, etc.).
- Steek tijd in de interactie met je publiek. Reageer bijvoorbeeld op reacties onder de video. En laat ook een relevante (misschien zelfs opvallende) reactie achter onder vergelijkbare accounts. Dat kan volgers van die accounts triggeren om naar jouw account door te klikken.
- Deel video’s op het juiste moment. Check daarvoor in je TikTok-statistieken op welke tijden jouw volgers actief zijn. Plaats jouw video iets voor de piek. Dan kan TikTok de video indexeren net voordat je gebruikers op het platform online komen.
En nog een bonustip: overweeg om aan de slag te gaan met adverteren op TikTok of om influencermarketing op TikTok toe te passen. Zeker als je het lastig vindt om het algoritme voor je te laten werken, kan dit een goede methode zijn om je bereik alsnog te vergroten.
Succes behalen met het TikTok-algoritme?
Ben jij er klaar voor om flink te groeien op TikTok, maar kun je daar nog wat hulp bij gebruiken? Wij helpen je graag!
Plan jouw (digitale) afspraak met een van onze social-specialisten.
Bekijk ook alvast wat we als social-media-bureau voor jou kunnen betekenen. Van een strak social-media-marketingplan tot opvallende video’s maken tot TikTok-advertenties opzetten – wij zijn van alle markten thuis en helpen je om jouw bedrijf – ook op TikTok – onder de aandacht te brengen.